Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.София,
……………..г.
СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ
- 12 състав в публичното заседание на15.11.2019 г. в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Пламен Колев
при участието на секретаря………,
като взе предвид докладваното от съдия П.Колев т.д.№ 1512 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по реда на чл.625 ТЗ.
Образувано е по молба на длъжника „О.Б.“ЕООД.
При твърдение, че не е в състояние да изпълни публични задължения в общ
размер на 176 774,98 лв., а по пера: 134 758,82 лв. (с ДДС) и
42 016,16 лв. осигурителни задъжения, моли да се открие производство по
несътоятелност.
Съгласно представената от НАП „Справка за общите задължения“
и приетата от съда ССЕ, молителят има
следните публични задължения: Данък върху печалбата – 21 733,50 лв.; ДДС –
134 758,82 лв.; ДДФ – 5 775,09 лв.; Осигурителни задължения –
14 507,09 лв.
По делото са депозирани ГФО на молителя за 2014 г., 2015 г.,
2016 г., 2017 г.,2018 г., както и към 31.07.2019 г., послужили на ВЛ за
изготвяне на икономическия анализ.
Депозирани са и Постановления на пъблични
изпълнители за налагане на обезпечителни мерки, удостоверения от АВ за липса на
собствени на болителя недвижими имоти и от СДВР "Пътна полиция"
относно притежаванети от молителя автомобили.
При така установената от съда фактическа обстановка съдът
намери от правна страна следното:
Съгласно
разпоредбата на Чл. 608, ал.1 от ТЗ, в относимата към настоящия случай част, неплатежоспособен е
търговец, който не е в състояние да изпълни изискуемо публичноправно задължение към държавата и общините,
свързано с търговската му дейност.
Нормата на чл. 162, ал.2,
т.1 ДОПК определя като публични държавните вземания за
данъци, включително акцизи, както и митни сборове, задължителни осигурителни
вноски и други вноски за бюджета.
Тъй като в хода на процеса се установи наличие на задъжения
с такъв характер, следва да се извърши проверка дали молителят е в състояние да изпълни задължението си към
правно релевантния момент – този на
устните състезания(Р №38/04г. по т.д.№330/04г. на ВКС, І т.о.;
Р№45/07.02.05г. по т.д.№443/04г. на І т.о.)
По делото е изслушано заключение на ССЕ, което съдът кредитира
като компетентно изготвена. Съдът възприема допълнителния алтернативен вариант
на ССЕ, тъй като той отчита установения размер на публичните задължения. ВЛ е
установило, че коефициентите на ликвидност, явяващи се показател на способността на дружеството да
извършва своите текущи плащания към кредиторите към 31.07.2019 г., са както
следва: коефициент на обща ликвидност -
0; коефициент на бърза ликвидност -
0; коефициент на незабавна ликвидност-
0; коефициент на абсолютна ликвидност - 0.
При общ норматив на общата ликвидност - 1-ца, следва да се
направи извод, че молителят не е в състояние да извършва текущите си плащания.
Видно от заключението на ССЕ, коефициента на финансова
автономност, респективно на задлъжнялост,
отразяващ способността на фирмата да посреща дълготрайните си задължения, е
както следва: коефициент на финансова автономност - минус 0,5; коефициент на
задлъжнялост - минус 1,7 .
При общ норматив 0,33, следва да се направи извод за
декапитализиран собствен капитал на дружеството.
С оглед
установените материалноправни предпоставки за неплатежоспособността на
търговеца, съдът следва да прецени посочените в чл.631 ТЗ основания за
отхвърляне на молбата за откриване на производство по несъстоятелност. (Р№45/07.02.05г.
по т.д.№443/04г. на І т.о.)
Видно от ССЕ, балансите и справките
от АВ, дружеството не притежава активи,
не развива стопанска дейност, като и съгласно моллбата не възнамерява да
извършва такава. Следователно
затрудненията на длъжника не са временни и той не разполага с имущество, достатъчно за покриване на
задълженията, без опасност за интересите на кредиторите.
При установените предпоставки за неплатежоспособност
следва да се извърши прецененка на началния момент от който е възникнало това
състояние, т.е. непрекъснато са се насложили всички елементи от фактическия
състав.
Съгласно справката от НАП най старите публични
задължения са от 2015 г., като са налице такива за 2016 г., 2017 г.
Съгласно ССЕ, за 2016 г. коефициентите за ликвидност са
: КОЛ 0,8; КБЛ:0,86, КНЛ-0, КАЛ-0. Коефициентите за финансова автономност са
минус 0,7, а за задлъжнялост - минус 14,07. По посочените по горе нормативни
стойностти, следва да се приеме, че молителят не е в състояние да извършва текущите си
плащания и е бил с декапитализиран собствен капитал на дружеството още към
31.12.2016 г. Състоянието е непрекъснато до настоящия момент. Следователно и
това се явява началния момент на неплатежоспособността.
По делото не се установи наличие на имущество на дружеството - такова не се
води в баланса.Видно от представените от НАП
Постановления за налагане на обезпечителни мерки от 28.03.2017 г. и
09.05.2017 г., върху банковите сметки и автомбил собственост на дружеството са
били наложени обезпечителни мерки. Съгласно Представената справка от СДВР
"Пътна полиция", дружеството не притежава други автомобили освен
"Хюндай" с рег.№*******върху който публичният изпълнител е наложил
възбрана.
Воден от горното, Софийският градски съд
Р Е
Ш И :
ОБЯВЯВА НЕПЛАТЕЖОСПОСОБНОСТТА на "О.Б."ЕООД ,ЕИК:*******, гр.София, СО, р-н *****,
бул."Г.***** И.*******, като ОПРЕДЕЛЯ
НАЧАЛНА ДАТА на неплатежоспособността 31.12.2016 г.
ОТКРИВА ПРОИЗВОДСТВО ПО
НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ на "О.Б."ЕООД, ЕИК:*******.
ПОСТАНОВЯВА
ПРЕКРАТЯВАНЕ ДЕЙНОСТТА НА ПРЕДПРИЯТИЕТО на "О.Б."ЕООД ,ЕИК:*******
ОБЯВЯВА "О.Б."ЕООД ,ЕИК:*******
В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ и СПИРА ПРОИЗВОДСТВОТО
ОСЪЖДА "О.Б."ЕООД ,ЕИК:*******,
гр.София, СО, р-н *****, бул."Г.***** И.******* да заплати на Софийски
градски съд сумата 250 лв. държавна такса.
Решението подлежи на обжалване пред САС в 7 срок от обявяването му в ТР.
СЪДИЯ: