Р Е Ш Е Н И Е
№ …………./08.06.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ
РАЙОНЕН СЪД, XXXIX - ти състав, в публично съдебно заседание проведено на
четиринадесети май през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Христина Колева
при секретаря Цветелина Илиева, като разгледа
докладваното от съдията гр. дело № 1042 по описа за 2020 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
искова молба от „С.С.К.И Е.Х.” АД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление:***,
к. к. „с.с.ке.“,
административна сграда, чрез пълномощника им адв. К.Ж. *** срещу В. Ф.П., гражданин на Р.Ф., роден на *** г., адрес за призоваване: гр.****с
правно основание
чл. 79, ал.1 ЗЗД и чл.86 ЗЗД за
осъждане на ответника да заплати на ищеца следните
суми:
главница в общ размер на 1 891.58 лева с ДДС, представляваща неплатено задължение по Договор за
поддържане и управление на жилищен комплекс от затворен тип „Х" и
предоставяне ползването на общата инфраструктура на к.к. „с.с.ке." от 17.07.2015 г., от която 891.58 лева с ДДС по фактура №55522/01.02.2017г. и 1000 лева с ДДС по фактура № 57602/02.02.2018г., както и обезщетение за забава в общ размер на 467.91 лева, от която 268.47 лева за периода от 01.02.2017 г. до 20.01.2020 г. върху главницата 891.58 лева с ДДС по фактура №55522/01.02.2017г. и 199.44 лева за
периода от 02.02.2018 г. до 20.01.2020 г. върху
главницата 1000 лева с ДДС по фактура № 57602/02.02.2018г.,
ведно със законната лихва върху задълженията, считано от датата на исковата
молба – 28.01.2020г. до окончателното им погасяване;
главница в общ размер на 3 144.94 лева с ДДС, представляваща неплатено
задължение по Договор за поддържане и управление на жилищен комплекс от
затворен тип „Е." и предоставяне ползването на общата инфраструктура на
к.к. „с.с.ке." от 10.01.2008
г., от която 1572.47 лева с ДДС по фактура №55566/01.02.2017г.
и 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 57656/02.02.2018г., както и
обезщетение за забава в общ размер на 787.11 лева,
от която 473.49 лева за
периода от 01.02.2017
г. до 20.01.2020
г. върху главницата в размер на 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 55566/01.02.2017г. и 313.62 лева за
периода от 02.02.2018
г. до 20.01.2020 г. върху
главницата в размер на 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 57656/02.02.2018 г., ведно със
законната лихва върху задълженията, считано от датата на исковата молба –
28.01.2020г. до окончателното им погасяване.
В исковата молба се твърди, че ответникът
притежава два недвижими имота - апартамент №8 и апартамент №23, попадащи в жилищни комплекси от
затворен тип „Х" и „Е.", находящи се в к.к.
„с.с.ке.", гр. В. Страните са обвързани от валидни
облигационни отношения по силата на Договор
за поддържане и управление на жилищен комплекс от затворен тип „Х" и предоставяне ползването на общата
инфраструктура на к.к. „с.с.ке."
от 17.07.2015г.,
вписан в СВ Варна с вх.рег.№****/17.07.2015 г., акт №.***, том ****, дело №2238/2015 г., в който комплекс попада апартамент №8 и Договор за поддържане и управление на
жилищен комплекс от затворен тип „Е." и предоставяне ползването на общата
инфраструктура на к.к. „с.с.ке."
от 10.01.2008 г., в който
комплекс попада апартамент №23. По силата на договорите, ищецът
се е задължил да
извършва дейности по управление и поддръжка на общите части на сградата и на
комплекса от затворен тип: поддръжка на общите части на сградата, заплащане на
електричество, вода, поддръжка на басейни, поддръжка на асансьор, поддръжка на
осветление, осигуряване на портиер, осигуряване на система за сигурност и
пропускателен режим, домофонна система, извършване на
всякакви ремонтни дейности, почистване и хигиенизиране, дезинсекция против
гризачи и насекоми. За предоставянето услугите, ответникът се е задължил да
заплаща такса в размер на 8 евро с ДДС за кв.м. РЗП на съответния апартамент, за една
година. Определянето на видовете разходи и тяхното съотнасяне към подобекти и
входове в жилищните комплекси се осъществявало, съгласно вътрешни правила/инструкции. По
силата на договорите ищцовото дружество извършвало
дейности по поддържане на общата инфраструктура в к.к. „с.с.ке.“, включващи осигуряване на пропускателен режим на
територията на комплекса, извършване на реклама в курортния комплекс в неговата
цялост, поддържане на парковете, зелените площи и вътрешните алеи в курортния
комплекс, които не са прилежащи към обектите. Съгласно договорните отношения
между страните, дължимото годишно възнаграждение е в размер на 1.80 евро за
един квадратен метър разгъната застроена площ на имота, притежаван от
възложителя по договора. Поддържа се, че ищцовото
дружество е изпълнило задълженията си по договора, като е осъществило
дейностите предмет на облигационната връзка. Същевременно ответникът не е заплатил
дължимото възнаграждение за 2017г. и 2018г., за което са издадени фактура №55522/01.02.2017г.; фактура № 57602/02.02.2018г.; фактура №55566/01.02.2017г.
и фактура № 57656/02.02.2018г. Падежът на задълженията е настъпил.
Моли за постановяване на положително решение по предявените искове.
В срока и по реда на чл.131 ГПК е постъпил отговор от ответника, с който оспорва
исковите претенции. Оспорва се наличието на облигационна връзка между страните
по силата на сочените договори. Навежда доводи, че не е пасивно легитимиран да
отговаря по исковете. Счита, че сградите, в които са изградени обектите нямат
характеристиките на жилищен комплекс от затворен тип и чл. 2 ЗУЕС е неприложим
по отношение на управлението на общите части. Отношенията следвало да се уреждат
по реда на ЗУЕС. Въз основа на изложеното ответникът настоява за отхвърляне на
така предявените искове.
След
съвкупна преценка на доказателствата по делото и съобразявайки становището на
страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:
По
силата на договор за покупко-продажба, обективиран в Нотариален акт № ****, том
****, рег.№ ****, дело № ****/2007г., ответникът е придобил собствеността върху
недвижим имот, представляващ апартамент *****, с площ 70.42 кв.м., ведно с
прилежащия склад № **** с площ 2.20
кв.м., находящ се в жилищната сграда, изградена в УПИ **** в кв.*** по плана на
к.к. „С.С.К.Е.”, въведена в експлоатация,
На 14.07.2015г.
по силата на договор за дарение, обективиран в Нотариален акт № ****, том.***,
рег. № ****, дело № ***/2015г., ответникът е придобил ап.8 с ид. № *****, находящ се в гр. В.,
кк С.С.К.Е, вх.***, ет.****с
площ 71.02 кв.м., ведно с прилежащия склад 8 с площ 3.92 кв.м..
На
10.01.2008г. страните са сключили Договор за поддръжка и управление и за
предоставяне ползването на общата инфраструктура в к.к. „с.с.ке.", с нотариално удостоверени подписи, вписан в СВ
гр. Варна по отношение на ап.23, находящ се в УПИ *** в кв.***. Възнаграждението за предоставяните услуги се определя на
един кв. метър от разгънатата застроена площ на имота - 8 евро с ДДС за
предоставени услуги по управление и поддържане на общите части на сградата или
656.32 евро с ДДС годишно и в размер на 1.80 евро с ДДС за предоставяне
ползването на общата инфраструктура на комплекса или 147.67 евро годишно. В
предмета на договора е включено срещу определено възнаграждение мениджърът да
поддържа и провежда организационното, техническото и административно управление
на жилищната сграда - организация на вътрешния ред в сградата, експлоатация на
съоръженията и охранителните системи на сградата; техническо поддържане на
общите инсталации и съоръжения в сградата, другите общи части, площадки,
паркинги и басейни; представителство на собственика пред организациите
предлагащи доставка на режийни услуги и организиране, отчитане и заплащане от
името и за сметка на собственика на текущите разходи за ел. енергия и вода; организиране
на външна охрана на сградата на пропускателен режим, организиране на
санитарно-хигиенните услуги в сградата и общите й части; поддръжка на алеите,
зелените площи и дървесна растителност около сградата.
На 17.07.2015 г. страните са сключили писмен Договор за поддържане
и управление на жилищен комплекс от затворен тип „Х“ и предоставяне на общата
инфраструктура на к.к. „с.с.ке.''
по отношение на ап.8 с обща площ 80.95 кв.м., с нотариално удостоверени
подписи, вписан в СВ гр. В.. Възнаграждението за предоставяните услуги се
определя на един кв. метър от разгънатата застроена площ на имота - 8 евро с
ДДС за предоставените услуги по управление и поддържане на общите части на
сградата или 647.60 евро с ДДС годишно и в размер на 1.80 евро с ДДС за
предоставяне ползването на общата инфраструктура на комплекса или 145.71 евро
годишно. Възнаграждението се заплаща до
30.01 на годината.
Представени
са Фактура
№ **********/01.02.2017г.; Фактура № **********/02.02.2018г.; Фактура №
**********/01.02.2017г.; Фактура № **********/02.02.2018г. с получател В. П., за
начислените като дължими суми за обектите за 2017 и 2018г..
Ищецът е представил Ценообразуване на обектите от 01.08.2006г.; Ценообразуване
на жилищен блок №1, вх.А и Б от 10.08.2006г..
От Разрешение
за строеж № 56/12.05.2006 г.; Разрешение за строеж № 79/21.06.2005г.;
Разрешение за строеж № 14/08.02.2008г. на гл. архитект на Община Варна, Удостоверение
№ 45/07.12.2006г. за регистриране и въвеждане в експлоатация на строеж, Удостоверение
№ 85/20.12.2007 г. за регистриране и въвеждане в експлоатация на строеж;
Удостоверение № 48/22.04.2013г. за регистриране и въвеждане в експлоатация на
строеж; Удостоверение № 67/02.07.2009г. за регистриране и въвеждане в
експлоатация на строеж; Разрешение за строеж № 169/20.08.2007г.; Удостоверение
№ 64/31.05.2013г. за регистриране и въвеждане в експлоатация на строеж се
установява, че инвеститор на изградените жилищни сгради в УПИ VII-48, кв.72; УПИ
IV-109 в кв. 18; УПИ XII-48
по плана на к.к. „Св. Св. Константин и Елена”, гр. Варна, въведени в експлоатация,
е ищецът.
За
доказване извършването на възложените по договорите дейности, от ищеца са
представени Договор
от 22.03.2017г.-л.37; Договор от 22.03.2017 г.-л.38; Фактура №********** от
22.02.2017г.-л.39; Фактура №********** от 28.07.2017г.-л.40; Фактура
№********** от 19.12.2017г.-л.41; Фактура №********** от 08.09.2017г.-л.42;
Фактура №********** от 09.08.2018г.-л.43; Фактура №********** от 10.09.2018г.-л.44;
Фактура №********** от 10.09.2018г.-л.45; Дебитно известие №********** от
09.10.2018г. към Фактура №**********/10.09.2018, **********/10.09.2018-л.46;
Фактура №********** от 10.12.2018г.-л.47; Фактура №********** от
18.10.2017г.-л.48; Фактура №********** от 04.05.2017г.-л.49; Фактура
№********** от 04.05.2017г.-л.50; Фактура №********** от 11.05.2017г.-л.51;
Фактура №********** от 22.06.2017г.-л.52; Фактура №********** от
06.03.2018г.-л.53; Фактура №********** от 04.01.2018г.-л.54; Фактура
№********** от 03.08.2017г.-л.55; Фактура №********** от 23.07.2018г.-л.56;
Фактура №********** от 18.12.2017г.-л.57; Фактура №********** от
06.04.2017г.-л.58; Фактура №********** от 10.05.2017г.-л.59; Фактура
№********** от 10.05.2017г.-л.60; Фактура №********** от 09.08.2017г.-л.61;
Фактура №********** от 01.07.2017г.-л.62; Предложение и бюджет за текущи
ремонти за 2017г.- л.63-64; Фактура №********** от 07.11.2018г.-л.65; Фактура
№********** от 10.10.2018г.-л.66; Фактура №********** от 08.12.2017г.-л.67;
Фактура №********** от 14.09.2017г.-л.68; Договор от 28.04.2017г.-л.69-71;
Фактура №********** от 28.06.2017г.-л.72; Фактура №********** от
30.06.2017г.-л.73; Фактура №********** от 30.06.2017г.-л.74; Фактура
№********** от 30.06.2017г.-л.75; Фактура №********** от 31.07.2017г-л.76;
Фактура №********** от 31.07.2017г.-л.77; Фактура №********** от 31.07.2017г.-л.78;
Фактура №********** от 29.08.2017г.-л.79; Фактура №********** от
29.09.2017г.-л.80; Фактура №********** от 29.09.2017г.-л.81; Договор от
20.03.2017г., ведно с Приложение № 1-л.82-85; Фактура №1662 от
31.07.2017г.-л.86; Договор от 16.04.2018г., ведно с Приложение № 1 и №
2-л.87-90; Фактура №********** от 31.05.2018г.-л.91; Фактура №********** от
31.05.2018г.-л.92; Фактура №********** от 31.05.2018г.-л.93; Фактура
№********** от 02.06.2018г.-л.94; Фактура №********** от 30.06.2018г.-л.95;
Фактура №********** от 30.06.2018г.-л.96; Фактура №********** от
30.06.2018г.-л.97; Фактура №********** от 31.08.2018г.-л.98; Фактура
№********** от 31.08.2019г.-л.99; Фактура №********** от 31.08.2018г.-л.100;
Фактура №********** от 28.09.2018г.-л.101; Фактура №********** от
28.09.2018г.-л.102; Фактура №********** от 28.09.2018г.-л.103; Договор от
16.04.2018г., ведно с Приложение № 1-л.104-107; Фактура №********** от
31.05.2018г.-л.108; Фактура №********** от 30.06.2018г.-л.109; Фактура
№********** от 31.08.2018г.110; Фактура №********** от 28.09.2018г.-л.111;
Фактура №********** от 08.10.2018г.-л.112; Договор от 16.04.2018г., ведно с
Приложение №1-л.113-114; Фактура №********** от 18.06.2018.-л.115; Фактура
№********* от 22.05.2017г.-л.116; Фактура №********** от 26.05.2017г.-л.117;
Вътрешни правила /инструкции за разпределяне разходи-л.118-120; Договор от
22.03.2017г.-2 бр.-л.121-122; Фактура №********** от 22.02.2017г.-л.123;
Фактура №********** от 28.07.2017г.-л.124; Фактура №********** от
19.12.2017г.-л.125; Договор от 02.04.2018г., ведно с Приложение № 1, № 2 и №
3-л.126-130; Фактура № ********** от 01.06.2018г.-л.131; Фактура №********** от
16.07.2018г.-л.132; Фактура №********** от 01.08.2018г.-л.133; Фактура
№********** от 30.11.2018г.-л.134; Фактура №********** от 02.02.2018г.-л.135;
Фактура №********** от 04.01.2018г.-л.136; Протокол образец 19 от
14.05.2018г.-2 бр.-л.137-138; Фактура №********** от 20.09.2018г.-л.139;
Фактура №********** от 09.10.2018г.-л.140; Фактура №********** от
27.11.2018г.-л.141; Фактура №********** от 07.03.2018г.-л.142; Фактура
№********** от 14.06.2018г.-л.143; Фактура №********** от 30.06.2018г.-л.144;
Фактура №********** от 12.03.2018г.-л.145; Фактура №********** от
20.12.2017г.-л.146; Фактура №********** от 21.12.2017г.-л.147; Фактура
№********** от 04.05.2017г.-л.148; Фактура №********** от 10.05.2017г.-л.149;
Фактура №********** от 15.05.2017г.-л.150; Фактура №********** от
18.10.2017г.-л.151; Фактура №********** от 08.09.2017г.-л.151; Фактура
№********** от 23.08.2017г.-л.152; Фактура №********** от 21.07.2017г.-л.153;
Фактура №********** от 06.04.2017г.-л.154; Фактура №********** от
04.12.2017г.-л.155; Фактура №********** от 03.11.2017г.-л.156; Фактура
№**********/10.04.2018г.-л.157; Мемориален ордер № 07591-л.158; Фактура №**********
от 09.05.2018 г.-л.159; Мемориален ордер № **********-л.160; Фактура
№********** от 08.06.2018г.-л.161; Мемориален ордер № **********-л.162; Фактура
№********** от 10.09.2018г.-л.163; Фактура №********** от 11.12.2018г.-л.164;
Мемориален ордер №**********-л.165; Мемориален ордер №**********-л.166
Мемориален ордер №**********-л.167; Фактура № ********** от 31.12.2017г.
–л.168; Мемориален ордер №**********- л.169; Фактура № ********** от
28.02.2018г.-л.170; Фактура № **********
от 31.01.2018г.-л.171; Мемориален ордер №**********-л.172; Фактура №**********
от 30.09.2018г.-л.173; Фактура № ********** от 02.05.2018г.-л.174; Протокол за
извършена работа от 27.04.2018г.-л.175; Фактура № ********** от
20.07.2018г.-л.176; Фактура №********** от 15.09.2018г.-л.177; Протокол за
извършена работа от 13.09.2018г.-л.178; Фактура №********** от
14.09.2018г.-л.179; Протокол за извършена работа от 13.09.2018г.-л.180; Фактура
№********** от 31.12.2017г.-л.181; Фактура №********** от 28.02.2018г.-2
бр.-л.182-183; Фактура №********** от 31.03.2018г.-л.184; Фактура №**********
от 30.04.2018г.-л.185; Фактура №********** от 31.05.2018г.-л.186; Фактура
№********** от 30.06.2018г.-л.187;
Фактура № ********** от 31.07.2018г.-л.188; Фактура №********** от
31.08.2018г.-л.189; Фактура №********** от 30.09.2017г.-л.190; Фактура
№********** от 30.11.2018г.-л.191; Фактура №********** от 31.12.2018г.-л.192;
Фактура №********** от 22.06.2018г.-л.193; Фактура №********** от
12.03.2018г.-л.194; Фактура №********** от 03.07.2018г.-л.195; Фактура №
********** от 06.07.2018г.-л.196; Фактура №********** от 06.12.2018г.-л.197;
Фактура №********** от 13.07.2018г.-л.198; Фактура №********** от
08.05.2018г.-л.199; Фактура №********** от 31.01.2017г.-л.200; Фактура
№********** от 28.02.2017г.-л.201; Фактура №********** от 31.03.2017г.-л.202;
Фактура №********** от 30.04.2017г.-л.203; Фактура №********** от
31.05.2017г.-л.204; Фактура №********** от 30.06.2017г.-л.205; Фактура
№********* от 31.07.2017г.-л.206; Фактура № ********** от 30.09.2017г.-л.207;
Фактура №********** от 31.10.2017г.-л.208; Фактура №********** от
30.11.2017г.-л.209; Фактура №********** от 15.03.2017г.-л.210; Фактура
№********** от 15.03.2017г.-л.211;
Протокол за извършени СМР от 21.03.2017г.-л.212; Фактура №********** от 22.03.2017г.-л.213;
Оферта –л.214; Фактура № ********** от 23.03.2017г.-л.215; Протокол за
извършени СМР от 22.03.2017г.-л.216; Фактура № ********** от
27.03.2017г.-л.217; Фактура №********** от 30.02.2017г.-л.218; Фактура
№********** от 05.04.2017г.-л.219; Протокол за извършена работа-л.220; Фактура
№********** от 19.04.2017г.-л.221; Фактура №********** от 10.01.2017г.-л.222; Фактура №********** от
05.04.2017г.-л.223; Фактура №********** от 15.08.2017г.-л.224; Фактура №**********
от 29.08.2017г.-л.225; Фактура №********** от 05.06.2017г.-л.226; Фактура
№********** от 01.08.2017г.-л.227; Фактура №********** от 04.08.2017г.-л.228;
Фактура №********** от 29.09.2017г.-л.229; Фактура № ********** от
18.10.2017г.-л.230; Фактура №********** от 20.10.2017г.-л.231; Протокол за
установяване на реално изпълнени СМР от 20.10.2017г.-л.232-233; Фактура
№********** от 05.07.2018г.-л.234; Фактура №********** от 01.08.2018г.-л.235;
Протокол за установяване завършването и заплащането на услуги към
31.07.2018г.-л.236-244; Мемориален ордер №**********-л.245; Фактура №**********
от 31.08.2018г.-л.246; Протокол за установяване завършването и заплащането на
услуги към 31.07.2018г.-л.247-256; Фактура № ********** от 03.10.2018г.-л.257;
Протокол за установяване завършването и заплащането на услуги към
19.09.2018г.-л.258-260; Фактура №********** от 23.05.2017г.-л.261; Фактура №
**********/25.08.2017г.-л.262; Фактура №********** от 07.04.2017г.-л.263;
Протокол за извършени работи по извозване на тревна маса и растителни отпадъци
от 07.04.2017г.-л.264; Фактура №********** от 05.07.2017г.-л.265; Фактура
№********** от 19.07.2017г.-л.266; Протокол за установяване завършването и
заплащане на натурални видове СМР към м. юли 2017г.-л.267; Фактура №**********
от 19.07.2017г.-л.268; Протокол за установяване завършването и заплащане на
натурални видове СМР към м. юли 2017г.-л. 269; Фактура №********** от
03.04.2018г.-л.270; Фактура №********** от 05.04.2018г.-л.271; Фактура
№********** от 31.12.2017г.-л.272; Фактура №********** от 20.06.2018г.-л.273; Протокол
за установяване завършването и заплащане на видовете СМР от
19.06.2018г.-л.274-275; Фактура №********** от 04.07.2018г. –л.276; Протокол №
2 за установяване завършване и заплащане на видовете СМР от 04.07.2018г.-л.277;
Фактура №********** от 09.07.2018г-л.278; Фактура №********** от
05.10.2018г.-л.279; Протокол № 2 за установяване завършване и заплащане на
видовете СМР-л.280; Фактура №********** от 02.08.2018г.-л.281; Протокол за
установяване завършването и заплащането на натурални видове СМР-л.282; Фактура
№********** от 13.07.2018г.-л.283; Фактура №********** от 20.03.2018г.-л.284;
Фактура №********** от 30.05.2018г.-л.285; Акт образец 19 за извършени
СМР-л.286; Фактура № ********** от 28.06.2018г.-л.287; Фактура №********** от
21.11.2017г.-л.288; Протокол за извършени СМР от 20.11.2017г.-л.289; Фактура
№********** от 28.02.2018г.-л.290; Фактура №********** от 20.07.2018г.-л.291;
Фактура ********** от 16.08.2018г.-л.292; Фактура №********** от
27.04.2018г.-л.293; Фактура №********** от 05.07.2017г.-л.294; Фактура
№********** от 18.07.2017г.-л.295; Фактура №********** от 14.07.2017г.-л.296;
Фактура №********** от 18.12.2017г.-л.297; Трудов Договор №п 190 от
17.08.2007г.-л.298; Справка от НАП-Варна от 17.08.2007г.-л.299; Длъжностна
характеристика-л.300-302; Допълнително споразумение към трудов договор от
04.01.201г.-л.303; Допълнително споразумение към трудов договор от
11.07.2011г.-л.304; Длъжностна характеристика –л.305; Допълнително споразумение
към трудов договор от 29.10.2013г.-л.306; Длъжностна характеристика –л.307-308;
Трудов договор № 64 от 12.01.2007г.-л.309; Длъжностна характеристика-л.310;
Трудов договор /не се чете дата/ -л.311; Длъжностна характеристика-л.312;
Допълнително споразумение към трудов договор от 01.05.2005г.-л.313; Допълнително
споразумение към трудов договор от 02.01.2008г.-л.314; Трудов договор №
127/03.04.2009г.-л.315; Длъжностна характеристика –л.316; Допълнително
споразумение към трудов договор /дата не се чете/ -л.317; Трудов договор №
9/28.03.2014г.-л.318; Длъжностна характеристика-л.319; Допълнително
споразумение към трудов договор от 29.09.2014г.-л.320; Трудов договор №
14/20.05.2014г.-л.321; Длъжностна характеристика-л.322; Допълнително
споразумение към трудов договор от 29.09.2014г.-л.323; Допълнително
споразумение към трудов договор от 28.11.2014г.-л.324; Трудов договор №
66/30.01.2007г.-л.325; Допълнително споразумение към трудов договор от
01.05.2007г.-л.326; Допълнително споразумение към трудов договор от
02.01.2008г.-л.327; Допълнително споразумение към трудов договор от
05.01.2009г.-л.328; Длъжностна характеристика-л.329; Допълнително споразумение
към трудов договор от 02.05.2011г.-л.330; Длъжностна характеристика-л.331;
Трудов договор № 9/08.05.2018г.-л.332; Длъжностна характеристика-л.333; Трудов
договор № 38/12.05.2006г.-л.334; Длъжностна характеристика-л.335; Допълнително
споразумение към трудов договор от 02.01.2008г.-л.336; Трудов договор №
8/06.04.2010г.-л.337; Длъжностна характеристика –л.338; Допълнително
споразумение към трудов договор от 15.10.2010г-л.339; Трудов договор /дата не
се чете/ -л.340; Длъжностна характеристика-л.341; Допълнително споразумение към
трудов договор от 01.05.2005г.-л.342; Приемо-предавателен протокол от
31.07.2004 г.-л.343; Дневник на синтетични и аналитични сметки за периода месец
януари-месец декември 2004 г.-л.344-347; Фактура № 3278/16.04.2004 г.-л.348;
Договор от 12.11.2003 г.-л.349-354; Приложение № 1-л.355-358; Договор за
покупко-продажба от 17.11.2003 г.-л.359-361; Приложение № 1-л.362; Договор за
доставка от 25.11.2003 г.-л.363-366; Приложение № 1-л.367; Разрешение за строеж
№ 76/ГИ/05.11.2003г.-л.368; Договор от 03.05.2005 г.-л.369-370; Разрешение за
ползване № ДК-07-143/21.05.2005 г. на РДНСК-Варна-л.371; Договор за учредяване
на право на прокарване на отклонение от общи мрежи и съоръжения на техническата
инфраструктура от 16.03.2011 г.-л.372-374; Договор за доставка от
13.05.2014г.-л.375-377; Фактура № ********* от 23.06.2015 г.-л.378;
Оферта-л.379; Фактура № 1452 от 11.06.2015 г.-л.380; Приемо-предавателен
протокол 11.06.2015 г.-л.381; Фактура № ********** от 26.03.2015 г.-л.382;
Протокол за извършени СМР-л.383; Фактура № ********** от 08.05.2014 г.-л.384;
Протокол за извършени СМР-л.385; Фактура № 1225 от 08.05.2014 г.-л.386;
Приемо-предавателен протокол от 30.05.2014 г.-л.387; Фактура № ********** от
07.04.2014 г.-л.388; Протокол за извършени СМР-л.389; Фактура № ********** от
02.10.2013 г.-л.390; Оферта към нея за подмяна на гарнитури на фланшови съединения в помпена станция-л.391; Фактура № 1145
от 23.09.2013 г.-л.392; Приемо-предавателен протокол от 07.10.2013 г.-л.393;
Фактура № 36 от 30.11.2012 г.-л.394; Фактури № 808 от 13.10.2011 г.-л.395;
Фактура № 829 от 14.11.2011 г.-л.396; Фактура № 725 от 13.04.2011 г.-л.397; Приемо-предавателен
протокол от 03.05.2011 г.-л.398; Фактура№ 692/07.02.2011 г.-л.399; Договор за
учредяване на право на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на
техническата инфраструктура рег.№ Д16000118ВН/03.02.2016 г.-л.400-403; Договор
№ Д-4-9200 /81/ от 03.05.2004 г.-л.404-406;
Фактура № ********** от 08.12.2006 г., ведно с платежно нареждане от
08.12.2006 г.-л.407; Договор за консултантска дейност № Д-5-9200 /259/ от
28.03.2005 г.-л.408; Договор № Д-6-9290/152/13.03.2006 г.-л.409-410; Фактура №
18000069143 от 08.12.2006г., ведно с Фактура № ********** от 21.04.2007 г.
-л.411.
По
делото са приети Фактура № **********/02.02.2015г., ведно с приходен касов
ордер № 11448/10.06.2015г.; Фактура № **********/03.11.2015г., ведно с приходен
касов ордер № 12161/03.11.2015г.; Фактура № **********/08.12.2015г., ведно с
приходен касов ордер № 12239/08.12.2015г.; Фактура № **********/19.01.2016г.,
ведно с приходен касов ордер № 12298/19.01.2016г.; Фактура №
**********/25.03.2016г., ведно с приходен касов ордер № 12394/25.03.2016г.;
Фактура № **********/26.02.2016г., ведно с приходен касов ордер №
12359/26.02.2016г.; Фактура № **********/04.04.2016г., ведно с приходен касов
ордер № 12522/07.06.2016г.; Фактура № **********/31.07.2016г., ведно с приходен
касов ордер № 12996/17.09.2016.2015г.; Фактура № **********/31.08.2016г., и
Фактура № **********/31.08.2016г., ведно с приходен касов ордер №
13012/12.09.2016г.; Фактура № **********/01.02.2017г., ведно с приходен касов
ордер № 13849/24.08.2017г.; Фактура № **********/31.08.2017г., ведно с приходен
касов ордер № 13932/12.09.2017г.; Фактура № **********/02.02.2018г., ведно с
приходен касов ордер № 14346/25.05.2018г.; Фактура № **********/29.09.2017г.;
Фактура № **********/31.10.2017г.; Фактура № **********/30.11.2017г.; Фактура №
**********/29.12.2017г.; Фактура № **********/31.01.2018г.; Фактура №
**********/28.02.2018г.; Фактура № **********/30.03.2018г.; Фактура №
**********/30.04.2018г.; Фактура № **********/31.05.2018г.; Фактура №
**********/31.07.2018г.; Фактура № **********/31.08.2018г.; Фактура №
**********/29.06.2018г.; Приходен касов ордер № 14713/19.09.2018г.; Фактура №
**********/28.09.2018г.; Фактура № **********/31.10.2018г.; Фактура №
**********/30.11.2018г.; Фактура № **********/31.12.2018г.; Фактура №
**********/01.02.2019г.; Фактура № **********/10.07.2019г.; Фактура №
**********/26.08.2019г.; Приходен касов ордер № 15109/04.09.2019г.;,
удостоверяващи начислени от ищеца задължения на ответника и извършени плащания
от последния за такси управление, поддръжка и обслужване на общи части и такса
инфраструктура за период, предхождащ процесния. Установява се също, че за
периода 2017 г. и 2018 г., ответникът е заплатил частично начислените от ищеца
такси за управление, поддръжка и обслужване на общите части и такса
инфраструктура.
В
полза на ищеца са събрани гласни доказателства чрез разпит на свидетелите С.М.С.
и В.Ж.М. /без дела и родство със страните/, за установяване извършваните
дейности по управление и поддръжка на общите части на комплекс „Х" и
комплекс „Есенсия", както и дейностите по
поддръжка на общата инфраструктура в к.к. „с.с.ке.", гр. Варна.
Св.
С. излага, че в периода 2014-2019г. е работил на длъжност „охрана“, като работното
му място се намирало в к.к. „С.С.К.Е ”, комплекс Х. Охраната била денонощна, като служителите на тази длъжност
били четирима. Имало чистачка, която почиствала района на входове, вкл. около
басейните. В комплекса имало два големи и един детски басейн. Поддръжката на
басейните се извършвала от определени хора. В комплекса имало барбекю. За
поддръжка на зелените площи също имало наети хора, които да поддържат
озеленяването. Комплекс Х бил ограден.
Св. М. работи от
2008г. при ищеца на длъжност счетоводител. Познава Комплекс Е. През 2006г.
дружеството, което представлявала – А. И.,
купило имоти с цел препродажба в Комплекс Е. /апартаменти, магазин и няколко
паркоместа/. През 2017г.-2018г. имала собственост в комплекса. Ищецът извършвал почистване на общите части в блоковете,
стълбища, партер, зелените части, които са между трите блока, поддръжка на
басейна. Имало видеонаблюдение, портиер, извършвало се косене на тревните
площи, всичко нужно, за да изглежда комплексът в приятен вид. В комплекса
имало изградена детска площадка, шезлонги около басейна с чадъри, кабинка,
която е на портиера, огради, люлки. През 2017г.-2018г. комплексът бил ограден. През
2017г.-2018г. ищецът извършвал поддръжка на комплекса
като цяло. На входа на комплекса имало още КПП, което контролира достъпа.
Поддържали се самите алеи и улици, като асфалтиране, тротоари, зелените площи.
През 2017г.-2018г. е поддържана инфраструктурата на
комплекса.
Ангажирани са
специални знания чрез провеждане на СТЕ. Вещото лице дава заключение, че СОС ****, гр. В., район П., к.к " С.С.К.Е ", вх. ***, ет. ***, ап. ***
попада и е разположен в обхвата на сграда с идентификатор ****. ПИ с идентификатор ***** е идентичен на УПИ ****, кв.*** по плана на к.к. „с.с.ке.", одобрен със заповед № ****/12.10.2018г.. СОС ***, гр. В., район П., " С.С.К.Е ", вх. ***, ет. ***, ап. ***
попада и е разположен в обхвата на сграда с идентификатор *****. ПИ с
идентификатор **** е идентичен на УПИ *****, кв.31 по плана на к.к. „с.с.ке.", одобрен със заповед
№ ***/12.10.2018г., идентичен на УПИ ***, кв.***, одобрен със заповед № РД-****/22.11.2007г..
Сграда „Е. 1 е построена в
отделен урегулиран поземлен имот, а именно: УПИ **** от кв. 18 идентичен на ПИ с
идентификатор ****, ведно с още две шестетажни жилищни сгради в режим на етажна
собственост с идентификатори №№: **** и ****. Сграда „Х 1 е построена в отделен
урегулиран поземлен имот, а именно: УПИ***, кв.*** идентичен на ПИ с
идентификатор ***, ведно с още една шестетажна жилищна сграда в режим на етажна
собственост с идентификатор №: *****. Сграда „Е. и сграда „Х 1 попадат в
„жилищен комплекс от затворен тип". В границите на всеки от
поземлените имоти има изградени общи обслужващи обекти, като външни басейни,
общи подземни гаражи и др. Контролът на достъп се осъществява посредством периметрова охрана, а в комплекс Е. и жива такава, която се помещава в
едноетажни постройки и в двата комплекса, изградени за тази цел. Общите
подземни гаражи, външните басейни, както и площадките и градините около
жилищните сгради са много добре поддържани. И в двата комплекса е изградена периметрова видеоохранителна система, която наблюдава всеки
един вход на жилищните сгради. На входа на комплекс „Е." и входа към
подземните гаражи на комплекс "Х" са поставени бариери, ограничаващи
свободния достъп. Свободният достъп и до двата комплекса е ограничен.
При така
установената фактическа обстановка, от правна страна съдът намира следното:
Предявени са искове с правно основание чл. 79 и чл.
86 ЗЗД.
За
уважаване на предявените искове, съобразно правилото на чл. 154 ГПК, в тежест на ищеца е възложено да установи, че
ответникът притежава недвижим имот в жилищна сграда „Е." и „Х", че
сградите попадат в жилищен комплекс от затворен тип, че ищецът е
инвеститор на жилищния комплекс, че изпълнява задълженията си по поддръжка на
комплекса; сключването на договори между страните за поддръжка
и управление на жилищен комплекс и предоставяне на обща инфраструктура, изпълнението на
поетите с договорите задължения от страна на ищеца и размера на дължимото
възнаграждение от страна на ответника.
Ответникът оспорва да е собственик на имотите, вкл.
че същите са разположени в комплекс от затворен тип.
Приложените нотариални актове удостоверяват
правото на собственост на ответника върху ап.23 в жилищна сграда „Е." и ап.8 в жилищна
сграда „Х".
Съгласно
параграф 1, т. 3 от ДР на ЗУЕС, жилищният комплекс от затворен тип е определен
като „комплекс, обособен като отделен урегулиран
поземлен имот, в който са построени сгради в режим на етажна собственост и
други обекти, обслужващи собствениците и обитателите, при спазване на
изисквания на контролиран достъп за външни лица.
Съобразно
характеристиките на имотите, при съобразяване заключението на
вещото лице, съдът приема, че жилищните сгради
Е. и Х попадат в комплекс от затворен тип.
Видно е от съдържанието на договорите
от 10.01.2008г. и 17.07.2015 г., че със същите ответникът възлага, а ищецът
приема срещу определено възнаграждение да поддържа и провежда организационното,
техническото и административното управление на жилищните сгради, в които попадат
апартаментите на собственика, които дейности обхващат такива по поддръжка на общите
части на сградата и извършването на комплекс от услуги, свързани с
осигуряването на нормалното функциониране на обща подземна и надземна
инфраструктура в курортния комплекс, на територията на който се намират обектите,
а именно: осигуряване на пропускателен режим на територията на курортния
комплекс, извършване на рекламна дейност, поддържане на парковете, зелените
площи и вътрешните алеи в курортния комплекс, не принадлежащи към конкретни
обекти.
Съгласно чл. 2, ал. 1 ЗУЕС, в сила от 01.05.2009 г., управлението
на общите части на сгради в режим на етажна собственост, построени в жилищен
комплекс от затворен тип, се урежда с писмен договор с нотариална заверка на
подписите между инвеститора и собствениците на самостоятелни обекти, а съгласно
ал. 2, /Доп. - ДВ, бр. 57 от
За пълнота следва да се отбележи, че специфичният
предмет на договора, уреден в чл. 2 ЗУЕС се съсредоточава в задълженията, поети
от собственика на индивидуалния обект, които да могат да се противопоставят на
следващи приобретатели. Това съдържание обаче не изчерпва
съглашението в цялост, доколкото освен поддръжка и управление на общите части
на жилищния комплекс, в договорите се съдържа и воля на насрещните страни за
възлагане на определени услуги, свързани с осигуряването на функционирането на обща
подземна и надземна инфраструктура в курортния комплекс, на територията на
който се намират обектите /осигуряване
на пропускателен режим на територията на курортния комплекс, извършване на
рекламна дейност, поддържане на парковете, зелените площи и вътрешните алеи в
курортния комплекс, не принадлежащи към конкретни обекти/ срещу конкретно договорена цена.
Извършването на подобни услуги не е ограничено с особени изисквания на закона
по отношение на собствеността или статута на вещите, върху които изпълнителят
се задължава да въздейства. С
оглед изложеното, дори да се приеме, че по-късно въведената в закона форма е
приложима към договора от 2008г., в частта му относно управлението и
поддръжката на общите части, то е неприложима към съглашението в частта, имаща
за предмет осигуряване на луксозна и сигурна среда в курортния комплекс срещу
договорено възнаграждение.
Като собственик на алеите в комплекса ищцовото дружество притежава обща инфраструктура в
курортния комплекс и може да предоставя услуги по ползването и поддържането й
срещу възнаграждение.
Жилищата на ответника са в курортен комплекс с национално
значение. Курортните
комплекси в Р. Б. представляват селищни образувания с национално значение по
смисъла на чл.23 от Закона за административно-териториалното устройство на РБ
във връзка с решение № 45 от 25.01.2005г. на МС.
Предметът на договорите е и
специфична услуга по поддържане на обща инфраструктура на курортен комплекс в
състояние годно да бъде използвана от гости, ползващи туристически услуги и от
обитатели на жилищни комплекси, с качество, съответстващо на по-висок стандарт
от обичайното за публично достъпна /извън комплекса/ среда.
По
изложените по-горе съображения относно
липсата на противоречие с нормата на чл. 2 ЗУЕС и доколкото престациите на
страните по договорите нямат за предмет постигане на забранен от закона
резултат, съдът намира, че страните са били обвързани от валидни договори
/Решение по въззивно
търговско дело № 562 по описа за 2018
г. на ВОС/.
Дейностите
по поддръжка както на общи части в сградата в комплекс от затворен тип, така и
поддръжката на общата инфраструктура в курортния комплекс са в полза на
живущите там.
По валидно
възникналата облигационна връзка между страните по договорите от 10.01.2008г. и 17.07.2015 г. срещу предоставяните услуги от
ищеца, от
собственика е поето насрещно задължение за заплащане в полза на мениджъра
годишна такса за комплекс Е. - 8 евро с ДДС за
предоставените услуги по управление и поддържане на общите части на сградата
или 656.32 евро с ДДС годишно и в размер на 1.80 евро с ДДС за предоставяне
ползването на общата инфраструктура на комплекса или 147.67 евро годишно и за
комплекс Х - 8 евро с ДДС за предоставените услуги по управление и поддържане
на общите части на сградата или 647.60 евро с ДДС годишно и в размер на 1.80
евро с ДДС за предоставяне ползването на общата инфраструктура на комплекса или
145.71 евро годишно, като е
уточнено, че таксата се дължи ежегодно до 30 януари на съответната година.
Като живущ в комплекса, ответникът ползва всички привилегии от извършваните дейности.
Ангажирани от ищеца
са многобройни писмени доказателства, установяващи извършени разходи по
поддръжка на сградата и на общата инфраструктура.
Ищецът е назначил на пълно работно време лица, които да изпълняват дейностите
по охрана и опазване на обществения ред, които в значително по-висока степен
повишават сигурността в рамките на курорта в отличие от тази в обичайната
градска среда. Писмените доказателства установят и разходи за дейности по
почистване, поливане, поддържане на озеленяването, техническа поддръжка на
сградата, санитарната сеч на дърветата и храстите в комплекса. Представени са
доказателства за извършване на дейности по дезинфекция и дератизация
на открити площи и затворени помещения, поддържа се изградена отводнителна
система и други.
С цел промотиране на курорта като привлекателен
туристически обект се организират и провеждат ежегодно различни културни и
спортни мероприятия, които несъмнено са част от извършваната услуга по реклама
и подобряват жизнената среда на обитателите на комплекса.
Гласните доказателства събрани в производството също
потвърждават, че мениджърът изпълнява дейностите, за които се претендира
възнаграждение.
Основание на ответника за поемане на
задължение за заплащане на определеното годишно възнаграждение, представляващо
по съществото си такса, е местонахождението на имотите в комплекс със специален
режим, който предлага допълнителни удобства за ползвателите му, включващи
пропускателен режим в комплекса, предполагащ по-голяма сигурност за обитателите
и гостите, благоустрояване и озеленяване на района, организиране на дейности по
поддръжката на комплекса и т.н.
Съдът счита, че ищецът установява изпълнение на
задълженията си по договорите, поради което и ползвателят дължи заплащане на
услугите.
Ответникът не възразява за неточно
изпълнение, както и не твърди извършено плащане за процесния период.
Ответникът не оспорва, че ищецът е извършил действията
по поддръжка на сградите, общите им части и на общата инфраструктура на
комплекса, в който се намират обектите му, което се потвърждава и от събраните
по делото писмени и гласни доказателства. Същевременно, видно от съдържанието
на сключените договори, че заплащането на възнаграждението е дължимо ежегодно в
един и същ размер и на определен падеж, като не е поставено в зависимост от
определени условия или резултати.
С оглед на гореизложеното, претенциите на ищеца за
установяване на дължимостта на таксите за 2017г. и 2018
г. се явяват изцяло основателни.
По иска с правно основание чл. 86 ЗЗД:
Съгласно чл. 86 ЗЗД при неизпълнение на парично
задължение, длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на
забавата.
В съответствие с правилото на чл. 84 ЗЗД, според
което, когато денят на изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада
в забава след изтичането му и съгласно договорите,
предвиждащи, че възнаграждението е платимо ежегодно до 30.01. на съответната
година, следва, че ответникът е изпаднал в забава за плащане на дължимите за
2017 г. възнаграждения на 01.02.2017г., а за дължимите за 2018г. възнаграждения на 02.02.2018г.. Изчислени с продукт на Апис Финанси, обезщетенията за
забава върху главниците за 2017 г. и 2018г. съответстват на предявените
размери.
По
изложените съображения предявените искове следва да бъдат уважени.
Като законна последица от уважаване на исковете
следва да бъде присъдена законна лихва върху установените задължения от датата
на подаване на исковата молба в съда – 28.01.2020г. до окончателното плащане.
По
разноските:
Ищецът е поискал присъждане на разноски, като
съобразно доказателствата за действителното им извършване същите възлизат на
сумата в общ размер 1411.86 лева, които с оглед изхода на спора следва да му
бъдат присъдени.
Мотивиран от изложените съображения, Варненския районен съд
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА В. Ф.П., гражданин
на Р.Ф., роден на *** г., адрес за призоваване:
гр. Варна, к.к. „С.С.К.Е.",
сграда „Е. 1", вх. …., ДА ЗАПЛАТИ на „С.С.К.И Е.Х.” АД, ЕИК *****, със
седалище и адрес на управление:***, к. к. „С.С.К.Е административна сграда, на
основание чл. 79, ал.1 ЗЗД
и чл.86 ЗЗД следните суми:
главница в общ размер на 1 891.58 лева с ДДС, представляваща неплатено задължение по Договор за
поддържане и управление на жилищен комплекс от затворен тип „Х" и предоставяне
ползването на общата инфраструктура на к.к. „с.с.ке." от 17.07.2015 г., от която 891.58 лева с ДДС по фактура №55522/01.02.2017г. и 1000 лева с ДДС по фактура № 57602/02.02.2018г., както и обезщетение за забава в общ размер на 467.91 лева, от която 268.47 лева за периода от 01.02.2017 г. до 20.01.2020 г. върху главницата 891.58 лева с ДДС по фактура №55522/01.02.2017г. и 199.44 лева за
периода от 02.02.2018 г. до 20.01.2020 г. върху
главницата 1000 лева с ДДС по фактура № 57602/02.02.2018г.,
ведно със законната лихва върху задълженията, считано от датата на исковата
молба – 28.01.2020г. до окончателното им погасяване;
главница в общ размер на 3 144.94 лева с ДДС, представляваща неплатено
задължение по Договор за поддържане и управление на жилищен комплекс от
затворен тип „Е." и предоставяне ползването на общата инфраструктура на
к.к. „С.С.К.Е." от 10.01.2008
г., от която 1572.47 лева с ДДС по фактура №55566/01.02.2017г.
и 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 57656/02.02.2018г., както и
обезщетение за забава в общ размер на 787.11 лева,
от която 473.49 лева за
периода от 01.02.2017
г. до 20.01.2020
г. върху главницата в размер на 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 55566/01.02.2017г. и 313.62 лева за
периода от 02.02.2018
г. до 20.01.2020 г. върху
главницата в размер на 1572.47 лева с ДДС
по фактура № 57656/02.02.2018 г., ведно със законната лихва върху
задълженията, считано от датата на исковата молба – 28.01.2020г. до
окончателното им погасяване.
ОСЪЖДА В. Ф.П., гражданин
на Р.Ф., роден на *** г., адрес за
призоваване: гр.В., к.к. „С.С.К.Е.", сграда „Е. 1", вх. ****, ДА ЗАПЛАТИ на „С.С.К.И Е.Х.” АД, ЕИК *****, със
седалище и адрес на управление:***, к. к. „С.С.К.Е.“, административна сграда, сумата 1411.86 лева, представляваща направените по делото
разноски, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред
Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването
му страните.
Препис
от настоящето решение да се връчи на страните по делото, заедно със съобщението
за постановяването му на основание чл. 7, ал. 2 ГПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: