ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 973
Смолян, 11.07.2024 г.
Административният съд - Смолян - I състав, в закрито заседание в състав:
Председател: | ИГНАТ КОЛЧЕВ |
Членове: | КРАСИМИРА СЕЛЕНОВА ПЕТЯ ОДЖАКОВА |
Като разгледа докладваното от съдия ИГНАТ КОЛЧЕВ административно дело № 20247230700254 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба, подадена от Е. Д. Д.- Р. с адрес за кореспонденция гр. ., . срещу Заповед № РД-0729 от 14.06.2024г. на кмета на община Смолян, с която е въведен режим на кратковременно платено паркиране на улици и паркинги- публична общинска собственост, индивидуализирани в оспорения акт.
Наред с искането за прогласяване на нищожност, алтернативно отмяна поради незаконосъобразност, съдът е сезиран и с искане за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспорената заповед. В допълнителната молба вх. № 1874/10.06.2024г., в която е конкретизирано, че заповедта се оспорва в нейната цялост се развиват доводи, че тъй като изпълнението на акта вече е в действие, на автомобилите се поставят скоби, лепенки и глоби за неправилно паркиране в посочените зони, това пряко уврежда обществения интерес, както и този на жалбоподателя. Твърди се, че приключването на съдебната процедура би отнело време, което ще доведе до значително увреждане на преките интереси на гражданите, а така също и до груба, явна демонстрация от страна на община Смолян на незачитане на действащите в страната правни норми. Сочи се, че по този начин кмета на община Смолян пряко засяга устоите на държавно управление.
Със свое разпореждане в момента на постъпване на жалбата съдът е изискал и от община Смолян до края на работния ден 10.07.2024г. е постъпило заверено копие от административната преписка по издаване на оспорената заповед. От доказателствата по делото се установява, че с нея кмета на община Смолян е въвел режим на кратковременно платено паркиране на улици и паркинги публична общинска собственост в централната част на гр. Смолян, посочени в седем точки на заповедта, в работните дни, в часови диапазон от 08,30ч. до 17.30ч. Посочено е без да се излагат мотиви, че заповедта влиза в сила от 06.00ч. на 01.07.2024г.
При така установеното съдът счита жалбата в частта и по отношение правната квалификация по чл. 166 АПК вр. чл. 60 АПК за процесуално допустима, а по същество- за основателна. Издадената и оспорена в настоящото производство заповед на кмета на община Смолян представлява общ административен акт и подлежи на обжалване пред съд по реда на чл. 179 АПК, независимо че в нея не е посочен ред за оспорване.
Нормата на чл. 60, ал.5 АПК предвижда, че разпореждането, с което се допуска или се отказва предварително изпълнение, може да се обжалва чрез административния орган пред съда в тридневен срок от съобщаването му, независимо дали административният акт е бил оспорен. Тази заповед не е връчвана на жалбоподателя. Освен това съгласно нормата на чл. 140, ал.1 АПК когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване по този дял (Производства пред съд) се удължава на два месеца. При това положение съдът счита, че в тази част срока за съдебно оспорване не е изтекъл.
Съгласно нормите на чл. 166, ал.2 АПК, оспорването спира изпълнението на административния акт.При всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 50, ал.1 АПК, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. В тези производства Съдът се произнася незабавно с определение.
От изложеното следва извод, че едва след изтичане на срока за съдебно оспорване при положение че не е подадена жалба, или ако тя е отхвърлена от Съда, общия административен акт влиза в сила и подлежи на изпълнение. Към 01.07.2024г. не е изтекъл срока по чл. 179 АПК, при което следва да се приеме, че кмета на община Смолян е допуснал предварително изпълнение на издадения от него административен акт при условията на чл. 60 АПК. Съгласно нормата на чл. 60, ал.2 АПК разпореждането за предварително изпълнение се мотивира. Липсата на мотиви не позволява на съда да установи наличието на предвидените в закона предпоставки за допускане на предварително изпълнение, т.е. да упражни съдебен контрол за законосъобразност в тази част на акта и само на това основание допуснатото предварително изпълнение следва да бъде отменено от съда, без да се изследва по-нататък наличието на основания за неговото издаване, защото те не са обективирани във акта и волята на административния орган е неустановима.
Извън изложеното, нормата на чл. 60, ал.1 АПК регламентира, че в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.
В случая събирането на такса за паркирани автомобили в централната част на града не покрива нито една от визираните по-горе хипотези, следователно не е било наложително допускането на предвиденото в заповедта предварително изпълнение и в тази част жалбата е основателна и следва да бъде уважена. Допуснатото предварително изпълнение не касае нито живота и здравето на гражданите, нито защитава важни държавни и обществени интереси. Самият ОбС-Смолян с приемането на решение за поетапно въвеждане на зоните за платено кратковременно паркиране е преценил, че отлагането във времето на изпълнението на Решение № 901 от заседанието му от 30.06.2022г. не застрашава обществения интерес.
В жалбата са развити доводи за нищожност на издадената заповед по съображения, че регулирането на тези обществени отношения, респ. определянето на етапите на изпълнение на Решение №901 от заседание на ОбС-Смолян от 30.06.2022г. не е от компетентността на кмета на общината, а на Общински съвет, но това са доводи по съществото на спора и не следва да се обсъждат при съдебната преценка за законосъобразността на допуснатото предварително изпълнение, а в акта по същество.
Мотивиран от горното АССм в настоящия си съдебен състав
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА допуснатото ПРЕДВАРИТЕЛНО ИЗПЪЛНЕНИЕ на Заповед № РД-0729 от 14.06.2024г. на кмета на община Смолян, с която е въведен режим на кратковременно платено паркиране на улици и паркинги- публична общинска собственост, индивидуализирани в оспорения акт.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за спиране подлежи на обжалване пред ВАС в 7-дневен срок, считано от съобщението на страните.
Председател: | |
Членове: |