Определение по дело №184/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2019 г. (в сила от 30 юли 2019 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20197190700184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е   

 

гр. Разград, 19 юли 2019 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно  заседание на деветнадесети юли две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                 

при секретаря …..изслуша докладваното от съдията дело №184 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по чл.60, ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на „Цени- 2012“ ЕООД, гр.Разград против разпореждането на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с което е допуснато предварително изпълнение на принудителната административна мярка (ПАМ), наложена със Заповед № 243-ФК/09.07.2019г. В нея се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно и се моли за неговата отмяна.

Разградският административен съд, след като прецени събраните в хода на производството доказателства, констатира следното:

Жалбата е допустима като подадена в срока по чл.60, ал.3 от АПК от надлежна страна. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗНПАМ) №243-ФК/09.07.2019г. Началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ "запечатване на търговски обект"- скара „Цени“, находящ се в гр.Разград, стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.3 от ЗДДС. В мотивите към заповедта  е посочено, че при извършена на 03.07.2019г. проверка и контролна покупка на хранителни стоки на обща стойност 4.80 лв. в обекта не е издадена касова бележка поради липсата на монтирано и действащо към момента фискално устройство, а продажбата е оформена с издадена бележка от кочан. При тези данни е прието, че търговецът е извършил нарушение на чл.7, ал.2 от  Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба №Н-18), който въвежда общата забрана да се извършват продажби на стоки и услуги от задължените лица без функциониращи ФУ/ИАСУТД, освен в случаите, посочени в тази наредба. Въз основа на така установеното е прието, че са налице фактическите и правни основания на чл.186, ал.1, т.3 от ЗДДС за налагане на ПАМ и е издадена процесната ЗППАМ №243-ФК/09.07.2019г. Към датата на издаване на заповедта (09.07.2019г.) в контролирания обект вече е имало монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство с изградена дистанционна връзка за отчитане на извършените продажби, видно от представените към жалбата писмени документи. Това обстоятелство е можело лесно да бъде проверено и установено от административния орган.

В заповедта е включено  и разпореждане, с което на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.1 от АПК се допуска нейното предварително изпълнение. Като мотиви за това административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е наложително с цел защитата на особено важен държавен интерес и предвид това, че от закъснението на изпълнението на акта може  да последва значителна или трудно поправима вреда.

Съдът намира, че в конкретната хипотеза не са налице предпоставките на чл.60, ал.1 от АПК, възприети от административния орган. Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от този принцип е допустимо, но само при наличието на изчерпателно изброените в чл.60, ал.1 от АПК основания и то ако е необходимо в конкретния случай. Това е така защото очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения, обуславящи налагането на  принудителна административна мярка по чл.186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на ПАМ по силата на закона, както е сторил това в редица други специални закони. Ето защо при допускане на предварително изпълнение на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60 от АПК  в тежест на административния орган е да прецени всеки случай поотделно и да посочи конкретните фактически основания, налагащи допускането на предварителното изпълнение на акта, както и доказателствата, които ги установяват. В случая това изискване не е изпълнено.

Както вече беше посочено, към датата на издаване на ЗППАМ в обекта  има монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство с изградена дистанционна връзка за отчитане на извършените продажби, поради което не става ясно в конкретния случай с какво се обосновава особено важният държавен интерес, който налага предварителното изпълнение на ЗППАМ, както и защо изпълнението на акта ще бъде осуетено или сериозно затруднено и/или от закъснение на изпълнението могат да последват значителни и трудно поправими вреди. Според принципа, залегнал в чл.6, ал.2 от АПК, налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално, съобразено със спецификите на конкретния случай. В случая поведението на адресата, установените и констатирани факти и обстоятелства, сочат, че с допуснатото предварително изпълнение биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото правата и законните интереси на адресата.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на ЗППАМ, е издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

                                      О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ Разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка №243-ФК/09.07.2019г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Определението подлежи на обжалване с частна  жалба в 7-дневен срок от съобщението му пред Върховния административен съд.

 

 

СЪДИЯ: