Протокол по дело №8709/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 8245
Дата: 8 юни 2022 г. (в сила от 8 юни 2022 г.)
Съдия: Гергана Иванова Кратункова
Дело: 20221110108709
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 8245
гр. С., 06.06.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 179 СЪСТАВ, в публично заседание на
шести юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ГЕРГАНА ИВ. КРАТУНКОВА
при участието на секретаря Р.Д.
Сложи за разглеждане докладваното от ГЕРГАНА ИВ. КРАТУНКОВА
Гражданско дело № 20221110108709 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 10:50 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ „Т.Г.А.Ц.“ АД – редовно призовани, представляват се от адв. С., с
пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ „Б.Т.“ ООД – редовно призовани, представляват се от управителя
Л.Н. лично и адв. Т. и адв. Н., с пълномощно по делото.

Страните /поотделно/ – Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ счита, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, с оглед
на което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВА делото съобразно проекта за доклад, обективиран в определението за
насрочване от 28.04.2022г.

Адв. С. - Поддържам предявения иск. Моля да приемете приложените към нея
писмени доказателства. Запознат съм с проекто-доклада на съда. Завявам, че нямам
възражения по него.
Държа на разпита на свидетелите.
Адв. Т. - Оспорвам предявения иск. Моля да приемете приложените към отговора на
исковата молба писмени доказателства. Запознат съм с проекто-доклада на съда. Завявам, че
нямам възражения по него.
Представям и моля да приемете последната комуникация с фирмата, от която е
1
видно, че бариерата е отстранена.

На основание чл. 146 от ГПК, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ОБЯВЯВА обективирания в определението за насрочване проекто доклад за
окончателен доклад по делото.
ПРИЕМА представените с исковата молба и отговора към нея, писмени
доказателства, като по отношение на тяхната относимост ще се произнесе с крайният
съдебен акт.
ПРИЛАГА представено в днешното съдебнон заседание уведомление,
представляващо разпечатка от имейл кореспонденция между страните, като по отношение
на относимостта му ще се произнесе с крайния съдебен акт.

Страните /поотделно/: Водим допуснатите ни свидетели.
СЪДЪТ пристъпи към разпит на допуснатият свидетел на ищцовата страна.

В залата се въведе свидетелят.
Съдът снема неговата самоличност, по представена лична карта.
К.И.Х. - 39 г., неосъждан, без родство и дела със страните по делото. Работи в С.М.“.
Съдът предупреждава свидетеля за наказателната отговорност по чл.290 от НК.
Свидетелят К.И.Х. обеща да каже истината.

На въпроси на адв. С., свидетелят: Да, знам за монтажа на бариерата. Работя в
болницата в Б.. По отношение на тази система, никога не е работила. Имам предвид някаква
нормална експлоатация. Пускат нещо, тръгва, да минат две коли и след това някой ходи да
се вдигат бариери, да се рестартират устройства.
Това се случи зимата, не мога да кажа точно. Когато е имало нужда, сме се чували с
фирмата изпълнител. Ако трябва ние нещо да осигурим. Аз основно осъществявах
техническа част откъм интернет свързаност, мрежови неща и т.н. Така и не разбрах каква е
причината системата да не функционира изправно. Според мен, чисто технически, това
нещо няма как да заработи.
Впечатленията са ми, че системата е абсолютно аматьорско изпълнение. В една от
кутиите на бариерите видят устройство, което със сигурност е на повече от 20 години. Даже
го снимах, защото такова нещо не се вижда. Компютрите, които ни доставиха бяха втора
2
употреба. Още от самото начало бях сигурен, че никога няма да тръгне това нещо.
Системата за разплащане прилича на правена в час по трудово. Единият принтер, който вади
билетчетата е монтиран с на обратно. Събра вода и изгоря.
Вероятно представители на „Б.Т.“ са сглобявали системата. Абсолютно всичко
необходимо беше доставено на място. Цялата болница беше електрически захранена. Вход,
изход, кафене, всичко. Това е работеща болница по това време.
Не видях платежния терминал да функционира. Винаги имаше някакъв проблем.
Видях бариерата да засича и пада. Тогава звъним на техни представители. Те ни
отговарят да рестартираме някакви устройства. Рестартираме. Поработи пет коли да минат и
спира. Това се случваше постоянно. Никога не е работила нормално. Не си спомням имена.
Аз лично не съм разписвал нищо. Никога няма да разпиша такова нещо.
Не съм запознат за този проблема, че камерите не могат да снимат номерата на
автомобилите
На въпроси на адв. Т., свидетелят: Аз съм системен администратор. Занимавам се с
медицинската апаратура и останалата част от техниката. Със средно специално образование
съм, като електротехник. Завършим съм различни курсове. Това си ми е професия.
Има някакви телефони, но не съм ги записал в указателя. Имал съм визитка. Всички,
които имат някакъв технически проблем в болницата, търсят моя отдел, дали ще бъде за
бариери за паркинг, дали ще бъде за кислород, дали ще бъде за медицинска апаратура, дали
ще бъде за компютърна мрежа. Това ми влиза в трудовата характеристика. Не мога да
посоча номера, на които съм звънял. Контактувам с повече от 100 човека, най-различни
фирми.
Около 2000 година започнах да работя с компютърни системи. Тогава тези
устройства бяха стари и тях ги знам, че не се произвеждат от тогава. Това е „суич“. Това е на
една фирма, която е закрита много отдавна. Казва се „Е.“. На толкова години, подобно
устройство, няма как да работи правилно. Няма как да отворя тяхното табло и да тествам
конкретен компонент. Това е мое мнение, на база 20 годишен опит. Със сигурност е на
повече от 20 години.
Паркинга е захранен с ток, не мога да кажа дата. Болницата е пусната в експлоатация
януари месец. От тогава абсолютно всичко, което има нужда да бъде захранено с
електричество е захранено с електричество. Това е работеща болница. Може би средата на
януари. Няма как да има пациенти, и някъде нещо да не работи. Паркинга е част от
болницата. Не е на отделен електромер.
Интернет сме доставили до обекта в началото на 2021г. интернет конкретно не мога
да ви кажа кога точно сме доставили, защото това е въпрос на конкретни настройки, които
трябва да се съгласуват с това каква част от интернет искат да виждат колегите, които
монтират нещата, но е пуснат кабел, по който веднага може да се пусне интернета. Имало го
е на място.
Предоставили сме нещо частично, което им е било нужно за монтажа. Трябва да
3
отворим мрежата на болницата, а тя е като банка. Няма как да пуснем целия интернет, да
има видимост към вашата мрежа. Когато някой има нужда от достъп до някаква част от
интернет, това се конкретизира и се пуска до тази част, за да може да работи. Така сме с
всичката медицинска апаратура. Поддържаме я дистанционно.
Чувал съм се с П.К.. Виждали сме се, когато обсъждахме обекта в П.. Ако е пожелал,
най-вероятно му предоставен интернет веднага. Нямам конкретен спомням, но би трябвало
да сме му предоставили.
На въпроси на съдът, свидетелят: Ежедневно имах възможността да наблюдавам,
че бариерата не работи. Стаята ни е на 9 ет. и се вижда паркинга. Проблема с бариерата
продължи месец-два. Твърдя, че съм осигурил съм абсолютно всичко необходимо. Работим
с десетки фирми, които идват и монтират всякаква апаратура, включително магнитни
резонанси, компютърни томографа и т.н. Те имат също нужда от тези неща. На тях им
предоставям всичко още на момента. Всичко е пуснато и работи.
На въпроси на адв. С., свидетелят: Има много по-сложна апаратура, която е
пусната в болницата, в сравнение с бариерата. Това е ядрено магнитен резонанс, два
компютърни томографа, два рентгенови апарата, осем операционни зали.
В Болницата има изградено сървърно помещение. От сървърното помещение тръгват
оптични кабели за всеки един етаж от болницата, както и до малко сървърно табло, което е
за паркинга и за кафенето. Там е обезпечено по такъв начин, че интернета не можа да спре
да работи.
В момента има инсталирана бариера. Не разбрах, че там се монтира бариера.
Дойдоха хората, валя дъжд, монтираха, заминаха си. Това се случи за две седмици
максимум.
На въпроси на адв. Т., свидетелят: Сървъра е направен около средата на 2021г.
Тогава сме изградили цялостно мрежата и сме пуснали в експлоатация. Сървъра се намира в
отделно помещение на минус първия етаж на болницата. От него са пуснати оптични кабели
към отделни места, както в случая това място, от където трябваше да бъде захранено с
кабел, паркинга. Оптиката е обезпечена. Има сложена всичката необходима техника да се
пусне интернет там.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше освободен от залата.

СЪДЪТ пристъпи към разпит на допуснатият свидетел на ищцовата страна.

В залата се въведе свидетелят.
Съдът снема неговата самоличност, по представена лична карта.
Д.П.Я. - 42 г., неосъждан, без родство и дела със страните по делото. Работи в
архитектурно бюро Х.
Съдът предупреждава свидетеля за наказателната отговорност по чл.290 от НК.
4
Свидетелят Д.П.Я. обеща да каже истината.

На въпроси на адв. С., свидетелят: Машинен инженер съм. Да, знам за възникналия
казус с „Б.Т.“. Присъствах там на целия монтаж.
Задачата поех в движение. Обикновено монтажите се случваха между петък, събота и
неделя. В повечето случаи в неделя отпадаха монтажите. През цялото време работихме на
устни договорки. Нямахме чертеж, нямахме схема, която да следваме. Изпълнявали сме
инструкциите на монтажната група, която идваше на място. Паспортна документация до ден
днешен не съм получил за въпросните бариери и разплащателния терминал. Всичко го
сглобихме на място. Колегите от „Б.Т.“ го сглобиха, аз присъствах. Като цяло сме
обезпечили всички изисквания, като електричество, инфраструктура, „one“ система. Каквото
са поискали сме го променяли по няколко пъти не седмица, само и само да заработи.
Въпреки това, системата не сработи. Според мен беше проблем между софтуер, хардуер и
проблеми по монтажа, които бяха заложени още от самото начало.
Предполагам да – дефект в софтуера на системата, тъй като идваше техник, който да
я настрои. Отделяше около два часа, за да я настрои. Започва да работи и след трета-
четвърта кола или след половин част излизат пак грешки и после цял следобед не може да
заработи. Това се повтаряше почти всеки ден.
На платежния терминал, част от монетите, които бяха за плащането на самия парко
престой падаха извън касовия сейф. Банкнотите почти всички падаха отвън. Не бяха
припаснати самите механизми, така че монети и банкноти да влизат в самото място, за което
е пригодено да се съхраняват. Оставаше между вратичката и самия сейф, който беше
предвиден за съхранението на банкнотите. При това положение се налагаше да викам
охраната, в присъствието на счетоводителката да се удостовери къде е банкнотата. Понякога
сме връщали пари от нас на клиента, тъй като те са си прави. Няма нужда да плащат за наши
недостатъци.
Болницата като сграда си работеше няколко месеца преди да започне монтажа на
бариерата. Имаме централен сървър, имаме и „Рак“ шкафове с над 100 км. кабели, които са
„one“ мрежа. Не сме имали проблем със захранването, с интернет структура.
Като дата не мога да посоча кога последно е идвал представител на „Б.Т.“ за проблем
с бариерата. С него комуникирахме по пет-шест пъти на ден. Казва се Петьо Куртев.
Чувахме се по пет пъти на ден поне. В началото беше С.В.. С него бяха грубите монтажи по
монтаж на бариерите. Това беше късно зимата-декември месец. Като дата на започване на
монтажа, не мога да посоча. Да кажем средата на ноември. Януари 2022г. беше изтекъл,
когато у мен се затвърди впечатлението, че бариерата не функционира.
Като компоненти, според мен морално бяха остарели. Електрониката се развива
много бързо. За такъв тип система би трябвало да се заложат по-добри контролери, по-добър
компютър, който да не излиза непрекъснато в грешки и сам да се бъгва. Честно казано не
мога да посоча. Проблемите бяха доста, някои повтарящи се. Адекватен проблем, който да
5
сме намерили и да сме решили, не мога да посоча. Винаги излизаше в грешка. Единият път
не разпознава номера на входящия автомобил. След това не разпознава на същия автомобил
на изхода. Проблем софтуерен, според мен, тъй като техният колега идваше, настройваше
съответния номер в центъра на екрана, да се вижда голям, да е хубав и четим. След трети-
четвърти автомобил, ставаше от само себе си много мъничък. Действително не се разбираше
коя е колата, без никакво наше вмешателство. Ние нямаме време да стоим до самите бариери
и да настройваме непрекъснато. Тези три проблема се повтаряха непрекъсното.
В момента там има инсталирана бариера. Монтажа и пускането й се случиха грубо за
три дни. Нямаше проблеми с новата фирма изпълнител за монтажа. Даже аз физически не
успях да присъствам, тъй като бях командирован на друг обект. Съгласуването беше по
телефона. Обяснил съм на колегите къде е захранването, къде е „one“ мрежата. Те си
монтираха оборудването и приключиха.
На въпроси на адв. Т., свидетелят: Договора между „Т.“ и „Б.Т.“ не съм го
подписал аз. Условията на договора като оферта, като компоненти го получих в много краен
етап. По скоро го видях от ксеро копие с лошо качество. Не се четеше всичко. В началото
като дойдоха колегите за монтаж, нямаха нито оферта, нито договор, които да представят,
нито паспортна документация. Официално изисквах от колегата, който е на място на
монтажа, да ми даде всички документи. До края на монтажа, докато беше там, не ги
представи. Работя за архитектурно бюро Х.и съм в „Т.“. Ние сме инвеститорите, които троим
сградата. От „Т.“ получих оферта, на краен етап, когато вече наистина нещата се влошиха
много и реших да потърся фирмата защо никой от С. не идва да се заинтересува за тези
проблеми два месеца.
Ангажиментите ми към този проект бяха да осигури електро захранване и „оne“
мрежа. Захранване и „оne“ мрежа осигурихме на първата дата, когато дойдоха техниците.
Това беше средата на ноември, но не съм сигурен. Първите бариери пак там някъде бяха
като оборудване доставени. Не помня датата, понеже ръководя доста фирми и няма как да
записвам всеки компонент, който е дошъл на обекта. Мога да проверя, но в момента не мога
да посоча точна дата.
Знам, ме има някакво частично плащане. Не знам за сумата. Аз нямам правомощия да
одобрявам. Моята задача беше да обезпеча технически колегите да си свършат работата.
За изпълнението бях отговорен аз. На преките си ръководители съм казал тази
седмица до къде е стигал монтажа и какви проблеми имаме. Уведомих ги при доставяне на
оборудването.
Имам схема на паркинга, където е бариерата. Работим по чертежи. Този чертеж
трябва да проверя дали съм го предоставил на „Б.Т.“ с колегата, който вече не работи при
нас, но със сигурност е предоставен чертеж. Работя по този проект от почти три години.
Техническата част, обезпечаването на самия обект на монтажа го ръководих аз. От там
нататък имам други колеги, както колегите, които са юристи от търговския отдел, които
кореспондират с „Б.Т.“. Предполагам, че са пратили чертеж. Това е една схема на панти. Не
е кой знае колко официално. Аз контакта на „Б.Т.“ не можах да го получа много време. От
6
колегата, който извършваше монтажа съм го искал многократно, искал съм визитка, искал
съм официален имейл, искал съм телефон на фирмата. Накрая го получих от колегите
юристи. Получих го малко преди да пусна един имейл с всички проблеми, които им описах.
Това беше януари месец, не помня пак датата.
Не мисля, че е изпращан до мен имейл от „Б.Т.“ от 18 януари. Получавам много
имейли, но не мисля, че е пращан до мен такъв.
Не мога да кажа точно кога е сложен сървъра. Говорим за събития, които са може би
два месеца, преди да се започне монтажа на бариерите. Монтираме хиляди компоненти в
сградата и супер сложни медицински уреди. Фокуса ни е към тях. Те са приключили много
преди самите бариери.
Интернет винаги си е имало. Такова понятие в природата като постоянство няма.
Дори и по закон, електропреносната мрежа допуска 1000 смущения на година. Това, че нещо
прекъсва за секунда понякога за две, за три после се възстановява и то трябва да заработи.
Всичките ни компютри в сградата са на този режим. Няма такова понятие като постоянно
електричество и постоянна интернет връзка. Проблеми технически винаги може да има.
Въпроса е след техническия проблем, след като е отстранен да заработят и останалите
компоненти, които са навързани на веригата. А това нещо не се случваше.
След прекъсване или имаме проблем с електричеството, или имаме проблем с
доставчика. После се възстановява връзката. Това са нормални събития. В С. се случват
непрекъснато. Няма такова понятие като постоянство в захранването.
Според мен компютрите са морално остарели. Те може да са чисто нови, да са
извадени от опаковката в склада, но за такъв тип инсталация би трябвало да са малко по-
съвременни като производство. Отделно монтажа, който бях документирал със снимки беше
под всякаква критика.
За платежния терминал нашето задание беше, че ние имаме външен паркинг. От там
нататък професионалната компетенция на колегите би трябвало да съобразят, че този
терминал е изложен на атмосферни условия. Ние го монтирахме под козирката на
наличното кафе, зад стена. Нито го вали дъжд, нито има директно слънцегреене, вятър няма.
Това нещо е съвсем нормално. От колегата – С.В., който първоначално идваше да монтира
бариерите знам, че е договорен външен монтаж. С него сме говорили, знам, че е за външен
монтаж. А ние реално вътрешен монтаж не може да направим. вътрешен паркинг, който да е
платен, не сме предвиждали.
Сървъра на бариерите е един стационарен компютър, какво има в него, не знам.
Монтирахме го в нашия „Рак“/“Rack“ шкаф, който е в аптеката, отдалечен може би на 12
метра от платежния терминал. Затворено, климатизирано, чисто хигиенно помещение в
аптека. Като дата не помня кога го монтирахме. Правихме много промени по тази
инсталация. Мисля, че беше началото на януари, но не съм 100% сигурен.
На въпроси на съдът, свидетелят: Обезпечил съм обекта с всичко необходимо.
Временно захранване на обекта нямаме от август месец. Имаме собствен трафопост, през
7
който минава 20 kV, редуцираме ниско напрежение и ние няма как да подадем различно
захранване от това, което е в болницата. Както е по закон, подаваме 400, 230 Волта на 50 Hz
абсолютно навсякъде на територията в сградата. За тази цялата компилация от бариери,
платежен терминали и сървър се прави вътрешна мрежа, която си комуникира сама със себе
си. Ние кабел сме осигурили най-викока 6-та категория, за да няма затихване на сигнала и
смущения. От там нататък какво става с техния софтуер, как върви сигнала, по какви
пътища. Вътрешната мрежа физически сме я изградили ние с най-високо качество кабели, а
софтуерно си я управляват колегите.
На въпроси на адв. Т., свидетелят: Още при първия монтаж, когато дойде С.В.
съгласувахме захранванията, не мога да кажа точна дата. Ние работихме събота, за да
осигурим. Ние имахме шахтова мрежа, през която сме прокарали кабел и аз лично стоях в
събота, за да го прекарам и да го пуснем това захранване. Не помня датата, наистина много
промени бяха по инсталацията.
Аз поне не знам за такова изискване системата да бъде видима в С. от „Т.“.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше освободен от залата.

СЪДЪТ пристъпи към разпит на допуснатият свидетел на ответната страна.
В залата се въведе свидетелят.
Съдът снема неговата самоличност, по представена лична карта.
Станислав Вячеславов Волосович - 52 г., неосъждан, без родство и дела със
страните по делото.
Съдът предупреждава свидетеля за наказателната отговорност по чл.290 от НК.
Свидетелят Станислав Вячеславов Волосович обеща да каже истината.

На въпроси на адв. Тодровова, свидетелят: Подизпълнител съм на „Б.Т.“. Запознат
съм с обекта С.М.“ в Б.. „Б.Т.“ там изграждат платена система за паркиране. Оферта съм
виждал, договор съм виждал, документация на„Б.Т.“ съм виждал, но чертеж на структурата
на С.М.“ не съм виждал.
Преди имах отношения с „Т.“, те ми бяха дали задание за един техен обект в П.. Те
бяха предоставили съответната архитектурна документация, но за този обект се отложиха
нещата поради съдебни тъжби. За Б. не съм получавал и виждал такава архитектурна схема.
От частни разговори с хора от хора в „Т.“ казаха, че и те не са виждали такава.
Аз съм доставил оборудването по оферта на два етапа. Първият път, в началото на
декември съм пристигнал на обекта и доставил бариерите и видях каква е ситуацията с
подготовката за монтажа, ангажиментите, които „Т.“ трябваше да направи. Преди да тръгна
„Т.“ постоянно се обаждаше и казваше, че всичко е готово и да отидем да монтираме.
Пристигнах, видях, че нещата не са подготвени, както беше предварителната уговорка.
Освен това беше променено монтажа на платежния терминал, който изрично сме
8
коментирали на няколко пъти, че трябва да бъде на закрито място. Той бил изнесен на
открито, заради това, че помещението, което би трябвало преди това да се сложи, ще се
използва за кафе и то затваря в 19 часа и няма как хората да си плащат. Това наложи
преработка на съответния терминал, за да може донякъде да компенсира това, че той ще
бъде отвънка.
Когато доставих оборудването, бяха опънати само канали, гофри, за които трябва да
бъдат положени канали. Освен това тези гофри са били сложени с прекалено голям диаметър
и оборудването не можеше да се монтира на предназначените за това място, заради
отсъствие на материал, където може да се хване, нямаше как да се закрепят.
Интернет нямаше. Никакви кабели не бяха положени до тези точки. На второто
идване, след като направихме тази забележка, ние пак повторихме, че ни трябват два кабела
до всяка точка на мястото, единият комуникационен, интернетски, а вторият захранващ. На
вторият път като пристигнахме, бяха положени кабели, но вместо един комуникационен и
един захранващ, бяха пуснати по два захранващи кабела, което пак не ни вършеше работа.
Нямаше е комуникационен кабел, само за захранване.
Когато вторият път отивам виждам, че са положение само захранващи кабели.
Изграждаме кабелната система на самото островче, където са монтирани входните и
изходните терминали и бариерата, а поради това, че нямахме никакво запознаване с
инфраструктурата на кабелите в сградата, не можехме да прокараме кабела от островчето до
платежния терминал, там до сградата, където трябваше да бъде. Това беше останало като
ангажимент на фирмата, която окабелява.
Постоянно комуникирах с Д.Й.. С Д.Я. се запознах чак на първия път, когато
пристигнах на бариерите. Последна на обекта бях ден-два преди Коледа, 22-23 декември.
Ток постоянен нямаше. Беше прокаран кабел, но с междинна свръзка, което не беше
уговорено в предварителните разговори. Комуникация от крайна точка до крайна точка
липсваше. Не можеше да се направи свръзка.
Тогава не беше доставен сървъра. Беше доставен, но не беше пуснат, поради липса на
кабел.
За да функционира системата трябва да има изградена комуникация между отделните
модули. Тя трябва да функционира. Всеки модул си предава съответните данни за друг
модул, за да могат да работят като една цялостна система.
„Т.“ искаха да има, поне в коментара за системата им в П., искаха да могат
дистанционно да виждат какво се случва във финансовата статистика и фактически колко
коли са влезнали и излезнали.
За да работи системата, тя трябва да има регистрация в „Май пост“. Не знам дали
С.М.“ има такава регистрация.
На въпроси на адв. С., свидетелят: При първото пристигане в началото на
декември, аз написах едно писмо до Д.Й. с констатираните забележки и препоръчаните
стъпки, които трябва да се направят и му ги изпратих. Отговор на това писма не съм
9
получавал. Това е станало към 10-15 декември.
Мисля, че три пъти съм идвал на обекта. Постоянно имаше някакви проблеми и „Б.Т.“
взе решение да се вземе човек, който е от Б., за да не пътувам постоянно.
Устно сме коментирали проблемите с Д.Й. и Д.Я..
Задание за кабелната инфраструктура съм искал от Д.Й.. Поискал същия аутокад
файл, който ми беше предоставен за П.. На няколко пъти съм му го искал, но той ми каза ,че
няма такъв. Поискал съм му го в разговор.
В платежния терминал са инсталирани модули, които не позволяват работата му
отвън. Това го има описано като техническата характеристика в офертата.
Предвид работната температура, това трябва да бъде в закрито помещение. Всеки
нормален човек знае, че отвън температурите падат, дори и в Б.. Няколкократно сме го
казвали, и в документацията си пише, че трябва да бъде осигурена температура от 0 градуса
до 60 градуса. Това е казано преди да се подаде офертата. Няколко пъти съм казвал, че се
разработва вариант за външна употреба на платежен терминал, но в момента не е готов и не
можем да го инсталираме.
Не отговаря температурния параметър. В Б., когато аз отидох единия път, цялото това
нещо беше в скреж, под 0 градуса. Еркера не предпазва от ниски температури. Била е
изложена на температурни условия. Тази система трябва да бъде преработена, за да може да
функционира в тази среда, която е бала променена. Да се преработи значи да се направи
допълнителна хидроизолация там. Докладвах и те взеха решение за преправяне на
терминала. Реално терминалите пристигнаха не на следващия ден, както беше планирано за
първия монтаж, а няколко дена по-късно.
Аз не съм го инсталирал този софтуер. При тестове в офиса, той е работил. Аз съм го
виждал. Пускането на софтуера е било ангажимент на „Б.Т.“ чрез дистанционен
мениджмънт.
Доколкото знам след като се е получило така, че терминала трябва да бъде отвън, от
„Б.Т. е взето решение да се инсталира допълнителен сейф за повишаване на сигурността.
Този сейф е бил инсталиран. В последствие и имало дефект, който е бил изправен. Отвора за
пускане на банкнотата, говорим само за банкноти, за монети никога не е имало проблем,
отвора е бил разширен, за да могат да влизат банкнотите. Не знам за това нещо, че е
многократно повторяем проблем. Знам, че е бил тесен отвора. Отвора е бил разширен и след
тази манипулация, проблема е бил решен.
Не знам за проблем, при който бариерата се спуска на половина.
На въпроси на съдът, свидетелят: Първоначално, до близо Коледа на мен са се
обаждали от болницата за проблеми. После дойде колегата от Б.. Наясно съм от колегите, че
до към 09.02.2022г. е имало проблем с този терминал. Разбрах какъв е бил проблема и как е
бил решен. Според мен е бил решен. Предполагах, че може да има проблем при набързо
направена корекция при платежния терминал. Всичките тези корекции са били направени в
рамките на 2-3 дни, което е много бързо.
10
Бариерата като бариера тя си работеше. Аз лично не съм извършил предаване, защото
до последно, докато аз бях там, липсваше работеща комуникация между мястото, където са
сложени бариерите и мястото, където трябва да бъде инсталиран платежния терминал.
Реално аз говорих с Д.Я. и Д.Й. и на двамата им казах, че кабела, който е от
бариерите до платежния терминал не работеше. Коментирахме също това с фирмата, която
полагаше тези кабели и търсихме варианти как нещо да се реши. Това беше на последното
мое присъствие, преди Коледа. След това оправянето на този кабел беше функция на
колегата от Б..
Винаги съм им казвал, че това трябва да е на закрито. Не сме разполагали с терминал,
който да работи на открито. Винаги има и дни, когато температурата пада под 0 градуса.
Казвал съм, че трябва задължително да бъде монтиран на закрито. На два пъти,
когато съм идвал на оглед в Б., лятото е било това нещо, са ми показвали цялата площадка в
различна степен на готовност. Вторият път вече беше изградена тази сграда, която е аптека.
Бяхме избрали място за монтаж вътре, под едно стълбище. В последствие това място беше
изместено отвън, от другата страна, външната страна на това.
Специално устройство за монети не знам да е имало проблем. Имаше проблем с
принтера, но не с монето приемане.
На въпроси на адв. Т., свидетелят: Ако са изпълнили тази завет, който съм написал
в имейла, системата щеше да работи частично.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше освободен от залата.

СЪДЪТ пристъпи към разпит на допуснатият свидетел на ответната страна.

В залата се въведе свидетелят.
Съдът снема неговата самоличност, по представена лична карта.
П.П.К. - 42 г., неосъждан, без родство и дела със страните по делото.
Съдът предупреждава свидетеля за наказателната отговорност по чл.290 от НК.
Свидетелят П.П.К. обеща да каже истината.

На въпроси на адв. Т., свидетелят: Познавам фирма „Б.Т.“. Бизнес партньори сме от
няколко години. Закупувам материали от тях. До днешна дата един единствен път съм се
срещал с компанията „Т.“ и С.М.“ Б., когато трябваше да посетя конкретния обект. От С.М.“
се срещнах с Д.Я.. Той беше лицето за контакт. Срещнах се с него преди Нова година. Това
беше първият път. Срещнахме се на територията на С.М.“. Беше ми подадена заявка за
проблемна мрежа на територията на С.М.“ на система, която се изгражда от „Б.Т.“. Когато
отидох на обекта, имаше дефектно свързани кабели в комуникационната мрежа, която
свързва модулите на паркинг системата, която се изгражда от „Б.Т.“. Спрямо оферта, която
11
ми беше показана за конкретното оборудване бяха доставени всички модули, с изключение
на сървър, тъй като е прибран, поради невъзможност за инсталиране в конкретния момент,
тъй като трябваше да бъде инсталиран в помещение, което реално е строителна площадка.
Самите бариери бяха с токозахранване, но помещението, в което трябва да се
инсталира сървъра нямаше постоянно токозахранване. Имаше временно пуснати кабели с
външно табло. Мястото, където беше отредено за монтиране на разплащателния терминал,
всъщност се оказа, че не е там. Нямаше токозахранвоне.
При строителни обекти, когато се работи, обикновено се изграждат и се подава
токозахранване с външно табло, което е извън строителната площадка или строителната
сграда. Там се подава ток и съответно с разклонители работниците си осигуряват
захранване. В случая системата на „Б.Т.“ изисква непрекъснато токозахранване. Затова
казах, че самият сървър не беше инсталиран, тъй като нямаше подходящо място за него.
Отивам с цел дефектиране на кабелна мрежа, в случая комуникационна мрежа.
Установихме повреди. На първоначалния оглед, преди Нова година бяха отстранени
конкретните проблеми с комуникация между разплащателен терминал и мястото, където
трябва да бъде инсталиран сървъра от мястото, където се инсталира сървъра външни
колонки. Аз лично С.М.“ по официален канал не съм ги уведомил. С конкретния контакт
Д.Я. съм уведомил. Всичките неща са коментирани директно с него, устно
Сървъра е за външен монтаж според офертата, която ми беше предоставена. Самата
система, която трябва да бъде инсталирана, по начина, по който е измислена,
разплащателното табло или платежния терминал е за вътрешен монтаж. Съответно и
предназначението му е не само да съхранява механизмите, които приемат банкноти и
монети, а и да съдържа основния сървър, който осигурява комуникацията и дейността на
тази система.
Това табло не беше и инсталирано, тъй като болницата е преценила, че всъщност не е
подходящо мястото, където трябва да се инсталира. Беше сложено на стълбището на
сградата. Първоначалните тестове, които правихме с тази комуникационна мрежа бяха с
външен кабели, които в последствие трябваше да се вкарат в него.
Интернет за конфигуриране на системата беше пуснат много по-късно, след
разговори с представителите на С.М.“, в случая Д.Я.. Разговарях със служител от IT отдел в
С.М.“, който каза, че ще препредаде информация на по-висщестоящи. Разговарях с още един
техен колега, който им се води техен началник, за да ми се осигуря някакъв интернет достъп
до сървъра, временно, за да може да бъде конфигурирана. Това е едно от последните неща,
които се случиха като изпълнение, поискано от тяхна страна да се осигури интернет достъп.
Не мога да кажа като дати, може би 10-12 февруари.
Приемо-предавателен протокол при всеки един монтаж, на каквото и да е оборудване,
се издава при монтирането на това оборудване. Издаването му е в абсолютно функционален
вид, т.е минали са тестове. Установено е че всички модули са монтирани и ние сме
преценили, че това е система, която може да бъде предадена на клиента.
12
Последно посетих обекта февруари месец. Правихме тестване на самата система и
конфигурация, но без финалното конфигуриране на тази система, няма как да бъде издадена.
За да има пълната функционалност на системата, така както е поръча, със сигурност
трябва да има регистрация към системата на „Май пос“. Същата беше започната от
конкретния служител на IT сектора, след като аз му казах, че всъщност това не е негова
работа, а трябва се върши от финансов отдел, тъй като регистрацията е обвързана с фирмата,
която упражнява дейността по събирането на парите, тя не беше и довършена към момента,
когато искаха да прехвърлям регистрацията, така си и остана. Предадоха към друг отдел,
който трябва да се занимава с регистрирането.
Възможно е да е имало момент с платежната система. Проблемите са установявани в
момента, в който се тества самата система. Имаше някакъв проблем с приемането на
банкнотите. Намери се някакво конкретно решение. Дадох препоръка да се смени
конкретния модул. Мисля, че банкнотите се приемаха нормално.
Всички спомагателни модули на самата система, т.е. бариери, детектори за коли си
бяха функционални.
Неправилната експлоатация на която и да е система би могла да доведе до грешки.
Присъствах на огледа на вещото лице. Това продължи около 30 минути. В протокола
беше написано, че е тестван монетния и банкнотоприемащия механизъм. В мое присъствие
такъв не е тестван. Аз лично му показах как се сканира билета на скенерното устройство и
той си направи снимки вътре в разплащателния терминал какво представлява.
В случая, понеже билета беше в срок, т.е. до 25 минути системата не таксува издаден
билет, му изписва съобщение, в което се казва, че няма заплащане, което означава, че
разплащателния терминал има връзка със сървъра, където се съхраняват данните за всеки
един билет.
Тъй като системата се предлага директно от производител, заедно с приемо-
предавателен протокол се представят и сертификатите.
Това е имейл, който Д.Я. ме помоли да опиша нещата, т.е състоянието на системата
към настоящата дата, който е препратен към ръководството на С.М.“.
На въпроси на адв. С., свидетелят: С мен не беше съгласувано монтирането на
платежния терминал. Предварително не знаех къде ще бъде монтиран, само по
спецификация, че е за външен монтаж. Беше ми споменато, че би трябвало да се намира в
помещението на кафето. Когато беше монтирано отвън разбрах, че ще бъде монтирано
отвън. Един ден, когато отидох беше сложен на някаква метална стойка пред входа на
конкретното кафе.
Не специално за нас бяха осигурени временните кабели. Осигурено е токозахранване
за извършване на СМР. За реализиране на временни тестове, да, но не и за пълна
функционалност на системата.
Никъде го няма отразено, че липсва токозахранване с постоянни кабели.
13
Кабели за интернет със сигурност не е имало. Знам, че там на място има оптичен
интернет. Тъй като инфраструктирата на болницата е изключително специфична като
топология на мрежата, ние нямаме право на вътрешен мрежов достъп до тяхната система.
Начина, по който работи тяхната оптична мрежа си е тяхна работа и тяхна собственост. За
да ни бъде предоставен интернет достъп, те трябва да конфигурират тяхната вътрешна
мрежа, по която наше устройство може да вижда интернет достъп. Това не може да бъде от
нас. Не може просто да се свържем на някакъв оптичен кабел по някакъв начин и да
получим достъп до интернета.
Не съм изисквал предварително чертеж на кабелната инфраструктура на болницата.
Принципно не смятам, че такъв ми е необходим. Аз не съм го изисквал. На мен конкретно
не ми трябва, тъй като тя беше сложена, когато аз отидох там. В момента, в който първият
изпълнител е отишъл на обекта, тавана не е съществувала.
Последно бях на обекта февруари месец.
Знам за проблем с принтера. Същият беше подменен януари месец. Проблема с
принтера беше неправилно монтирана защитна капачка, поради което беше попаднала вода,
хартията се беше намокрила и принтера не можеше да работи правилно.
Софтуера на бариера е нещо разделно от системата, която предлага „Б.Т.“. Самата
бариера е чисто автоматично устройство, което бива задействано от контролер, който се
инсталира с нашата система, в случая на Б.Т.“.
Системата „unblock“ съдържа софтуер. Не мога да кажа дали има проблем със
софтуера й, докато не се направят някакви тестове, за да кажа, че конкретен модул не
работи. Аз не съм изключително софтуерен специалист, аз извършвам физически монтажи и
дефектирам мрежи. Не мога да кажа, че софтуера на тази система не е функционален. Като
тестове не сме и стигнали до софтуерни настройки, примерно на потребителски терминали
и т.н.
Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият беше освободен от залата.

Адв. С.: Нямам доказателствени искания. Представям списък с разноски.
Адв. Н.: Във връзка с твърдението на първият свидетел, че модулите са повече от 20
годишни, моля, да ни бъде предоставена възможност да представим фактурите кога са
закупени, с които да удостоверим, че те не са отпреди 20 години, както и да представим
имейл кореспонденция от 18.01.2022г., което сме го описали в становището, но не е
приложено към делото.
Адв. С.: Възразявам и по двете искания. Считам, че е налице преклузия по
отношение и на двете доказателствени искания. До момента ответната страна можеше да
представи тези документи, а отделно то това смятам, че са неотносими. Фактурата сама по
себе си няма да докаже това, което ответника се домогва да докаже.

14
СЪДЪТ счита, че следва да бъде предоставена възможност на ответната страна да
представи доказателства за закупуване на оборудването, както и имейл кореспонденция от
18.01.2022г.

О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответната страна да представи доказателства за
закупуване на оборудването, както и имейл кореспонденция от 18.01.2022г.

За събиране на доказателства, СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ОТЛАГА делото и го НАСРОЧВА за 11.07.2022 г. от 13:30 часа, за която дата
страните са редовно уведомени.

ПРОТОКОЛЪТ, изготвен в открито съдебно заседание, което приключи в 12:17
часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
15