Решение по НАХД №581/2019 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 386
Дата: 12 декември 2019 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Нина Русева Моллова-Белчева
Дело: 20192150200581
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 386                                                      12.12.2019 г.                                           гр. Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Несебърският районен съд                                                                            наказателен състав  на деветнадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година                            

в публично заседание в следния състав:

                                                                              Председател: Нина Моллова- Белчева

секретар Диана Каравасилева

като разгледа докладваното о т с. Моллова- Белчева

АНД№ 581 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод постъпила жалба от „С.П.С.“ ЕООД, ЕИК ***представлявано от Г. Прокопиев, против Наказателно постановление № 5/31.05.2019г. на Директор на ОПУ- Бургас към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което е наложено на жалбоподателя административно наказание имуществена санкция в размер на 3000 лева, за нарушение на чл.26, ал.2, т.2 б.“б“ от Закона за пътищата. Моли се от съда да отмени наказателното постановление като постановено при допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. В съдебно заседание жалбата се поддържа, ангажират се доказателства.

Наказващият орган, чрез процесуалният си представител взема становище за неоснователност на жалбата и правилност на атакувания акт.

Съдът, като взе предвид становищата на страните, събрания по делото доказателствен материал и като съобрази закона, настоящата инстанция намери за установено от фактическа и правна страна следното:

 При извършена на 09.10.2018г. контролна проверка на място и по документи от служители на ОПУ- Бургас, на търговски крайпътен обект /ТКО/ и на пътна връзка /ПВ/ към него: „Магазин за щори“, находящ се в обхвата и обслужващата зона на път І-9, при км. 207+230 ляво старо километриране, и км. 211+530 ляво ново километриране, се установило, че в гореописания обект и пътна връзка към него „С.П.С.“ ЕООД осъществява търговска дейност. След направената справка в регистрите на ОПУ- Бургас се констатирало, че гореописания обект не фигурира в регистъра на издадените разрешения за специално ползване на пътищата, издадено съгласно разпоредбите на Наредбата за специално ползване на пътищата /НСПП/ и Закона за пътищата /ЗП/. Така описаната експлоатация на ТКО и ПВ се осъществявала без необходимото за целта разрешение за специално ползване на пътищата чрез експлоатация на ТКО и ПВ. За това нарушение бил съставен акт за установяване на административно нарушение № 156/09.01.2019 г., въз основа на който било издадено обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като взе предвид становищата на страните, приложения по делото доказателствен материал и съобрази разпоредбите на закона, в контекста на правомощията си по съдебен контрол, след като провери изцяло и служебно за нарушения при издаването на акта за установяване на административното нарушение и обжалваното наказателно постановление, без да се ограничава с обсъждане на посочените в жалбата доводи намира следното:

От страна на жалбоподателят се навеждат доводи за нищожност на обжалваното наказателно постановление поради липса на правомощия на ОПУ- Бургас. Съдът не споделя възражението. Доколкото в постановлението се твърди, че се касае за търговски обект, находящ се в обхвата и обслужващата зона на републикански път, ОПУ е компетентно да съставя актове за установяване на административно нарушение и да издава наказателни постановления. Дали се касае за „ведомствен път на Община Несебър” е въпрос по съществото на спора. В тази връзка съдът счита, че АУАН и НП са издадени от компетентните органи в рамките на техните правомощия.

В съдебно заседание бе разпитана св. Мегданска, която заяви, че е съставила АУАН на основание извършена проверка, обективирана в констативен протокол  № П-9 от 09.10.2018г., извършена от специалисти от Районно пътно управление- гр.Поморие. На база на проверката и на констативния протокол, на 09.01.2019г. съставила акт на дружеството- жалбоподател, като извършила документална проверка в регистъра на ОПУ за издадените разрешения за специално ползване на пътищата и установила, че за сочения магазин за щори няма издадено разрешение за специално ползване на пътя съгласно изискванията на ЗП и НСПП. При проверката било установено, че в обекта се извършва търговска дейност.

В хода на делото бе назначена и извършена съдебно- техническа експертиза, видно от заключението по която републикански път І-9, пред склад на „Деметра” ЕООД /процесният обект, чийто наемател е жалбоподателя/ е с кадастрален идентификатор 61056.54.21 по КК и КР на с.Равда. Километрирането, посочено в обжалваното наказателно постановление от републикански път по протежение на границата на имота, в който се намира магазина за щори не съответствало. Имот с идентификатор 61056.51.10, в който е изграден обекта, бил със сменено предназначение и урбанизирана територия, като се намира на км. 207+260 старо километриране и 211+450- ново километриране. Имало изграден локален път между оградата на обекта и главния път, като локалният път бил публична общинска собственост, като същият нямал отделен идентификатор, а попадал в имот с идентификатор 61056.51.103- ведомствен път, собственост на Община Несебър, Обхвата на обслужващата зона бил на 50 м., като ограничителната строителна линия на този път била на 25 м., мерено перпендикулярно на оста на пътя от ръба на пътната настилка. Разстоянието между оградата на имот с идентификатор 61056.51.10 и ръба на пътната настилка на главния път била 10 м., а между сградата и ръба на пътната настилка на главния път била 16,40 м.

С оглед на така изложеното съдът намира, че неправилно на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение и впоследствие е издадено наказателно постановление. От събраните по делото доказателства се установява, че търговския обект- магазин за щори, не попада в обхвата и обслужващата зона на път І-9 при 211+450, тъй като има изграден локален път чрез отклонение, чрез който се осъществява достъпа до обекта. От заключението на вещото лице се установи, че този локален път е собственост на Община Несебър. В този смисъл последната следва да фигурира в регистрите на ОПУ- Бургас за издадените разрешения за специално ползване на пътищата, съгласно НСПП и ЗП, като лице, изградило въпросната пътна връзка, а не дружеството- жалбоподател.

На следващо място от страна на наказващият орган, чиято е тежестта, не се доказа по безспорен начин, че се касае за търговски обект, т.е. за обект, в който се осъществява търговска дейност. Изложените в тази връзка твърдения в АУАН и в НП не само, че не бяха подкрепени с доказателства, а и бяха разколебани от показанията на св. Йорданов.

Изложеното по- горе дава основания на настоящата инстанция да приеме, че от страна на административно- наказващият орган не се доказа извършване на нарушението от страна на жалбоподателя, за което е била ангажирана отговорността му, поради което атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

Искането на процесуалният представител на жалбоподателя за присъждане на разноски, на основание ТР № 2 от 03.06.2009 г. по т.д. № 7/2008 г. на ВАС, следва да не бъде уважавано в настоящото производство.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Несебърският районен съд

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 5/31.05.2019г. на Директор на ОПУ- Бургас към Агенция „Пътна инфраструктура“, с което на основание чл.54, ал.1 вр. чл. 53, ал.1 от ЗП, за административно нарушение на чл.26, ал.2, т.2 б.“б“ от Закона за пътищата, на „С.П.С.“ ЕООД, ЕИК ***представлявано от Г. Прокопиев, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 3000 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Бургас в 14-дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: