Определение по дело №613/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 октомври 2020 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20207240700613
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                                                  02.10.2020г.                             град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, ІV състав, в закрито заседание на втори октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

             

                                                                                  СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

 

като разгледа административно дело №613 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалбата на Т.И.Т. с постоянен адрес ***, но срещу мълчалив отказ да му бъде издадено Удостоверение за данъчна оценка на основание чл.3 ал.2 от раздел І Общи положения от Нормите за данъчна оценка на недвижимите имоти по ЗМДТ за поземлен имот 56784.532.10, град Пловдив, ул Коматевско шосе №38, поискано със Заявление №20П-7154/05.08.2020г.

 Съгласно чл. 21 ал.4 от ЗМДТ определянето на данъчната оценка се извършва по реда на ДОПК и от служител на общинската администрация по местонахождение на недвижимия имот – чл.3 ал.1 от Нормите за данъчна оценка на недвижимите имоти, който в случая се намира в град Пловдив,, ул. Коматевско шосе №38. Следователно Удостоверението за данъчна оценка се издава от служителя, компетентен да я определи по реда на ДОПК, в който е предвидена местна подсъдност за обжалване по административен и съдебен ред на отказите за издаване на документи от значение за признаване, погасяване или упражняване на права и задължение. Позоваването на разпоредбите на АПК за местна подсъдност  на жалбите против отказите за издаване на документи в хода на производство по административно обслужване, приравнени на административни актове е неотносимо към случая. ЗМДТ определя реда по ДОПК като приложим към производството по определяне на данъчна оценка и издаване на документ, който да удостоверява нейния размер. По силата на чл. 89 от ДОПК искането за издаване на удостоверение за данъчна оценка се подава пред компетентната териториална дирекция тоест пред общинската администрация по местонахождение на недвижимия имот. Обжалването по административен ред на отказа, което е задължително по аргумент от чл. 95 ал.3 от ДОПК, се извършва пред териториалния директор, който е горестоящ административен орган спрямо компетентния да разгледа искането или това е ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община по местонахождението на имота, който има компетентността на териториален директор по смисъла на чл. 4 ал.5 от ЗМДТ вр. с чл. 92 от ДОПК.  Местно компетентен да се произнесе по законосъобразността на отказа за издаване на документ е административния съд по местонахождението на териториалната дирекция – чл.95 ал.1 от ДОПК. Тази норма е приложима и по силата на чл. 144 ал.1 от ДОПК, тъй като се явява специална спрямо предвидената подсъдност за обжалване на издадени ревизионни актове. Освен това и в чл.4 ал.1 от ЗМДТ изречение последно изрично е предвидено, че обжалването на всички актове свързани с установяването, събирането и обезпечението на местните данъци, а по силата на чл. 9б и на местните такси, която норма е от значение за случая, се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението, и по реда на ДОПК. Извода, който следва е, че определянето на задълженията по декларация за местните данъци и такси, възникнали на материално основание по ЗМДТ, както и издаването на удостоверителни документи по ЗМДТ,  се извършва по реда на ДОПК, а споровете относно съществуването и законосъобразното възникване на административното правоотношение имат местна подсъдност, определена от местонахождението на недвижимия имот. Впрочем, в българското законодателство последователно се следва принципа, че местонахождението на недвижимия имот определя местната подсъдност на споровете за вещните права и задължения върху недвижими имоти, и същият е намерил отражение в ЗМДТ и ДОПК що се касае до посочените по-горе АУЗД и откази за издаване на удостоверителни документи с приложимост на материалните норми на ЗМДТ. В случая се оспорва мълчалив отказ да се издаде удостоверение за данъчна оценка – документ от значение за упражняване на претендирани вещни права, придобити по давност върху недвижим имот на територията на община Пловдив, при което и предвид абсолютния характер на местната подсъдност, АС Стара Загора не е компетентен да разглежда препратеното  му от АС Пловдив дело с предмет мълчалив отказ да се издаде удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот, необходим за определяне на нотариалните и местни такси в производството по констатиране на придобивна давност на правото на собственост.

 Така мотивиран настоящия състав на АС Стара Загора и на основание чл.

Водим от горните мотиви и на основание чл.135, ал.5, вр. с ал.3, предложение първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №613//2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

ПОВДИГА СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ пред Върховния административен съд между Административен съд – Стара Загора и Административен съд – Пловдив за определяне на съда компетентен да разгледа жалбата на Т.И.Т. *** Загора срещу мълчалив отказ на Кмета на община Пловдив да издаде Удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот с административен адрес град Пловдив, ул. Коматевско шосе №38.

 

Определението не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на страните за сведение.

 

                                              

                                                                                            СЪДИЯ: