Решение по дело №276/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2022 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 217

 

гр. Сливен 24.10.2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на десети октомври,  две  хиляди  двадесет и втора година,  в  състав:

                    

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Светлана Драгоманска адм. дело № 276/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е административно и намира правното си основание в нормата на чл. 74е, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/, като образуваното съдебно производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „Дивамар“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  г. В., п.к.***, к. „В. В.“ ***, п. от М.З.Щ., против Заповед № РД-10-136/17.06.2022 г. на Директора на ТП "ДГС Котел" гр. Котел. С оспорената заповед на основание чл. 74е, ал. 1, т. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП, в качеството на оправомощен от Директора на „ЮИДП" ДП гр. Сливен, във връзка с представен протокол с входящ номер № ОД-03-356 от 17.06.2022 г. на комисията, назначена със заповед № РД-10- 135 от 17.06.2022 г., за провеждане на ЕТ02313- електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен от обект № 33 е Обявено класиране на участниците в ЕТ02313- електронен търг с наддаване за продажба на прогнозно количество стояща дървесина на корен от гори държавна собственост - стопанисвани от „ЮИДП" ДП ТП „ДГС Котел", включена в годишния план за ползване за 2022 г. от обект № 33, включващ отдели/подотдели: 235 „д", дървесен вид: бб, бк, общо количество: 634 пл.м3, начална цена: 38823 (тридесет и осем хиляди осемстотин двадесет и три лева) лв. без включен ДДС, гаранция за участие: 1941 (хиляда деветстотин четиридесет и един лева) лв., стъпка за наддаване: 388,23 лв., срок за изпълнение: 30.09.2022 г., както следва: На първо място: „БУК 22" ООД, ЕИК: ********* с предложена цена в размер на 38 823 лева без включен ДДС; Няма класиран на второ място; Определен е за купувач на стоящата дървесина на корен, предмет на търга, класирания на първо място: За обект № 33 - „БУК 22" ООД, ЕИК: *********.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед e неправилна и незаконосъобразна като постановена в противоречие с процесуално и материалноправни норми. Посочва, че е допуснато нарушение на чл. 10 от НУРВИДГТДОСПДНГП, тъй като в заповедта за откриване на процедурата било включено извършването на дейности, които не били предвидени в посочената правна норма,  като в тръжните условия било включено още „направа на извозни пътища“. На следващо място се сочи, че била ограничена конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на участниците, които не са съобразени с предмета, сложността и обема на дейностите. Според жалбоподателя това са въведените със заповедта за откриване на тръжната процедура, без да са мотивирани, технически и квалификационни изисквания и човешки ресурс на участниците както и доказателства, на базата на които могат да се извлекат принципите, по които е извършена преценката за необходимостта им. Оспорва се и въведеното със заповедта условие участниците да декларират техническа, кадрова и квалификационна обезпеченост, да имат сключени трудови договори с работници, които да са сключени и регистрирани в НАП към момента на подаване на офертите за участие в конкурса, което пряко противоречи на чл. 35, ал. 6 от Наредбата, както и на принципите за равнопоставеност и недопускане на дискриминация, залегнали в нормата на чл. 16, ал. 3 от Наредбата. Оспорва се и изискваната от Продавача Декларация образец - Приложение 4, изискването от участниците да представят препоръка за „положителна търговска репутация", както и изискването определената парична гаранция да е реално постъпила по сметката на Продавача до 23.59 часа на последния ден, предхождащ деня на провеждане на търга - които изисквания нямали опора в относимите правни норми. Моли за отмяна на Заповед № РД-10-136/17.06.2022 г. на Директора на ТП "ДГС Котел" гр. Котел за класиране на участници в ЕТ 02312.

В съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от п. п. – адв. Д. Й. от ***, който поддържа жалбата и прави искане съдът да отмени заповедта. Не претендира разноски.

Ответникът по жалбата, чрез писмено възражение оспорва жалбата като неоснователна. Твърди, се че административният акт е законосъобразен, спазен е материалния и процесуалния закон.

Заинтересованото лице „БУК 22“ ООД гр. Сливен, редовно призовано не изпраща представител. В подаден отговор оспорва жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение.  Претендира разноски.

Заинтересованото лице „ЕФИ ГРУП“ ЕООД, редовно призовано, се явява лично п. д. П.А.Т., който не оспорва жалбата.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед РД-10-118/31.05.2022 г. Директорът на ТП на „ДГС Котел“ гр. Котел, на основание чл. 174, ал. 2, чл. 112, ал. 1, т. 1, чл. 114, ал. 1, чл. 95, ал. 1 от Закона за горите, чл. 74 а, ал. 1, във връзка с чл. 74, ал. 1, предложение първо, ал. 2, т. 1, чл. 49, ал. 1, т. 3 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии- държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, в качеството си на оправомощен от Директора на „ЮИДП" ДП гр. Сливен, след утвърден график от „ЮИДП" ДП Сливен е открил процедура „електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен" с предмет : предварителна продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен по асортименти и категории дървесина от годишния план за ползване на дървесината за 2022 година, от условно обособен обект № 33, включващ отдели/подотдели: 235 „д", дървесен вид: бб, бк, общо количество: 634 пл.м3, начална цена: 38823 (тридесет и осем хиляди осемстотин двадесет и три лева) лв. без включен ДДС, гаранция за участие: 1941 (хиляда деветстотин четиридесет и един лева) лв., стъпка за наддаване: 388,23 лв., срок за изпълнение: 30.09.2022 г., подробно описани в Приложение № 1. С тази заповед е утвърдена документацията за провеждане на електронен търг с наддаване, който да бъде проведен на 17.06.2022 г. с начален час 11:00 часа в интернет платформата на „ЮИДП“ ДП Сливен с електронен адрес: http://auction.uidp-sliven.com/welcome/login.  Определени са и условията за допускане на участниците до участие в търга, съгласно ЗГ, НУРВИДГТДОСПДНГП и утвърдените тръжни условия, определен вида и размера на гаранцията за участие, условията за оглед на обекта, срокът за подаване на документи за участие, датата и началният час на провеждане на електронния търг и др. Заповедта е публикувана на интернет страницата на „ЮИДП“ ДП Сливен и на ТП „ДГС Котел“.

 В заповедта са определени условията за допускане на участниците до участие в търга, съгласно ЗГ, Наредбата и утвърдените тръжни условия, а именно :  До участие в търга да се допускат физически лица, юридически лица или еднолични търговци, които са регистрирани в „Интернет платформата на „ЮИДП" ДП, гр. Сливен", като за изразено тяхно волеизявление за участие в търга се счита подаване на декларация по чл. 74, ал. 3 от Наредбата (чл. 74а, ал. 9 от Наредбата).; Всеки участник трябва да отговаря на изискванията, декларирани в декларацията по чл. 74, ал. 3; Да е представил изискуемите документи, съгласно настоящата заповед и документацията за участие в търга; Да разполага с минимално изискуемия брой техника (работно оборудване по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване)- определена по вид и технически показатели, осигуряваща извършване на добива- сеч и извоз на дървесина до временен склад и направа на извозни пътища в насаждението, съгласно тръжните условия. Техниката да бъде от одобрен и/или друг тип техника, съответно по технически показатели и работни функции, съгласно ЗРКЗГТ и подзаконовите нормативни актове за прилагането му, във връзка с Регламент (ЕС) № 167/2013.; Да разполага с минимално изискуемия брой работници/служители (оператори) със съответна придобита правоспособност и квалификация за извършване на добив на дървесина, съответно за управление на техниката за извоз и техниката за направа на извозни пътища в насажденията съгласно чл. 230 от ЗГ и тръжните условия. Правоспособността на работниците/служителите (операторите) да бъде за категория и срок на валидност, съгласно действащото законодателство и тръжните условия.; Да разполага с минимално изискуемите брой комплекти (относими по брой на работниците и служителите) на лични предпазни средства (ЛПС) със съответното качество, съгласно тръжните условия.; Да представи попълнени и подписани сканирани оригинали на декларациите по образец по съответните приложения към документацията за участие; Да декларира, че през предходната година е преработил в собствен обект по чл. 206 от ЗГ количества дървесина не по-малко от тези за обекта, за който участва, като изискването не се прилага за търговци, регистрирани в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел през годината на провеждане на процедурата.; Да представи препоръка/и за „Положителна търговска репутация" по образец - Приложение 5.2, или декларация по образец, че до датата на провеждане на търга не са извършвали ползвания на дървесина от горски територии- държавна и общинска собственост- Приложение 5.1.;Да е изпълнил другите условия и допълнителни изисквания, посочени в тръжните условия за провеждане на търга; Редът и начинът на представяне на изискуемите документи, както и всички условия за участие да са съгласно одобрената документацията за участие.

Със Заповед РД-10-135/17.06.2022 г. Директорът на ТП "ДГС Котел" гр. Котел е назначена петчленна комисия - председател, четирима основни и двама резервни членове, която да проведе електронен търг с наддаване за обект № 33 (ЕТ02313), открит със заповед № РД-10-118 от 31.05.2022 г., която да проведе на 17.06.2022 г. от 11:00 ч. в Административната сграда на ТП "ДГС Котел" в гр. Котел. ул. "Проф. Павлов" № 57, на он-лайн платформата за електронни търгове: http://auction.uidp-sliven.com, ЕТ02313- електронен търг с наддаване за продажба на прогнозно количество стояща дървесина на корен от гори държавна собственост - стонанисвани от „ЮИДП" ДП ТП „ДГС Котел", включена в годишния план за ползване за 2022 г. от обект № 33, включващ отдели/подотдели: 235 „д“ дървесен вид: бб, бк, общо количество: 634 пл.м3, начална цена: 38823 (тридесет и осем хиляди осемстотин двадесет и три лева) лв. без включен ДДС, гаранция за участие: 1941 (хиляда деветстотин четиридесет и един лева) лв., стъпка за наддаване: 388,23 лв., срок за изпълнение: 30.09.2022 г.

Всички членове на комисията са попълнили декларации по чл. 74“б“, ал. 5 от НУРВИДГТДОСПДНГП. Назначената комисия се е събрала на 17.06.2022 г. за разглеждане, оценяване и класиране на постъпилите заявки за участие на участниците в електронен търг №. ЕТ02313, за Обект № 33. на ТП „ДГС Котел", 17.06.2022 г. с начален час 11:00 часа. От комисията е констатирано, че: В срока, определен за получаване на заявки за участие, са постъпили 3 броя заявки: Заявка с Вх. № ********* / 16.06.2022г., 17:11ч„ депозирана от "Бук 22" ООД / *********; Заявка с Вх. №. ********* / 16.06.2022г., 21:27ч., депозирана от "ДИВАМАР" ЕООД / ********* и Заявка с Вх. №. ********* / 16.06.2022г., 21:51ч., депозирана от ЕФИ ГРУП ЕООД / *********; Участникът "Бук 22" ООД е представил всички изискуеми документи, поради което е допуснат до наддаване; от участника "ДИВАМАР" ЕООД не са представени всички изискуеми документи: 1.1.не е внесена гаранция за участие за обекта; 1.2. в заявлението за участие (Приложение №. 2) е посочено, че липсват: документ за внесена гаранция за участие и декларация Приложение №. 4. 1.4. липсва декларация Приложение №. 4. 1.3. Вместо препоръка е представено писмо за прекратяване на договор № 33/09.06.2020 г. поради неизпълнението му и задържане на гаранцията за изпълнение. 2. Участникът не отговаря на изискванията за техническа и кадрова обезпеченост и не посочва преработено количество дървесина през 2021 г. в декларация Приложение №. 3 (т.11.1„ 11.3, 12.2, 12.4, 15), поради което същият не е допуснат до участие в търга на основание т. 1.1.,1.2. от Раздел VI на тръжните условия от утвърдената документация за участие; от участника ЕФИ ГРУП ЕООД гаранцията за участие не е постъпила по сметка на ТП "ДГС Котел" в указания срок: 23:59 ч. на последния ден, предхождащ деня на провеждане на търга (т.7.3. от Заповед №. РД-10-118/31.05.2022 г. и т. 5.3. от раздел I на тръжните условия) 2. Представената препоръка не е издадена съгласно указанията на т. 6.4. от раздел V на тръжните условия, поради което на основание т. 1.1. от Раздел VI на тръжните условия от утвърдената документация за участие, ЕФИ ГРУП ЕООД се отстранява от участие в търга. В деня и часа на провеждане на електронния търг началната цена за обекта е потвърдена от участника "Бук 22" ООД- 17.06.2022 г. - 11:00:06 часа; Няма извършени наддавателни предложения. Комисията е класирала на първо място "Бук 22" ООД с предложена цена в размер на 38 823,00 лева без ДДС, и е предложила на Директора на ТП „ДГС Котел“ да издаде заповед за определяне на купувач, класирания на първо място участник по предложената от него цена. От комисията е съставен Протокол от 17.06.2022 г., в който са отразени горните констатации.

Въз основа на заключенията на комисията, от Директора на ТП „ДГС Котел“  е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № РД-10-136/17.06.2022 г., с която на основание чл. 74е, ал. 1, т. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП, в качеството на оправомощен от Директора на „ЮИДП" ДП гр. Сливен е Обявено класиране на участниците в ЕТ02313- електронен търг с наддаване за продажба на прогнозно количество стояща дървесина на корен от гори държавна собственост - стопанисвани от „ЮИДП" ДП ТП „ДГС Котел", включена в годишния план за ползване за 2022 г. от обект № 33, включващ отдели/подотдели: 235 „д", дървесен вид: бб, бк, общо количество: 634 пл.м3, начална цена: 38823 (тридесет и осем хиляди осемстотин двадесет и три лева) лв. без включен ДДС, гаранция за участие: 1941 (хиляда деветстотин четиридесет и един лева) лв., стъпка за наддаване: 388,23 лв., срок за изпълнение: 30.09.2022 г., както следва: На първо място: „БУК 22" ООД, ЕИК: ********* с предложена цена в размер на 38 823 лева без включен ДДС; Няма класиран на второ място; Определен е за купувач на стоящата дървесина на корен, предмет на търга, класирания на първо място: За обект № 33 - „БУК 22" ООД, ЕИК: *********.

Видно от утвърдената документация за провеждане на електронен търг с наддаване, Раздел VI „Основания за недопускане и/или отстраняване на участник от участие в търга”, комисията отстранява от участие в търга участник, който не е представил някой от изискуемите от продавача документи и те са представени във вид и съдържание, различен от изискваните от продавача /т. 1.1./, както и участник, за когото са налице условията за недопустимост /т. 1.2./

Към доказателствата по делото са приобщени и подадените документи за участие в електронния търг от "Бук 22" ООД, "ДИВАМАР" ЕООД и ЕФИ ГРУП ЕООД.

По делото са приети препоръка изх. № ПО-09-101/07.10.2022 г. и писмо изх. № АСД-09-650/09.06.2022г. издадени от „ДГС Котел“ гр. Котел.

Към доказателствата е приобщено Пълномощно  на директора на „Югоизточно държавно предприятие“, с което и. Л. С. – Д. на ДП „ДГС К.“ г. К. е упълномощена да о. и п. п. по р. на НУРВИДГТДОСПДНГП.

Жалбата против заповедта е подадена по пощата на 01.07.2022 г., постъпила чрез административния орган до АС – Сливен, по която е образувано настоящото производство.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими писмени доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна въз основа на всички приложени към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Депозирана е при спазване на преклузивния срок за обжалване по чл. 149, ал.1 от АПК, насочена е срещу годен за оспорване административен акт и е подадена от легитимиран субект – участник в процедура по открит електронен търг с наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен по реда на НУРВИДГТДОСПДНГП, за който е налице неблагоприятен резултат след приключването на производството и оттам - правен интерес от търсената защита.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните съображения:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган – Директора на ДП „ДГС Котел“ гр. Котел упълномощен от определения в чл. 74е, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 2, т. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП Директор на „Югоизточно държавно предприятие“. Следователно, оспорената заповед, е издадена при наличие на компетентност.

Заповедта е издадена в предвидената форма, съдържа задължителните реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК и при спазване на регламентираната процедура по НУРВИДГТДОСПДНГП. Мотивите са изложени, както в оспорения административен акт, така и в административната преписка - протокола на комисията, провела електронния търг за определянето на купувач за прогнозни количества стояща дървесина на корен от гори - държавна собственост, стопанисвани от „ЮИДП“ ДП ТП „ДГС Котел“.

Откритият електронен търг е проведен съгласно регламентираната процедура в НУРВИДГТДОСПДНГП и в утвърдената от Директора на ТП „ДГС Котел“ тръжна документация, със Заповед № РД-10-118 от 31.05.2022 г. на Директора на ТП „ДГС Котел“, които съдържат условията за участие в търга и необходимите документи. Утвърдената със заповедта тръжна документация съответства на изискванията по чл. 74а, ал. 4 от НУРВИДГТДОСПДНГП. Изрично в тръжните условия са посочени условията за участие в процедурата, необходимите документи, които участниците следва да представят, и последиците от непредставянето на необходимите документи. Назначена е комисия, която е изготвила протокол за своята работа по електронния търг. Протоколът е утвърден от Директора на ТП „ДГС Котел“. Търгът е достигнал до знанието на участниците с обявяването му на интернет страницата на ЮИДП ДП Сливен и ТП „ДГС Котел“, както и на интернет платформата на ЮИДП ДП Сливен, по който факт няма спор и предвид регистрираните в платформата в срок заявления.

Назначената за провеждане на търга комисия е спазила утвърдената тръжна документация, като е извършила задължителната проверка на документите на участниците и е допуснала участника, представил изискваните документи. Поради непредставяне на всички изискуеми документи, комисията е отстранила от участие двама от подалите заявки за участие, като единият от тях е оспорващият „ДИВАМАР“ ЕООД. Видно от доказателствата по делото, този участник не е внесъл гаранция за участие в електронния търг, не е представил декларация по приложение № 4 от тръжната документация и препоръка; не отговаря на изискванията за техническа и кадрова обезпеченост и не посочва преработено количество дървесина през 2021 г. в декларация Приложение № 3, поради което законосъобразно – в съответствие с чл. 74в, ал. 3, т. 1 и т. 2 от НУРВИДГТДОСПДНГП, във връзка с раздел VI, т. 1.1. и т. 1.2. от утвърдената документация за участие, е отстранен от участие.

Съобразно изискването на чл. 74в, ал. 5 от НУРВИДГТДОСПДНГП, комисията е съставила протокол за разглеждане на документите и класирания на първо място участник, който е потвърдил началната цена за обекта във времевия интервал по чл. 74г, ал. 2 от НУРВИДГТДОСПДНГП, като протоколът е утвърден от органа, открил търга.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалните разпоредби на закона. Съображенията за това са следните:

В чл. 10, ал. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП в 14 точки са изброени дейностите, които се възлагат по предвидения в наредбата ред. В ал. 3 на същия член е посочено, че дейностите по ал. 1 се възлагат по обекти. Съдът не споделя твърдението на жалбоподателя, че оспорената заповед е издадена в противоречие с разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от НУРВИДГТДОСПДНГП, тъй като в нея били посочени дейности извън обхвата на цитираната норма, а именно и „направа на извозни пътища“, поради следното : В случая е открита процедура за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен, като към заповедта за откриване на търга е приложен Технологичен план № 1. Видно от т. 5 от Технологичния план, че е предвидено изграждане и ремонт на временни извозни горски пътища, единствено вътре в обекта. Съгласно чл. 3а, ал. 2 от Наредбата Началната стойност на обекта при провеждане на процедура за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, се определят разходите на базата на: т. 8 за ремонт на съществуващи и строителство на нови извозни пътища в обекта.

На следващо място се твърди, че била ограничена конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на участниците, които не са съобразени с предмета, сложността и обема на дейностите. Съгласно чл. 74а, ал. 1, т. 14 от НУРВИДГТДОСПДНГП Заповедта за откриване на електронен търг може да съдържа „допълнителни изисквания към купувача“. В конкретния случай със заповедта за откриване на електронния търг административния орган е определил допълнителни изисквания за техническа и кадрова обезпеченост към участниците, които очевидно са свързани с предмета на дейността и имат за цел да обезпечат в най-голяма степен възможността да се изпълни поръчката, а именно :  продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен. Именно поради това в  раздел III ПРАВНИ, ТЕХНИЧЕСКИ И КВАЛИФИКАЦИОННИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ УЧАСТНИЦИТЕ т. 1. 5. е предвидено :

 (а)      ЗА СЕЧ И РАЗКРОЙВАНЕ на дървесина: минимум 5 (пет) бр. БМТ, регистрирани по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника;

(б)       ЗА ИЗВОЗ на дървесина до временен склад: минимум 1 (един) бр. самоходна горска техника - от одобрен тип „трактор"- специализиран горски трактор за извоз на дървесина, регистрирана по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника;

(в)       ЗА НАПРАВА НА ИЗВОЗНИ ПЪТИЩА в насажденията: минимум 1 (един) бр. булдозер, регистриран по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника. В този смисъл не е налице и второто твърдяно от жалбоподателя нарушение на материалния закон.

Следващото посочено от жалбоподателя основание за отмяна на оспорената от него заповед е за допуснато нарушение на чл. 35, ал. 5 от НУРВИДГТДОСПДНГП, тъй като в условията на търга се  изисквало към момента на представяне на Декларация приложение № 3 трудовите договори с лицата, които работят да са сключени и регистрирани в НАП, което противоречало на ал. 6 от чл. 35 от Наредбата. Тези твърдения също са неоснователни, тъй като в Декларация приложение № 3 е предвидено, че на етап участие в търга потенциалните купувачи следва да декларират съответствие с поставените изисквания, като доказателства за декларираните факти следва да бъдат представени на етап сключване на договор с избрания изпълнител. Видно и от Раздел IX. ПРОЦЕДУРА ПО СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР, т. 5 от Тръжните условия – „В 5- дневен срок от влизането в сила на заповедта, а при предварително изпълнение - от издаването й, определеният за купувач е длъжен да представи на продавача всички необходими документи, доказващи обстоятелствата за техническа и кадрова обезпеченост, които е декларирал“.

Относно твърденията, касаещи приложената към тръжните условия Декларация образец - Приложение № 4 в същата е предвидено, че участниците следва да декларират, че са запознати с условията на търга и договора. Подписването на тази декларация е обусловено от предвидената в Условията на търга и т. 13 от заповедта за откриване на търга възможност участниците да извършат оглед на насажденията всеки работен ден от 9:00 до 16:00 часа, с краен срок до 16:00 ч. на последния работен ден предхождащ търга. Не е налице и нарушение относно предвиденото изискване в т. 6.4 от раздел V. РЕГИСТРАЦИЯ И НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ, КОИТО УЧАСТНИЦИТЕ СЛЕДВА ДА ПРЕДСТАВЯТ КЪМ СВОЯТА ОФЕРТА: за представяне на Препоръка/и за „Положителна търговска репутация" по образец /Приложение № 5.2\ или декларация по образец, че до датата на провеждане на търга не са извършвали ползвания на дървесина от горски територии- държавна и общинска собственост (Приложение № 5.1). Това изискване, отново е свързано с предмета на дейността и има за цел да обезпечи в най-голяма степен възможността да се изпълни поръчката.

 Не се споделя и възражението, че не се установява нормативно изискване от участниците да се изисква паричната гаранция да е реално постъпила по сметката на продавача до 23:59 часа на последния ден, предхождащ деня на провеждането на търга. Съгласно чл. 74а, ал.1, т. 2, във връзка с чл. 18, ал.3, б. „з“ от НУРВИДГТДОСПДНГП елемент от съдържанието на заповедта за откриване на електронен търг е именно размер на гаранцията за участие, която следва да бъде внесена за да участва в процедурата.

Отделно от всичко изложено следва да се отбележи, че посочените от жалбоподателя пороци засягат заповед № РД-10-118/31.05.2022 г. на Директора на ТП на „ДГС Котел“ гр. Котел, с която е открита процедурата и която не е била оспорена, нито е постъпило предложение за промяна на изискванията на провеждащия търга или искане за разяснения по документацията. В този смисъл влезлият в сила административен акт е довел до задължителност на правилата за провеждане на търга, предвидени в него. Това становище е застъпено в съдебни актове на ВАС на РБ -Определение № 10947 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 10889/2018 г., IV о., Решение № 3530 от 12.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2084/2018 г., IV о., Решение № 3121 от 05.03.2019 г. на ВАС по адм. д. № 11972/2018 г., IV о.

Съобразно изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта на закона, поради което жалбата против него с искане за отмяната му се явява неоснователна.

При този изход на делото, се явява основателна претенцията за присъждане на разноски от заинтересованата страна „Бук 22“ ООД, но поради липса на доказателства за направени такива, искането следва да бъде оставено без уважение. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Във връзка с гореизложеното на основание чл.172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен 

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Дивамар“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  г. В., п.к. ***, к. „В. В.“ ***, п. от М.З.Щ., подадена против Заповед № РД-10-136/17.06.2022 г. на Директора на ТП "ДГС Котел" гр. Котел.

 

 

 

 

Решението може да бъде обжалвано, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд на РБ.

 

 

    

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :