Решение по дело №886/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2009
Дата: 16 май 2025 г. (в сила от 24 юни 2025 г.)
Съдия: Кремена Костова-Грозева
Дело: 20247240700886
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2009

Стара Загора, 16.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - VII състав, в съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

При секретар АЛБЕНА АНГЕЛОВА-ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА административно дело № 20247240700886 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.118 вр. с чл.117 ал.1 т.1 буква „а“ от КСО вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалбата на К. Д. А. от [населено място] против Решение №2153-23-25/02.10.2024г. на Директора на ТП НОИ Стара Загора, с което е потвърдено разпореждане [номер]/29.01.2024г. на Р. П. осигуряване при ТП на НОИ Стара Загора, а жалбата против него е оставена без уважение като неоснователна.

Решение №2153-23-25/02.10.2024г. на Директор ТП на НОИ Стара Загора е връчено на жалбоподателя на 08.10.2024г. /лист 9/ с указание за правото да бъде обжалвано в 14-дневен срок пред Административен съд Стара Загора. Жалбата е подадена на 22.10.2024г., последният ден от 14-дневния срок за обжалване, чрез Директора на ТП НОИ, от лице, което е адресат на неблагоприятното за него и подлежащо на съдебен контрол Решение на Директора на ТП На НОИ Стара Загора.

С разпореждане [номер]/29.01.2024г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ Стара Загора е отказано отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст /ПОСВ/ по заявление вх. №2113-23-2686/06.10.2023г., подадено от К. Д. А. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст /ЛПОСВ/ по чл. 69б ал.1 от КСО, при следните мотиви: заявителят е роден на [дата]. и към датата на подаване на заявлението -06.10.2023г. има навършени 61г., 08м. и 07 дни, като зачетеният осигурителен стаж е от І-ва категория труд с продължителност 09г., 02м., 28 дни, от ІІ-ра категория труд – 00г., 00м, 00дни, от ІІІ-та категория труд с продължителност - 29г., 11м., 28 дни - общо превърнат стаж към ІІІ-та категория труд - 45г., 04м., 25 дни. Съгласно чл.69б ал.1 от КСО през 2023г. лицата, които са работили 10г. при първа категория труд могат да се пенсионират, ако не са придобили право на пенсия по чл.68 и са навършили възраст от 54г. за мъжете при сбор от осигурителен стаж и възраст 100 точки. Заявителят няма право на ЛПОСВ по чл.69б ал.1 от КСО, тъй като има 107 точки, но няма 10г. при условията на първа категория труд – продължителността на трудовия стаж от І-ва категория е 9г., 02м. и 28 дни. Съгласно чл.68, ал.1-2 от КСО през 2023г. право на пенсия за осигурителен стаж и възраст се придобива при навършване на възраст 64г. и 06м. за мъжете и осигурителен стаж от 39г. и 4м. Не се признава право на ПОСВ на основание чл.68, ал.1-2 от КСО, поради не навършване на възраст от 64г. и 06м. към датата на подаване на заявлението 06.10.2023г. Заявителят няма право на ПОСВ и на основание чл.68 ал.3 от КСО, поради не изпълнение на първото условието за възраст от 67г., въпреки доказване на второто за най-малко 15г. действителен осигурителен стаж. В разпореждането не е обсъдено основанието по чл.69б ал.2 т.2 от КСО – лице, което е работило 15г. при условията на втора категория труд, придобива право на пенсия през 2023г., ако към датата на подаване на заявлението е навършило възраст от 60г. Жалбоподателят е навършил 60г. на 29.01.2022г., но няма признат стаж от ІІ-ра категория труд.

В жалбата против Разпореждането е оспорено не признаването на трудовия стаж за периода от 20.02.2006г. до 06.10.2023г. / 17г., 7м. и 15 дни/, като стаж от ІІ-ра категория, положен на длъжността „главен експерт“ в отдел „Регионална лаборатория-Стара Загора“, Дирекция „Лабораторно-аналитична дейност“ в Изпълнителна агенция „Околна среда“ при Министерство на околната среда и водите. Жалбоподателят е поискал проверка на фактите, посочени в чл.2 т.12 от Наредбата за категоризиране на труда при пенсиониране.

С Решение № 2153-23-25/02.10.2024г. Директорът на ТП на НОИ Стара Загора е оставил без уважение жалбата и е потвърдил разпореждането, като се е позовал на изисканото от ръководител „ПО“ и получено по служебен път Удостоверение за осигурителен стаж обр. УП-3. Осигурителят ИА“ОС“ е удостоверил продължителност на осигурителен стаж от 17г., 07м. и 15 дни, за положен труд при условията на трета категория в периода от 20.02.2006г. до 05.10.2023г. За проверка на фактите по чл.2, т.12 от Наредбата за категоризиране на труда при пенсиониране /НКТП/, Директорът на ТП на НОИ Стара Загора е изискал да бъде извършена проверка на осигурителя от „Краткосрочни плащания и контрол“ при ТП на НОИ София. При проверката да се установи дали жалбоподателят е работил целогодишно и постоянно в среда с йонизиращи лъчения за целия период от 20.02.2006г. до 05.10.2023г, в който е замел длъжността „младши, старши, главен експерт“ в отдел Регионална лаборатория Стара Загора пир ИАОС.

За резултатите от проверката е съставен Констативен протокол №КП-5-21-01697831/11.09.2024г., според който длъжността е заемана от жалбоподателя от 20.02.2006г. и до 06.10.2023г. При постъпване на работа на 20.06.2006г и при промяна на длъжността, считано от 09.01.2009г., когато е преназначен на длъжност „старши експерт“ в РЛ Стара Загора, главна дирекция „ЛАД“ , служителят е запознат с длъжностна характеристика. Според съдържанието й основните трудови функции и задължения включват - организация и направляване на цялостната дейност на лаборатория „Радиологичен мониторинг“; радиологичен мониторниг на околната среда и райони на обекти – потенциални замърсители с радиоактивност, включващ измервания, вземане на проби и анализи в среда с йонизиращи лъчения. Извършване на пробовземания и измервания, съгласно действащите стандартизирани, вътрешно-лабораторни, валидирани методи; извършване на проверки/калибриране на средствата за измерване/изпитване; при аварийни ситуации извършва пробонабиране и анализи. Области на дейност: радиологичен мониторинг на необработваеми почви, дънни утайки, отпадни и растителни продукти, строителни материали, въздух; мониторниг на обекти – потенциални замърсители с радиоактивност на околната среда; на източници на замърсяване и контролно-информационна система за тя. Допълнително възложена отговорност – Отговорник за метрологичното осигуряване на средствата за измерване и изпитване в Лабораторния комплекс. От представена длъжностна характеристика за длъжността „Главен експерт“ в главна дирекция „ЛАД“, отдел „РЛ Стара Загора, сектор „Радиологичен мониторинг“ за периодите 2013г., 2015г. и 2020г., трудовите функции и задължения са: пробонабира и изпитва извадки от почвен тип и въздух, чрез гама спектометричен анализ за съдържание на радионуклиди в региона на РИОСВ Стара Загора и РИОСВ Хасково, попълва документацията, осигуряваща проследимост и достоверност на резултатите от изпитванията; пробонабира водни проби в региона на РИОСВ Стара Загора и РИОСВ Хасково, като ги предоставя на ИАОС за изпитване, работи в условия на йонизираща среда и води документация, свързана с радиоактивни източници. Области на дейност – аналитична, експертна, информационна.

Представена е Заповед №132/10.11.2008г., на основание чл.4 ал.4 от Наредба за определяне на видовете работа, за които се установява допълнителен платен годишен отпуск, във връзка с чл.2, т.5 от същата, в която под №13 е вписан жалбоподателят. Представени са Заповеди на основание чл.7, ал.1, т.3, вр. с чл.2, ал.1, т.5 от Наредба №11/21.12.2005г. за определяне на условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея за 2010г., 2013г., 2014г. и от 2016г до 2023г. От фишовете за изплатени заплати е установено, че процентът на осигурителни вноски, начислен върху трудовото възнаграждение е за трета категория труд. За периода от 02.02.2006г. до 31.12.2012г. не са представени фишове за заплати, защото те не съдържат нужната информация за категорията труд, върху която е осигурявано лицето. За месец март 2006г., както и за периода от м.01/2013г. до 10/2023г вкл., в брутното трудово възнаграждение не е включено допълнително възнаграждение за работа в йонизираща среда, както и за безплатна храна и/или добавки към нея, съгласно Наредба №11/21.12.2005г. В Регистъра на осигурените лица са подадени данни с Декларация обр.1, съгласно чл.5, ал.4 от КСО за периода от 20.02.2006г. до момента, с код за вид осигурен „05“ – държавни служители с процент на осигурителни вноски в размер на трета категория труд. Налични са заповеди на директора за определяне на персонала, работещ в среда на йонизиращи лъчения- Със Заповед №189/15.09.2010г., на основание чл.30, т.9, вр. с чл.7, ал.1, т.6 от Наредбата за радиационна защита при дейности с източници на йонизиращи лъчения, са определени служителите, които имат право да работят с открити и закрити ИЙЛ, както и работещите с вградени, закрити ИЙЛ. Служителят /жалбоподателят/ е под №14 и попада в списъка на служители, имащи право да работят с открити и закрити ИЙЛ. Със Заповед №67/06.03.2015г., издадена на основание чл.5, ал.2, т.16 от Устройствения правилник на ИАОС, чл.30, ал.1, т.6, вр. с чл.7, ал.1, т.6 от Наредбата за радиационна защита при дейности с източници на йонизиращи лъчения са определени служителите, които имат право да работят с открити и закрити източници, както и работещите с вградени, закрити източници на йонизиращи лъчения. Жалбоподателят е под №15 в списъка на служителите, имащи право да работят с открити и закрити ИЙЛ.

Със Заповед №145/07.06.2022г. и Заповед №352/17.10.2022г., на основание чл.5 ал.2 т.16 от Устройствения правилник на ИАОС и на основание чл.75, ал.2, т.3 от Наредбата за реда за издаване на лицензия и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия и чл.25 от Наредба за радиационна защита се нарежда: Функциите и задълженията на отговорния по радиационна защита на обект „Лаборатория за радиационни измервания“, РЛ Стара Загора, ГД ЛАД, ИАОС, да се изпълняват от К. А., главен експерт в Лаборатория за радиационни измервания. Лабораторията за радиационни измервания в [населено място] е лицензирана от Агенцията за ядрено регулиране с Лицензия серия И-3611, рег. №02998 от 10.10.2009г., валидна до 14.10.2014г. От 2014г до настоящия момент лабораторията използва еталонни източници на йонизиращи лъчения, за да проверява, настройва и калибрира параметрите на работа на специализираната апаратура за измерване на радиологични показатели на проби на околната среда с цел правилното калибриране и функциониране. За доказване пригодността за работа на спектрометричната апаратура и прибори няма изискване за издаване на допълнителни решения или лицензии. На основание списък в Приложение №2 към чл.73, ал.4 от Наредба за издаване на лицензии и разрешения за безопасно използване на ядрената енергия, приета с ПМС №93/04.05.2004г., дейността на ИЙЛ се определя като дейност с „Използване на закрити източници от категория 5“, поради което не се изисква издаването на лицензия и лабораторията за радиационни измервания, обособена в РЛ-Стара Загора преминава на уведомителен режим по чл.56, ал.2 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия. Представени са протоколи от изпитвания, видно от които служителят А. е провеждал изпитванията.

От ИА“ОС“ е представена Лицензия серия И-3611 с рег. №01389 от 15.10.2004г., със срок на валидност – пет години, тоест до 10.2009г., когато е издадена следващата и описана по-горе Лицензия, издадена от Агенция за ядрено регулиране на основание чл.5 т.2 вр. с чл.15 ал.1 и ал.3 т.2, чл.58 ал.1 т.1 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия и писмено искане, придружено от необходимата документация по Приложение №1 за използване на източници на йонизиращи лъчения за осъществяване на контролни функции – Радиологичен мониторниг на околната среда и Радиологичен контрол на районите с обекти – потенциални замърсители на ИАОС на МОСВ за обект Л. Р. мониторинг при РЛ Стара Загора. Неразделна част от Лицензията са Условия и Приложение №1 и 2, според които дейността се осъществява с източници на йонизиращи лъчения /ИЙЛ/, както следва: съхранение на образци за анализ в сутерен, стая №1; съхраняване на ИЙЛ – стая №2; подготовка на образци за анализ стая №3; гама спектометричен анализ – стая №4; други радиационни измервания-стая №5. Анализирани проби със специфична активност над нивата за освобождаване от регулиращ контрол, съгласно Наредбата за радиационна защита при дейности с източници на ИЙЛ, се съхраняват временно на специално определени за целта места и се предават за дълготрайно съхранение на радиоактивни отпадъци на лицензирани за целта лица, съгласно ЗБИЯЕ. Притежателят на Лицензията се задължава да предприема мерки за осигуряване на радиационна защита на всички облъчвани лица, както при нормални обстоятелства, така и при инциденти, и аварии. В Приложение №2 към Лицензия серия И-3611, Регистрационен №01389 – Опис на източниците на йонизиращи лъчения са посочени следните закрити източници:1. Радионуклид, рег. №2437 с единична активност 361 кBq; 2. Радионуклид, рег. №24378, единична активност 222.4кBq; 3. Радионуклид №2439, единична активност 333 кBq; 4. Радионуклид №2440, единична активност 200 кBq. Уреди с вградени източници: CONTAMAT и RERTHOLD MONITOR, работещи с по един брой източник - радионуклид Sr-90, с единична активност 100 Вq /общо четири броя уреди, по два от всеки вид/. Тази лицензия е подновена със следващата, издадена през 10/ 2009г. и валидна до 14.10.2014г. при същите условия, с посочени уреди с вградени източници и закрити източници, вградени в уреди радионуклиди.

В заключение, извършилите проверката са предложили да не се признава втора категория труд, защото правно значение имат непосредствените условия, при които се полага трудът и по-специално постоянно да се полага в среда с йонизиращи лъчения. От представените длъжностни характеристики и документи е направен извод, че служителят не е полагал труд постоянно в среда с йонизиращи лъчения, защото освен преките му задължения е имал отговорности, свързани с организацията на работа, участвал е в изготвянето на финансови разчети за необходимите средства за осъществяване на дейността на звеното, за което отговаря, подготвял/попълвал документация за проследимост и достоверност на резултатите от изпитванията. Също така от представените фишове за заплати е видно, че нямало включено допълнително възнаграждение за работа в йонизираща среда, както и за безплатна храна и/или добавки към нея, съгласно Наредба №11/21.12.2005г. В РОЛ са налични данни за процент осигурителни вноски в размер за трета категория труд на държавния служител. Не са представени документи, които по безспорен начин да доказват извършване на дейност постоянно в среда на йонизиращи лъчения.

Изложените в КП фактически и правни изводи са възприети изцяло в обжалваното Решение № 2153-23-25/02.10.2024г на Директора на ТП на НОИ Стара Загора и въз основа на тях е потвърдено Разпореждането на ръководител ПО за отказ да се отпусне ПОСВ при условията на чл.69б от КСО. Представените към Заявлението за признаване и отпускане на ПОС по чл.69б от КСО, длъжностна характеристика от 06.07.2020г., Заповед №267/30.08.2023г. и Заповед №266/30.08.2023г., издадени от работодателя за определяне на намалено работно време за служители, които работят с йонизиращи лъчения, съответно осигуряване на безплатна храна и добавки към нея, заключение изх. №РБМО-03-1484/18.10.2022г., Протокол за контрол №1370/25.05.2023г, издаден от Национален център по радиобиология и радиационна защита и изброените в КП Заповеди за определяне на персонала за работа в среда с йонизиращи лъчения не са обсъдени спрямо изискванията на чл.2, т.12 от Наредбата за категоризиране на труда за пенсиониране и чл.9, ал.20 от Инструкцията по §4 към същата Наредба, за нейното прилагане. Посочено е, че съгласно Указание №2303401/11.07.2005г. на НОИ лица, работещи постоянно в среда на йонизиращи лъчения са лицата, назначени и работещи в среда на йонизиращи лъчения, които имат повече от 70 точки по елемент „йонизиращи лъчения“ по картата си за комплексна оценка на условията на труд или лицата, които работят с апаратура с източник на йонизиращи лъчения в звено, производство или самостоятелна длъжност, на които основната работа е свързана с изискванията или дейностите по чл.9 ал.20 от Инструкция №13/31.10.2000г. за Прилагане на НКТП. Балната оценка по елемент „йонизиращи лъчения“ е възприета като допълнително, а не основно доказателство за права по чл.2, т.12 от НКТП и касае лицата с права по чл.9, ал.20 от Инструкция №13.

Наредбата за комплексно оценяване на условията на труд, по която се извършва оценката е отменена с ПМС №127/28.12.2005г. При не съставени бални оценки, изводите относно условията на трудовата среда се правят въз основа на представените документи – длъжностни характеристики, заповеди за изплащане на допълнителни трудови възнаграждения, протоколи от дозиметрични измервания с посочени стойности и др. Съгласно чл.9, ал.21 от Инструкция №13 за прилагане на НКТП участието в извършването на видовете работи и дейности по чл.9, ал.20 от Инструкцията се доказва с трудови договори, длъжностни характеристики, заповеди и други, определящи задължения за работа, първична документация за плащания, свързани с извършване на дейност в среда с ИЙЛ. Следователно, не мястото на работа, а условията на труд са правно релевантни. Констатациите на контролния орган, направени въз основа на документите към заявлението и при проверката доказват, че жалбоподателят не е извършвал трудова дейност постоянно в среда с йонизиращи лъчения, което било видно от длъжностните характеристики, защото освен преките задължения е имал и други отговорности. От фишовете за заплата не се установява допълнително възнаграждение за работа в йонизираща среда, както и безплатна храна и/или добавки към нея, съгласно Наредба №11/21.12.2005г.

Жалбоподателят твърди, че Решението противоречи на установените факти за работа с апаратура със закрити източници на йонизиращи лъчения. Поддържа правно становище, че внасянето на осигурителни вноски в размер, който не е съответен на категорията на труд не е от значение за нейното определяне. Следвало е да се изясни въпросът относно мястото на полагане на труда, апаратите, вредните въздействия на средата, като се извърши цялостна оценка на условията на труд. От съда се иска да бъде отменено Решение №2153-23-25/02.10.2024г. на Директора на ТП на НОИ Стара Загора и преписката по заявлението да се върне с указания за признаване на втора категория за периода от 20.02.2006г. до 05.10.2023г.

Ответникът Директора на ТП на НОИ Стара Загора не се явява, не се представлява в съдебно заседание по същество.

Административен съд Стара Загора, като взе предвид доводите на страните и въз основа на доказателствата и закона, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество и основателна.

На 06.10.2023г. жалбоподателят е подал Заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при навършени към този момент 61г., поради което второто условие на чл.69б, ал.2, т.2 от КСО е изпълнено. Първото условие на същата разпоредба е за 15 години работа при условията на втора категория труд, което Съдът намира също за изпълнено за времето от 20.02.2006г. до 05.10.2023г.

Съгласно Удостоверение №**********/10.01.2006г., издадено от РИОКОЗ Стара Загора, Регионална лаборатория Стара Загора при ИАОС е вписана в регистъра на обектите по чл.36, ал.3 от Закона за здравето, като обект с обществено предназначение, използващ радиоактивни еталони за осъществяване на контролни функции. Със Заповед №221/20.02.2006г. Изпълнителния директор на ИАОС е назначен жалбоподателят, който има висше образование за инженер-ядрена физика, на длъжността младши експерт -радиологичен мониторинг, с място на работа - отдел Регионална лаборатория Стара Загора. /Длъжностна характеристика на л.233, том ІІІ/.

В периода от 20.02.2006г. до 05.10.2023г. жалбоподателят е заемал длъжност като експерт –радиологичен мониторинг, като е повишаван последователно до главен експерт. Възложена му е дейност за радиологичен мониторинг на необработваеми почви, дънни утайки, отпадни и растителни продукти, строителни материали, въздух, мониторинг на обекти - потенциални замърсители с радиоактивност на околната среда; на източници на замърсяване и контролно-информационна система за тях. Преките задължения са: организира и направлява цялостната дейност на лаборатория „Радиологичен мониторинг“ ; радиологичен мониторинг на околната среда и райони на обекти- потенциални замърсители с радиоактивност, който включва измервания, вземане на проби и анализи в среда с йонизиращи лъчения; извършва пробовземания и измервания, съгласно стандартизирани вътрешно лабораторни, валидирани методи; регистрира резултатите по подходящ начин и с подписа си върху протокола носи отговорност за верността и точността им, а тези които показват отклонения от изискванията, съобщава на ръководителя на лабораторията; извършва проверки/калибриране на средствата за измерване/изпитване; носи отговорност за изправността на оборудването в лабораторията, за правилното съхранение и използване на радиоактивните източници, в това число и на еталонните радиоактивни източници; отговаря за стриктното спазване на изискванията в помещенията, в това число по осигуряване на контрол за достъп на външни лица в Лабораторията. При аварийни ситуации извършва пробонабиране и анализи. Ответникът не оспорва, че според представени протоколи от изпитвания, извършени от жалбоподателя, той е изпълнявал възложените му с длъжностните характеристики преки задължения.

От съдържанието на тази първа длъжностна характеристика не остава съмнение, че мястото на работа е Лабораторията за радиологичен мониторинг, както и че средствата за работа представляват радиоактивни източници – носи отговорност за правилното съхранение и използване на радиоактивните източници, но и извършва Радиологичен мониторинг на околната среда, включващ измервания, вземане на проби и анализи в среда с йонизиращи лъчения. В следващите длъжностни характеристики изрично е посочено, че работи в условия на йонизираща среда и води документация, свързана с радиоактивните източници /лист 156, том ІІІ/. Работата в тази среда се потвърждава от работни и учебни планове, както и от оценките за изпълнение на работните планове. Това е условието по чл.2, т.12 от НКТП, но във връзка с решаващия мотив за отказ да се признае втора категория труд е необходимо да се цитира точно текстът на разпоредбата: работници, специалисти и ръководни служители, работещи постоянно в среда на йонизиращи лъчения.

Да се работи постоянно в среда с йонизиращи лъчения означава мястото на работа да е непосредствено изложено на източник на такива лъчения. Изключено е инцидентното възлагане на работа в такава среда. Възлагането на ръководни функции по отношение работата на лабораторията за Радиологичен мониторинг не променя работната среда, защото не се извършва на различно работно място. Обжалваното Решение противоречи на посоченото в мотивите му Указание № 2303401/11.07.2005г. на НОИ. Според това Указание, условията на чл.2 т.12 от НКТП се признават и на лица, които работят с апаратура с източник на йонизиращи лъчения в звено, производство или самостоятелна длъжност, на които основната работа е свързана с изискванията или дейностите по чл.9, ал.20, т.20 от Инструкция №13/31.10.2000г. за Прилагане на НКТП. Според текста на чл.9, ал.20, т.20 от Инструкцията, това са лицата, непосредствено работещи в лаборатории за радиохимия, радиометрия и спектрометрия във ведомствени и надведомствени служби и лаборатории за радиоактивен контрол на външната среда. Мястото на работа на жалбоподателя е във ведомствена лаборатория за радиоактивен контрол на външната среда, което е доказано и от изброените в Констативния протокол за проверка Лицензии, издадени от Агенцията за ядрено регулиране за периода от 2004г. до 2014г. След нормативните промени в чл. 56, ал.3 от ЗБИЯЕ режимът е само регистрационен, но не се променя средата, нито отпадат източниците на йонизиращи лъчения. Регистрация за дейности с източници на йонизиращи лъчения се изисква за работа с източници на йонизиращи лъчения с цел техническо обслужване, монтаж, демонтаж, измервания, строителни и ремонтни дейности и други услуги за лица, които използват или произвеждат източници на йонизиращи лъчения.

Жалбоподателят е включен и в списъците на служителите, които имат право да работят с открити и закрити ИЙЛ и е отговорно лице за радиационната защита, съобразно промяната на режима от лицензионен на уведомителен по ЗБИЯЕ. За периода от 20.02.2006г. до 15.09.2010г., когато със Заповед №189/15.09.2010г. жалбоподателят е включен в списъка на служителите, които имат право да работят с открити и закрити ИЙЛ са налице доказателства, че мястото му на работа е в среда по чл.2, т.12 от НКТП. Освен длъжностните характеристики, доказателство за постоянна работа в среда с ИЙЛ са протоколите от 2007г., 2008г. и 2009г. за контрол на индивидуалните ефективни и еквивалентни дози на облъчване на служители в ИАОС. С тях се доказва изпълнението на договорите за извършване на контрол на професионално облъчване на служителите в ИАОС, работещи в лабораториите за радиологични изследвания. Сред тях е и жалбоподателят. Освен това, видно от личен план за обучение за 2007г. /л.225, том ІІІ/ жалбоподателят се е обучавал за унифициране на методики за радиологичен анализ на проби от ОС. Осигуряване качеството на данните, получавани при измерванията, за вземане и манипулиране на проби – част от системата за управление в лаборатории за изпитване, запознаване с нови нормативни актове и програми за прилагане на Европейските директиви. През 2008г. обучителният план, както и работният план са с идентично съдържание, като това на същите планове от предходната година.

Със Заповед №132/11.11.2008г. на Изпълнителния директор на ИАОС на жалбоподателя е определен допълнителен платен годишен отпуск в размер на 5 работни дни, поради заеманата длъжност мл. експерт РК, РЛ Стара Загора при условие да е работил в среда на йонизиращи лъчения в рамките на една календарна година. На същата дата със Заповед №131 му е определено намалено работно време от 7 часа на ден и не повече от 35 часа седмично, като служител, който извършва работа в среда с йонизиращи лъчения в посоченото работно място РК в РЛ Стара Загора. Тези права по служебното му правоотношение жалбоподателят е имал до 05.10.2023г., видно от представеното в том ІІІ служебно досие. Изготвяни са и заключения за медицинска пригодност за работа в с реда с йонизиращи лъчения последно на 18.10.2022г. / л. 94, том ІІІ/. Във връзка с работата му в среда с йонизиращи лъчения е придобил четвърто квалификационно ниво за използване на ядрената енергия, съгласно Удостоверение за правоспособност от 10.11.2009г., издадено от ВМА София. Удостоверението е срочно и е подновено през 2013г. / л.154, том ІІІ/, поради необходимост за работа в среда с ИЙЛ. В работни му план за 2009г. първата цел е да участва активно при пускане в редовна експлоатация на новодоставена нискофонова апаратура за измервания на алфа и бета излъчване във води, да разработи инструкция за работа с тази апаратура и да следи за актуалността на всички свидетелства от външно и вътрешно калибриране на ТСИ в РЛ Стара Загора и да докладва на началника на отдела.

Основната задача на длъжността главен експерт, съгласно Длъжностна характеристика от 24.04.2013г. е извършване на полеви измервания и лабораторни анализи, с цел допълване на база данни за радиационното състояние на параметрите на околната среда в България. Аналитичната дейност включва полеви измервания, побонабиране, пробоподготовка, гама спектометрични анализи и обработка на резултатите, контрол на обекти, проверки по сигнали и изпълнение на договори. Поддръжка на апаратура, подготовка и поддържане на документация, доказваща проследимост и достоверност на резултатите. Експертната и информационна дейност по участие в дискусии и съвети с експертни становища на база резултатите от аналитичната дейност на РЛ, подготовката и представяне на тримесечни отчети в ИАОС с данни за включването им в тримесечен бюлетин и подготовка на годишен отчет за дейността по радиационен контрол, като част от отчета на РЛ Стара Загора, е само допълнителна. Тя не изключва правното значение на преките му задължения – пробонабира и изпитва извадки от почвен тип и въздух, чрез гама спектрометричен анализ за съдържание на радионуклиди в региона на МОСВ Стара Загора, РИОСВ Хасково. Изрично е посочено, че работи в условия на йонизираща среда и води документация, свързана с радиоактивните източници във всички длъжностни характеристики за целия период на работа в РЛ Стара Загора. Без изпълнение на преките си задължения служителят не би могъл да осъществи експертната и информационна дейност, която е съпътстваща основната аналитична. Във всички заповеди за намалено работно време и допълнителен годишен отпуск е посочен и жалбоподателят при изброяване на служителите, които работят в среда с йонизиращи лъчения. Получавал е и безплатна храна и хранителни добавки по силата на Заповеди, приложени в служебното му досие, които са установени и от ответника, но са оставени без обсъждане ведно с останалите документи, от които се установяват условията по чл.2 т. 12 от НКТП.

Не се установява период от време, в който жалбоподателят да не е работил в среда с йонизиращи лъчения, защото всички длъжностни характеристики определят като преки и основни задължения работа с техните източници. Не внасянето на осигуровки в размера за втора категория труд, поради което и в Удостоверение образец УП-3 не е посочена съответната на условията на труд категория, не е правно основание да се откаже зачитане на трудовия стаж, като съответен на чл.2 т.12 от НКТП. Приетото по делото заключение на вещото лице единствено потвърждава установеното и от официалните удостоверителни документи, че жалбоподателят е работил именно в среда с източник на йонизиращи лъчения през целия процесен период от 20.02.2006г. до 05.10.2023г., основано на документите от служебното досие, приложени в том ІІІ по делото и обсъдени по-горе.

С издаване на обжалваното решение ответният административен орган е приложил неправилно материалния закон спрямо установените факти, които доказват, че в периода от 20.02.2006г. до 05.10.2023г. жалбоподателят е полагал труд при условията на чл.2 т.12 от НКТП. Решението е мотивирано с допълнително възложените експертна и информационна дейности, които са основани на резултатите от извършената пряка аналитична дейност в среда с източник на йонизиращи лъчения. Ответникът е изброил документите, от които според Инструкцията трябва да се установи работата при условията на чл.2, т.12 от НКТП, но не е обсъдил тяхното съдържание, от което би достигнал до правния извод, че те доказват възлагане и изпълнение на постоянна работа в среда с източник на йонизиращи лъчения.

Жалбата е основателна, като с оглед на този краен правен извод на оспорващия се следват и разноски. В последно съдебно заседание жалбоподателят поиска присъждане на разноските, сторени в хода на настоящото дело. Заплатено е възнаграждение в размер на 928лв. за вещо лице и възнаграждение за един адвокат в размер на 800лв., съгласно разписка на лист 230, том І по делото.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 2153-23-25/02.10.2024г. на Директора на ТП НОИ Стара Загора и

ВРЪЩА преписката по Заявление вх. № 2113-23-2686/06.10.2023г., подадено от К. Д. А. от [населено място] на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП НОИ Стара Загора за ново произнасяне при спазване указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Национален осигурителен институт [населено място] да заплати на К. Д. А. сумата от 1 728лв. /хиляда седемстотин двадесет и осем/, представляваща разноски по адм. д .№886/24г. по описа на АС Стара Загора.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

Съдия: