Р Е
Ш Е Н
И Е № 475
Гр.Пловдив,02.08.2019
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Пловдивски
окръжен съд,търговско отделение,в закрито заседание на втори август през две
хиляди и деветнадесета година в състав:
Окръжен съдия:КРАСИМИРА ВАНЧЕВА
като разгледа докладваното от съдията
т.д.№645 по описа за 2019 г.,ХX-ти
състав,за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
по чл.25 от ЗТРРЮЛНЦ.
Постъпила
е жалба от Потребителна кооперация „НАРКООП“-гр.Клисура,обл.Пловдив,с ЕИК
*********,подадена чрез председателя на кооперацията Д.М.К.,против отказ №20190418121134-2
от 19.07.2019 г. на Агенция по вписванията-Търговски регистър,постановен по
заявление с вх.№ 20190418121134 от 18.04.2019 г.,с което е поискано обявяването
в търговския регистър на годишния финансов отчет на кооперацията-жалбоподател
за 2018 г.В жалбата са изложени подробни аргументи,въз основа на които
кооперацията-жалбоподател счита обжалвания отказ за
неправилен,незаконосъобразен и постановен в противоречие с материалния закон и
моли същият да бъде отменен,като заедно с това бъдат дадени задължителни
указания на длъжностното лице за обявяването на ГФО на кооперацията за 2018 г.
ПОС,след
като прецени приложените доказателства,доводите в жалбата и след служебна
проверка по електронната партида на кооперацията-жалбоподател в ТР към
АВ,приема за установено следното:
Жалбата
очевидно е подадена в законоустановения 7-дневен срок по чл.25,ал.1 от ЗТР,тъй
като е постъпила в АВ на 25.07.2019 г.,а отказът е постановен на 19.07.2019
г.Наред с това жалбата е редовна,изхожда от надлежна страна с право на жалба и
правен интерес от обжалване,а и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол
акт на Агенцията по вписванията.С оглед на това процесната жалба се явява
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана
по същество жалбата е и основателна.
Обжалваният
отказ е постановен по заявление с вх.№ 20190418121134 от 18.04.2019 г.,с което
е поискано обявяването в търговския регистър на годишния финансов отчет за 2018
г. на Потребителна кооперация
„НАРКООП“-гр.Клисура, обл.Пловдив,с ЕИК *********.Отказът е основан на
аргументите,че със заявлението на са представени списък на
член-кооператорите,присъствали на общото събрание,приело представения на
обявяване ГФО,както и актуално извлечение от книгата на член-кооператорите и
доказателства за редовно свикване и уведомяване на член-кооператорите за
проведеното общо събрание,а също и пълномощни.Направена е и констатация за
липсата на документ за платена държавна такса и са изложени доводи за
дължимостта на такава такса по подаденото заявление.И на следващо място,отказът
е основан на мотива,че на заявителя са били дадени указания на основание
чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ за
отстраняване на нередовностите по подаденото заявление,но в определения срок по
чл.19,ал.2 от същия закон недостатъците на са отстранени.
Съдът
констатира,че действително са били дадени на заявителя указания по реда на
чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ,обявени в ТР по електронната партида на
кооперацията-жалбоподател на датата 16.07.2019 г. /и налични на хартиен носител
към изпратената на съда преписка по процесната жалба/,с които е указано да
бъдат представени липсващи и описани в указанията /а после и в самия
отказ/ документи,отнасящи се най-общо казано
до свикването и провеждането на общото събрание,на което е бил приет
представеният за обявяване годишен финансов отчет на кооперацията.Указано е
също така да се представи и документ за платена държавна такса по заявлението.В
срока по чл.19,ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ не е подавано заявление обр.Ж1 за отстраняване
на описаните в указанията недостатъци,но въпреки това съдът намира обжалвания
отказ за неправилен и незаконосъобразен по следните съображения:
Посочените
в указанията документи несъмнено се отнасят до свикването и провеждането на
общото събрание на член-кооператорите,но съдът намира,че в случая тези
документи изначално не е било необходимо да се представят и с оглед на това не
е следвало да бъдат давани указания по
реда на чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ за представянето им.Съображенията на съда в тази
насока са следните:
Съгласно
чл.21,т.5 от ЗТРРЮЛНЦ,когато има подадено заявление за обявяване на акт,в това
число и на годишен финансов отчет,длъжностното лице по регистрация проверява
само дали подлежащия на обявяване акт е представен и дали отговаря по външните
си белези на изискванията на закона.Наред с това,съгласно разпоредбата на
чл.62,т.2 от Наредба №1 от 14.02.2007 г. за водене,съхраняване и достъп до
търговския регистър,към заявлението следва да се приложат и документите,които
доказват изпълнение на изискванията относно приемането на подлежащия на
обявяване акт,ако такива са установени от закона.В чл.15,ал.4,т.5 от Закона за
кооперациите приемането на годишния финансов отчет е предоставено като
правомощие на общото събрание на кооперацията и съответно на това е необходимо
вземане на решение от събранието за приемането на отчета.
Предвид
гореизложеното съдът намира,че за обявяването в търговския регистър на годишния
финансов отчет на една кооперация е необходимо да се представи самият отчет и
да се представи решението на общото събрание на кооперацията за приемането на
отчета.Проверката на длъжностното лице по регистрация по чл.21 от ЗТР е строго
формална и следва да се ограничи именно до това дали е представен ГФО,дали той
отговаря по външните си белези на изискванията на закона и дали е представено
решение за приемането на отчета от оправомощения за това орган.
В
конкретния случай е представен ГФО на кооперацията-жалбоподател за 2018 г. и
длъжностното лице по регистрация очевидно е приело за редовен този акт от
външна страна,тъй като относно него указания по чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ не са
давани,нито в самия отказ са изложени аргументи относно редовността на
представения за обявяване акт.Налице е и решение на общото събрание на
кооперацията-жалбоподател за приемането на същия отчет,отразено в представения
със заявлението протокол №2 от 19.02.2019 г.Това решение е взето с
единодушие и по този начин е покрито и
надхвърлено мнозинството,изискващо се за приемане на този род решения съгласно
чл.18,ал.1 от ЗК и чл.29,ал.1 във вр. с чл.24,ал.1,т.7 от устава на
кооперацията-жалбоподател,обявен по електронната й партида в ТР.Ето
защо,взетото от общото събрание решение за приемане на ГФО на кооперацията за
2018 г. следва да бъде прието за валидно.Така установените обстоятелства са
достатъчни,за да обосноват извод,че представения със заявлението ГФО на
кооперацията-жалбоподател подлежи на обявяване.
Въпросът
за редовността на свикването и провеждането на общото събрание на дружество или
кооперация не е в обхвата на проверката по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ,извършвана от
длъжностното лице по регистрация,когато е подадено заявление за обявяване на
акт.От т.5 на този член следва,че такава проверка се извършва само при искане
за вписване на обстоятелство,но не и за обявяването на акт в търговския
регистър.Агенцията по вписванията не е правораздавателен орган,а
административен и при наличието на посочените в закона реквизити по едно
заявление за обявяване на акт,тя е длъжна да обяви акта,без да излиза от
обхвата на проверката по чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ.Достатъчно е заедно с представения
за обявяване акт да са представени и доказателства за приемането му от
оправомощения за това орган на търговеца /дружество или кооперация/ с
изискващото се от закона и устройствения
акт на търговеца мнозинство.Това в конкретният случай е сторено от
кооперацията-жалбоподател,като наред с ГФО за 2018 г. е представено
доказателство и за валидно взето с необходимото мнозинство решение от общото
събрание на кооперацията за приемането на този отчет.В регистърното
производство по подадено заявление за обявяване на акт не може да се контролира
законосъобразността на взетите решения на общото събрание,в това число-да се
извършва преценка за валидното свикване и провеждане на събранието и да се
изисква представянето на доказателства в тази връзка.Тези въпроси са предмет на
самостоятелен и то съдебен контрол по реда на чл.58 от ЗК.Ето защо в случая не
е следвало да се дават указания по чл.22,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ за представянето на
документи,удостоверяващи редовността на свикването и провеждането на ОС,взело
решението за приемане на ГФО.
Наред
с гореизложеното,съдът счита,че не е следвало да се изисква и представянето на
документ за платена държавна такса по процесното заявление.Такъв документ
действително липсва,но представянето му не е било необходимо,защото по
конкретното заявление държавна такса не се дължи.Съгласно чл.5,б.”к” от ЗДТ се
освобождават от заплащане на ДТ всички документи и книжа по
учредяване,регистрация и други промени на кооперации.Изброяването в тази норма
на освободените от държавна такса действия не е ограничително,а
напротив,употребеният в текста израз „и други промени” следва да се тълкува
разширително като проявление на приетата от законодателя политика за финансово
облекчаване дейността на кооперациите и дава основание да се приеме,че
кооперациите са освободени от държавна такса както за първоначалната си
регистрация,така и за каквито и да било други промени,подлежащи на вписване в
търговския регистър,включително и за обявяването актове в този регистър.Не би
могло да се изисква в посочената разпоредба на ЗДТ да е упоменато и обявяването
на ГФО,след като редакцията на текста е от 1991 г.,а изискването на обявяване
на ГФО е въведено далеч след това с нормата на чл.40 от ЗСч. /действал до
01.01.2016 г./ според изменението му,влязло в сила от 01.01.2007 г.С оглед на
тези съображения съдът счита,че държавна такса по подаденото от
кооперацията-жалбоподател заявление за обявяване на годишния й финансов отчет
за 2018 г. не се дължи и длъжностното лице по регистрация незаконосъобразно е
изискало представянето на документ за внасянето на такава такса.
Предвид
горните съображения съдът намира за незаконосъобразни и необосновани мотивите
на длъжностното лице по регистрация,на които е основан обжалвания отказ.С оглед
на това и като констатира,че наред с коментираните по-горе документи е
представена и изискващата се от закона декларация по чл.13,ал.4 от ЗТР,изходяща
от председателя на кооперацията-жалбоподател,както и декларация по чл.13,ал.5
от ЗТР от лицето-приносител на заявлението и пълномощно за същото лице от
председателя на кооперацията,съдът намира,че са налице всички законови
изисквания за извършване на заявеното обявяване на акт в Търговския
регистър.Ето защо обжалваният отказ следва да бъде отменен като незаконосъобразен
и на основание чл.25,ал.5 от ЗТРРЮЛНЦ следва да бъдат дадени задължителни
указания на Агенция по вписванията да извърши исканото обявяване на акт-ГФО за
2018 г. на кооперацията-жалбоподател.
Мотивиран
от горното съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразен отказ №20190418121134-2
от 19.07.2019 г. на Агенция по вписванията-Търговски регистър,постановен по
заявление с вх.№ 20190418121134 от 18.04.2019 г.,с което е поискано обявяването
в търговския регистър на годишния финансов отчет за 2018 г. на Потребителна кооперация
„НАРКООП“-гр.Клисура,обл.Пловдив,с ЕИК *********.
ЗАДЪЛЖАВА Агенция по вписванията да
извърши поисканото със заявление вх.№
20190418121134 от 18.04.2019 г. обявяване на акт-годишен финансов отчет за 2018
г. на Потребителна кооперация „НАРКООП“-гр.Клисура,обл.Пловдив,с ЕИК *********.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
Препис
от решението да се изпрати на Агенция по вписванията за сведение и изпълнение.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :