Решение по дело №237/2017 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 44
Дата: 16 март 2018 г. (в сила от 13 ноември 2019 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20177130700237
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

 

    Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                             №........

 

    гр. Ловеч, 16.03.2018 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на деветнадесети февруари  две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ  ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова и с участието на прокурора Кирил Петров, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело  237/2017 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 203 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е във връзка с постъпила искова молба от Н.М.И.-*** чрез пълномощник срещу Община Ловеч с правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, вр. с чл. 203, ал.1 от АПК и обща цена в размер на тридесет хиляди лева. Предявени са два обективно съединени иска. Единият е за сумата от двадесет и една хиляди лева, представляваща обезщетение за претърпени от „ПАКТРЕЙД” ООД с ЕИК ********* имуществени вреди вследствие на незаконосъобразни административни актове: 1. Заповед № 1190 от 13.08.2015 г. на Кмета на Община Ловеч, отменена с влязло в сила съдебно решение от 14.05.2016 г., постановено по адм. дело № 219/2015 г. на Административен съд Ловеч; 2. Заповед № 1823 от 17.12.2015 г. на Кмета на Община Ловеч, която е отменена  с влязло в сила съдебно решение от 14.01.2017 г., постановено по адм. дело № 5/2016 г. на Административен съд Ловеч.

         Вторият иск е с цена от девет хиляди лева, представляваща обезщетение за претърпени от „ПАКТРЕЙД” ООД с ЕИК ********* имуществени вреди вследствие на незаконосъобразен административен акт - Заповед № 1190 от 13.08.2015 г. на Кмета на Община Ловеч, отменена с влязло в сила съдебно решение от 14.05.2016 г., постановено по адм. дело № 219/2015 г. на Административен съд Ловеч, изразяващи се в заплатена от посоченото търговско дружество неустойка във връзка с предсрочното прекратяване поради незаконосъобразния административен акт на Договор за наем на недвижим имот и магазинно оборудване от 15.09.2014 г.

         В исковата молба се твърди, че „ПАКТРЕЙД” ООД е претърпяло имуществени вреди (загуби и пропуснати ползи) от издадените административни актове от Кмета на община Ловеч в общ размер на тридесет хиляди лева, от които:  1.двадесет и една хиляди лева от пропуснат наем за недвижим имот в гр. Ловеч, представляващ търговски обект – магазин в партерния етаж в жилищен блок *** в периода от 01.12.2015 г. до 02.02.2017 г.; 2.девет хиляди лева загуба от заплатена неустойка във връзка с предсрочното прекратяване на Договор от 15.09.2014 г. за наем на посочения недвижим имот в гр. Ловеч и магазинно оборудване, сключен между „ПАКТРЕЙД” ООД като наемодател и „ПАРКТРЕЙД” ЕООД  като наемател.

         Посочва се, че с Договор за прехвърляне на парични вземания от 16.06.2017 г. паричните вземания на „ПАКТРЕЙД” ООД към община Ловеч са прехвърлени изцяло на Н.М.И. – Ташева, за което съгласно чл. 99, ал.3 от ЗЗД е уведомена община Ловеч.

         Претендира се присъждане на всички направени разноски по делото.

В съдебно заседание ищцата лично и чрез пълномощник поддържа предявената искова молба. Претендира присъждане на направените разноски по делото и представя списък на същите.

Ответникът по делото – Община Ловеч в съдебно заседание чрез пълномощник оспорва исковата молба.  Счита предявените с обективно съединени искове за недопустими и недоказани, поради което моли да се остави без уважение исковата молба. Претендира присъждане на направените разноски по делото. Представя писмена защита по същество на правния спор. Представила е и писмен отговор на исковата молба.

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава мотивирано заключение за основателност на исковата молба и счита, че същата следва да бъде уважена.

От доказателствата по делото се установява, че Частен съдебен изпълнител Велислав Петров с Постановление от 12.06.2014 г. е възложил на „ПАКТРЕЙД” ООД гр. Ловеч търговски обект-магазин в *** със застроена площ от105 кв.м. Постановлението е влязло в законна сила на 30.06.2014 г.

На 15.09.2014 г. в гр. Ловеч е сключен Договор за наем на недвижим имот и магазинно оборудване между „ПАКТРЕЙД” ООД със седалище и адрес на управление ***, представляван от управител *** и „ПАРКТРЕЙД” ЕООД  със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управител Н.М.И. – **.  Съгласно този договор наемодателят предоставя на наемателя за временно и възмездно ползване магазин за хранителни и нехранителни стоки в *** с цялото магазинно оборудване за срок от десет години, считано от 15.09.2014 г. срещу заплащане на месечен наем в размер на хидяда и петстотин лева без вкл. ДДС.

По делото е представено Споразумение от 25.11.2015 г. към сключения  Договор от 15.09.2014 г, с което страните по него са постигнали съгласие да прекратят действието му, считано от 01.12.2015 г., тъй като са установили, че съгласно Заповед № 1190 от 13.08.2015 г. на Кмета на община Ловеч в обекта, предмет на договора е забранен достъпа до същия и е наредено прекъсване на захранването му с ток и вода, като е допуснато предварително изпълнение на заповедта. Освен това в споразумението е отразено, че наемателят „ПАРКТРЕЙД” ЕООД  се задължава най-късно в срок до 30.11.2015 г. да изнесе всички свои вещи, оборудване и стока, находящи се в магазина, а наемодателят   „ПАКТРЕЙД” ООД се задължава да заплати на наемателя „ПАРКТРЕЙД” ЕООД  неустойка във връзка с предсрочното му прекратяване в размер на девет хиляди лева.

Със Заповед № 1190/13.08.2015 г. Кметът на община Ловеч е наредил спиране на строителството и забраняване на достъпа до строеж „Пристрояване (разширение) към съществуващ магазин за хранителни стоки и кафе (обособяване на кафене), находящ се на ***

В т.2 от Заповедта е посочено, че преустройвания обект магазин, самостоятелен обект в сграда, собственост на „ПАКТРЕЙД” ООД е съществувал и преди инициирането на проекта „Пристрояване (разширение) към съществуващ магазин за хранителни стоки и кафе (обособяване на кафене), има всички изискващи се в закона документи. За него е издадено удостоверение от РО на НСК Ловеч при РДНСК Северозападен район, че не е необходимо провеждане на нова процедура  по въвеждане в експлоатация при условие, че в обекта не са извършвани реконструкция и основен ремонт Магазина може да продължи да се ползва след премахване на незаконните строителства в него, установени с Констативен акт № 16 от 22.05.2015 г. След премахване на описаните незаконни строежи, което да бъде установено от длъжностните лица по контрол на строителството в община Ловеч, ще бъде прекратено действието на настоящата заповед по отношение на магазина за хранителни стоки.

Кметът на община Ловеч е определил срок за премахване на констатираното незаконно строителство в магазина – 30 дни от влизане в сила на заповедта. Наредил е при неизпълнение на премахването на незаконните строителства в магазина в тридневен срок от получаване на Протокол, удостоверяващ неизпълнението на премахването на незаконните строителства в магазина „ЧЕЗ България” АД и „ВиК” АД-Ловеч да прекъснат захранването на строежа. В заповедта е посочено, че на основание чл. 217, ал.1, т.2 от ЗУТ, жалбите и протестите срещу заповедта не спират нейното изпълнение.

Със Заповед № 1823/17.12.2015 г. Кметът на община Ловеч е наредил „ПАКТРЕЙД” ООД Ловеч, представлявано заедно и поотделно от *** и Н.М.И.-*** да премахне констатирани незаконни строежи и извърши следното: - да зазида един брой отвор за прозорец в югоизточната фасада на магазина; - да затвори и прекрати достъпа пред изпълнената двойна врата на северозападната фасада на остъклението; - да възстанови в първоначалния им вид затворения с ламарина английски двор на мазата пред двойната врата; - да възстанови затворения вход на магазина; -да върне на старото му място изнесеното външно ел.табло.

С Решение № 45/14.05.2016 г., постановено по адм. дело № 219/2015 г. Административен съд Ловеч е отменил като незаконосъобразна Заповед № 1190/13.08.2015 г. на Кмета на община Ловеч, с която на основание чл. 224 а от ЗУТ е разпоредено спиране на строителството и забрана достъпа до строеж „Пристрояване/разширение/ към съществуващ магазин за хранителни стоки и кафе/обособяване на кафене/ в ***

Решението не е подлежало на обжалване и е влязло в сила на датата на постановяването му – 14.05.2016 г.

С Решение № 8/14.01.2017 г., постановено по адм. дело № 5/2016 г. Административен съд Ловеч е отменил по жалба на „ПАКТРЕЙД” ООД Ловеч Заповед № 1823/17.12.2015 г. на Кмета на община Ловеч. Решението е влязло в законна сила на 02.02.2017 г.

С Договор за прехвърляне на парични вземания от 16.06.2017 г. между „ПАКТРЕЙД” ООД като цедент прехвърля на Н.М.И. – Ташева като цесионер свои парични вземания към Община Ловеч, а именно дължими парични обезщетения с правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ за причинени на  „ПАКТРЕЙД” ООД вреди/загуби и пропуснати ползи/ като резултат от пряка и непосредствена последица от издадени от Кмета на община Ловеч незаконосъобразни административни актове - Заповед № 1190/13.08.2015 г. и Заповед № 1823/17.12.2015 г., отменени с влезли в сила съдебни решения в общ размер на тридесет хиляди лева срещу задължението на цесионера да му заплати уговорената цена в размер на двадесет и девет хиляди лева.

По искане на страните по делото са допуснати съдебно-техническа и съдебно-икономическа експертиза. Заключенията на вещите лица не са оспорени от страните и са приобщени към доказателствения материал по делото. Съдът няма основания да не кредитира заключенията им, защото ги намира за обективно и професионално изготвени.

По искане на страните са допуснати до разпит в съдебно заседание свидетели.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Съгласно чл.7 от ЗОДОВ, искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите по чл.1, ал.1 и чл.2, ал.1 от ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Ищцата Н.М. Ташева-И. е с адрес ***. Твърдяното в исковата молба увреждане също е настъпило в гр. Ловеч. Правното основание на иска е чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, с оглед на което исковата молба е предявена пред компетентния съд при спазване на правилата за родова и местна подсъдност. Претенцията е родово подсъдна на административните съдилища, съгласно т.1 от диспозитива на ТП № 2/19.05.2015г. по ТД № 2/2014г. на ОС на ГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС. Исковата молба е подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация. Тя е насочена против ответник с надлежна пасивна процесуална легитимация и отговаря на формалните изисквания за реквизити, поради което съдът намира същата за процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

Според чл.203, ал.1 от АПК, исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на глава ХІ от АПК. За неуредените въпроси за имуществената отговорност чл.203, ал.2 от АПК препраща към разпоредбите на ЗОДОВ, който се явява специален закон в производството за обезщетение. Препращането е само към материално-правните норми, касаещи имуществената отговорност. Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. В този закон е доразвит принципа, че всеки дължи обезщетение за вредите, които е причинил виновно другиму, като създава облекчен ред за ангажиране на отговорността на държавата за вредите, причинени на нейните граждани от органите на администрацията при изпълнение на правно-регламентирана административна дейност. Исковата защита е възможна при условията на чл.1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията, визирана в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.

Доказателствената тежест за установяване на кумулативното наличие на всичките предпоставки се носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за причинени му вреди. По силата на чл.144 от АПК, за неуредените в този дял въпроси се прилага Гражданският процесуален кодекс (ГПК). Според чл.8, ал.2 от него, страните посочват фактите, на които основават исканията си и представят доказателства за тях. Съгласно чл.154, ал.1 от ГПК, всяка страна е длъжна да установи фактите, на които основава своите искания или възражения.

За да възникне право на обезщетение, ищецът следва да докаже наличието на следните кумулативни предпоставки: настъпила вреда в правната сфера на ищеца, която включва реално причинени материални вреди, незаконосъобразен административен акт на орган или длъжностно лице на ответника, като вредата трябва да е настъпила в резултат на незаконосъобразния акт и да е налице пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт и настъпилата вреда.  Липсата на която и да е от посочените законоустановени предпоставки прави исковата молба неоснователна.

Настоящият съдебен състав намира, че в случая не е налице нито една от посочените предпоставки. Действително има издадени две заповеди на Кмета на община Ловеч, отнасящи се до посочения търговски обект – магазин в гр. Ловеч, които са отменени като незаконосъобразни с влезли в сила съдебни решения на Административен съд Ловеч. Те се отнасят обаче до собственика на търговския обект „ПАКТРЕЙД” ООД Ловеч, а не до ищцата. Именно търговското дружество е адресат на тези две заповеди на Кмета на общината. Съдебните производства пред Административен съд Ловеч  по обжалване на двете заповеди са инициирани пак от  „ПАКТРЕЙД” ООД Ловеч, а не от ищцата. Постановените съдебни актове имат за адресати търговското дружество и община Ловеч. Поради горното съдът намира, че макар и да има отменени два административни акта – заповеди на Кмета на община Ловеч, те не се отнасят до ищцата.

С представения Договор за прехвърляне на парични вземания от 16.06.2017 г. цедентът „ПАКТРЕЙД” ООД прехвърля на ищцата свои парични вземания към община Ловеч – дължими парични обезщетения с правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ за причинени на търговското дружество вреди/загуби и пропуснати ползи/ като резултат от пряка и непосредствена последица от издадените от Кмета на община Ловеч две заповеди, отменени с влезли в сила съдебни решения в общ размер на тридесет хиляди вземания.

Съгласно чл. 99 от Закона за задълженията и договорите, кредиторът може да прехвърли своето вземане, освен ако законът, договорът или естеството на вземането не допускат това. В случая търговското дружество според съдът няма качеството на кредитор към момента на сключване на договора за цесия, защото на практика не съществува негово вземане към община Ловеч. За да има качеството на кредитор, следва да притежава ликвидно и изискуемо вземане, което е определено или определяемо по размер. В случая това не е така. Не може да се прехвърля вземане на стойност тридесет хиляди лева за причинени вреди от издадени две незаконосъобразни заповеди, след като към момента на сключване на договора за цесия изобщо не е била подадена искова молба по ЗОДОВ от търговското дружество, още по-малко пък може предварително да е ясно какъв ще бъде изхода на съдебно производство, образувано по подадена такава искова молба. В крайна сметка на ищцата е прехвърлено несъществуващо вземане, вземане, което не съществува и поради това съдът приема, че не е налице нито един от елементите на фактическия състав на отговорността по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ. Ето защо съдът счита, че не следва да бъдат обсъждани в свидетелските показания и заключенията на вещите лица по допуснатите съдебни експертизи.

Исковата молба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена изцяло.

При този изход на производството следва да бъдат присъдени направените разноски от ответника в съдебното производство.

По изложените съображения, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ изцяло като неоснователни предявените от Н.М.И.-*** два обективно съединени иска срещу Община Ловеч с правно основание чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ във връзка с чл. 203, ал.1 от АПК на обща стойност тридесет хиляди лева за причинени имуществени вреди вследствие на незаконосъобразни административни актове Заповед № 1190 от 13.08.2015 г. на Кмета на Община Ловеч, отменена с влязло в сила съдебно решение от 14.05.2016 г., постановено по адм. дело № 219/2015 г. на Административен съд Ловеч; 2. Заповед № 1823 от 17.12.2015 г. на Кмета на Община Ловеч, която е отменена  с влязло в сила съдебно решение от 14.01.2017 г., постановено по адм. дело № 5/2016 г. на Административен съд Ловеч.

ОСЪЖДА Н.М.И.-*** да заплати на Община Ловеч направените по делото разноски в общ размер на 410 (четиристотин и десет) лева, от които 300 (триста) лева депозит за вещо лице по допуснатата съдебна експертиза, 10 (десет) лева държавна такса за издаде два броя съдебни удостоверения и 100 (сто) лева юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал.8 от ГПК във връзка с чл. 25, ал.1 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Решението може да бъде оспорено с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото на основание чл. 138 от АПК.

 

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: