Р
Е Ш Е Н И Е № 942
Град Бургас, 22.05.2019г.
Административен съд – Бургас, пети
състав, на двадесет и втори април през две хиляди и деветнадесета година, в
публично заседание, в състав:
СЪДИЯ: Станимира Друмева
при
секретаря С. А., като разгледа докладваното от съдия Друмева административно
дело № 451 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс, във
връзка с чл.70, ал.2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението
на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за
ползването на дървесина и недървесни горски продукти.
Образувано е по
жалба на ЕТ „К.Б.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
с.Лозарево, общ.Сунгурларе, обл.Бургас, представлявано от К.Б., със съдебен
адрес:***, против заповед № 140/07.02.2019г., издадена от кмета на община
Сунгурларе за класиране на участниците и определяне на купувач чрез търг с
тайно наддаване за продажба на прогнозно количество стояща дървесина на корен.
Жалбоподателят
счита, че двамата участници в търга - „Картал-55“ ЕООД, класиран на първо място,
и „Вйнс 78“ ЕООД, класиран на трето място, е следвало да бъдат отстранени от
процедурата, тъй като не разполагат с мощности за преработка на съответните
категории дървесина в обект по чл.206 от Закона за горите на територията на
община Сунгурларе, съответно не отговарят на изискванията на чл.38, ал.2, т.2
от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в
горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на
дървесина и недървесни горски продукти. Искането на жалбоподателя е съдът да
отмени оспорената заповед като незаконосъобразна, издадена при нарушение на
административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните
разпоредби и несъответствие с духа на закона, и да върне преписката на кмета на
община Сунгурларе за провеждане на търга при спазване на задължителни указания
и прилагане на закона. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител
поддържа жалбата и моли съдът да отмени изцяло обжалваната заповед.
Ответникът –
кмет на община Сунгурларе, представя административната преписка по оспорването.
В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като
неоснователна и моли за отхвърлянето й от съда. Излага доводи за
законосъобразност на проведената процедурата, при спазване на всички формални и
правни изисквания на приложимата наредба. Претендира присъждане на направените
по делото разноски, съгласно представен списък на разноските.
Заинтересованата
страна – „Картал 55“ ЕООД, редовно уведомена, не се представлява в съдебно
заседание. Не представя становище по оспорването.
Заинтересованата
страна – „Вйнс 78“ ЕООД, редовно уведомена, не се представлява в съдебно
заседание. Не представя становище по оспорването.
Бургаският
административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства, намира
за установено следното от фактическа страна:
На основание
чл.106, чл.131, ал.2 от Закона за горите директорът на Регионална дирекция по
горите - Бургас е издал предписание с изх.№ РДГ03-05523/04.10.2018г. за
провеждане на санитарна сеч през 2018г. в общински горски територии,
собственост на община Сунгурларе – отдел/подотдел: 83 „д“, 161 „з“, 240 „ж“,
241 „г“, 250 „е“, 267 „г“, „о“ и „с“, 1 245 „к“ и 1 247 „г“.
Със заповед №
031/15.01.2019г. на кмета на община Сунгурларе, на основание чл.112, ал.1, т.1
и чл.115, ал.1 от Закона за горите (ЗГ), във вр. с чл.38, ал.1, чл.49, ал.1,
т.2, чл.65, ал.1, чл.50, т.4, във вр. с чл.53, ал.2, чл.15, ал.3 от Наредбата
за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии
- държавна и общинска собственост и за
чл.206 от ЗГ за
постъпване, преработка и експедиция на дървесина, издадено от директора на РДГ-Бургас,
удостоверение за изработка и регистрация на производствена марка, издадено от
старши горски специалист по опазване на горски територии, свидетелства за
регистрация на земеделска и горска техника, издадени от министерство на
земеделието, храните и горите и талон за извършени технически прегледи на
земеделска и горска техника, справка за
актуално състояние на действащите трудови договори, сключени от кандидатите в
качеството им на работодатели, справка за приети и отхвърлени уведомления от
НАП за сключването на тези договори по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда, както и
копия на самите трудови договори, свидетелства за правоспособност за работа с
моторни и триони и храсторези, издадени от министерство на земеделието и
храните – контролно техническа инспекция на наетите по тези договори физически
лица, фактури за закупени моторни триони, сертификат FSC - стандарт за
проследяване на произхода, издаден от „Контрол Юнион Сертификейшънс“, както и
други документи за доказване правото на собственост върху машини
(инвентаризационни описи). В допълнение
жалбоподателят е
представил също сертификат, потвърждаващ, че системата за управление на
качеството на фирма ЕТ “К.Б.“ е
утвърдена и надлежно внедрена и компанията я прилага в съответствие със
стандарта ISO 9001: 2015 по отношение на следните дейности „дърводобив,
търговия и дървопреработка на дървен материал“, обобщени справки за
постъпилата, преработената и експедирана дървесина от ЕТ „К.Б.“ през периодите 1.01.2017г.-16.01.2018г.
и 16.01.2018г.-04.01.2019г. в производствен цех в с.Лозарево на територията на
РДГ-Бургас, извлечение от счетоводните регистри - сметка 204/1Съоръжения и
сметка 204/4 Производствени машини и оборудване за удостоверяване факта, че
търговецът разполага освен с моторни триони и с машини за дървообработка - банцинг,
точиларка и др., както и справка за актуално състояние на действащите трудови
договори към 31.01.2019г. за удостоверяване кадровата обезпеченост за извършване
на дейности по дървообработка на дървесина факта – назначени по трудов договор работници на длъжност оператори по
първоначална обработка на дървото, машинен оператор дървообработване, машинен
оператор банцинг.
На 4.02.2019г. е
проведено заседание на назначената комисия, която е разгледала, оценила и
класирала подадените оферти, за което е съставен протокол, утвърден от кмета на
община Сунгурларе. Комисията е приела, че тримата кандидати са приложили всички
изискуеми документи, съгласно раздел VI на „Тръжните условия“ и последователно
е пристъпила към отваряне на ценовите им предложения. На първо място е класиран
кандидата „Картал - 55“ ЕООД, който е предложил цена за обект № 1 822 – 62 902
лева без ДДС, на второ място е класиран ползването на дървесина и недървесни
горски продукти (изм. и доп., ДВ, бр.55 от 07.07.2017г.) (Наредбата), е открита
процедура по провеждане на търг с тайно наддаване за продажба на прогнозно
количество стояща дървесина на корен по реда на чл.49, ал.1, т.2 от Наредбата,
от обект № 1822, 1246 „в“, 1247 „г“, 1245 „к“, 250 „е“, 241 „г“, 240 „ж“, 83
„д“ и 161 „з“ на територията на община Сунгурларе от ОГТ, включена в годишния
план за ползване за 2019г. по цени без ДДС, количества и категории дървесина,
посочени в таблица в заповедта. Със заповедта е определена начална цена за
обект № 1 822 – 43 845 лева, срок и условия за подаване на оферти, място,
дата и час за провеждането на търга, гаранция за участие в търга и за
изпълнение на договора за покупко-продажба на стояща дървесина на корен,
установени са условия за допускане на кандидатите до участие в търга, както и
изискуеми за това документи, определени са
реда и условията за депозиране и за разглеждане на офертите, критерии за
оценка и класиране на кандидатите и е утвърдена документацията за провеждане на
търга. Заповедта е публикувана на интернет страницата на община Сунгурларе.
Със заповед №
050/04.02.2019г. на кмета на община Сунгурларе, на основание чл.21, ал.1 и 2 от
Наредбата, във връзка със заповед № 31/15.01.2019г. и № 32/15.01.2019г. на
кмета на община Сунгурларе, е определена комисия, която да проведе търгове с
тайно наддаване за продажба на прогнозни количества стояща дървесина на корен
от обект № 1 822 и обект № 1 821 на територията на община Сунгурларе за
провеждане на първа дата на открития търг с тайно наддаване.
Оферти за
участие в търга са подадени от жалбоподателя ЕТ „К.Б.“, от „Картал 55“ ЕООД и
от „Вйнс 78“ ЕООД. Към заявленията си за участие в търга кандидатите са подали
документи за участие, съгласно тръжните условия, в това число ценово
предложение, документ, удостоверяващ плащането на гаранция за участие,
декларация, че дървесината, в резултата на проведения търг, ще бъде преработена
на територията на община Сунгурларе, че няма да бъдат използвани подизпълнители,
удостоверение за регистрация в публичния регистър на търговци за извършване на
дейности в горските територии – стопанисване и горски територии и добив на
дървесина, удостоверение за регистрация на обект по ЕТ “К.Б.“, който е предложил
цена – 55 845 лева без ДДС, и на трето място – „Вйнс 78“ ЕООД, който е
предложил цена 45 100 лева.
Със заповед №
140/07.02.2019г. на кмета на община Сунгурларе, на основание чл.23, ал.1, т.1 и
ал.2 от Наредбата и чл.174, ал.2 от ЗГ, е обявен за спечелил търга с тайно
наддаване за продажба на прогнозно количество дървесина на корен по реда на
чл.49, ал.1, т.2 от Наредбата от обект 1822 на територията на община Сунгурларе
класирания на първо място кандидат „Картал - 55“ ЕООД, класиран е на второ място
ЕТ „К.Б.“ и на трето място „Вйнс 78“ ЕООД. На основание чл.70, ал.3 от Наредбата
е допуснато предварително изпълнение на заповедта при условията на чл.60, ал.1
от АПК. Въз основа на заповедта е сключен договор № 024 за покупко- продажба на
стояща маркирана дървесина на корен (1190 куб.м) в обект № 1182 между община
Сунгурларе като продавач и „Картал - 55“ ЕООД, с продажна цена – 62 902
лева без ДДС, с краен срок за сеч, извоз и транспортиране на дървесината –
31.03.2019г.
Заповедта за
класиране на кандидатите и обявения за спечелил търга купувач е изпратена на ЕТ
“К.Б.“ по пощата на 8.02.2019г. и видно от поставеното на плика пощенско клеймо
е пристигнала в пощенския клон на с.Лозарево на 11.02.2019г. Жалбата до съда против
заповедта е подадена на 14.02.2019г. чрез „Български пощи“ ЕАД, видно от
допълнително представените от жалбоподателя обратна разписка и системен бон.
При така
установеното от фактическа страна съдът от правна страна приема следното:
Жалбата е подадена
срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от
надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, в срока по чл.149, ал.1
от АПК, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по
същество, е основателна.
Разпоредбата на
чл.3, ал.1 от Наредбата, в приложимата редакция, определя за възложители на
изпълнението на дейности в горските територии общинска собственост, и за
ползване на дървесина и недървесни горски продукти, следните субекти: т.1
общината или 2. общинската горска структура, организирана в общинско
предприятие по Закона за общинската собственост, или 3. търговско дружество, в
което общината е едноличен собственик на капитала.
В чл.49, ал.1 от Наредбата са регламентирани
начините за продажба на стояща дървесина на корен, като е предвидено, че тя
може да се осъществява чрез търг с явно
наддаване; търг с тайно наддаване; конкурс; по ценоразпис; или чрез електронен
търг по реда на чл.74. Съгласно чл.49, ал.2 от Наредбата, начинът на продажба
по ал.1 се определя от лицата по чл.50, а именно 1. държавните предприятия; 2. териториалните
поделения на ДП - в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите
на ТП; 3. учебно-опитните горски стопанства - след утвърждаване на графика по чл.9
от директорите на съответните стопанства; 4. общината или общинската горска
структура по чл.181, ал.1, т.1, букви "б" и "в" ЗГ - след
утвърждаване на графика по чл.9 от кмета на общината или от упълномощено от
него длъжностно лице.
Съгласно чл.65,
ал.1 от Наредбата, търг с тайно наддаване за продажба на стояща дървесина на
корен се провежда при условията и по реда на конкурса за продажба на стояща
дървесина на корен. В чл.65, ал.2 от Наредбата е предвидено, че офертите се
класират по критерия най-висока предложена цена.
Съгласно чл.53,
ал.2 от Наредбата, конкурсът по ал.1 се провежда при условията и по реда на чл.15-24
и чл.29-33. Възложителят открива процедурата със заповед, с която одобрява
документацията за участие в конкурса - чл.15,
ал.3 от Наредбата. Процедурата завършва със заповед на възложителя за 1.
класиране на кандидатите и определяне на изпълнител или 2. прекратяване на
процедурата - чл.23, ал.1 от Наредбата.
В случая е
проведен търг с тайно наддаване за продажба на прогнозно количество стояща
дървесина на корен от общински горски територии. По смисъла на чл.3, ал.1, т.1
от Наредбата възложител се явява община Сунгурларе, представлявана от кмета. С
оглед изложеното оспорената заповед на кмета на община Сунгурларе е издадена от компетентен орган, съобразно
правомощията му по чл.23, ал.1, т.1 от Наредбата.
Търгът е
проведен по реда на раздел втори от Наредбата, приета на основание чл.95, ал.1,
чл. 114, ал.1 и чл.120, ал.1, т.1 от Закона за горите.
Спазено е
установеното в наредбата изискване за публикуване на заповедта, с която е
открит търга на интернет страницата на възложителя. Търгът е проведен от
назначена за целта комисия от възложителя, в съответствие с изискванията на
чл.21 от Наредбата.
С разпоредбата
на чл.22, ал.5, т.3 от Наредбата е предвидено задължение за тръжната комисия да
отстрани от участие в търга кандидат, който е представил оферта, която е
непълна или не отговаря на предварително обявените условия на възложителя.
В случая, в процедурата
по разглеждане на офертите е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, тъй като комисията е допуснала до участие в търга лице, което не
отговаря на предварително обявените условия от възложителя.
В т.6.1.2, от
заповед № 031/15.01.2019г. за откриване
на търга – Условия за допускане на кандидатите до участие в търга, е поставено
изискването кандидатът да отговаря на изискванията съгласно чл.115 от ЗГ, във
връзка с чл.38, ал.1 от Наредбата, както и да отговаря на изискванията на
чл.38, ал.2, ал.4, ал.9 от Наредбата.
Разпоредбата на
чл. 38, ал.1 от Наредбата (в приложимата редакция - ДВ, бр.96 от 2016г., в сила
от 2.12.2016г.) предвижда, че държавните горски стопанства, ДЛС, както и
общините – собственици на гори, могат да предоставят до една трета от годишното
си ползване на дървесина за добив или за преработване на търговци, които
отговарят на изискванията на чл.115 от ЗГ. Съгласно чл.38, ал.2, т.2 от
Наредбата, в процедурите по ал.1, в случаите на продажба на стояща дървесина на
корен, кандидатите представят доказателства за наличие на необходимата
собствена или закупена на лизинг техника и наети на трудов договор работници и
наличие на мощности за преработка на съответните категории дървесина в обект по
чл.206 ЗГ на територията на съответната община. В чл.38, ал.9 от Наредбата е
установено изискване дървесината, закупена по реда на ал.1, да бъде преработена
на територията на общината, в която попадат територии на съответното ДГС или
ДЛС, от което е закупена дървесината.
Съгласно
легалната дефиниция, съдържаща се в §1, т.26 от ДР на Наредбата (Нова – ДВ,
бр.96 от 2016г., в сила от 2.12.2016г.) „Преработка на дървесина“ е процес на
употреба на дървесината в сферата на дъскорезното, амбалажното и мебелното
производство, производствата от целулозно-хартиената промишленост,
производствата на плочи от дървесни частици и влакнести плочи и други крайни
продукти с изключение на продуктите, получени само чрез цепене или дробене.
От доказателствата,
които се съдържат в приложената административна преписка не се установява
кандидатът, класиран на първо място и обявен за спечелил търга „Картал - 55“ ЕООД
да притежава необходимата техника, наети на трудов договор работници и мощности
за преработка на съответната категория дървесина. Представените от дружеството свидетелства
за регистрация на земеделска и горска техника, фактури за доставка на моторни
триони, по които той е получател, придружени с фискални касови бонове, трудови
договори, справки за приети и отхвърлени уведомления по чл.62, ал.5 от КТ и
свидетелства за правоспособност за работа със стационарна и преносима
земеделска и горска техника (моторни триони и храсторези), издадени от
Министерство на земеделието и храните – контроло-техническа инспекция, доказват
единствено, че „Картал - 55“ ЕООД е притежавал техника за рязане на стоящата
дървесина на корен - моторни триони, и е наел по трудов договор трима работници
на длъжност секачи, правоспособни за извършване на работа с моторни триони и
храсторези. Не са представени доказателства, че дружеството е разполагало с
техническа, материална и кадрова обезпеченост за извършване на дейности по
преработка на дървесината по смисъла на §1, т.26 от ДР на Наредбата. В
представения от „Картал - 55“ ЕООД опис (л.138) са вписани като основни
средства гатер банциг с инвентарен номер 640
и банциг с инвентарен номер 758, които са заведени преди повече от
двадесет години - през 1996г. и 1997г. Този опис не може да послужи като
доказателство, че кандидатът е разполагал с техника за преработка на дървесина
към датата, на която е подал оферта за участие в конкурса предвид годината на
доставка на стоките и липсата на други доказателства за съществуването им като
налични активи към релевантната дата. Допълнителен аргумент в подкрепа на
извода, че Картал 55“ЕООД не е разполагал с такава техника е липсата на
доказателства за нейната регистрация като горска техника в МЗХ. Само представеното от спечелилия търга
удостоверение № РДГ03-00250/14.01.2019г., издадено от директора на РДГ „Бургас“
за регистриране на собствен обект по чл.206 от ЗГ, за постъпване, преработка и
експедиция на дървесина, както и сертификат FSC със
сертификационен код CU-COC-864177 за проследяване на произхода на
сертифицирани продукти не удостоверяват, че в обекта реално е налична техника и
мощности за преработка на дървесината по смисъла на §1, т.26 от ДР на
Наредбата. Непредставянето на част от изискуемите документи представлява
нарушение на предварително обявените условия на възложителя, поради което неправилно
дружеството не е било отстранено от участие.
С допускането до
участие в търга на кандидат, който не отговаря на изискванията на чл.38, ал.2,
т.2 от Наредбата, съответно на условията по т.6.1.2 от заповедта за откриване
на търга, е допуснато нарушение на административно-производствените правила от
категорията на съществените, тъй като е повлияло върху съдържанието на акта, което
е самостоятелно основание за отмяна на оспорената заповед.
Предвид
обстоятелството, че по силата на допуснато предварително изпълнение на
оспорената заповед, е сключен договор за покупко-продажба на стояща дървесина
на корен между община Сунгурларе и „Картал - 55“ ЕООД със срок до 31.03.2019г.
за сеч, извоз и транспортиране на дървесината, съдът намира, че е безпредметно
изпращането на преписката на кмета на община Сунгурларе за провеждането на
търга при спазване на дадените в настоящото решение указания по тълкуването и
прилагането на закона.
Воден от горното
и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Административен съд – Бургас,
пети състав,
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № 140
от 7.02.2019г., издадена от кмета на община Сунгурларе, за класиране на
участниците и определяне на купувач чрез търг с тайно наддаване за продажба на
прогнозно количество стояща дървесина на корен от обект 1 822 на територията на
община Сунгурларе и за обявяване за спечелил търга класирания на първо място
„Картал - 55“ ЕООД.
Решението може
да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на
Република България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: