Решение по дело №535/2019 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 260000
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Ангелина Гергинова Гергинска
Дело: 20191890200535
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

260000

гр. Сливница, 04 януари 2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – гр. Сливница, шести състав, в публично съдебно заседание, седемнадесети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:Ангелина Гергинска

 

при участието на секретаря Мария Иванова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 535 по описа на съда за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

            Е.П.Б. с ЕГН: **********, чрез пълномощника си адв.Т.Ч. -САК със съдебен адрес *** обжалва НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.6 ЗБЛД му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00лева на основание чл.80, т.5 ЗБЛД.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление с искане да бъде отменено. Навеждат се доводи за изтекла погасителна давност. В съдебно заседание, редовно призован жалбодателят  не се явява ,  не се представлява. Представя писмено становището си , с което поддържа жалбата си.

Административнонаказващият орган не изразява становище по жалбата, представя административнонаказателната преписка. В съдебно заседание не се явява, не се представлява, не сочи доказателства, не прави доказателствени искания.

Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства /акт за установяване на административно нарушение № 234П от 31.07.2014 г., наказателно постановление № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница, справки за нарушител, съдебнопсихиатрична експертиза, както и всички приети по делото писмени доказателства/ намира следното:

На 31.07.2014 г., около 05,30часа в с Хераково, полицейските служители – С.К. и Ц.Ц., извършват проверка на жалбодателя, като в момента на проверката, същия непредставил документ за самоличност /лична карта/. За констатираното нарушение му бил съставен АУАН № 234П от 31.07.2014 г от Ст.К., в присъствието на св. Ц.Ц. и на жалбодателят, който го подписал като саморъчно отбелязал че няма възражения. Въз основа на така съставения акт за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното наказателно постановление № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.6 ЗБЛД му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00лева на основание чл.80, т.5 ЗБЛД.

С оглед на така приетата за установена фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

От приложените по делото доказателства е видно, че наказателно постановление № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница е връчено на жалбоподателя на 08.09.2014г. като е направено отбелязване, че е връчено на основание чл.58, ал.2 ЗАНН. Видно от приложената докладна записка от 02.09.2014г. от МлПИ при 04 РУП-СДВР относно връчваннето на процесното НП, от която е видно, че жалбодателят по данни на домоуплавителя на блока, живее на адреса, но тъй като дядо му е болен на легло не отваря вратата при позвъняване. Само въз основа на тези данни, административнонаказаващият орган е счел че е налице хипотезата на чл.58, ал.2 ЗАНН и счил процесното НП за връчено. Съдът намира, че при така установените данни, не е налице цитираната разпоредба, т.к. не е установено, че жалбодателят не е намерен на посоченият адрес, напротив, установен е на адреса, още повече че не са събрани доказателства относно наличието на нов , неизвестен адрес. Предвид изложеното, съдът намира, че неправилно е била приложена разпоредбата на читираният текст от ЗАНН, като приема, че процесното НП е било редовно връчено на 27.08.2019г., ведно със справка за задълженията му към НАП. Жалбата срещу процесното НП е подадена 03.09.2019г., видно от печата на завеждане на жалбата , поради и което  съдът приема, че жалбата е допустима с оглед на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл.59 от ЗАНН 7-дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.

Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с който се установява извършването на административното нарушение. В чл.42 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен. Посочените в чл.42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на административно нарушение са с императивен характер. В конкретния случай съдът, след като се запозна с акт за установяване на административно нарушение  № 234П от 31.07.2014 г, намира, че същият отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН.

            Производството по налагане на административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на административно-наказателно производство, наличие на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се произнесе, наказващият орган проверява съставения акт за установяване на административно нарушение за неговата законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер административно наказание.

В чл.57, ал.1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно. Посочените в чл.57 ал.1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са императивни по характер. В конкретния случай съдът, след като се запозна внимателно с наказателно постановление № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница, намира същото за издадено от компетентен орган в кръга на правомощията му.

Осъществявайки контрол за законосъобразност на процесното наказателно постановление, съдът намира, че е изтекъл абсолютния давностен срок от три години, считано от датата на извършване на деянието, за ангажиране на административната отговорност на жалбодателя. В административно – наказателното производство, съгласно чл.11 от ЗАНН, по въпросите на вината, вменяемостта, обстоятелствата, които изключват отговорността, се прилагат разпоредбите на общата част на НК, доколкото в този закон не се предвижда друго. Препращането е общо и важи за всички обстоятелства, които изключват административно – наказателната отговорност, включително и давността. В ЗАНН няма изрична правна уредба на давността за наказателно преследване. Съществува уредба единствено на давността за изпълнение на вече наложено административно наказание с влязло в законна сила наказателно постановление. По силата на субсидиарно приложимата разпоредба на чл.80, ал.1, т.5 от НК за административни нарушения по смисъла на чл.6 от ЗАНН, давността е три години. Съгласно чл.80, ал.3 от НК, тя започва да тече от довършването им, а тези които траят непрекъснато или са продължавани – от прекратяването им. При всички случай обаче, независимо от това колко пъти е спирана или прекъсвана давността, съгласно разпоредбата на чл.81, ал.3 от НК, наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока по чл.80, ал.1, т.5 от НК.

В конкретния случай, против жалбоподателя е съставен акт за извършено административно нарушение на 31.07.2014г. Процесното наказателно постановление е издадено на 06.08.2014г. Процесното НП е връчено на жалбодателя на 27.08.2019г. Следователно още към 31.01.2019 г., е изтекъл абсолютния давностен срок – четири години и шест месеца. С изтичането на давностния срок , независимо от спирането или прекъсването на давността, се изключва въобще административно – наказателното преследване, включително и възможността да бъде реализирана в бъдеще отговорността на нарушителя. Пропускането на абсолютния давностен срок е заличило деянието, като единствено годно основание за налагане на административно наказание. Следователно издаденото вече наказателно постановление не може да служи за осъществяване на давностно погасена административно – наказателна отговорност. Поради тази причина обжалвания санкционен акт се явява незаконосъобразен на посоченото по – горе основание и следва да бъде изцяло отменен, без да се проверява дали е извършено или не процесното деяние от обективна и субективна страна.

Следва да се вземе предвид и обстоятелството, че жалбодателят към датата на извършване на административното нарушение се е намирал в състояние на продължително разстройство на съзнанието, обуславящо невменяемост, което се установява от изготвената и приета по делото съдебно-психиатрична експертиза. Този факт е самостоятелно основание за отмяна на процесното НП, поради липсата на субект на нарушението.

Предвид изложеното, процесното наказателно постановление следва да бъде изцяло отменено.

По разноските:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски. С оглед изхода на делото такива се дължат само на жалбоподателя. Последният е направил изрично искане за присъждане на разноски в размер на 400 лева, сторени за заплащане на адвокатско възнаграждение. По делото е доказано извършването на разноски от жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в договора за правна защита и съдействие, приложен към жалбата, е удостоверено възнаграждението да е заплатено в брой. Следователно претенцията е основателна в пълния си размер.

В хода на производството, са сторени и разноски от съда за вещо лице в размер на 250,00лв.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 АПК, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административнонаказващият орган, а това е ОД на МВР – София като второстепенен разпоредител с бюджетни кредити по аргумент от чл. 43 ЗМВР – така Решение № 13009 от 02.10.2019 г. по адм. д. № 7758/2018 на Върховния административен съд.

Воден от горното, съдът

 

                                                                   Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯВА изцяло НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 234П от 06.08.2014г. на началник  РУП-Сливница, с което на Е.П.Б. с ЕГН: **********,***, за нарушение по чл.6 ЗБЛД му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00лева на основание чл.80, т.5 ЗБЛД.

ОСЪЖДА ОД на МВР – София да заплати на Е.П.Б. с ЕГН: **********, сумата от 400,00лв., представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА ОД на МВР – София да заплати на РС-Сливница сумата от 250,00лв., представляваща разноски за вещо лице.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14 -  дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

СЪДИЯ: