Решение по дело №328/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 3056
Дата: 10 октомври 2024 г. (в сила от 10 октомври 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247240700328
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3056

Стара Загора, 10.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20247240700328 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Й. П. Г., с постоянен адрес: [населено място], [улица], подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 24-1228-000325 от 15.03.2024 г., издадена от Началник сектор „Пътна Полиция“ към ОД на МВР [населено място], с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/ – изземване на свидетелство за управление № ********* на водач на МПС, на когото са отнети всички контролни точки.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Излага съображения, че описаните в заповедта наказателни постановления не са му били връчвани, поради което същите не са влезли в сила. Моли оспорената заповед да бъде отменена поради неправилно отнети контролни точки.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Административният орган – Началник сектор „Пътна Полиция към ОД на МВР [населено място], редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед № 349з-4467 от 23.12.2021 г. на Директора на ОД на МВР– Стара Загора Началник сектор „Пътна полиция“ [населено място] е оправомощен да прилага принудителни административни мерки по чл. 171, т. 4 от ЗДвП – за нарушения на ЗДвП, извършени на територията на ОД на МВР Стара Загора.

На 15.03.2024 г. от началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР Стара Загора е издадена оспорената в настоящото производство ЗППАМ № 24-1228-000325 от 15.03.2024 г. С нея на оспорващия Й. П. Г. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 4 от ЗДвП - изземване на свидетелство за управление на водач на МПС № *********, на когото са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, считано от датата на изземване. В мотивите на заповедта е прието, че: Й. П. Г. има издадено СУМПС [номер] с валидност до 26.09.2024 г.; на Г. са отнети контролни точки със следните наказателни постановления /НП/: 1. НП № 21-1228-003322/13.10.2021 г. , влязло в сила на 24.06.2022 г., отнети 6 контролни точки на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 2. НП № 22-1228-000727/18.04.2022 г., влязло в сила на 07.07.2022 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 3. НП № 22-1228-002748/05.09.2022 г., влязло в сила на 05.11.2022 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 4. НП № 22-1228-002653/25.08.2022 г. влязло в сила на 11.11.2023 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 5. НП № 22-1228-002560/16.08.2022 г. влязло в сила на 11.11.2022 г., отнети 6 контролни точки, на основание Наредба № Iз-2539/2012 г. на МВР; 6. НП № 22-0327-000639/10.11.2022 г. влязло в сила на 10.02.2023 г. 6. На 28.02.2024 г. с влизане в сила на НП № 23-1228-001152/27.03.2023 г. водачът е изчерпал лимита си от контролни точки и не е върнал СУМПС в Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Стара Загора, с което виновно е нарушил чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.

В административната преписка се съдържа справка за оспорващия, представена от административния орган, в която в табличен вид са посочени: наказателните постановления, с които на оспорващия са наложени наказания по ЗДвП; вида и размера на наложените наказания; броя на отнетите контролни точки. В справката е отразено, че на Й. П. Г. е издадено първоначално СУМПС на 12.08.1996 г.

Относно цитираните в оспорената заповед седем НП се установи следното:

С НП № 21-1228-003322 от 13.10.2021 г. на ВПД Началник група в сектор „ Пътна полиция“ към ОД на МВР [населено място] на оспорващия Й. Г. за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. НП е връчено по реда на 58,ал.2 от ЗАНН. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 24.06.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП,

С НП № 22-1228-000727 от 18.04.2022 г. на началник група сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР –Стара Загора на оспорващия Г. за нарушение по ЗДвП е наложена глоба и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. Видно от приложена към НП разписка, НП му е връчено. на 22.06.2022 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 07.07.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-1228-002748 от 05.09.2022 г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ в ОД на МВР – Стара Загора на оспорващия Г. за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. НП е връчено по реда на чл.58,ал.2 от ЗАНН на 21.10.2022 година По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 05.11.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-1228-002653 от 25.08.2022 г. на Началник група в сектор „ Пътна полиция“ в ОД на МВР – Стара Загора на оспорващия Г. за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. НП му е връчено по реда на чл. 58, ал.2 от ЗАНН. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 11.11.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-1228-002560 от 16.08.2022 г. на Началник Група в сектор „ Пътна полиция“ в ОД на МВР– Стара Загора, на оспорващия Г., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. НП е връчено по реда на чл.58,ал.2 от ЗАНН на 27.10.2022 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 11.11.2022 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-0327-000639 от 10.11.2022 г. на Началника на РУ Раднево при ОД на МВР – Стара Загора, на оспорващия Г., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 6 контролни точки. НП е връчено на 26.01.2023 г. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 10.02.2023 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

С НП № 22-1228-001152 от 27.03.2023 г. на Началник група в сектор „ Пътна полиция“ към ОД на МВР– Стара Загора, на оспорващия Г., за нарушения по ЗДвП са наложени глоби и на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. на МВР се отнемат 8 контролни точки. НП му е връчено на 13.02. 2024 година. По делото не се твърди и няма данни посоченото НП да е обжалвано по съдебен ред, поради което съдът приема, че същото е влязло в сила на 28.02.2024 г., когато е изтекъл 14-дневният срок за обжалване на НП, считано от датата на връчването му, с оглед нормата на чл. 64, б. "б" във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

От изложеното следва, че с влезли в сила наказателни постановления в периода от 13.10.2021 г. до 28.02.2024 г. на оспорващия Г. са отнети общо 42 контролни точки.

От назначената по делото съдебно –графологична експертиза се установи, че подписите върху разписките за получаване на НП №22-1228-000727 от 18.04.2022 г, №23-1228-001152 от 27.03.2023 г. на началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Стара Загора и №22-0327-000639 от 10.11.2022 г на РУ Раднево са изпълнени от Й. П. Г..

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 27.03.2024 г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на на ОД на МВР – Стара Загора на 09.04.2024 г. и следователно е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП. Жалбата е подадена и от надлежна страна - адресат на оспорения акт, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му, което обуславя извод за мотивираност на заповедта в съответствие с изискванията на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП във връзка с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. В административното производство, приключило с издаване на оспорената заповед, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

На основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ - изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. Съгласно чл. 157, ал. 4 от ЗДвП водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. Следователно, за да бъде законосъобразно приложена посочената ПАМ, е необходимо наличието на следните предпоставки: отнемане на всички контролни точки на водача и неизпълнение от страна на този водач на задължението да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР.

В разпоредбата на чл. 157, ал. 3 от ЗДвП е предвидено, че Министърът на вътрешните работи с наредба определя максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, както и списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение. За процесния период и към днешна дата действа Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение /Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. /. Съгласно посочената Наредба максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на ЗДвП е 39 /чл. 2, ал. 1/; при първоначално издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство притежателят му получава 26 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 2/; след придобиване на 24 месеца стаж като водач на моторно превозно средство притежателят на свидетелството за управление на моторно превозно средство получава допълнително 13 контролни точки за отчет на извършваните от него нарушения на ЗДвП /чл. 2, ал. 3/; контролни точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление /чл. 3, ал. 1/.

На оспорващия е издадено първоначално СУМПС на 12.08.1996 г. , а последното е издадено на 26.09.2019 г.Следователно към тази дата Г. е получил 39 контролни точки.

По делото е установено, че с влезли в сила наказателни постановления на оспорващия Г. са отнети общо 42 контролни точки.

От изложеното следва, че към дата 28.02.2024 г., с влезли в сила наказателни постановления, на оспорващия Г. са отнети общо 42 контролни точки – при максимален размер на контролните точки –39.

Следователно, към датата на издаване на оспорената заповед на оспорващия са отнети всички контролни точки, същият е загубил придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. По делото няма спор между страните относно обстоятелството, че оспорващият не е изпълнил задължението си да върне свидетелството за управление до датата на издаване на оспорената заповед. С оглед на изложеното по делото е установено наличието на кумулативно предвидените от закона предпоставки за налагане на процесната ПАМ, което обуславя извод за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт. Приложената от административния орган ПАМ е законосъобразно наложена.

По изложените съображения оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Стара Загора

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й. П. Г., с постоянен адрес: [населено място], [улица] подадена против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 24-1228-000325 от 15.03.2024 г., издадена от Началник сектор „ П. П. към ОД на МВР [населено място], с която на оспорващия, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП, е наложена принудителна административна мярка /ПАМ/– изземване на свидетелство за управление на МПС № ********* на водач, на когото са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, считано от датата на изземване.

Решението не подлежи на обжалване.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

Съдия: