Решение по дело №4433/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2279
Дата: 11 декември 2019 г. (в сила от 24 февруари 2020 г.)
Съдия: Валя Илиева Цуцакова Нанкова
Дело: 20193110204433
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

Номер…………….                          Година  2019                      Град  Варна

                     

В    И М Е Т О    Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД           ПЕТНАДЕСЕТИ  СЪСТАВ

 

На четиринадесети ноември             Година  две хиляди и деветнадесета

 

В публично съдебно заседание в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВАЛЯ ЦУЦАКОВА

 

СЕКРЕТАР: РАДОСТИНА ИВАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията

НАХД                                     № 4433                     по описа за 2019 г.

 

за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба „Т.5.” ЕООД, гр.Варна, представлявано от Н. Д. Й., депозирана чрез адв.А. против Наказателно постановление №23-0000427 от 02.08.2019г., на Началника  на ОО”АА” в ГД „АИ” гр.Варна, с което на дружеството е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000.00 / хиляда/ лв. на основание  чл.104 ал.1 от ЗАвП за нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП.

         Жалбата е процесуално допустима – подадена в срок и от процесуално легитимиран субект, поради което е приета от съда за разглеждане.

         С жалбата се изразява становище, че НП е неправилно и незаконосъобразно, визират се като нарушени нормите на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1т.5 от ЗАНН, приема се, че в АУАН и НП фигурира единствено правният извод, че превозвачът не е изпълнил задължението си да организира работата на водачите си по такъв начин, че да са в състояние да спазват изискванията на горепосочения Регламент, но не фигурират никакви факти, относими към твърдяното нарушение и не е ясно кое свое задължение превозвачът не е изпълнил и съответно с кое действие или бездействие е допуснал извършването на нарушението.Визира се липса на доказателства за противоправно поведение от страна на превозвача и липсва на доказателства за неинструктиране на водачите и за неизвършване на редовни проверки и се сочи, че липсват доказателства, че нарушението не се дължи на виновно поведение на водача, а не на превозвача.Излагат се и аргументи, че не е ясно точно кога се приема, че има извършено нарушение, отново се твърди, че липсва пълно, точно и ясно описание на нарушението от фактическа страна и в заключение се иска отмяна на НП.а

         В съдебно заседание въззивникът се представлява в едно от заседанията от адв.А., надлежно упълномощен и приет от съда. В хода на делото по същество процесуалният представител на санкционираното дружество  моли за отмяна на НП като неправилно и незаконосъобразно, въз основа на аргументите, посочени в жалбата.

         Процесуалният представител на въззиваемата страна оспорва жалбата, а в хода на делото по същество моли за отхвърляне на жалбата и потвърждаване на НП въз основа на аргументите, изложени в съпроводителното писмо, съгласно които нарушението е безспорно установено и доказано, приема се липса на изрично разписание на мерките, които законодателят следва да предприеме за спазване на законовите изисквания, твърди се, че е ангажирана отговорността на дружеството за бездействие, което не следва да бъде доказвано пред съда и се  счита, че провеждането на инструктаж не елиминира задължението за упражняване на контрол.

       С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

           На 20.03.2019г. до управителя да дружеството-жалбоподател била изпратена покана за представяне на документи относно транспортната дейност на дружеството за периода от 01.07.2018г. до 31.12.2018г.

            На 14.06.2019г. св.К.,***, след приключване на въпросната комплексна проверка по представените документи от страна на  „Т.5.” ЕООД-Варна, притежаващо лиценз на Общността за превоз на пътници № 11067, констатирал няколко нарушения на законодателството ни.

           Въз основа на представените за проверка документи св.К. приел за установено, че на 20.08.2018г., дружеството не е организирало труда на водача И.Н. Н., при извършване обществен превоз на товари, видно от товарителница от 20.08.2018г.  с товарен автомобил марка „Рено” от кат.М3, с рег.№В3517 ВА, с монтиран аналогов тахограф,  попадащ в обхвата на регламент /ЕО/ №561/2006г. по такъв начин, че да е в състояние да спазва изискванията на  чл.8 пар.6 второ тире изр.1 във вр.с чл.4 б.”з” първо тире от регламент /ЕО/ №561/2006г. , а именно : „ На водачът  не е осигурена нормална седмична почивка от най-малко 45 последователни часа, като му е осигурена почивка от 40часа и 13 минути , като намалението е с 4 часа и 47 минути, като предходната седмична почивка , което е била осигурена на водача, е била намалена седмична почивка. Горното било прието за установено въз основа на 13 бр. тахографски листи от дата 06.08.2018г. до дата 20.08.2018г.Прието било, че нарушението не е изолиран случай.

          Предвид горното св.К. приел, че  процесното дружество е извършило нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП, поради което на 14.06.2019г. за гореописаното бил съставен АУАН срещу санкционираното дружество, но в същия била посочена като дата на извършване на нарушението датата 30.08.2018г..АУАН бил съставен в присъствието на  представляващия дружеството, който след запознаване със съдържанието му го подписал и вписал  възражения, че почти всяка седмица осигурява 45 часова почивка.Допълнителни писмени възражения срещу АУАН не постъпили и в законоустановения срок, поради което въз основа на съставения АУАН и материалите по преписката  било издадено Наказателно  постановление, предмет на настоящата въззивна проверка.

          Със същото, на дружеството- превозвач било наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 1000лв.

          Съдът напълно кредитира показанията на св.К., тъй като същите са последователни, непротиворечиви и кореспондират с писмените доказателства по делото.

          Съдът кредитира  всички писмени материали, приобщени към доказателствата по делото, тъй като същите кореспондират с установената по делото фактическа обстановка.                 

          Описаната фактическа обстановка се установява по категоричен начин от събраните писмени доказателства – от показанията на св.К., АУАН, КП и от останалите приобщени по делото писмени доказателства.

           Съдът, предвид императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление, относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

 

          По приложението на процесуалния закон.

          НП е издадено от компетентно лице, съгласно приобщените по делото доказателства, в шест месечен срок от съставянето на АУАН, като АУАН също е съставен от компетентен служител.

         Срещу АУАН не са били депозирани възражения, но АНО не е преценил АУАН с оглед неговата обоснованост и законосъобразност, което е довело в последствие до съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон.

 

          Съдът споделя становището в жалбата, че в хода на АНП са допуснати нарушения на чл.42 т.4 от ЗАНН и чл. 57 ал.1 т.5 от ЗАНН.Съобразно цитираните две разпоредби на ЗАНН, в АУАН и НП задължително следва да бъдат посочени датата и мястото на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, като следва да се съдържа и пълно, точно и ясно описание на нарушението и да са посочени доказателствата, които го подкрепят.Видно от обстоятелствената част на НП, в същата фигурира единствено правният извод, че дружеството- превозвач не е изпълнило задължението си да организира работата на водачите си по такъв начин, че да са в състояние да спазват изискванията на чл.8 пар.6 второ тире изр.1 във вр.с чл.4 б.”з” първо тире от регламент /ЕО/ №561/2006г./ макар в НП да фигурират като нарушени нормите на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП/, като факти, подкрепящи този правен извод изобщо не фигурират.Изобщо не става ясно точно кое свое задължение превозвачът не е изпълнил, какво не е сторил, с какво свое бездействие или действие е допуснал да не се спази съответната почивка и дали това се дължи на липса на организация или на виновно поведение на самия водач на МПС, цитиран в обстоятелствената част както на АУАН, така и на НП липсват.Липсват каквито и да било факти организирал ли е по някакъв начин почивките превозвачът и в следствие на какво се дължи неспазването на процесната почивка.Освен горното е налице и разминаване между датите, на които се твърди, че е извършено нарушение, тъй като в АУАН за дата на нарушението се сочи изрично 30.08.2018г., а в НП е посочена дата на извършване на нарушението 20.08.2018г.

          Пълното, точно и ясно описание на нарушението, обстоятелствата, при които същото е извършено и доказателствата, които го подкрепят, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, същите индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Особено съществено процесуално нарушение е липсата на кореспонденция между дата на извършване на нарушението, посочена в АУАН и тази, посочена в НП, какъвто е настоящият казус.Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение  е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда от възможността да прецени  в съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли са квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма.

         Освен горното съдът намира, че неправилно е приложен и материалния закон, тъй като в хода на АНП не са събрани категорични доказателства за действие или бездействие от страна на превозвача, чиято отговорност е ангажирана, относно организацията на работа на водачите/ в частност и на конкретния водач/ и спазване на законоустановените почивки.Няма никакви доказателства каква организация е създал или несъздал превозвачът, за да се прецени дали същата кореспондира с правните норми.В тази насока липсват и факти има ли извършени инструктажи съгласно нормата на чл.10 пар.2 от Регламент 561/06, има ли графици за работа и почивки, които евентуално имат касателство към спазването на правните норми.В тежест на АНО е да докаже извършването на нарушението, а не на нарушителят, че не го е извършил.Недопустимо е факти, касаещи съставомерни признаци на нарушението да се установяват едва в с.з., тъй като същите императивно следва да фигурират в НП.

           В АУАН и НП е посочено, че на 20.08.2018 г. в гр.Варна, превозвачът не е организирал труда на процесния водач, взирано е , че му е била осигурена почивка от 40ч. и 13 минути и че предходно осигурената почивка е била намалена такава- неясно каква, твърди се, че нарушението е установено въз основа на 13бр. тахографски листи от 06.08. до 20.08.2018г., но кога въпросният водач е престирал работна сила, кога е почивал, кога е била последната му почивка, за какъв часови интервал и кога би следвало да почива, за да се спазят законовите изисквания- в АУАН и НП липсват. От коя дата е възникнало задължението за търговското дружество-превозвач да организира работата в предприятието съобразно установеното в Регламента, респективно – от кой момент е започнало неправомерното бездействие на задълженото лице от съдържанието на АУАН и на НП не става ясно. Какви са били съображенията на АНО да приеме, че именно датата 20.08.2018 г. е времето на извършване на нарушението, не става ясно нито на санкционираното лице, нито на съда. Това определено препятства защитата на санкционираното лице, както и затруднява съдебния контрол за законосъобразност на НП и спазването на установените в чл.34 от ЗАНН срокове, каквото е становището на Адм. съд-Варна, като според практиката на същия,  простата констатация, че конкретен водач от персоналния състав на санкционираното търговско дружество не е спазил нормативите за ползване на задължителни почивки, не съдържа сама по себе си достатъчно данни за това, че превозвачът не е организирал работата в предприятието по такъв начин, че същият да  се спазят посочените като нарушени норми.

            Налагането на административно наказание, за което не е било безспорно ,че е извършено, обуславя и неправилно приложение на материалния закон, тъй като в тежест на АНО е да докаже извършеното нарушение, а не на нарушителя, че не го е извършил.

             В подкрепа на горното становище са решения на Адм. съд Варна с номера, както следва: Решение на Адм. Съд –Варна №44/ от 10.01.2014г. по к.н.а.д.№3324/13г., № 379 от 24.02.2014г. по к.а.н.д.№4409/2013г. и др.., Решение по КНАХД № 3877/2013год. на АС Варна, Решение по КНАХД № 2339/2015год. на АС Варна, Решение № 421 от 4.03.2015 г. на АС - Варна по КНАХД № 3990/2014 г. , Решение на Адм. Съд –Варна по КНАХД  №2238 по описа на АС – Варна за 2015г., Решение на Адм. Съд-Варна по КНАХД1611/17г., Решение на Адм. Съд-Варна по КНАХД 1132/18г , Решение на Адм. Съд-Варна по КНАХД 2173/18г ,и мн. др.

            Предвид гореизложеното съдът намира, че НП следва да бъде отменено, тъй като е издадено при допуснати съществени процесуални нарушения, ограничили правото на защита на нарушителя и неправилно приложение на материалния закон, водещи до неговата незаконосъобразност и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление №23-0000427 от 02.08.2019г., на Началника  на ОО”АА” в ГД „АИ” гр.Варна, с което на „ТРАНСМЕР 57” ЕООД, гр.Варна, представлявано от Н. Д. Й. е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000.00 / хиляда/ лв. на основание  чл.104 ал.1 от ЗАвП за нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП.

         Решението подлежи на касационно обжалване пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

         След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

 

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: