Решение по дело №34/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 май 2020 г. (в сила от 31 юли 2020 г.)
Съдия: Мариела Анастасова Иванова
Дело: 20202130200034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 30/4.5.2020г.

гр. Карнобат

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД КАРНОБАТ                                    НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На пети март                                                           две хиляди и двадесета година

в публичното заседание в следния състав :                                                         

                                  Районен съдия: Мариела Иванова

Секретар : Галина Милкова 

като разгледа докладваното от съдия Иванова н.а.х.д. №34 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното :

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод постъпила жалба от Водоснабдяване и канализация ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Бургас, кв. Победа, ул. „Генерал Владимир Вазов” №3 против Наказателно постановление №И-2-0766-1/15.01.2020г. на Директор на РИОСВ-Бургас, с което за нарушение на чл.69 от Закона за опазване на околната среда, поради което на дружеството е наложена текуща месечна санкция в размер на 5 596лева, считано от 11.12.2019г. В жалбата се застъпва становище, че наказателното постановление е необосновано, неправилно и незаконосъобразно, издадено при груби нарушения процедурата по неговото издаване и в противоречие с материалния закон

 В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител поддържа жалбата.

Ответната страна по жалбата, чрез своя представител в съдебно заседание, оспорва подадената жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН и е процесуално допустима.

Карнобатският районен съд, след като анализира събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

 На 11.12.2019г. е извършена проверка от св. Ш.Х.-Хюсейнали, съвместно с представител на ответното дружество в лицето на Дженай Късов (стр. 20), както и на Регионална лаборатория Бургас. Именно служители на Регионалната лаборатория извършват пробовземане от отпадъчните води на изход от колектора на канализационната система на гр.Карнобат.  Взети са еднократна проба и съставна проба, която е извършена на равен интеревал от два часа. За взетите проби са съставени протоколи, а за извършената проверка е съставен протокол № К-8-153 от 11.12.19г. , който е подписан без възражения и е получен от представителя на „В и К” гр.Бургас, който е присъствал на проверката.

На 17.12.2019г. е съставен Протокол от изпитване от Регионлана лаборатория Бургас. Въз основа на съставените документи е издаден Констативен протокол № К-8-1/06.01.2020г., в който се установява, че отпадните води на изход от колектора на канализационната система на гр.Карнобат не отговарят на индивидуалните емисионни ограничения, определени в раздел „Индивидуални емисионни ограничения по потоци и места на заустване” от Разрешително №33740193/18.11.2016г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект, поправено с Решение№ РР-3001/19.12.2016г. по показатели: неразтворени вещества,БКП5, ХПК и ПАВ.

 Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания по делото свидетел Ш.Х.-Хюсейнали, които съдът цени като непротиворечиви, както и от писмените доказателства по делото.

От правна страна съдът приема следното :

При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяна на последното. Съгласно чл. 69а от ЗООС, в случаите по чл. 69, ал.1 от ЗООС, министърът на околната среда и водите или оправомощено от него лице налага санкция въз основа на: 1.протокол за проверка от контролиращите длъжностни лица на Министерството на околната среда и водите; 2.протоколи от лабораторни изпитвания/анализи за установяване на замърсяването или увреждането на околната среда и/или неспазването на определените емисионни норми и ограничения, издадени от акредитирани лаборатории, включително акредитирани лаборатории за собствени периодични или непрекъснати измервания на лицата по чл. 69, ал.1 от ЗООС; 3.констативен протокол, съставен въз основа на протоколите по т. 1 и/или т. 2 от контролиращите длъжностни лица на Министерството на околната среда и водите; 4.предложение от контролиращите длъжностни лица на Министерството на околната среда и водите за налагане на санкция, включващо вида, продължителността и причините за замърсяването или увреждането на околната среда, както и вида и размера на санкцията.

 Разпоредбите на чл. 69 и чл. 69а от ЗООС, безспорно въвеждат друг процесуален ред за образуване на административнонаказателно производство, съгласно който наказателното постановление се издава въз основа на протокол за проверка, протоколи от лабораторни изпитвания/анализи, констативен протокол и предложение от контролиращите длъжностни лица на МОСВ за налагане на санкция, а не въз основа на акт за установяване на административно нарушение, както е предвидено в ЗАНН. ЗООС се явява специален закон спрямо ЗАНН, поради което при установяване на нарушения на чл. 69 от ЗООС, следва да се приложи процедурата която е предвидена в него, а не тази предвидена в ЗАНН.

В този смисъл, административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е издал наказателното постановление, при наличието на посочените протоколи, съответно констативен протокол № К-8-1/06.01.2020г. и липсата на съставен АУАН не е процесуално нарушение.  

Същевременно Директора на РИОСВ Бургас е надлежно упълномощена да издава наказателни постановления  по ЗООС (стр. 29).

При извършване на проверката и съставяне на констативния протокол са присъствали служители, посочени от дружеството, поради което възраженията в тази насока са несъстоятелни.

Нарушениета и обстоятелствата, при които е извършено, са описани достатъчно пълно и ясно както в акта, така и в наказателното постановление, като фактическите констатации се подкрепят от събраните по делото доказателства.

Действително съгласно чл. 19, ал.1, т.4, б. "б" от ЗВ Община Карнобат се явява собственик на канализационната система на гр.Карнобат, но в случая „ВиК” Бургас разполага с Разрешително №33740193/18.11.2016г. за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект, поправено с Решение№ РР-3001/19.12.2016г. и то ползва канализационната система на града. Същевременно дружеството е санкционирано за нарушаване на разпоредната на  чл. 69,ал.1 ЗООС, която предвижда, че при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения на едноличните търговци и на юридическите лица се налагат санкции. В случая неяснота относно извършителя на нарушението липсва. Безспорно се доказва замърсяване на околната среда-дере, приток на р.Сигмен, над определените в издаденото на дружеството Разрешително №33740193/18.11.2016г. емисионни норми.

В случая санкцията е съобразена с разпоредбите на чл.69 ЗООС. Съгласно чл.69,ал.8 ЗООС видът, размерът и редът за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения се уреждат с наредба на Министерския съвет. Това е Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. В чл. 3 от Наредбата е посочено, че санкциите, налагани по реда на наредбата, са еднократни и текущи. Текущите санкции могат да бъдат с фиксиран размер или нарастващи. Еднократна санкция се налага: 1. при допуснато аварийно замърсяване; 2. при замърсяване на околната среда за определен период от време в работни часове; 3. по данни от извършени собствени непрекъснати измервания (СНИ) - при изпускане в атмосферния въздух на отпадъчни газове, съдържащи вредни вещества (замърсители) над нормите за допустими емисии или емисионните норми, определени в комплексните разрешителни. Съгласно чл. 3,ал.3 от Наредбата във всички останали случаи извън изброените се налага текуща санкция.

Предвид изложеното правилно административнонаказващият орган е наложил текуща санкция като е определил и нейния размер съобразно правилата, наложени в Наредбата.

По изложение съображения атакуваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

При този изход от спора и на основание чл. 63 ЗАНН ответната страна има право на разноски, които съобразно чл.63,ал.5 ЗАНН   не могат да надхвърлят максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Предвид изложеното съдът намира, че следва да се определи възнаграждение в размер на 80лв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Карнобатският районен съд

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №И-2-0766-1/15.01.2020г. на Директор на РИОСВ-Бургас, с което на Водоснабдяване и канализация ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Бургас, кв. Победа, ул. „Генрал Владимир Вазов” №3 за нарушение на чл.69 от Закона за опазване на околната среда е наложена текуща месечна санкция в размер на 5 596лева, считано  от 11.12.2019г.

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Бургас, кв. Победа, ул. „Генерал Владимир Вазов” №3 да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите- Бургас сумата от 80лв., съдебно-деловодни разноски.

Решението може да се обжалва пред Административен съд- Бургас в 14-дневен срок от съобщението.

                                                                       

                                                           

 

                                                                        Районен съдия: