Решение по дело №26/2019 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 72
Дата: 21 май 2019 г. (в сила от 13 юни 2019 г.)
Съдия: Галин Христов Георгиев
Дело: 20193210200026
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

     Р Е Ш Е Н И Е

                №…..

                                                        ГР.БАЛЧИК,21.05.2019  г.

 

                                        В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав, в публично съдебно заседание на десети май през две хиляди и деветнадесета година,   в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ  :ГАЛИН ГЕОРГИЕВ

                                                      СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :1.

                                                                                                         2.

при секретаря: ДОБРИНКА ТАШЕВА

и в присъствието на прокурора:.БЕЗ

като разгледа докладваното от Председателя  АНХД26  по описа за..2019 год.на БРС,  за да се произнесе взе предвид следното:................................................…

 

Производството е образувано по предявена жалба от Й.К.Й.,ЕГН**********,***,срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №2106938 на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбата е постъпила,чрез административно наказващия орган, в Районен съд-Балчик с Рег.№344 на 30.01.2019г.,ведно със административната преписка  Й. твърди в жалбата си,че обжалвания електронен фиш е необоснован,незаконосъобразен.

Моли съда да отмени изцяло електронния фиш,като незаконосъобразен.

 Редовно призован,жалбоподателят не се явява в с.з.лично.Изразява допълнително писмено становище по жалбата,като моли съда да отмени процесният обжалван електронен фиш.Представя искани от съда писмени доказателства относно връчването на електронния фиш.

Възиваемата страна,редовно призована не се представлява в с.з.Не изразява становище по жалбата.

Съдът след преценка на събраните доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

Жалбоподателят е водач на МПС.

На 06.06.2018г.,лек автомобил марка „Опел Астра” рег.№ТХ****ХА,се движил в населено място,а именно в с.Оброчище,по път II-71,до стадионите,на кръстовището с ул.Ком,в посока на движение към гр.Добрич,Балчишка община,Добричка област.

На 06.06.2018г.,в 11,08ч.,автомобилът,бил засечен с техническо средство- АТСС ARN САМ S1, №11743с2(снимка №11743С2/0020222 от 06.06.2018г.)

 Автоматизираното техническо средство за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение АТСС ARN САМ S1, №11743с2 е монтирано на конкретното място,въз основа и по повод на изпълнение на дейност по контрол на пътното движение и работата с АТД на обслужваната от РУ на МВР-Албена територия и назначените в наряд на смяна от 10,30часа до 12,03 часа на 06.06.2018год.

Доказателства за това са приетите от съда писмени доказателства,а именно: протокол за използване на АТС на 06.06.2018год.,списък на нарядите за обслужване на постове,маршрути,патрулни участъци за 06.06.2019год.

В процесният електронен фиш е прието,че автомобилът бил управляван в нарушение на разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП,с установена скорост от 75км/ч.,при ограничение на скоростта на движение в населено място,в размер на 50 км/ч.,като превишената стойност е в размер на 25 км/ч.

В момента на констатиране на административното нарушение,жалбоподателят не бил спрян от контролния полицейски орган.В последствие,служителят,който работел с АТС за видеоконтрол копирал от системата,заснетия снимка№11743С2/0020222 от 06.06.2018г и започнал процедура по установяване на водача,управлявал автомобила на процесната дата,час и място.

От справката за собственост е установено,че автомобилът се е управлявал от жалбоподателя Й.К. Ѝ..Срещу него е издаден Електронен фиш серия К №2106938,връчен на Й. на 04.01.2019год.

 Било прието,че жалбоподателят Й.К.Й. е допуснал административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП,поради което е издаден електронен фиш Серия К №2106938, с който на Й. е наложено административно наказание Глоба в размер на 100 лева.

           Гореизложената фактическа обстановка се установява по събраните по делото доказателства.

           При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление,по отношение на законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата :

Жалбата е депозирана в срок.Жалбоподателят е уведомен за съставения срещу него електронен фиш,видно от писмена разписка на 04.01.2019год.Жалбата срещу процесния електронен фиш е подадена в регистратурата на възивемата страна и входирана с Рег.№357000 на 11.01.2019год.Спазен е четиринадесет дневния законов срок ,в който жалбата е подадена.

С оглед на това жалбата е процесуално допустима.

Относно материално-правната и процесуална законосъобразност и обоснованост на обжалваното наказателно постановление.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 

 

 

 

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

 

 

 

 

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 

 

 

 

В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

Този факт се доказва от представеното ,като писмено доказателство удостоверение за одобрен тип средство за измерване№17.09.5126 от Председателя на Българския институт по метрология.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 

 

 

 

 

 

 

 

В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на съда цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21, разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни относно одобрения тип средство за измерване ,а именно Автоматизирано техническо средство АТСС ARN САМ S1, №11743с2.

 Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото.

 

 

 

 

В случая нарушението е установено от Автоматизирано техническо средство АТСС ARN САМ S1, №11743с2 надлежно калибровано, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от  автоматизирана система,като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Съгласно разпоредбата на чл.188 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.В конкретния казус е установено,че имено жалбоподателя,като собственик е управлявал лекия автомобил марка„Опел Астра”с рег.№ТХ****ХА.

 

 

 

 

 

 

 

 

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: за самоличността на служителя, наложил глобата; за самоличността на нарушителя; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

Процесният електронен фиш е съобразен като съдържание,форма и реквизити с изискванията на закона.Не е налице твърдяното съществено процесуално нарушение от страна на жалбоподателя.

В административната преписка са представени пълни и взаимно допълващи се доказателства,установяващи по безспорен начин виновното допускане на административното нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП от страна на Й..Изискванията на закона за формата и съдържанието на електронния фиш,не включват детайлно описване на всички доказателства,въз основа на които той се издава.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на 06.06.2018г. видно както от снимка №11743С2/0020222 от 06.06.2018г., така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП,при избиране на скоростта на движение,водачът на ППС не бива да превишава стойността от 50 км/ч.при движение в населено място,за категорията превозно средство,в конкретния казус.

В настоящия случай ,нарушението е констатирано в населено място,а именно в с.Оброчище Балчишка община.

 

 

 

 

Санкционната норма на  чл.182 ал.1т.3 от ЗДвП,предвижда, че водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място -за превишаване над 21 км/ч до 30 км/ч. - с глоба 100 лв.

Спорът по настоящото делото се свежда до това дали в случая имаме допуснато описаното в ЕФ административно нарушение и дали са допуснати съществени процесуални нарушение при издаването на електронния фиш.

Горецитираната правна норма,тази по чл.189,ал.4 от ЗДвП,както бе посочено и по-горе е въведено дефинираното понятие „АТСС”,ясно е проведено разграничението,че тези уреди за контрол,които установяват и автоматично заснемат нарушения,могат да бъдат както стационарни,така и мобилни,така както бе посочено и по- горе.Използваният от законодателя критерий в този случай е дали нарушението се установява в присъствие или отсъствие на контролен орган,като в разпоредбата на чл.189,ал.4 от ЗДвП изрично е посочено че когато при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.От анализа на посочената разпоредба следва извода,че административно наказателна отговорност може да бъде осъществена посредством издаването на електронен фиш както в случаите когато АТСС е мобилно,така и когато е стационарно,по аргумент и на чл.3 от Наредба №8121з-523/12.05.2015г. за условията и реда за ползване на АТСС и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,където е регламентирана процедурата,регулираща действията на контролните органи при използване както на стационарни,така и на мобилни технически средства  .Според посочената разпоредба на чл.3 от Наредба изрично е посочено,че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение  по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на Автоматизирана информационна система.

Тук вече следва да се посочи ,че ЗДвП бе доразвит и изрично вече е посочено,че издаването на ЕФ е тогава необходим ,когато за съответното нарушение не е предвидено на първо място лишаване от право да се управлява МПС и на второ не е предвидено да бъдат отнети контролни точки на водача.

От казаното до тук ,следва извода,че по отношение на констатираното нарушение на разпоредбата на чл.182,ал.1,т.3 във вр.с чл.21,ал.1 от ЗДвП е предвидено единствено административно нарушение Глоба ,поради което в този смисъл съдът преценява ,че правилно наказващият орган е издал не НП ,а електронен фиш.

При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушение,водещи до отмяната му.   

Последния е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4,във вр.с чл.188,ал.1 от ЗДвП.Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно Й.К.Й.,в качеството му на собственик на МПС,управляващ автомобила,към момента на допускане на административното нарушение, е бил санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.

Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.1,т.3 от ЗДвП,размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.

В този смисъл не са налице основания за отмяната му ,на основанията посочени в Жалбата.        

Водим от гореизложеното,съдът,

          

 

                                               Р     Е     Ш     И     :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на Глоба,серия К №2106938 на ОД на МВР-Добрич,с който за констатирано на 06.06.2018г.,в 11,08ч.в с.Оброчище,Балчишка община,Добричка област,по път II-71,до стадионите,на кръстовището с ул.Ком,в посока на движение към гр.Добрич ,при управление на лек автомобил марка „Опел Астра”с рег.№ТХ****ХА,административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП,на Й.К.Й. ЕГН**********,***,е наложено административно наказание Глоба в размер на 100лв.(сто лева),като законосъобразен.  

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Добрич в четиринадесет дневен срок от съобщението му до страните.

 

 

 

                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ :