Решение по дело №543/2021 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 66
Дата: 12 октомври 2021 г. (в сила от 18 януари 2022 г.)
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20211520200543
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 66
гр. Кюстендил, 12.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, XII-ТИ СЪСТАВ в публично
заседание на двадесети септември, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Светослав Ем. Петров
при участието на секретаря Гергана Ив. Накова-Милушева
като разгледа докладваното от Светослав Ем. Петров Административно
наказателно дело № 20211520200543 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „ЯФА 3“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление в гр. Кюстендил, ж.к. „***“, бл.***, ет.***, ап.***, чрез управителя Ц.
Д.М.срещу наказателно постановление № 199-Ю-КГ/ 19.04.2021 г., издадено от Директора
на Регионална здравна инспекция – гр. Кюстендил, с което е наложено административни
наказание „имуществена санкция“ на основание чл. 212, ал.3 от Закона за здравето /ЗЗ/ в
размер на 1000 /хиляда/ лева за извършено административно нарушение по чл. 44,
предложение 1 от Закона за здравето.
В депозираната жалба и впоследствие в съдебно заседание, чрез адв. Д. се релевират
оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно
постановление, като се навеждат доводи за нарушение на материалния закон и
процесуалните правила по установяване и санкциониране на административното
нарушение, по аргументи подробно изложени в депозираната жалба и доразвити в хода на
процеса. Моли се съда да постанови решение, с което да отмени изцяло атакуваното НП.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от ст.юрисконсулт В.,
който оспорва основателността на жалбата и моли за потвърждаване на НП.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и съобрази разпоредбите на закона, намери
за установено следното:
На 14.01.2021г., около 09:00ч. в обект – магазин за цигари и алкохол, намиращ се в
гр. Кюстендил, ул. „****“ №***, стопанисван от „ЯФА-3“ ООД, ЕИК *********, със
1
седалище и адрес на управление в гр. Кюстендил, ж.к. „***“, бл.***, ет.***, ап.*** и ЕИК
*********, е извършена проверка на място от К. Д. Г., на длъжност „главен инспектор“ при
отдел ДЗК на РЗИ-Кюстендил във връзка със спазване на въведените със Заповед № РД-01-
677/ 25.11.2020г. и Заповед № РД-01-718/ 18.12.2020г. на Министъра на здравеопазването
противоепидемични мерки. Длъжностното лице е установило, че в момента на проверката,
пред обекта има трима души, които пият топли напитки, закупени от магазина и поставят
чашите си на плотове, които са монтирани до прозорците на предната страна на обекта,
което е създавало предпоставки за нарушение на т.11 от Заповед № РД-01-677 от
25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването. Констатациите са обективирани в протокол
№ КП-041-10 от 14.01.2021г., съставен от длъжностното лице и подписан от управителя на
дружеството, като са дадени предписания за отстраняване на описаните в протокола
плотове. Прието е, че с монтираните плотове търговецът създавал предпоставки за
нарушение на т.11 от Заповед № РД-01-677/ 25.11.2020г. на Министъра на здравеопазването.
На 18.01.2021г. същото длъжностно лице е извършило повторна проверка относно
спазването на дадените предписания, като се е установило, че същите не са изпълнени и
съставен констативен протокол № КП-041-12/18.01.2021г.
С оглед установената фактическа обстановка на 20.01.2021 година на жалбоподателя
бил съставен акт за извършено административно нарушение от юридическо лице № 00199
по чл. 44, пр.1 от ЗЗ, връчен на управителя на дружеството.
В последствие е издадено и атакуваното наказателно постановление, с което на
жалбоподателя е наложено административни наказание „имуществена санкция“ в размер на
1000 /хиляда/ лева. По делото е представено известие за доставяне на атакуваното
наказателно постановление с дата на получаване - 29.04.2021г. и получател Ц. Д. М..
Съдът счита, че жалбата е ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана - подадена е в
срок, от законовия представител на наказаното юридическо лице. Съдът приема жалбата за
подадена в срок, тъй като са спазени разпоредбите на чл.58, ал.1 и чл.59, ал.2 от ЗАНН.
При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита, че жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН е съставен
от териториално и материално компетентно лице при осъществяване на държавен здравен
контрол, предвиден в чл.38, ал.1 от ЗЗ.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от
ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.
В настоящия случай съдът намира, че наказателното постановление е недоказано и
незаконосъобразно по следните съобразения:
Съдебния контрол по повод атакувания краен акт по осъществения срещу „ЯФА 3“
ООД – гр. Кюстендил административен контрол обхваща цялата дейност по налагането на
административното наказание. Видно от представените по делото писмени доказателства,
наказващият орган е представил предписания, обективирани в протоколи от 14.01.2021г. и
18.01.2021г. на държавните здравни инспектори във връзка с констатирани нарушения на
въведените противоепидемични мерки със Заповед № РД-01-677 от 25.11.2020г. на
министъра на здравеопазването, издадена на основание чл.63, ал.4, ал.6 и ал.11 и чл.63в от
Закона за здравето, с период на действие на мерките от 23.30 часа на 27.11.2020г. до
21.12.2020г., като посоченият срок е удължен до 31.01.2021г със Заповед РД-01-718/
18.12.2020г.
В посочения срок е констатирано описаното нарушение, като с предписание,
2
обективирано в протокол № ПР-041-4/ 14.01.2021г. е описано, че не е спазена разпоредбата
на чл.11 от Заповед № РД-01-677 от 25.11.2020г. на министъра на здравеопазването.
Съгласно посочената разпоредба се преустановяват посещенията във всички заведения за
хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма. Нормата не е изменяна
със Заповед РД-01-718/18.12.2020г. на Министъра на здравеопазването, поради което е била
в сила в момента на установяване на нарушението.
Типовете заведения за хранене и развлечения, съгласно чл.124, ал.2 от ЗТ, са:
ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.
Според констатациите на наказващият орган, дружеството, на което е наложено
административното наказание, стопанисва обект, който е „магазин за цигари и алкохол“ и
като такъв не попада в изброените по чл.124, ал.2 от ЗТ, поради което нормата на чл.11 от
заповедта на министъра не попада в приложното поле на настоящия случай. С оглед на това
стопанисвания обект не е включен в кръга, подлежащ на контрол според повелята на чл.11
от Заповедта, поради което дружеството не следва да носи административнонаказателна
отговорност по реда на Закона за здравето за нарушаване на противоепидемичните мерки.
Отделно от горното нарушението остана недоказано по отношение субектвния
елемент, тъй като представител на на санкционираното дружество, което е наемател на
обекта е поискал от свид. И. Д. да даде разрешение за премахване на процесните плотове, но
същата заявява в покзанията си, че е отказала и не е дала разрешение, тъй като ще се наруши
екстериора на обекта.
По изложените съображения обжалваното наказателно постановление следва да бъде
отменено, поради неправилно приложение на нормите и настъпилата благоприятна промяна
за наказаното лице с отпадане на наказуемостта за деянието.
Посочените нарушения водят до незаконосъобразност на атакуваното наказателно
постановление, поради което, мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 199-Ю-КГ/19.04.2021 г., издадено от
Директора на РЗИ-Кюстендил, с което на „ЯФА 3“ ООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление в гр. Кюстендил, ж.к. „***“, бл.***, ет.**, ап.***, чрез законния
представител Ц. Д. М. – управител е наложено административни наказание „имуществена
санкция“ на основание чл. 212, ал. 3 от Закона за здравето в размер на 1000 /хиляда/ лева за
извършено административно нарушение по чл. 44, предл.1 от ЗЗ.
Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщенията до страните за
неговото изготвяне с касационна жалба пред Административен съд – гр. Кюстендил, по реда
на АПК.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
3