Определение по дело №72/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 27
Дата: 7 март 2022 г.
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20227120700072
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Кърджали, 07.03.2022 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на седми март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                     ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                      АЙГЮЛ ШЕФКИ

разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д. № 72/2022 г. по описа на АС -Кърджали и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по протест на зам.окръжен прокурор при Окръжна прокуратура-Кърджали против Заповед №РД-19-95/04.03.2021 г., издадена от кмета на община Момчилград, с която, на основание чл.15 от Наредба №1/17.01.2001 г. за организиране  на движението по пътищата, във вр. с Решение №8/14.10.2020 г. на ЕСУТ при община Момчилград е одобрен окончателен проект на Генерален план за организация на движението на територията на град Момчилград.

Протестът е бил подаден чрез административния орган и адресиран до  Върховния административен съд, който с Определение № 1853/28.02.2022 г., постановено по адм.д. 11920/2021 г. по описа на ВАС, на основание чл.135, ал.2 от АПК, изпратил делото по подсъдност на Административен съд - Кърджали. В мотивите към определението е прието, че протестираната заповед има белезите на общ административен акт, поради следното: 1.издателят на заповедта няма нормотворческа компетентности и не издава нормативни актове; 2.не е предвидена възможност за издаване на подзаконов нормативен акт въз основа на друг подзаконов нормативен акт, и 3. с процесната заповед се одобрява еднократно Генерален план за организация на движението. В тази връзка е прието, че компетентен да разгледа подадения протест е АС-Кърджали.

Настоящия състав намира, че  Административен съд - Кърджали не е компетентен да разгледа и да се произнесе по подадения протест против Заповед №РД-19-95/04.03.2021 г., изд. от кмета на община Момчилград, по следните съображения:

Според чл. 75, ал. 1 от АПК, нормативните административни актове са подзаконови административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие, а според чл. 65 от АПК, общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове.

В случая процесната заповед е издадена на основание чл. 15 от Наредба №1/17.01.2001 г. за организиране  на движението по пътищата и с нея е  регламентиран начинът на преминаване на пътните превозни средства през територията на град Момчилград, като са актуализирани необходимите пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Според приетото в  Решение № 8864/27.07.2021 г., постановено по адм. д. № 3773/2021 г., 5-членен с-в на ВАС; Определение № 7056/ 10.06.2021 г., постановено по адм. д. № 5189/2021 г., 5-членен с-в на ВАС, и Определение № 10483/29.07.2020 г., постановено по адм. д. № 6861/2020 г., 5-членен с-в на ВАС, със заповедта по чл. 15 от Наредба № 1/17.01.2001 г. за организиране на движението по пътищата, е регламентиран начинът на преминаване през територията на съответния град посредством пътни превозни средства. С оглед правото на гражданите на свободно придвижване на територията на страната, адресати на заповедта се явяват неопределен и неограничен кръг от лица. На следващо място, с одобрения генерален план се въвеждат ограничения и забрани за преминаване през определена територия, важащи за продължителен период от време, респ., налага се трайно и повтарящо се поведение, което следва да се спазва от неограничен брой лица.  Следователно, предвид своето съдържание, характер и правни последици оспорената заповед представлява нормативен административен акт по смисъла на чл. 75 АПК.

Съгласно чл. 132, ал. 2, т. 1 АПК, на Върховния административен съд са подсъдни жалбите срещу подзаконовите нормативни актове, освен тези на общинските съвети. В разглежданата хипотеза, оспореният нормативен административен акт не е издаден от общински съвет, а от кмета на община Момчилград, поради което настоящия съдебен състав преценява, че правния спор относно Заповед №РД-19-95/04.03.2021 г. на кмета на община Момчилград е подсъден на Върховния административен съд.

По изложените съображения, съдът намира, че производството по настоящото дело следва да се прекрати и да се повдигне спор за подсъдност пред петчленен състав на ВАС.

Воден от горното и на основание чл. 135, ал. 4, пр. 2 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 72/2022 г. по описа на Административен съд - Кърджали.

ПОВДИГА СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ между Административен съд - Кърджали и тричленен състав на Върховен административен съд по протеста на зам.окръжен прокурор при Окръжна прокуратура-Кърджали против Заповед №РД-19-95/04.03.2021 г., издадена от кмета на община Момчилград.

ИЗПРАЩА делото на петчленен състав на Върховен административен съд.

Определението не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                          

  2.