Решение по адм. дело №340/2025 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1743
Дата: 23 септември 2025 г. (в сила от 9 октомври 2025 г.)
Съдия: Галя Иванова
Дело: 20257220700340
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1743

Сливен, 23.09.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - III състав, в съдебно заседание на единадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ГАЛЯ ИВАНОВА
   

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно дело № 20257220700340 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от М. К. с [ЛНЧ], с адрес: [населено място], [жк], подадена против Отказ за издаване на акт за раждане, обективиран в Писмо Изх. № 9400-10973/3/ от 29.05.2025 г. на Кмета на Община Сливен. В жалбата си оспорващата твърди и излага съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ, моли да бъде отменен, претендира деловодни разноски.

В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Претендира юрисконсултско възнаграждение. В условия на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е образувано по Заявление за съставяне на актове за гражданско състояние на български граждани, които имат актове, съставени в чужбина, подадено от оспорващата М. К. до Кмета на Община Сливен – Вх. № 9400-10973/2/ от 19.05.2025 г. описа на Община Сливен. В заявлението подателят К.е посочила, че желае да бъде издаден акт за раждане за регистриране на събитие по гражданско състояние, настъпило в чужбина, за детето Л. Х. М. К., родено на [дата] г. в [държава], от майка - М. К., родена на [дата]., и баща – Л. М. М. с [ЕГН].

Видно от административна преписка, към заявлението са приложени: Извлечение от акт за раждане на Л. Х. М. К., издадено на [дата] в [държава], с апостил; Пълен препис от граждански регистър на Б. за раждане на Л. Х. М. К., издаден на [дата] в [държава], с апостил; Паспорт № ********* на М. К., издаден в [държава]. Видно от приложените към заявлението документи, детето Л. Х. М. К., пол – ***, е родено в *** на [дата] в провинция Б., [държава], от баща: Л. М. М., син на М. и на К., роден в [населено място], [държава], на [дата], националност – [държава]; и от майка: М. К., дъщеря на П. и на М., родена в [държава] на [дата], националност – [държава].

Оспорващата М. К. е [държава], с продължително пребиваване в Република България с адрес на пребиваване в [населено място] /видно от Удостоверение за пребиваване на гражданин на ЕС № ********* от 16.05.2025 г., издадено от МВР Сливен/.

По заявлението е налице произнасяне – Отказ за издаване на акт за раждане, обективиран в Писмо Изх. № 9400-10973/3/ от 29.05.2025 г. на Кмета на Община Сливен. В мотивите на отказа е извършено позоваване на чл. 4, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация /Наредба № РД-02-20-9/2012 г./. Посочено е, че: е необходимо предоставяне на повече информация относно бащата на детето; от наличната в и. акт за раждане информация не може да се определи еднозначно самоличността и гражданството на бащата на детето.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Отказът на Кмета на Община Сливен да състави акт за раждане, обективиран в Писмо Изх. № 9400-10973/3/ от 29.05.2025 г. на Кмета на Община Сливен.

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Процедурата по издаване на акт за раждане представлява административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на Закона за администрацията, като формата на заявленията /исканията, редът и сроковете за отстраняване на недостатъци в тях, препращането на компетентен орган, сроковете за извършване на административни услуги/, както и другите въпроси, свързани с издаването на актове във връзка с административното обслужване, се определят в Глава пета, раздел І от АПК, с оглед общата препратка на чл. 7 от Наредбата за административното обслужване. Предвид спецификата на настоящия случай, свързан с регистриране на събитие по гражданско състояние, настъпило в чужбина, приложение намират и разпоредбите на Наредба № РД-02-20-9/2012 г.

Оспореният отказ е издаден от компетентен административен орган. Съгласно чл. 4, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-9/2012 г., за регистриране на събитията по гражданско състояние, настъпили в чужбина, се съставят актове за гражданско състояние в административния център на общината. А с оглед разпоредбата на чл. 72, ал. 2, т. 1 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/, актът за раждане се съставя от длъжностното лице по гражданско състояние в общината по постоянния адрес на майката, а ако тя не е български гражданин - в общината по постоянния адрес на бащата. В разглеждания случай от документите в административната преписка е видно, че бащата на роденото в [държава] дете е б. г. с адрес в [населено място], а майката – не е б. г., от което следва, че оспореният отказ, издаден от Кмета на Община Сливен, е издаден при наличие на компетентност.

Оспореният отказ е индивидуален административен акт, издаден е от компетентен административен орган и в предписаната от закона писмена форма, но е постановен в противоречие с относимите материалноправни разпоредби.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-9/2012 г., събитията по гражданско състояние, настъпили в чужбина за лица, които към момента на събитието са български граждани, се регистрират въз основа на препис или извлечение от съставения от чуждестранен местен орган или от български дипломатически или консулски представител акт за гражданско състояние. В чл. 12 от Наредба № РД-02-20-9/2012 г. са регламентирани правилата при регистриране на раждане, настъпило в чужбина. Съобразно тези правила, при регистриране на раждане, настъпило в чужбина, данните за името на титуляря, датата и мястото на раждане, полът и установеният произход се вписват в акта за раждане така, както са вписани в представения препис или в превода на български език на чуждия документ; ако преписът или извлечението не съдържат всички необходими данни по отношение на родителите, се ползват данни от документите им за самоличност или от регистъра на населението; въз основа на регистъра на населението се допълват данни за ЕГН, дата на раждане, бащино име (ако има) и гражданство на родителя - български гражданин; не се съставя акт за раждане въз основа на препис или извлечение, в който не се съдържат данни за име, дата на раждане, мястото на раждане или пол на титуляря и не могат да се представят други официални документи, удостоверяващи тези данни.

Видно от приложените към процесното заявление извлечение от акт за раждане и препис от граждански регистър, в същите се съдържат данни за името на роденото в [държава] дете, за часа, датата и мястото му на раждане, за пола и установения произход, включително се съдържат необходимите данни по отношение на родителите на детето: имена, дата и място на раждане, гражданство.

С оглед на изложеното, административният орган незаконосъобразно е отказал да издаде български акт за раждане на роденото в [държава] дете от майка – ч. г., и от баща – б. г. Изводът на административния орган, че от наличната в и. акт за раждане информация не може да се определи еднозначно самоличността и гражданството на бащата на детето, не съответства на приложените към процесното заявление документи. Напротив, видно от приложените към процесното заявление извлечение от акт за раждане и препис от граждански регистър, имената на бащата на детето са Л. М. М., с посочване, че е син на М. и на К.; еднозначно са посочени мястото и датата на раждане на бащата на детето - роден в [населено място], [държава], на [дата], както и гражданството му – [държава]. Още повече, че административният орган е имал възможност да извърши собствена проверка в регистъра на населението относно бащата на детето и да допълни липсващите според административния орган данни.

По изложените съображения, оспореният административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което Община Сливен следва да бъде осъдена да заплати на оспорващата направените от нея по делото разноски в размер на 810 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, и 800 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение, което съдът не намира за прекомерно.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на М. К. с [ЛНЧ], Отказ за издаване на акт за раждане, обективиран в Писмо Изх. № 9400-10973/3/ от 29.05.2025 г. на Кмета на Община Сливен.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Сливен за ново произнасяне по подаденото от М. К. Заявление с Вх. № 9400-10973/2/ от 19.05.2025 г. описа на Община Сливен, в 7-дневен срок от влизане на решението в сила и УКАЗВА на административния орган при новото произнасяне да се съобрази с мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Сливен да заплати на М. К. с [ЛНЧ], с адрес: [населено място], [жк], сумата от 810 /осемстотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: