Решение по дело №241/2019 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260015
Дата: 28 септември 2020 г. (в сила от 18 декември 2020 г.)
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20193210200241
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                     28.09.2020  г.                                  гр.Балчик   

                               

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН  СЪД          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На  осми септември,       две хиляди и двадесета година

В публично заседание , в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.

 

Секретар: СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

Прокурор:  БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.

като разгледа, докладвано от районен съдия Даниела Игнатова

АНХ  дело    241 по описа за 2019 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по предявена жалба от В.Д.К. с ЕГН********** *** , срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №2600985  на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбоподателя,в жалбата си навежда доводи за отмяна на ЕФ,т.к. е издаден при  съществени процесуални нарушения.

Редовно призован,жалбоподателя,  се явява  в   съдебно заседание .В хода по прения пледира за отмяна на издадения ЕФ,при допуснати процесуални нарушения ,т.к.не било приложен снимков материал,от което да се убеди,че заснетия автомобил е именно неговия,както и възражения,че полицейският автомобил не е бил разположен на пътя така,че да направи качествено заснемане и измерване на скоростта .

         Въззиваемата страна,ОД на МВР-Добрич,редовно призована не се представлява в с.з.и не изразява становище по жалбата.

Съдът след преценка на събраните писмени доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

         На 06.03.2019г.,в 15,26ч.в с.Соколово,общ.Балчик,по ул.“Кирил и Методий“ в посока към гр.Балчик,се е движел лек автомобил „Мерцедес Е250 ТД” с рег.№ТХ...ХС,собственост на В.Д.К.,когато преминавайки покрай АТСС модел„TFR1-M-558” на правилата на движение отчела движение със скорост от 103км/ч.при ограничение на скоростта за движение ,в населено място от 50км/ч.

Въз основа на констатираното и отчетеното от системата за видеоконтрол  бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба,Серия К №2600985,за допуснато административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 01.08.2019г.,поради което съдът приема,че жалбата е подадена в законно установения четиринадесет дневен срок-депозирана на 16.08.2019г. ,заведена с вх.№357000-5654/16.08.2019г. в ОД на МВР-Добрич,процесуално допустима е ,поради което е приета за разглеждане.

         По издаденият ЕФ не са депозирани възражения по чл.189,ал.6 от ЗДвП.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съгласно разпоредбата на чл.189,ал.5 от ЗДвП , в сила от 21.01.2017 г. Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 

 

 

 

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

 

 

 

 

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 

 

 

 

В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 

 

 

 

 

 

 

 

В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, към делото са приобщени доказателства относно информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Мобилната система за видеоконтрол за нарушения на правилата за движение тип TFR1-M-558”,снимков материал на автомобила,протокол за използване на АТСС,приложен е също така и СД ,съдържащ извадка от АТСС,досежно процесното нарушение. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 

 

 

 

В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол TFR1-M-558надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Независимо от това в с.з. съдът допусна в качеството на свидетел,служителят при РУ на МВР-Балчик,работил на процесната дата с техническото средство,който подробно обясни принципа на работа с него и това как и по какъв начин е било разположено то в пътния участък с.Соколово-гр.Балчик, по ул.“Кирил и Методий“.По отношение на тези показания съдът следва да посочи,че ги кредитира изцяло,т.к.същите кореспондират с наличните в делото писмени доказателства.Отделно от това св.К. посочи,че след като  е издаден ЕФ,то регистрационния номер на автомобила е бил разчетен от устройството.

В подкрепа на това и предвид приложеният към делото СД,съдът в с.з.извърши преглед на съдържанието му ,в присъствието и на жалбоподателя, от което се установи,че  рег.№ТХ...ХС се вижда на клипа,с оглед на което не възниква съмнение относно този факт.

Съгласно разпоредбата на чл.188,ал.1 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,съгл.чл.188,ал.2, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

В случая жалбоподателя е собственик на процесното МПС.

На същият му е бил връчен процесният ЕФ лично.

Жалбоподателя е запознат със съдържанието на издадения ,ЕФ,като в рамките на предвиденият 14-дневен срок от връчването му същият не е направил възражения, пред наказващият орган относно това кой на процесната дата е управлявал автомобила или на кого той го е възложил за управление,не е депозирал декларация по  чл.188.

Поради което и правилно наказващият орган е наложил наказание на последният в качеството му на собственик.

 

 

 

 

 

 

 

 

Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: структурното поделение на МВР,издало ЕФ и наложило глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

Разликата в засечената скорост от 103км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 100км/ч. се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка при засичането на скоростта в полеви условия. Този толеранс е 3км/ч. от засечената скорост и се отчита в полза на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3км/ч.,предвид факта че скоростта на движение на автомобила е надвишавала 100км/ч.

Точно заради това не може да се говори за нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия относно установената скорост и посочената в издадения ел. фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на 06.03.2019г.в 15,26ч. видно както от клип №15862,така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея, а според чл.21 ал.2 от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак.

В настоящия случай ,нарушението е констатирано на  ул.“Кирил и Методий“ в с.Соколово,общ.Балчик“,в посока към гр.Балчик,в който е било насочено и самото АТСС,в ЕФ ,не е посочено,че скоростта е била ограничена с поставяне на Пътен знак,който означава,че за действието на максимално разрешената скорост в населено място са действали общите правила за движение в населено място,поради което и правилно наказващият орган е квалифицирал нарушението съгл.чл.21,ал.1 от ЗДвП,като е приел, че ограничението за МПС от категория-В,към която принадлежи и управляваният от жалбоподателя л.а.”Мерцедес  Е250 ТД” е 50км/ч..

 

 

 

 

Санкционната норма на  чл.182 ал.1,т.5 от ЗДвП,предвижда, че Водач, който превиши разрешената скорост в населено място над 40 km/h – се наказва с глоба в размер на 600,00/шестстотин/ лева В този случай е наложена глоба в размер на 600,00 лева.

Спорът по настоящото делото се свежда до това дали в случая,административно наказателната отговорност може да бъде осъществена,посредством издаването на електронен фиш ,издаден от АТСС или не и в този смисъл съдът следва да даде отговор на жалбоподателя по това направено от него възражение,което счита за неоснователно.

В цитираната правна норма,тази по чл.189,ал.4 от ЗДвП,както бе посочено и по-горе е въведено дефинираното понятие „АТСС”,ясно е проведено разграничението ,че тези уреди за контрол,които установяват и автоматично заснемат нарушения,могат да бъдат както стационарни,така и мобилни,така както бе посочено и по- горе.Използваният от законодателя критерий в този случай е дали нарушението се установява в присъствие или отсъствие на контролен орган,като в разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП изрично е посочено че когато При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

От анализа на посочената разпоредба следва извода,че административно наказателна отговорност може да бъде осъществена посредством издаването на електронен фиш както в случаите когато АТСС е мобилно,така и когато е стационарно,по аргумент и на чл.3 от Наредба №8121з-523/12.05.2015г. за условията и реда за ползване на АТСС и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,където е регламентирана процедурата ,регулираща действията на контролните органи при използване както на стационарни,така и на мобилни технически средства  .

Според посочената разпоредба на чл.3 от Наредба изрично е посочено,че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение  по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на Автоматизирана информационна система.

Тук вече следва да се посочи ,че ЗДвП бе доразвит и изрично вече е посочено,че издаването на ЕФ е тогава необходим ,когато за съответното нарушение не е предвидено на първо място лишаване от право да се управлява МПС и на второ не е предвидено да бъдат отнети контролни точки на водача.

От казаното до тук ,следва извода,че по отношение на констатираното нарушение на разпоредбата на чл.182,ал.2,т.5 във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП е предвидено единствено административно нарушение Глоба ,поради което в този смисъл съдът преценява ,че правилно наказващият орган е издал не НП ,а електронен фиш.

При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушение,водещи до отмяната му.       

Последния е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4,във вр.с чл.188,ал.1 от ЗДвП.Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно К. в качеството му на собственик на МПС е бил санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.

Спазено е било и изискването на чл.165,ал.1,т.1 и ал.2,т.7 от ЗДвП,в действието им към датата на нарушението.По отн.на ал.2,т.8 ,то същата към датата на нарушението вече е била отменена,с оглед на което направеното възражение в тази насока се приема като неоснователно.

Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.1,т.5 от ЗДвП,размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.

В този смисъл не са налице основания за отмяната му ,на основанията посочени в Жалбата.            

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът,

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №2600985  на ОД на МВР-Добрич ,с който на В.Д.К. с ЕГН********** *** , на основание чл.189 ал.4 от ЗДвП,във вр.чл.182 ал.1,т.5 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 600,00/шестстотин/лева, за нарушение по чл.21,ал.1 от ЗДвП , като законосъобразен.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните,на основанията ,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс.

 

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: