АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 165 |
|||||||||||
гр. Видин,
22.11.2023г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Шести административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и трети октомври |
||||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
||||||||||
при секретаря |
К.Борисова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Борисов |
|
|||||||||
Административно дело № |
168 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по реда
на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 79, ал. 1 от Закона за държавната
собственост. Областен управител на
област – Видин със заповед № РД 26-9 от 30.06.2023г. е отменил Акт за
публична общинска собственост № 129/20.03.2008г. на Община Белоградчик за
имот № 206043 и Акт за публична общинска собственост № 131/20.03.2008г. на
Община Белоградчик за имот № 206045. Тази заповед е оспорена от кмета на
Община Белоградчик с жалба вх. № 1963 от 19.07.2023г. Оспорващият, чрез
процесуалния си представител излага доводи за незаконосъобразност, счита че е
налице спор за материално право и иска да бъде отменена заповедта. Претендира
деловодни разноски. Ответникът взема становище
за неоснователност на жалбата. Претендира разноски. Съдът, след като обсъди
представените доказателства, доводите на страните и законосъобразността на
атакувания АА, намира за установено следното: Жалбата е в предвидения
законов срок от активно легитимирана страна, поради което е допустима.
Разгледано по същество е неоснователна. От фактическа страна се установява,
че с писмо вх.№ 2803-3215/02.06.2023г. от инж. Веселин
Нинов — директор на „Северозападно държавно предприятие“ ДП, ЕИК е сезирал Областен управител на област
Видин, че Община Белоградчик е актувала съответно с Акт за публична общинска
собственост №129/20.03.2008г. - имот № 206043, находящ се в землището на с.
Рабиша, м. „Магурата“ с площ 2900 кв.м., представляващ: Алея от път III клас
до паркинг и с Акт за публична общинска собственост №131/20.03.2008г„ имот № 206045
находящ се в землището на с. Рабиша, м. „Магурата“ с площ 1681 кв.м.,
представляващ: Паркинг. Областен управител е изискал от
различни ведомства информация като от
Областна дирекция „Земеделие“ - гр. Видин е предоставена информация за
ПИ с идентификатори 61011.206.46, 61011.206.1 и 61011.206.46 по КККР на с.
Рабиша, община Белоградчик, област Видин, а от директора на „Северозападно
държавно предприятие“ ДП са представени Акт №1001/08.10.2001г. за публична
държавна собственост, пълна история на имот № 206046 и на имот № 206045. За природна забележителност
пещера „МАГУРА“, находяща се в землището на с. Рабиша, община Белоградчик,
област Видин е съставен Акт за публична държавна собственост
№1001/08.10.2001г., с предоставени права върху имота на Областен управител на
област Видин, като видно от графа 8 на същия „Граници на имота“, пещерата
попада в „отгоре имот № 206001 -
държавен горски фонд - държавно лесничейство“. Със Заповед № РД-534 от 12
юли 2007г., ДВ бр.72 от 04.09.2007г. на Министъра на околната среда и водите
площа на защитената теритопия - природна забележителност пещера „МАГУРА“ е
актуализирана със следните имоти: 206001, 206002, 206003, 206004, 206005,
206006 и 206010, съгласно КВС за землището на с. Рабиша ЕКАТТЕ 61011, общ.
Белоградчик обл. Видин с обща площ 762,671 дка. Видно от пълна история на имоти № 206046 и
№206045, същите са получени от разделяне на имот № 206038, който имот е
получен от разделяне на имот №206001 - „държавен горски фонд - държавно
лесничейство“, който съгласно чл.10, ал.1 от Закона за защитените територии е публична държавна собственост, предвид
на което имоти, 206045 и 206046 са получени от разделяне на имот № 206001 -
горски територии, също са публична държавна собственост. Въз основа на фактически установеното, настоящия състав
счита, че са основателни доводите в заповедта. Оспореният акт е издаден в
изискуемата от закона писмена форма и съдържа реквизитите, предвидени в чл. 59 АПК, включително фактически и правни основания за издаването й. Не са
налице допуснати съществени нарушение на административно производствените
правила по смисъла на чл. 146 АПК. Преди издаването на оспорената заповед
административният орган е изяснил всички релевантни доказателства, респ.
изяснил е фактите и обстоятелствата от значения за случая по смисъла на чл. 35 АПК и е събрал служебно относимите доказателства в съответствие с чл. 36
АПК. Предвид това настоящият състав намира за неоснователни въведените в
жалбата доводи. Оспорената заповед е материално законосъобразна и постановена
в съответствие с целта на закона. Съгласно посоченото правно основание за
издаване на обжалвания административен акт – чл. 79, ал. 1 ЗДС, когато
незаконосъобразно е актуван имот – държавна собственост, като общински, актът
за общинска собственост се отменя със заповед на областния управител. От
събраните по административната преписка доказателства може да бъде направен
извод че имот № 206001 е бил многократно разделян да други по малки имоти
актувани като общинска собственост, част от които са и имоти № 206046 и № 206045,
като същите са получени от разделяне на имот № 206038, който имот е получен
от разделяне на имот № 206001 - „държавен горски фонд - държавно
лесничейство“. Безспорно имот № 206001 е публична държавна собственост по
смисъла на чл. 2, ал. 2, т.2 от ЗДС, която урежда правото на собственост на
държавата директно по силата на закона. Съгласно чл.163, ал.1 и чл,168, т.1
от Закона за горите горските територии - държавна собственост се управляват
от държавните предприятия, като Министърът на земеделието и храните упражнява
права на собственост на държавата в държавните предприятия. Съгласно
разпоредбата на чл.27, т.З и 4 от Закона за горите, горските територии -
държавна собственост, включени в защитените територии по смисъла на чл.5,
т.З, 5 и 6 от ЗЗТ, както и горските територии - държавна собственост,
включени в територии за опазване на недвижимото културно наследство по Закона
за културното наследство са със статут на публична държавна собственост. Процесната
заповед е издадена и в съответствие с целта на закона, тъй като именно с цел
защита на държавната собственост, респ. за да се ограничи възможността за
своеволно, незаконосъобразно поведение на органите на местната власт. Предвид изложеното съдът
счита, че жалбата е неоснователна, а заповедта, която е оспорена е законосъобразна.
Предвид изхода на спора следва да бъде уважена претенцията на оспорващия за присъждане на деловодни разноски за ю.к.
възнаграждение. Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2
АПК, Административен съд Видин Р Е
Ш И: ОТХВЪРЛЯ жалбата от кмета на Община
Белоградчик против заповед № РД 26-9
от 30.06.2023г. на Областен управите на област Видин, като неоснователна. ОСЪЖДА Община Белоградчик да
заплати на Областна управа Видин сумата от 100лв. деловодни разноски. Решението подлежи на
обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред ВАС. Съдия: |
|||||||||||