Решение по дело №364/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 260135
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20215640200364
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер 260135                            20.05.2021г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На седeмнадесети май                                  през две хиляди и двадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 364 по описа за 2021 година

                      Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                      Обжалван е Електронен фиш серия К №4520548/23.02.2021г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на Д.Г.З. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лева.

                      Недоволна от така наложеното наказание е останала жалбоподателката З., поради което го обжалва в срок. Ел.фиш бил неправилен, издаден при съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие със закона. Електронният фиш бил издаден при нарушение на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 23.02.2021г., в 09,54 часа, в гр.Хасково, на бул.“Г.С.Раковски“, срещу бензиностанция „ОМВ“, в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство ATCC(ARH CAM S-1) 11743ba на преминал лек автомобил марка „***************” с регистрационен номер ***************. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 85 км/ч, в населеното място – при разрешена максимална скорост от 50 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателката Д.З..

При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №4520548, с който на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 400 лв.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от  ЗАНН.

Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.

Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.

Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена – ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.

Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.

Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.

Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано – видно от представените протоколи за проверка.

В административната преписка е представен Протокол за извършена проверка №67-С-ИСИС/01.10.2020г. на система тип ATCC(ARH CAM S-1) с фабричен номер №11743ba – от което става ясно, че е извършено последващо калиброване в гр.София на мобилната система за видеоконтрол и тя работи нормално и е технически изправна.

Този тип система е одобрена от БИМ – и това изрично е посочено в цитирания протокол – в т.4 – Системата е получила одобрение №5126 в Регистъра на одобрените за използване типове СИ с Допълнение №18.05.5126.1

Замерената от техническото средство скорост е 85 км.ч, а отразената в ЕФ – 82 км.ч. Това означава, че АНО е намалил скоростта с 3 км.ч. – което разбира се е в полза на жалбоподателката. Това не е случайно. Използваната мобилна система за видеоконтрол дава възможно отклонение/ грешка/ при измерване до 3 км/ч до 100 км/ч и 3% над 100 км/ч. Ето защо с Писмо вх.№14399/20.07.2011г. на МВР до Директорите на СДВР и ОД-МВР/ в адм.преписка/ е указано за определени трафик контрол системи /измежду които и използваната/  при издаване на ЕФ да се изваждат 3 км/ч до 100 км/ч от отчетената скорост – като гаранция за правилно измерена скорост – в полза на водача.

Това е било сторено в конкретния случай.

Детайлната уредба на работата с система за автоматизиран технически контрол се съдържа в Наредба 8121з-532 на МВР – последното изменение - в сила от 16.01.2018г., действащо към момента на деянието.

Чл.8 от Наредбата предвижда, че при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта.

В случая МПС се е движело в населено място срещу бензиностанция ОМВ в гр.Хасково.

По-насетне чл.9 от Наредбата описва начина на работа с АТС.

Първо- служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Второ - служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. Трето - по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. Четвърто - след изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10

Всичко това е било сторено в конкретния случай.

Видно от представения Протокол за използване на техническо средство или система е, че е било изпълнено изискването на чл.10 ал.1 от Наредбата и е попълнен Протокола по приложението по чл.10 ал.1.

Съдът се съобрази и с ръководната практика на административния съдия Росица Чиркалева от Хасковския административен съд и провери и номерата на видеоклиповете. В Протокола  по чл.10 ал.1 е посочено, че видеосистемата е работила като началното видео изображение е с номер 11743ВА/0232951 – при включването в 9 часа – а крайното с номер 11743ВА/0233250 при изключването в 13 часа.

На представената разпечатка от АТС системата е посочено, че това е клип с номер 11743ВА/0232993, който попада вътре в интервала от видео-клипове посочени в Протокола по чл.10 ал.1, през които е работила системата за видео контрол на 23.02.2021г.

Това е така защото 0232993 се намира между 0232951 и 0233250.

Така в крайна сметка жалбоподателката Д.З. е нарушила задължението си по чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Превишението на скоростта е с 32 км.ч. За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП предвижда наказание глоба в размер на 400 лв.

Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.

Това е и наказанието, наложено на жалбоподателката.

Ел.фиш е правилен и законосъобразен и като такъв ще следва да се потвърди.

Другите доводи на жалбоподателката са неоснователни.

Няма изискване в закона снимката на използвания уред да е с такава разделителна способност и от такова разстояние от уреда, че той да може визуално да бъде идентифициран като този уред с този фабричен номер.

Техническото средство се намира в списъка на одобрените за използване от БИМ – както посочи съда по-горе – система ATCC(ARH CAM S-1) с фабричен номер №11743ba е била одобрена за употреба от БИМ - и това изрично е посочено в представения Протокол за проверка №67-С-ИСИС/01.10.2020г. – в т.4 – Системата е получила одобрение №5126 в Регистъра на одобрените за използване типове СИ с Допълнение №18.05.5126.1

Използваният уред не прави снимки, а записва видеоклип с преминаващия автомобил. При видеоклипа се виждат началната видео-рамка и крайната видео-рамка. Не се правят и предават снимки. Заснетите видеоклипове с измерената скорост на преминалите автомобили се свалят на компютър, гледат се и след това по видеоизображенията на регистрационните номера се прави справка и се установяват собствениците.

Така се работи от години, както и в конкретния случай.

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                     ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №4520548/23.02.2021г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на Д.Г.З. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лева.

 

 

                      Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                          Районен съдия:/п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.