Решение по дело №7/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2020 г. (в сила от 2 март 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20207220700007
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 45

 

гр. Сливен 02.03.2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на седемнадесети февруари,  две  хиляди и двадесета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 7/2020 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на Ж.Ж.Б. с адрес *** срещу Решение № ЗИ-01-67/30.12.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ), с което е отказано предоставяне на достъп до обществена информация по Заявление вх. № ЗИ-01-67/20.11.2019 г.

Жалбоподателят моли за отмяната на оспорения отказ като незаконосъобразен и съдът да разпореди на АДФИ да му бъде предоставен достъп до доклад № ДИ3СЛ-3/18.06.2018 г. и заключението към него, отразяващ резултатите  от извършената финансова проверка на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД. Твърди, че неправилно му е отказано, с мотиви, че редът за предоставяне на такава информация е регламентиран в чл. 198, ал. 1 от НПК.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и подържа жалбата си на заявените основания. Счита, че исканата информация следва да му бъде предоставена, тъй като той е подал сигнал за нередност на „ВиК“ Сливен. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени оспорвания отказ и да задължи ответника да предостави исканата обществена информация.

Административният орган – Директор на Агенция за държавна финансова инспекция, чрез гл. юриск. К. в съдебно заседание оспорва жалбата. Сочи, че постановеното решение, с което е отказан достъп до информация, е правилно и законосъобразно. Основанието за постановяване на отказ за предоставяне на информацията е наличието на специален ред, който дерогира общото правило на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ. Отказът на административния орган е съобразен с императивната забрана на чл. 198, ал. 1 НПК, във връзка с отговора от Окръжна Прокуратура - Сливен, че докладът е част от материалите по разследване, което не е приключило. Моли съдът да отхвърли жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура - Сливен, редовно уведомена, не взема участие в производството по делото.

Административен съд Сливен, след като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните в съдебно заседание и прецени събраните и относими по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е образувано по подадено от Ж.Ж.Б. Заявление за достъп до обществена информация, заведено с вх. № ЗИ-01-67/20.11.2019 г., за предоставяне на достъп до доклад № ДИ3СЛ-3/18.06.2018 г. и заключението към него, отразяващи резултатите за извършена финансова инспекция на „Водоснабдяване и канализация - Сливен" ООД.

По повод подаденото заявление от АДФИ, с писмо изх. № 312-01-67/04.12.2019 г. е изискано становище на ОП – Сливен, следва ли на заявителя Ж.Б. да бъде предоставен достъп до доклада. С писмо изх. № 1873/2018 от 11.12.2019 г. П. М. Р. от ОП – Сливен информира АДФИ, че досъдебно производство № 46/2018 г. по описа на ОСО-ОП- Сливен, вх. № 1873/2018 г. на ОП- Сливен, по което е приобщен Доклад ДИ3СЛ-3/18.06.18г., се намира на стадия на разследването, респективно – важи забраната по чл. 198, ал. 1 от НПК.

С Решение изх. № ЗИ-01-67 от 30.12.2019 г. на Директор на АДФИ, отказва достъп до обществена информация, съставляваща копие на Доклад ДИ3СЛ-3/18.06.18г. и заключението към него. Изложени са съображения, че в настоящия случай, редът за предоставяне на исканата информация от г. Ж.Ж.Б. е регламентиран в чл. 198 от Наказателнопроцесуалния кодекс, който урежда необходимостта от разрешение на прокурора при разгласяване на материалите по разследването. Това е специален ред, изключващ възможността за свободен достъп на информация по реда и при условията на ЗДОИ. Цитирано е постъпилото становище от Окръжна прокуратура - Сливен, че не следва да се предоставя по реда на ЗДОИ доклад № ДИ3СЛ- 3/18.06.2018 г., отразяващ резултатите от извършена финансова инспекция на „Водоснабдяване и канализация - Сливен" ООД. Решението е съобщено на заявителя на посочения е-mail адрес на 30.12.2019 г. Жалбата срещу решението е подадена на 07.01.2020 г. до Административен съд Сливен, по която е образувано настоящото производство.

Предвид установеното от фактическа страна съдът намира следното от правна страна. Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по същество, като подадена в срок и от надлежна страна.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна при следните съображения:

Решението е издадено от компетентен орган. Обществените отношения свързани с достъпа до обществена информация са уредени от ЗДОИ. Законът не посочва конкретен държавен орган натоварен с функции по предоставяне на достъп до обществена информация. В чл. 28, ал. 2 ЗДОИ е предвидено, че органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Съгласно чл. 9, ал. 1 от Закона за държавната финансова агенция Агенцията се представлява и ръководи от директор. Следователно той е компетентния орган, който следва да се произнесе по подаденото заявление. Решението е подписано от Главен секретар на АДФИ, съгласно Заповед № ФК-09-245/16.12.2019 г. на Директор на АДФИ. Отказът да се предостави исканата информация, е постановен в предвидената от закона писмена форма, с което е спазено изискването на чл. 59 АПК. Решението е подробно мотивирано и от изложеното в него може ясно и безпротиворечиво да се разбере, защо е отказан достъпът до поисканата информация. Посочено е и правното основание на отказа - чл. 37, ал. 1, т. 1 от  ЗДОИ. От изложените в акта и в предхождащите го писма мотиви, става ясно, че достъп се отказва, защото е налице друг ред за предоставяне на информацията, доколкото тя е част от материалите по досъдебно производство № 46/2018 г. по описа на ОСО-ОП-Сливен.

При постановяване на решението не е допуснато нарушение на закона. Съгласно легалното определение в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, "обществена информация", по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В случая, съдът намира, че информацията, достъп до която се иска е обществена по смисъла на закона, защото би могла да послужи да съставяне на мнение относно дейността на АДФИ, в чийто правомощия е извършването на финансови инспекции (чл. 8, ал. 1, т. 1 ЗДФИ). Информацията би послужила за съставяне на мнение относно дейността на проверените субекти и преценката на АДФИ относно тези действия. Обществената информация е: официална - която се съдържа в актовете, издавани от държавните органи при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 ЗДОИ), служебна - информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11 ЗДОИ). Задължените да предоставят обществена информация субекти са посочени в чл. 3 от ЗДОИ, а субектите на правото на достъп до информация в чл. 4 от с. з. Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая, от доказателствата по делото се установи, че доклада предоставянето, на който се иска по реда на ЗДОИ, е част от материалите по досъдебно производство № 46/2018 г. по описа на ОСО-ОП- Сливен, вх. № 1873/2018 г. на ОП- Сливен. Съдебната практика приема, че с разпоредбата на чл. 4, ал. 1 ЗДОИ е изключено приложението на този закон за информация, за която в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване. Редът за предоставяне на информация събрана в хода на наказателно производство и достъпът до документи и материали, които са част от същото, независимо от етапа, в който то се намира, е регламентиран в НПК. В този смисъл Решение № 5419 от 17.04.2014 г. на ВАС по адм. д. № 14213/2013 г., Решение № 2496 от 20.02.2014 г. на ВАС по адм. д. № 11832/2013 г..

Предоставянето на материали, които са част от доказателствата събрани в хода на наказателно производство, е регламентирано в чл. 198 НПК. Съгласно този текст материалите по разследването не могат да се разгласяват без разрешение на прокурора. Когато е необходимо, органът на досъдебното производство предупреждава срещу подпис лицата, които присъстват при извършване на действията по разследването, че не могат да разгласяват без разрешение материалите по делото и в противен случай носят отговорност по чл. 360 от Наказателния кодекс. В случая достъпът до доклада и заключението към него може да стане само с разрешение на прокурора, което в случая не е налице. След като искания доклад и заключението към него са част от материалите по досъдебното производство, правилно Директорът на АДФИ, като техен издател, е съобразил становището на наблюдаващия прокурор, обективирано в писмо изх. № 1873/2018 от 11.12.2019 г. и е отказал достъп до поисканата обществена информация. Неоснователни са наведените в жалбата и в хода на съдебното дирене възражения.

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

Основателно и своевременно се явява искането на административния орган за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в размер на 100,00 лева, съобразно нормата на чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за плащането на правната помощ и да се възложи в тежест на оспорващия.

Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2, пр. последно от АПК, Административен съд – Сливен        

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж.Ж.Б. с адрес *** срещу Решение № ЗИ-01-67/30.12.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ), с което е отказано предоставяне на достъп до обществена информация по Заявление вх. № ЗИ-01-67/20.11.2019 г.

ОСЪЖДА Ж.Ж.Б. с адрес *** да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София направените по делото разноски в размер на 100 лв. / Сто / лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване .

 

 

 

 

 

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: