Решение по дело №680/2024 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 85
Дата: 7 май 2025 г.
Съдия: Ивета Николаева Петрова
Дело: 20241840200680
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 85
гр. Ихтиман, 07.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ОСМИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:ИВЕТА Н. ПЕТРОВА
при участието на секретаря Лиана Цв. Тенекева
като разгледа докладваното от ИВЕТА Н. ПЕТРОВА Административно
наказателно дело № 20241840200680 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Настоящото производство е образувано по повод жалба от „*“ ООД,
ЕИК *, със седалище и адрес на управление *, чрез адв. П. срещу Наказателно
постановление № 728084 -F715829 от 29.09.2023 г., издадено от началник
отдел „Оперативни дейности“ – гр. София, Дирекция „Оперативни дейности“
в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2 от
ЗДДС на жалбоподателя „*“ ООД, ЕИК * е наложено административно
наказание на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС „имуществена санкция“ в
размер на 700 / седемстотин/ лева за нарушение на чл. 118, ал. 6 от ЗДДС.
В жалбата се релевират възражения за допуснати нарушения на
процесуалния и материалния закон, водещи до незаконосъобразност на НП,
поради което се иска неговата отмяна. Претендират се разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. П.. Моли
съдът да уважи жалбата, като излага подробни аргументи, като основания за
отмяна на наказателното постановление.
Въззиваемата страна не се представлява в проведените съдебни
заседания. По делото са депозирани молби по хода на делото и по съществото
на спора, с твърдения, че обжалваното наказателно постановление е правилно
и като такова следва да бъде потвърдено.
Съдът намира, че жалбата е процесуално допустима - депозирана е от
надлежно легитимирана страна, насочена е срещу акт, подлежащ на въззивен
съдебен контрол и е подадена в законоустановения 14- дневен срок, поради
което подлежи на разглеждане по същество.
От фактическа страна съдът приема, че на 09.05.2023 г. е извършена
1
проверка на бензиностанция, находяща в *, стопанисвана от „*“ ООД, ЕИК *.
В обекта е установен един брой електронна система с фискална памет ЕСФП
модел „Ойл СИС 2.0Д-КL. При проверката е установена разлика между
доставеното количество гориво, по нивомерна система, и доставеното
количество, по документи, за дата 31.01.2023 г. Доставеното количество по
документи за дата 31.01.2023 г., които са както следва: АДД №********** и
УКН №0000000007501284 от 31.01.2023 г. - доставка по документ на „втечнен
нефт газ - други", код по КН 27111900, с посочено количество в размер на 11
720 л. обем при 15 градуса по Целзий; документ за удостоверяване на точния
адрес на мястото на доставка с №**********/5 - 31.01.2023 г., към акцизен
данъчен документ №0000000007501284/31.01.2023 г., за втечнен газ - LPG, с
код по КН 27111900, с посочено количество гориво 1060 кг., с получател „*“
ООД, ЕИК по БУЛСТАТ: *; товарителница №164783/31.01.2023 г., с посочено
количество гориво 1060 кг.; справка от цистерна с пореден номер 2065 от
31.01.2023 г., за разтоварено количество пропан-бутан 1060 кг., с плътност
0.5300 при 15 градуса по Целзий, равняващо се на 2000 литра.; служебен бон
№0095892/31.01.2023 г., за документална доставка по АДД
№0000000007501284/31.01.2023 г., с декларирано количество гориво 1060 кг.
пропан-бутан авто газ, равняващи се на 2000 литра. Съгласно служебен бон
№0095891 от 31.01.2023 г., за нивомерна доставка на пропан бутан, са
получени 773,500 литра, при 15 градуса по Целзий. Установена, разлики
между доставеното количество гориво по нивомерна измервателна система и
доставеното количество по документи за дата 31.01.2023 г. е в размер на 1
226,50 литра.
На 09.05.2023г. е съставен протокол за проверката, въз основа на който в
последствие е съставен акт за установяване на административно нарушение №
f 715829/14.07.2023 г. срещу „*“ ООД, ЕИК * за нарушение на чл. 118, ал. 6 от
ЗДДС.
Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното наказателно
постановление с № 728084-F715829 от 29.09.2023 г., издадено от началник
отдел „Оперативни дейности“ – София, Дирекция „Оперативни дейности“ в
ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя „*“ ООД,
ЕИК * е наложено административно наказание на основание чл. 185, ал. 2 от
ЗДДС „имуществена санкция“ в размер на 700 лева за нарушение на чл. 118,
ал. 6 от ЗДДС. На 06.10.2023г., в качеството му на пълномощник на
дружеството на адв. П. е връчен препис от наказателното постановление
срещу подпис.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена, въз
основа на събраните по делото писмени доказателства, приобщени към
доказателствения материал по реда на чл. 283 от НПК вр. чл. 84 от ЗАНН,
както и гласните доказателствени средства показанията на свидетелите – З. З.
П., М. В. Д., Г. Г. С., В. Б. Й. и Н. А. П.. Съдът кредитира цитираната
доказателствена съвкупност, тъй като същата е еднопосочна, а и между
страните няма спор по отношение на правнорелевантните факти.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН в това производство
районният съд следва да извърши цялостна проверка на законността на
2
обжалваното наказателно постановление, т.е. дали правилно е приложен както
процесуалният, така и материалният закон, независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал.1 от НПК , вр. чл. 84 от ЗАНН .
Настоящият съдебен състав намира, че както актът за установяване на
административно нарушение, така и наказателното постановление са
издадени от компетентни държавни органи, в рамките на предоставените им
правомощия, като са спазени изискванията за материална и местна
компетентност.
Законодателят е вменил на лицето задължение съгласно чл. 3, ал.3 от
Наредба № Н – 18/13.12.2006 г. на МФ, като същото е длъжно да предава на
НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност
за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в
обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване
от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни
горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо
устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол. Уточнение за
изискуемото от закона поведение е направено в Приложение № 1 от ПЗР към
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н -18 от 13 декември 2006
г. на МФ – функционални изисквания – раздел IIIб, точка 1, буква „е“, предл.
девето, където се посочва, че фискалните устройства предават по
установената дистанционна връзка данни от нивомерната система за доставка
на горива коригирани с продадените количества по време на доставката и за
наличните количества горива подавани автоматично от нивомерните системи
или ръчно въведени, когато данните не могат да бъдат прочетени от
нивомерната система.
Съдът, макар да няма специални знания в съответната област, има
възможност да използва общодостъпната за всички информация в интернет.
След обстойно проучване съдът достигна до изводът, че нивомерната система
с поплавък, каквато е в настоящият случай е от по-старо поколение, т.е. на
пазара вече се предлагат други нивомерни системи, произведени с цел да се
избегнат проблемите, които са установени с времето при нивомерните
системи с поплавък. Поплавъкът представлява подвижна част, която
механично измерва количеството на горивото. Реално тези остарели системи
не измерват нивото на горивото, а позицията на поплавъка. От своя страна в
дългосрочен план са установени различни външни фактори, които биха могли
да повлияят на позицията на поплавъка - начина на употреба изразяващ се в
често поддържане на ниско количество на горивото, остатъчни утайки в съда и
метеорологичните условия.
В настоящият случай съдът намира, че жалбоподателят е направил
всичко необходимо за отстраняване на проблема, който е възникнал по
независещи от него фактори. От представените по делото доказателства се
установява, че е налице един от факторите, който има способността да влияе
на местоположението на поплавъка, а именно ниските температури в
съответните дни. Съдът не разполага със средства и възможност да провери
останалите фактори, които посочи по-горе с оглед вида на съда в който се
намира горивото и вида на горивото.
3
Използваната нивомерна измервателна система, макар и от по-старо
поколение, не е забранена от закона. Напълно съответства на изискванията
заложени от Националната агенция от приходите.
От констатацията следва, че жалбоподателят е спазил реда и начина за
подаване на данни по чл. 118 ЗДДС в Национална агенция за приходите.
Предвид изложеното е изпълнен състава на чл. 3, ал.3 от Наредба № Н-
18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за
изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. на МФ –
Функционални изисквания – раздел IIIБ, точка 1, буква е, предл. девето.
Действително не се оспорва констатацията при проверката, че
нивомерната система не отчита коректно доставките, но при липса на
доказателства за обратното, не следва да се приеме, че това се дължи на
неправомерно поведение на представители на дружеството. Не се установява
на дружеството да е било известно, че техническите средства не предават
верни данни на НАП, доколкото такава обратна информация не се получава,
нито се установява целенасочена външна намеса върху уредите. Нарушаване
на пломбите в случая не е констатирано, като няма доказателствата по делото,
от които да се приеме, че нивомерната система е манипулирана чрез външно
въздействие. Административният орган не е доказал наличието на
целенасочено неправомерно поведение на дружеството при предаването на
неточни данни в НАП за наличното количество гориво в бензиностанцията.
Отделно нарушение при отчитането на продажби в обекта чрез ФУ не е
установено. Не може да се приеме, че дружеството е организирало дейност в
отклонение от данъчното облагане, както счита ответника.
Горната фактическа обстановка се установява и от свидетелските
показания на разпитаните по делото свидетели. По делото е преставена и
спрвка от БИМ, видно от която в периода преди, на и след проверката
температурите са били минусови, което от своя страна е фактор, който може
да влияе на точността на отмерването на нивомерната система.
От приетите по делото доказателства се установява, че в проверения
обект е имало инсталирана и работеща нивомерна измервателна система,
която е минавала метрологичен контрол. Установява се, че са били налице
множество технически проблеми с монтираната нивомерна измервателна
систева, за които проблеми жалбоподателя активно е настоявал за
отстраняването им.
Предвид всички събрани доказателства по делото се установи, че са
били налице технически проблеми и външни фактори, които не са в резултат
на бездействие и/или действие на санкционираното дружество, поради което
не може да се ангажира административнонаказателната отговорност на
санкционираното дружество.
С оглед установеното, не се установи извършено от жалбоподателя
нарушение, за което с атакуваното наказателно постановление му е
ангажирана отговорността.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 вр. ал. 1
ЗАНН, съдът
4
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 728084 - F715829 от
29.09.2023 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – гр. София,
Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с
което на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС на жалбоподателя „*“ ООД, ЕИК * е
наложено административно наказание на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС
„имуществена санкция“ в размер на 700 / седемстотин/ лева за нарушение на
чл. 118, ал. 6 от ЗДДС като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд София област на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII
от АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Препис от решението да се изпрати на страните.

Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
5