Решение по дело №228/2022 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 80
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Тихомир Колев Колев
Дело: 20225540200228
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 септември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 80
гр. Чирпан, 09.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ II, в публично заседание на
седми ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Тихомир К. Колев
при участието на секретаря Донка Д. Василева
като разгледа докладваното от Тихомир К. Колев Административно
наказателно дело № 20225540200228 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалбата на адв.В. Н. Д. от АК Стара
Загора, пълнмощник на Н. А. Ю., с адрес **, против НП № 22 – 0375- 000186/ 12. 07. 2022 г.,
издадено от И. Д. Д., на длъжност Началник група към ОДМВР Ст.Загора, РУ Чирпан,
упълномощен със Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на МВР, с което му е
наложено административно наказание, за извършено нарушение по чл.175а ал.1, пр. 3 от
ЗДвП – глоба в размер на 3000.00лева и лишаване от правото да управлява МПС за срок от
12 месеца и по чл. 183 ал. 1, т. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 10лв.
Жалбоподателят останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде
отменено като незаконосъобразно, издадено в нарушение на процесуалните правила и
материалния закон.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, но взема
становище, че НП е законосъобразно, правилно и обосновано, като неса налице посочените
в жалбата пороци.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическа
обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна, поради следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства се установява, че
жалбата е подадена в срок / виж разписка към НП /.
Установи се по делото, че с НП № 22 – 0375- 000186/ 12. 07. 2022 г., издадено от И.
Д. Д., на длъжност Началник група към ОДМВР Ст.Загора, РУ Чирпан, упълномощен със
Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на МВР е наложено на жалбоподателя
административно наказание по чл.175а ал.1, пр. 3 от ЗДвП – глоба в размер на 3000.00лева и
лишаване от правото да управлява МПС за срок от 12 месеца и по чл. 183 ал. 1, т. 1 от ЗДвП
– глоба в размер на 10лв. затова, че: “ на 25.05.2022г.в 19.50ч. в гр. Чирпан, на бул. Георги Д.,
като водач на лек автомобил – ** **с рег.№ **, държава България, при обстоятелства: В
гр. Чирпан, на бул. Георги Д.,в посока запад – изток, управлява л.а. ** **с рег.№ **
1
собственост на А. Н. Ю., с ЕГН ********** като: Водачът Ю. използва път отворен за
обществено ползване за други цели освен в съответнствие с неговото предназначение,
изразяващо се в демонстративно превъртане на гуми на задна задвижваща ос на МПС пред
служебен автомобил на МВР с което си действие създава опасност за движението и
поставя в опастност живота и здравето на хората. Не представя Свидетелство за
управление на МПС и Контролен талон към него, с което е извършил:
1. Водач на МПС използва пътищата отворени за обществено ползване за други
цели освен в съответствие с тяхното предназначение за превоз на хора и товари, с което
виновно е нарушил чл. 104Б т.2 от ЗДвП;
2.Не носи Свидетелство за управление на МПС от съответната категория и
контролен талон към СУМПС от съответната категория – с което виновно е нарушил чл.
100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП .
Това НП е постановено на основание Акт за установяване на административно
нарушение Серия GA № 555064, съставен на 25. 05. 2022 г. с актосъставител Ц. К. Д. на
длъжност мл. автоконтрольор и свидетели И. Ч. Т. и Е. А. Б..
В процеса по проверка на съставеният акт и постановление съдът констатира, че
същите са издадени от органи имащи нужната компетентност за това съгласно изискванията
на ЗДвП и ЗАНН, видно от представената по делото Министерска Заповед.
Жалбоподателят е обвинен в нарушение на чл. 104б т.2 от ЗДвП, за което е
предвиден конкретен състав на административно-наказателна отговорност в чл. 175А ал.1
предл. трето от същия закон, а именно: На водачите на МПС е забранено да използват
пътищата отворени за обществено ползване за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари, а за нарушаване на тази забрана са предвидени
кумулативни административни наказания – глоба в размер на 3000 лв. лишаване от право да
се управлява МПС за срок от 12 месеца. Под този състав на административно нарушение е
подведено следното поведение на водача: не използва пътя съгласно неговото
предназначение за превоз на хора и товари, а го използва с цел извършване на превъртане на
гуми на задната задвижваща ос пред служебен автомобил на МВР, с което си действие
създава опасност за движението и поставя в опасност живота и здравето на хората.
Отговорността на жалбоподателят се основава на допуснато нарушение на
законово регламентираната в чл. 104б, т. 2 от ЗДвП забрана водачът на МПС да използва
пътищата, отворени за обществено ползване, за други цели, освен в съответствие с тяхното
предназначение за превоз на хора и товари. От фактическа страна извършването на
вмененото на санкционираното лице нарушение е обосновано с констатацията, че на
25.05.2022 г. в 19:50 часа в гр. Чирпан на бул. Георги Д., посока запад – изток, Н. А. Ю. на
18 г. е управлявал лек автомобил ** **с рег.№ ** собственост на А. Н. Ю., като
демостративно е пръвъртял гумите на автомобила , т.н. „ дрифт „ и то пред множество
граждани,в това число униформени полицейски служители, охраняващи „ абитуриентските
балове „.
В тежест на наказващия орган е да установи и докаже при условията на пълно
главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и
индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят
административнонаказателната отговорност. В случая, приетото от административно
наказващия орган (АНО), че описаното в съставения АУАН и в издаденото въз основа на
него НП поведение сочи на "използване на пътя за други цели, а не по предназначение" от
2
водача на МПС, е фактически и доказателствено обосновано. От показанията на разпитаните
в хода на съдебното следствие полицейски служители- Ц. Д., Е. Б. и И. Т. - очевидци на
твърдяното нарушение и описаната от тях фактическа обстановка, се явява установено
обстоятелството, че водачът съзнателно е извършил описаното деяние, както в АУАН,така
също и в обжалваното НП, като умишлено е управлявал автомобила по посочения начин,
който сочи на решение за използване на пътя за други цели, а не само за изрично
посочените.
От събраните по делото доказателства се налага извода, че обвинението е доказано
и не е опровергано, чрез доказателствени средства, установяващи друга обективна истина за
съставомерните факти.
Следователно причина за завъртане на гумите и приплъзването на автомобила е
съзнателно предприето действие от страна на водача, сочещо на формиране у него
решение/умисъл за ползване на пътя и за други цели, освен за превоз на пътници и товари, в
нарушение на забраната по чл. 104б, т. 2 от ЗДвП. Отговорността за нарушаване на
забраната не се изключва, когато водачът преди да осъществи наказуемото деяние е ползвал
пътя съобразно неговото предназначение – за превоз на пътници и товари, съответно има
намерение да продължи закономерното му ползване след осъществяване на решението си да
наруши забраната. В случая автомобилът се е намирал на път, отворен за обществено
ползване по смисъла на § 6, т. 1 от ЗДвП, и в посочения в НП момент - 19. 50 часа не е
извършвал движение с цел превоз на пътници и товари, а с различна от единствено
законосъобразната, поради което деянието правилно е квалифицирано като наказуемо по чл.
175а, ал. 1, предл. трето от ЗДвП.
Настоящият съдебен състав принципно споделя довода на жалбоподателя, че
съставът на административното нарушение по чл. 175а, ал. 1, предл. трето от ЗДвП, не
съдържа като съставомерен от обективна страна елемент "създаването на опасност за
останалите участници в движението". В случая обаче с тази констатация не е обосновано
административнонаказателното обвинение за извършено нарушение по чл. 175а, ал. 1,
предл. трето във вр. с чл. 104б, т. 2 от ЗДвП. Липсват фактически обвинения и съответно не
са установени факти в административнонаказателната преписка и в хода на съдебното
дирене, сочещи на създадена опасност и пречки за останалите участници в движението,
която да е резултат от загуба на контрол върху моторното превозно средство, поради
несъобразяване с пътната настилка. В този смисъл не може да бъде споделен довод, че
описаното в НП деяние сочи на извършено нарушение на общата норма на чл. 5, ал. 1, т. 1
от ЗДвП.
Що се отнася до наложените с НП наказания – глоба в размер на 3000 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца, същите съответстват по вид и
размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.
По изложените съображения, съдът намира описаното в обжалваното НП
нарушение, по точка първа от същото, и извършването му от жалбоподателя за доказано по
несъмнен и безспорен начин, поради което обжалваното НП е законосъобразно и следва да
3
бъде потвърдено / виж в тази насока Решение № 84 от 7.04.2022 г. на АдмС - Стара Загора
по к. а. н. д. № 51/2022 г./
Относно нарушенията по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
От анализа на събрания по делото доказателствен материал се установява, че в
момента на проверката жалбоподателят не е представил на проверяващите СУМПС и
Контролен талон към него, като с всяко от посочените деяние е осъществил състава на
нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП. Предвидената в разпоредбата на чл. 183, ал. 1, т.
1, пр. 1 и пр. 2 от ЗДвП санкция е за неносене на който и да е от двата документа СУМПС и
КТ към СУМПС. В случая наказващият орган е следвало да наложи отделно наказание за
всяко от сочените нарушения. Като не са наложени две отделни санкции за липсата на
СУМПС и за липсата на Контролен талон с наказателното постановление се е стигнало до
нарушение по чл. 18 от ЗАНН, съгласно който, когато с едно деяние са извършени няколко
административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни
нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.
Ето защо, поради нарушение разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН, обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно и в частта, в
която на жалбоподателя Б. на основание чл. на чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1, 2 от ЗДвП е
наложено административно наказание – глоба в размер на 10, 00 лева за извършени на
25.05.2022 година две отделни нарушения по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
С оглед изхода на делото, както и изрично направеното от процесуалния
представител на санкциониращия орган искане и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва
в полза на ОДМВР - Стара Загора да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер
определен в чл. 37 от Закона за правната помощ (ЗПрП), съгласно препращащата разпоредба
на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН. Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПрП, заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. Съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащане
на правната помощ, възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 до 120 лв.
В случая, производството по делото е продължило в едно съдебни заседания, в които
процесуален представител на ОДМВР Стара Загора не е участвал, поради което следва да му
се присъди възнаграждение в размер на 79,73 лева. съразмерно, тъй като в случая следва да
се отмени едно от наложените две / макар и значително по- малкото / наказание а ОДМВР на
Стара Загора следва да бъде задължено да заплати сумата в размер на 3, 32 лв., съразмерно
на уважената част от жалбата. / виж в тази насока Решение № 124 от 16.05.2022 г. на АдмС -
Стара Загора по к. ч. а. н. д. № 84/2022 г. /.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № № 22 – 0375- 000186/ 12. 07. 2022 г., издадено от И. Д. Д.,
4
на длъжност Началник група към ОДМВР Ст.Загора, РУ Чирпан, упълномощен със Заповед
№ 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на МВР, в частта, с която на жалбоподателя Н. А.
Ю., с адрес ** - адв.В. Н. Д. от АК Стара Загора е наложено административно наказание, по
чл.175а ал.1, пр. 3 от ЗДвП – глоба в размер на 3000.00лева и лишаване от правото да
управлява МПС за срок от 12 месеца.
ОТМЕНЯ НП № № 22 – 0375- 000186/ 12. 07. 2022 г., издадено от И. Д. Д., на
длъжност Началник група към ОДМВР Ст.Загора, РУ Чирпан, упълномощен със Заповед №
8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на МВР, в частта, с която на жалбоподателя Н. А. Ю.,
с адрес ** - адв.В. Н. Д. от АК Стара Загора е наложено административно наказание, по чл.
183, т.1 пр.1 и пр.2 от ЗДвП – глоба в размер на 10 лв.,като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Н. А. Ю., с адрес ** - адв.В. Н. Д. от АК Стара Загора да заплати на
ОДМВР - Стара Загора, юрисконсултско възнаграждение в размер на 79,73 лева.
ОСЪЖДА ОДМВР - Стара Загора да заплати на Н. А. Ю., с адрес ** - адв.В. Н. Д.
от АК Стара Загора направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер
на 3,32 лева.
Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от получаване на
съобщението пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
5