Определение по дело №393/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2021 г. (в сила от 10 декември 2021 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20217220700393
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

гр. Сливен, 01.12.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД – СЛИВЕН,  в закрито  заседание  на  първи декември, две хиляди двадесет и първа година,  в  състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 393/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, във вр. с чл. 27, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба на „Фишком“ ООД, със седалище и адрес на управление г. С., б. „С. К.“ ***, представлявано от у. Н.Ж., подадена чрез п. адв. М. А. от **** против Решение МДР-ПП-09-151/02.11.2021 г. на заместник-министър на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПМДР 2014-2020 г. С оспореното решение на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ е прекратено производството по оценка на проектно предложение на кандидат „ФИШКОМ" ООД, ЕИК: ********, подал проектно предложение № BG14MFOP001- 2.017-0021 от 05.03.2021 г., с наименование „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", за Рибно стопанство „Ц.", по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-2.017 „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" от ПМДР 2014- 2020 г.

В жалбата се твърди, че постановеното решение е незаконосъобразно, издадено при съществени процесуални нарушения; не съдържа фактически и правни основания, с оглед изискванията на чл. 59, ал.2, т. 4 от АПК, досежно неговото съдържание и в нарушение на материалния закон. Счита, че не са налице основания да се приеме, че проектното предложение не отговаря на критериите за допустимост. Иска се отмяна на решението и връщане на преписката на УО.

Ответникът Заместник-министър на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПМДР 2014-2020 в изпратеното съпроводително административната преписка писмо е изложил становище за неоснователност на жалбата.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна – адресат на административния акт и депозирана в законовия срок.

Разгледана по същество е основателна.

На 05.03.2021 г. жалбоподателят „Фишком“ ООД подал през системата ИСУН 2020 проектно предложение, с наименование „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", за Рибно стопанство „Ц.", по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-2.017 „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" от ПМДР 2014- 2020 г., което е получило входящ референтен номер № BG14MFOP001- 2.017-0021. Към проектното предложение /формуляр за кандидатстване/ са били представени съответните документи, включително изискуемите се декларации от представляващия дружеството, че е запознат с условията за кандидатстване /л. 37-67/.

След изискване на допълнителни документи, разглеждане и извършена проверка на проектното предложение и проектната документация от страна на оценителна комисия, от председателя на комисията, на 18.08.2021 г., е изпратено чрез ИСУН 2020, съобщение до кандидата „Фишком“ ООД по проектно предложение № BG14MFOP001- 2.017-0021 /л. 170/, че дружеството е включено в Списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за подбор на проекти № BG14MFOP001-2.017. В списъка под № 6 е проектното предложение подадено от оспорващия, където е прието, че същото не отговаря на Критерий № 15 „Кандидатът е заявил, че е предприятие регистрирало спад поне 20% в оборота за месец септември или октомври или ноември 2020 г. спрямо средно аритметичния оборот през 2019 г. или средноаритметичния оборот за месец от 2019, 2018 и 2017 г." и Критерий № 18 „Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-висок или равен на 2 000 лева", от Приложение 4, тъй като според официални данни, предоставени от МОНИТОРСТАТ, а именно OПP за 2017 г., 2018 г. и 2019 г., същият не е регистрирал приходи от продажби по икономически дейности с код по КИД 2008 - код 03 „Рибно стопанство" за 2017 г., 2018 г. и 2019 г. Посочено е, че съгласно Приложение 4, „Критерии и методология за оценка на проектните предложения" по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-2.017 към УКИ, при несъответствие с изискванията по т. 13 - 18 и т. 22, проектното предложение се отхвърля / л.195-199/.

В отговор на уведомителното писмо, че дружеството е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура за подбор на проекти № BG14MFOP001- 2.017, на 25.08.2021 г., кандидатът „Фишком“ ООД е представил чрез ИСУН 2020 възражение на основание чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 4 от ПМС 162/2016 /л. 171-173 /. Във възражението е посочено, че на етап подаване на проектното предложение към Формуляра за кандидатстване е приложен отчет за приходите и разходите показващ оборота на PC „Ц." за месец 09.2020 г. В представената Декларация за финансови данни е показан оборота на PC „Ц." за 2019 г. (средноаритметичния оборот за месец от 2019 г., 2018 г. и 2017 г.). От предоставените документи бил ясно видим спада от минимум 20 % в оборота през месец 09.2020 г., което напълно покрива критериите за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение определени по процедура № BG14MFOP001-2.017.

Със Заповед № МДР-ПП-09-119/26.08.2021 г., на основание чл. 18, ал. 6 и ал. 8 от Постановление № 162 на МС от 05.07.2016 г., административният орган е определил лицата, които да извършат проверка на основателността на възраженията, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Видно от съдържанието на заповедта, определени са две лица, К. А. Д. – г. е. в о. „П.", д. „М. д. и р." (МДР) и Е. А. А. – г. е. в о. „П.", д. МДР.

Във връзка с подаденото възражение и в изпълнение на заповед № МДР-ПП-09-119/26.08.2021 г. на ръководителя на УО на ПМДР 2014-2020, от определените лица е изготвено становище в което те посочват, че : от предоставения отговор чрез ИСУН 2020 става ясно, че дружеството стопанисва и оперира и с рибопреработвателно предприятие, в резултат на което се обозначава с кода на предприятието, произведената в стопанствата риба предназначена както за преработка, така и за директна продажба (консумация); оценителната комисия чрез кореспонденция в ИСУН 2020 от 14.07.2021 г. е изискала счетоводни документи, доказващи формирането на себестойността на продукцията от стопанството за аквакултури (междинен продукт) и на преработените продукти от аквакултури (краен продукт) - оборотна ведомост за 2020 и за годината/годините взети за сравнение (2019 г. или 2019, 2018 и 2017 г.); представените документи доказват, че за 2020 г. кандидатът освен произведена аквакултура като суровина за преработвателното предприятия произвежда и риба за директна продажба (консумация), която продава на външни за предприятието контрагенти и реализира нетни приходи от продажби от отгледаната от стопанството риба; за нетните приходи от продажби за 2019 г. обаче липсва счетоводна информация, с която да бъде удостоверен декларирания от кандидата оборот за 2019 г. в декларацията за финансови данни от формуляра за кандидатстване по процедурата.

В заключение в становището си експертите посочват, че предвид спецификите на организацията на счетоводството на всяко предприятие, независимо, че кандидатът няма приходи по код 03 „Рибно стопанство", считат че оценителната комисия (определена със Заповед № МДР-ПП-09-72 от 07.04.2021 г. изменена със Заповед №МДР-ПП-09-102 от 14.07.2021 г.), следва да преразгледа проектно предложение с № BG14MFOP001-2.017-0021, като изиска счетоводна информация за декларирания от кандидата оборот за 2019 г. в декларацията за финансови данни от формуляра за кандидатстване по процедурата, за да изчисли спада в нетните приходи от продажби на стопанството.

Становището на експертите е одобрено от заместник-министъра и ръководител на УО на ПМДР 2014-2020, като въз основа на него е постановено и процесното Решение № МДР-ПП-09-151/02.11.2021 г., с което, на основание чл. 9, ал. 5 и чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, административният орган е прекратил производството по оценка на проектно предложение на кандидат „ФИШКОМ" ООД, ЕИК: *********, подал проектно предложение № BG14MFOP001- 2.017-0021 от 05.03.2021 г., с наименование „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", за Рибно стопанство „Ц.", по процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-2.017 „Подкрепа за производители на риба и други водни организми за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" от ПМДР 2014- 2020 г.  Видно от изложеното органът е приел, че възражението на кандидата би следвало да бъде прието за неоснователно, тъй като изложените аргументи в становище № 93-5058/07.09.2021 г. на оценителите по възражението са в несъответствие с разпоредбите на ЗУСЕСИФ, както и с утвърдените от Ръководителя на УО „Разяснения по процедурата", в рубрика „Въпроси и отговори" (към документи за кандидатстване и информация), които съгласно чл. 26, ал. 8 от ЗУСЕСИФ са задължителни за всички кандидати.

Съгласно чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата. В настоящия случай, оспореното решение е издадено на основание посочената разпоредба от заместник министър на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПМДР 2014 - 2020, съгласно Заповед № РД-09-951 от 17.09.2021 г., издадена от министъра на земеделието, храните и горите /л. 29/, в качеството му на компетентен административен орган, на който са възложени правомощия на ръководител на управляващия орган по Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014-2020 г.

Следователно оспореното решение е издадено от компетентен орган, но е незаконосъобразно, поради постановяването му при съществени процесуални нарушения, при липса на мотиви, относно неоснователността на подаденото възражение и не приемане становището на определените експерти.

Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕСИФ, Министерският съвет определя с нормативен акт детайлни правила по прилагането на глава трета "Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ" за съответния програмен период. В изпълнение е прието Постановление № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. Съгласно чл. 18, ал. 6, лицата, назначени да извършат проверката на основателността на възражението относно недопускане на проектно предложение, следва да са такива, които не са участвали в оценката на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения, както и да притежават необходимата квалификация и професионална компетентност за извършване на проверката – ал. 7 и да отговарят на изискванията по чл. 16, ал. 2 и 3, за което подписват декларации по чл. 16, ал. 4 от ПМС № 162/2016. В административната преписка липсват доказателства, които да сочат изпълнението на горните нормативни изисквания. За назначените две лица се установява единствено тяхната длъжност и месторабота в конкретна дирекция и отдел. Няма данни за тяхната квалификация и професионална компетентност, както и за тях липсват декларации, които да удостоверят другите законови изисквания. В този смисъл, съдът счете за нарушени изискванията на чл. 18, ал. 6 и ал. 7 от ПМС № 162/2016 г.

На следващо място административният орган е постановил решението без да изложи конкретни съображения защо приема възражението депозирано от дружеството за неоснователно, а относно аргументите изложени в становище № 93-5058/07.09.2021 г. на оценителите по възражението единствено посочва, че са в несъответствие с разпоредбите на ЗУСЕСИФ, както и с утвърдените от Ръководителя на УО „Разяснения по процедурата", в рубрика „Въпроси и отговори" (към документи за кандидатстване и информация), които съгласно чл. 26, ал. 8 от ЗУСЕСИФ са задължителни за всички кандидати. Поради това настоящият състав счита, че оспорения акт е и необоснован и неотговаря на изискванията на чл. 59 ал. т. 4 от АПК. Това изискване е въведено от законодателя, с цел от една страна да се осигури възможност на адресата на акта да разбере по какви причини същия е издаден и какви права или задължения му вменява, да осъществи в най-пълна степен дадените му от законодателя права за участие в производството, с оглед защита на законния си интерес.

Предвид гореизложеното, оспореното по делото решение следва да се отмени, като административната преписка се върне на ръководителя на Управляващия орган на ПМДР 2014-2020 за продължаване на административното производство по подаденото проектно предложение, на етап - определяне на лица, които да извършат проверка за основателността на възраженията на „ФИШКОМ" ООД, при спазване изискванията на чл. 18, ал. 6, изр. 2-ро и ал. 7 от ПМС № 162/2016 г.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 200 от АПК, Административен съд – Сливен

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Решение № МДР-ПП-09-151/02.11.2021 г. на заместник-министър на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПМДР 2014-2020.

ИЗПРАЩА административната преписка на заместник-министър на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПМДР 2014-2020 за продължаване на административното производство по подаденото проектно предложение № BG14MFOP001- 2.017-0021 от 05.03.2021 г. на „ФИШКОМ" ООД, съобразно указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: