Решение по дело №176/2019 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 6
Дата: 6 януари 2020 г. (в сила от 24 януари 2020 г.)
Съдия: Владислава Александрова Цариградска
Дело: 20194320200176
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№_____

гр. Луковит, 06 януари 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публично съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИСЛАВА ЦАРИГРАДСКА

 

при секретаря М.Д., като разгледа докладваното от съдия ЦАРИГРАДСКА АНД № 176/2019 по описа на съда  и  за да се произнесе, съобрази следното:

           

            Производството е по реда на чл. 59 ЗАНН.

            Образувано е по повод на жалбата на Т.Г.К. *** срещу Наказателно постановление №**-****-******/**.**.****г., издадено от н. на РУ Луковит към ОДМВР Ловеч. Иска НП да бъде отменено по причина, че не е извършила нарушението, за което е наказана. Твърди, че на **.**.****г. не е управлявала посочения автомобил, който не е нейна собственост, нито е бил в нейно владение. Заявява, че няма умения и способности да управлява какъвто и да било автомобил. Твърди, че друг управлявал автомобила, но не били направени усилия за установяването му. Тя само била до автомобила по време на проверката.

            В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, получила призовката си лично, не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна – РУ Луковит, не се представлява в съдебно заседание.

            Съдът прие за установена следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

            С Постановление от 10.05.2019 г. районният прокурор на Районна прокуратура Луковит е отказал да образува досъдебно производство по прокурорската преписка №43/19, образувана по сигнал от РУ Луковит с данни за извършено престъпление.

Прокурорът приел за установено, че срещу Т.Г.К. е съставен АУАН №******/**.**.****г. за това, че на **.**.****г. около 16.00 часа в с. Ъглен по ул. Мизия управлява МПС – „Опел“ – „Астра“ без регистрационен номер, нерегистрирано по съответния ред на чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Посочено е, че водачът не притежава СУМПС, не са й налагани административни наказания, не е осъждана.

Въз основа на това прокурорът е приел, че поради по-ниската степен на обществена опасност деянието на К. представлява административно нарушение, а не престъпление по чл. 345, ал. 1 НК.  Затова и след като е отказал да образува наказателно производство, е препратил преписката на н. на РУ Луковит за реализиране на АНО.

            Въз основа на Постановлението на прокурора началникът на РУ Луковит И.Р.издал обжалваното НП, в което е посочил, че на **.**.****г. около 16.00 часа в с. Ъглен по ул. Мизия Т.К. е управлявала МПС – „Опел“ – „Астра“, сив на цвят, с посочен номер на рама, без поставени регистрационни табели, като при проверката било установено, че автомобилът не е регистриран по надлежния ред – без поставени регистрационни табели, за което РП Луковит отказва да образува наказателно производство. Извършеното е квалифицирано като нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, за което и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП й наложил глоба в размер на 200.00 лева.

            Приетата от прокурора фактическа обстановка напълно съответства на доказателствата приложени към изисканите от съда и приобщени прокурорска и полицейска преписки – АУАН, Справка от автоматизираната информационна система на КАТ, справка за нарушител/водач, свидетелство за съдимост.

            Първоначално било образувано АНП със съставянето на АУАН №******/**.**.****г. за това, че на същата дата и място, посочени от прокурора, Т.К. управлява лек автомобил Опел Астра (сив) с посочена рама, без поставени регистрационни табели, като автомобилът не е регистриран по надлежния ред, с което нарушава чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Актът е съставен от мл. Авт. М. М. в присъствието на двама очевидци, служители на МВР – Й. Г.и Д. Д..

            Актът е подписан от Т.К. без възражения, като й е връчен и препис от същия, за което лично е положила подпис.

            Срещу Т.К. на същата дата са съставени още два акта за установяване на административни нарушения, видно от справката за нарушител, АУАН №******за нарушение на чл. 150 ЗДвП (управление на МПС от неправоспособен водач) и АУАН №****** за нарушение на чл. 5, ал.3, т. 1, пр. 2-ро ЗДвП (управление на МПС след употреба на наркотични вещества).

            Видно от резолюцията от 03.04.2019 г., поставена върху акта, приложен към АНП, е, че на основание чл. 33, ал. 2 ЗАНН АНП е прекратена и изпратена на РП Луковит.

            Въз основа на горното съдът прави следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

            Жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.            Съдът служебно извърши проверка и установи, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.

            Наказателното постановление съдържа изискуемите от чл. 57 ЗАНН задължителни реквизити.           

Спазен е предвиденият в чл. 34, ал. 3 ЗАНН срок за издаване на наказателното постановление. Издадено е от компетентен орган, съобразно изискванията на чл. 189, ал. 12 ЗДвП и чл. 47 ЗАНН.

Наказателното постановление е издадено при условията на чл. 36, ал. 2 ЗАНН въз основа на постановление на прокурора, с което се отказва да бъде образувано наказателно производство, след като преди това началникът на РУ Луковит при условията на чл. 33, ал. 2 ЗАНН е прекратил административно наказателното производство, приемайки, че са налице данни за извършено престъпление.

Последващата преценка на прокурора, че поради по-ниската обществена опасност на деянието, същото представлява нарушение, обвързват наказващия орган с фактическите констатации, както и с оценката на степента на обществената опасност на деянието.

Прокурорът е посочил пълната фактическа обстановка – време и място на деянието – управление на нерегистрирано МПС, без регистрационни табели, както и обстоятелствата относно личността на извършителя, които занижават обществената опасност.

АНП е образувано въз основа на постановлението на прокурора, с което е отказал образуване на досъдебно производство. Това е в отклонение на общия принцип, уреден в чл. 36, ал. 1 ЗАНН, че АНП се образува със съставяне на акта, в която той има сигнализираща функция до компетентния орган, който има властническо правомощие. По повод на това сезиране първоначално началникът на РУ Луковит е прекратил АНП.

Едновременно с това, обаче актът за установяване на административно нарушение е официален документ, който запазва своята доказателствена стойност в настоящото производство, образувано в хипотезата на чл. 36, ал. 2 ЗАНН. Актът е издаден от определено от закона длъжностно лице (за което е представено Удостоверение за заеманата длъжност от актосъставителя, издадено от директора на ОД МВР Ловеч), и по предвидения в закона ред, което му придава юридическото качество на официален документ, който свидетелства за отразените в него факти и обстоятелства.

Като официален свидетелстващ документ актът за установяване на административно нарушение се ползва с материална доказателствена сила и именно поради това и в съответствие с чл. 179, ал. 1 ГПК във вр. с чл. 144 АПК размества тежестта на доказване - до доказване на противното се приема, че фактите, предмет на удостоверителното изявление, са се случили така, както е посочено в него.

При липсата на каквито и да било доказателствени искания или представяне на доказателства от страна на жалбоподателката, която отрича да е управлявала МПС, съдът прие, че установеното от прокурора, възприето и от наказващия орган, съответства на обективната истина.

С това поведение жалбоподателката е нарушила нормата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, предвиждащ, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Управляваното от К. МПС не е регистрирано и е било без регистрационни табели, като движението е било по улица в населено място, с което е изпълнено и допълнителното условие движението да е осъществено по път, отворен за обществено ползване.

Нарушението е извършено виновно, при най-тежко укоримата форма на вина – умисъл. Фактът, че автомобилът е бил без регистрационни табели, се възприема от водача пряко. Липсата на табели и свидетелство за регистрация също водят до очевидния извод, че МПС няма надлежна регистрация.

Предприемайки управление на МПС въпреки това, Т.К. умишлено е нарушила нормата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП.

При това положение съдът прие, че наказващият орган правилно и законосъобразно е приложил санкционната норма на чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП, според която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

На К. е наложена само глоба, тъй като лишаване от право изисква водачът да е притежавал такова. В случая обаче от справката за водач/нарушител е видно, че тя е неправоспособен водач, поради което е това административно наказание е неприложимо.

Съдът отчете, че нарушението е извършено от Т.К. при  изключително и само отегчаващи отговорността обстоятелства по следните съображения.

МПС са с изключителна обществена значимост и едновременно с това представляват висока потенциална опасност, което мотивира законодателя да предвиди регистрационен режим на притежаване на МПС, съгласно който за да се допусне правомерно използване по обществените пътища на страната е необходимо и надлежно регистриране на МПС. В хода на регистрационното производство МПС преминава през редица проверки от контролните органи, които гарантират, че МПС има съответното минимално ниво на безопасност и едновременно с това позволяват актуалност на данните за собствеността/ползването на автомобила.

Строгите последици при неспазване на регистрационния режим са гаранция, че ползвателите/собствениците ще изпълняват задълженията си по регистрация добросъвестно и своевременно.

Развитите обществени отношения при движение по пътищата, вкл. високия процент на транспортни престъпления, нарушения, които се установяват от автоматизирани технически средства и които се санкционират с електронен фиш, правят изключителна значимостта на актуалните и верни данни за собствеността на МПС.

Горните цели на закона и предвидените с него санкции, съпоставени с това, че К. е неправоспособен водач и с данни да е управлявала МПС след употреба на наркотични вещества, би следвало да бъдат оценени на основание  чл. 27, ал. 3 ЗАНН като отегчаващи отговорността и обуславящи по-тежко наказание.

Началникът на РУ Луковит е определил наказанието глоба в минималния размер на закона и предвид забраната за влошаване положението на жалбоподателя, съдът не може да промени санкцията така, че да бъде приложен правилно чл. 27, ал. 3 ЗАНН, което налага обжалваното НП да бъде потвърдено.

При тези съображения и на основание чл. 63, ал.1 ЗАНН, съдът 

Р Е Ш И:

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №**-****-******/**.**.****г., издадено от н. на РУ Луковит към ОДМВР Ловеч, с което на Т.Г.К. *** за нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП е наложена глоба в размер на 200.00 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Ловеч в 14-дневен срок от деня на съобщението, че решението е изготвено.

                                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:……………...........