Решение по дело №2070/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1019
Дата: 25 юли 2022 г.
Съдия: Катя Ганева Савова
Дело: 20223110202070
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1019
гр. Варна, 25.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 3 СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Катя Г. Савова
при участието на секретаря Пламена Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Катя Г. Савова Административно наказателно
дело № 20223110202070 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ВАЛМАРТ 09“ЕООД, ЕИК *********,
срещу НП № 634 902/636325/11.05.2022 г., издадено от заместник-директора
на ТД на НАП - Варна, с което на жалбоподателя, на основание чл. 355, ал. 1
от Кодекса за социално осигуряване /КС0/, за осем нарушения по чл. 5, ал. 4,
т. 1 от КСО, вр. чл. 2, ал. 1 и чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г.
за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни
от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от
самоосигуряващите се лица /Наредбата/, му е наложена имуществена санкция
в размер на 500 лв. за всяко от тях.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление.
Жалбоподателят, редовно уведомен, се представлява от процесуален
представител адв. С.В.- АК Варна, която поддържа жалбата и моли за отмяна
на НП.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, се
представлява от ст. юк. И.Г., която оспорва жалбата и моли за потвърждаване
на НП.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като
съобрази възраженията на страните, намира за установено от фактическа
1
страна следното:
На 29.11.2021 г., в гр. Варна, свидетеля Ив. Д. С., в качеството си на
инспектор по приходите към ТД на НАП, съставил АУАН на жалбоподателя
„ВАЛМАРТ 09“ЕООД, ЕИК *********, за това, че в качеството му на
осигурител не е подал в срок до 25.08.2021 г. декларации образец № 1 за
месец юли 2021 г. за наетите по трудови правоотношения лица както следва:
П.Ж. ЕГН **********, И.Х. ЕГН **********, А.Я. ЕГН **********, Я.А.
ЕГН **********, Х.Х. ЕГН **********, Т.Ч. ЕГН **********, М.А. ЕГН
********** и К.Х. ЕГН **********. Декларациите са били подадени на
23.09.2021 г. с протокол с вх.№03000213404004/23.09.2021г., т.е. след срока,
определен от закона- до 25-то число на месеца, следващ месеца за който се
отнасят данните, а именно да 25.08.2021г.. Посочено е, че декларациите
образец № 1 с данни за осигурителния доход, осигурителните вноски за
държавното обществено осигуряване, учителския пенсионен фонд, здравното
осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските
за фонд гарантирани вземания на работниците, дните в осигуряване и
облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица
- поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване, се подава до 25-то
число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните, а при
начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок - до
края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението.
Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта,
счел фактическите констатации за безспорно установени и издал
обжалваното постановление от 11.05.2022 г., с което за нарушение на чл. 5,
ал. 4, т. 1 от КСО, вр. чл. 2, ал. 1 и чл. 4, ал. 1, т.1 от Наредбата, и на
основание чл. 355, ал. 1 от КСО наложил на жалбоподателя "имуществена
санкция" в размер на по 500 лева за всяко от констатираните осем нарушения.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед
на събраните по делото доказателства, които са непротиворечиви и
допълващи се, поради което съдът ги кредитира изцяло. По делото не се
събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така
установените факти. Жалбоподателят не оспорва така установената по делото
фактическа обстановка.
От правна страна:
2
Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване
по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, подадена е от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се
явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
неоснователна по следните съображения:
Съдът счита, че наказателното постановление е издадено от
оправомощено за това лице, видно от приобщената по делото Заповед №
3ЦУ-1149/25.08.2020 г., а АУАН е съставен от компетентен орган.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния
срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при
издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от
ЗАНН. Вмененото на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в
степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се
защитава, като самите факти правилно са подведени под посочените
материалноправни норми.
Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1, изр. 1 от Наредбата,
работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните
каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в
компетентната териториална дирекция на Националната агенция за
приходите декларации по образец № 1, 3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3.
Според разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредбата, декларация образец №
1 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на
Националната агенция за приходите от работодатели, осигурители и техните
клонове и поделения - за всеки календарен месец: а) до 25-о число на месеца,
следващ месеца, за който се отнасят данните, включително и при полагащо се
обезщетение на трудоустроено лице, на което не е предоставена подходяща
работа; при начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след
този срок - до края на месеца, в който е начислено или изплатено
възнаграждението; б) до 25-о число на месеца, следващ месеца на
начисляването или изплащането на допълнителни доходи от трудова дейност,
начислени или изплатени след 25-о число на месеца, следващ месеца, през
който е положен трудът; в сроковете за внасяне на осигурителните вноски по
чл. 7, ал. 12, т. 1, 2 и 4 от КСО за лицата, на които за осигурителен стаж се
3
зачита времето по чл. 9, ал. 3, т. 1, 2 и 5 от КСО.
Няма спор, че в конкретния случай жалбоподателят има качеството на
осигурител по смисъла на чл. 5, ал. 1 от КСО, като е следвало да подаде
декларации за наетите по трудови правоотношения лица П.Ж. ЕГН
**********, И.Х. ЕГН **********, А.Я. ЕГН **********, Я.А. ЕГН
**********, Х.Х. ЕГН **********, Т.Ч. ЕГН **********, М.А. ЕГН
********** и К.Х. ЕГН ********** образец № 1 за месец юли 2021 г. в ТД на
НАП - Варна до 25.08.2021 г. Същият е бездействал и е сторил това чак на
23.09.2021 г., като по този начин е осъществил състава на вмененото му
нарушение, поради което правилно е ангажирана отговорността му. Това
деяние правилно е квалифицирано като нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО,
вр. чл. 2, ал. 1, вр. чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредбата, и правилно подведено под
санкционната разпоредба на чл. 355, ал. 1 от КСО, съгласно, която който
наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6, ал. 8 и разпоредбите на
нормативните актове по прилагането им, се наказва с глоба от 50 до 500 лв. за
физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция за
едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако
не подлежи на по-тежко наказание.
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че поведението му не е
съставомерно, защото макар и по късно задълженията на работодателя били
платени за всяко от лицата. Следва да се посочи, че законът не прави разлика
относно причините, довели до неподаване на декларацията в срок.
Нарушителят е следвало да организира дейността си по начин, който да му
позволи да изпълнява задълженията си в срок. Същият следва да осъществява
подбор на лицата, на които е възложил изпълнението на част от задълженията
си, както и да контролира същите при изпълняване на задълженията им,
респективно да носи отговорност за действията им при изпълнение на
функциите им.
Съдът намира, че в случая е неприложим института на маловажния
случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, вр. параг. 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН.
В случая, извършеното нарушение е свързано с основни обществени
отношения, които са предмет на правна уредба от КСО и Наредба № Н-
13/17.12.2019 г. Целта на тези нормативни актове е да установи такива
правила за поведение, които да осигурят своевременното деклариране на
4
правно значими обстоятелства. Нарушението е извършено чрез бездействие.
То е формално нарушение, на просто извършване, и продължителността на
закъснението, в случая, е без значение за обществената опасност на деянието.
Отделно, липсата на вредни последици за фиска от несвоевременното
подаване на декларация, също не може да послужи за установяване на
признаците на "маловажност", защото във фактическия състав на
нарушението вредните последици не са елемент от обективната му страна, т.
е. тяхната липса или наличие не влияе върху съставомерността на деянието.
Според настоящия съдебен състав, извършеното деяние не разкрива
признаците на "маловажност", поради което и не са налице основания за
отмяна на НП, в този смисъл е и константната съдебна практика.
С оглед на изложеното, настоящата инстанция намира, че издаденото
наказателно постановление е правилно и законосъобразно, а наложената
санкция справедлива, поради което и жалбата срещу него следва да се остави
без уважение, а наказателното постановление да се потвърди.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д от ЗАНН, искането на
представителя на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение се явява основателно и следва да се уважи. Относно размера
на разноските разпоредбите на чл. 63д, ал. 4 и 5 от ЗАНН предвиждат, че в
полза на учреждението, чийто орган е издал НП, ако е било защитавано от
юрисконсулт или друг служител с юридическо образование, се присъжда
възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната
помощ, съгласно който възнаграждението е в размер от 80 до 150 лева.
Предвид правната сложност и извършените действия по делото, съдът счита,
че справедлив размер на конкретното възнаграждение се явява 80 лв., която
сума следва да се възложи в тежест на жалбоподателя. Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
634 902/636325/11.05.2022 г., издадено от заместник-директора на ТД на НАП
- Варна, с което на жалбоподателя „ВАЛМАРТ 09“ ЕООД, ЕИК *********, на
основание чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КС0/, за осем
5
нарушения по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, вр. чл. 2, ал. 1 и чл. 4, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-13/17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за
подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица /Наредбата/,
му е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за всяко от тях.

ОСЪЖДА „ВАЛМАРТ 09“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес:
с.Слънчево, обл.Варна, да заплати в полза на Национална агенция за
приходите - гр. София сумата в размер на 80 лв., представляваща
юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд-
Варна в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6