Р Е Ш Е Н И Е № 91
гр. Сливен, 20.02.
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,
наказателно отделение, І-ви наказателен
състав, в публично заседание на трети февруари през
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН
МАНЧЕВ
при секретаря
РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа докладваното
от районния съдия АНД № 10 по описа за
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Т.Д.Б. срещу електронен фиш серия К № 1922585 на ОД МВР гр. Сливен, с което на основание чл. 189 ал. 4
вр. чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП му е
наложено административно наказание - Глоба в размер на 300 лв., за нарушение на чл.21 ал. 2, вр. чл. 21 ал. 1 от ЗДвП. Иска издадения електронен фиш бъде отменен.
В с.з. жалбоподателя, редовно призована не се явява и не
се представлява.
В с.з. въззиваемата страна, административно - наказващият орган, не изпраща
представител.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена следната
фактическа обстановка:
На 05.02.2018
г. на път І-
За
констатираното на жалбоподателя лично на 27.11.2019г. бил връчен електронен фиш
№ 1922585 за налагане на глоба ведно със заснет клип № 5795 от Радар № 584.
Горната фактическа
обстановка се установи по несъмнен начин от представените и събрани по делото
писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност.
Въз основа на
така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима -
подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна
страна / лице, което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Разпоредбата
на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП
задължава водачите на МПС да съобразяват
скоростта при управление на МПС с императивно определени норми, очертани за
конкретно място на движение за различните пътни превозни средства.
Разграничителният критерий, даден в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установяващ
допустимите скорости на движение, зависещи от категорията на пътното превозно
средство и мястото на движение – населено място, извън населено място,
магистрала. В рамките на извън населено
място, каквото е км. 363+500 в района на Община гр. Твърдица на път І-6,
разрешената скорост е
Така описаното
деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно
нарушение по чл. 6 от ЗАНН и осъществява от обективна и субективна страна
състава на нарушение по ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният
фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи. В §6, т.65 от
ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизираните технически
средства и системи и уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата
(обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. издадена на основание чл. 165, ал.
3 от ЗДвП е определен начина и реда за използването й.
В настоящия случай е следвало и
са представени по делото писмени
доказателства спазени ли са изискванията на цитираната Наредба, а именно: било
ли е използвано автоматизирано техническо средство TFR1-M 584, одобрено по реда
на Закона за
измерванията и преминало проверка по надлежния ред, мястото за
контрол с автоматизирано техническо средство и система, попълнен ли е протокол
за използване на мобилно АТСС за контрол.
От приложената по преписката снимка на клип № 5795 от Радар
№ 584 безспорно се установява, че автомобилът е управляван с по-висока скорост
от разрешената, а именно
Ел.фиш е издаден при напълно
изяснена фактическа обстановка, която се подкрепя с доказателствата и
доказателствените средства, събрани и проверени в хода на производството.
Относно наведените в жалбата
твърдения за незаконосъобразност и необоснованост на ЕФ съда следва да
отбележи, че те са неоснователни и това беше коментирано по горе. По делото липсват доказателства, от които да
се направи извод, че ЕФ е издаден извън сроковете предвидени в закона.
Действително до настоящия момент са изтекли повече от две години от
констатиране на нарушението. В
процесния случай е издаден електронен фиш, при който не се издават едновременно
АУАН и НП и този ЕФ по правни последици е приравнен на НП. В случая следва да се приеме, че АНО разполага
с три годишен срок от извършване на нарушението да връчи ЕФ. Този срок започва
да тече от датата на нарушението -05.02.2018г. и изтича на 05.02.2021г. В казуса
ЕФ е връчен преди изтичане на тригодишния срок, тоест административно
наказателната отговорност на жалбоподателя не е погасена по давност.
Твърдението
в жалбата, че в случая следва да намери приложение едногодишният срок по чл.34
ал.1 от ЗАНН, че не се образувало АНП, ако не бил съставен АУАН в продължение
на три месеца от установяване на нарушението или в 1г. срок от откриване на
нарушителя е неоснователно. Това бе коментирано по горе и е последица от
неразбирането на института на давностните срокове. Жалбопод. е прав, че
сроковете по чл.34 от ЗАНН са давностни
и това е видно от т.1 на Тълкувателно
Постановление 1/27.02.2015г. на ВКС и ВАС, но тези срокове касаят друга
процедура, тази по съставяне на АУАН и издаване на НП. В случая ЕФ има
характера на НП и за него тече давността по чл.82 от ЗАНН. Жалбоподателя трябва да прави прави разлика
между двата основни вида давност- такава за преследване на лице извършило адм.
нарушение и такава, на лице по отношение на което е влязло
в сила НП. Както бе посочено по горе давността за преследване тече от
извършване на нарушението до реализиране на отговорността на дееца с влязъл в
сила акт. Изпълнителната давност по чл.
82 ЗАНН започва да тече от влизане в
сила на съответния акт, в случая ЕФ с който отговорността на дееца е ангажирана.
Тоест за да е приложим срока по чл. 82 ЗАНН електронния фиш следва да е влязъл
в сила. Предпоставка за влизане в сила на ЕФ е надлежното му връчване. Преди връчването и съответно влизане в сила
на ЕФ не тече изпълнителната давност по чл. 82 ЗАНН, а общата давност по НК, която е много по продължителна.
Предвид посоченото съдът прие, че
атакувания ел.фиш е правилен и законосъобразен,
ето защо:
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
електронен фиш серия К № 1922585 на ОД МВР
гр. Сливен, с който на Т.Д.Б. с ЕГН ********** ***, съдебен адрес:***,
пл. Жени Патева № 1, ет.1, стая 13 М.Б. му е наложено административно наказание
ГЛОБА в размер на 100 лв. на осн. чл. 189
ал. 4 вр. чл. 182 ал. 2 т. 3 от ЗДвП, като ПРАВИЛЕН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: