Решение по дело №335/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 243
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20217130700335
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                       Р    Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                  №……

 

                                                  гр. Ловеч, 20.12.2022 г.

 

                                             В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на тридесет и първи октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм.дело № 335/2021 г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е  по жалба от С.Й.К. *** чрез пълномощник срещу Решение № 2153-10-16/01.09.2021 г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е отхвърлена жалбата му срещу Разпореждане № 10214051544/01.07.2021 г. на Ръководител на „ПО” при ТП на НОИ Ловеч, с което е постановено осъвременяване от 01.07.2021 г. на размера на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст (ОСВ) в размер на 351.58 лв.

Оспорващият твърди, че обжалвания административен акт е неправилен и незаконосъобразен. Счита, че месечната сума за изплащане не е действително дължима. Посочва, че фактическия състав на чл. 100 от КСО не предполага отпускане на нова пенсия – такава, която не е получавана до този момент от правоимащото лице, а определяне на нов размер на отпуснатата и получавана от лицето пенсия, при наличието на вече установен осигурителен стаж и доход, както до датата в конкретния случай на отпускане на пенсия така и след нея. Според жалбоподателя  под „преизчисляване“ на пенсията трябва да се разбира възможността и условията, при които може да се иска изчисление на нов размер (на вече отпуснатата пенсия) от нова база включваща всички параметри, посочени в чл. 70 от КСО, а не базата въз основа, на която е изчислена отпуснатата вече пенсия, като спрямо нея се отнесе само допълнително начисления процент за осъвременяване. Твърди, че съгласно разпоредбата на чл. 70, ал.18 от КСО при преизчисляване или изменение на пенсията следва да бъде изчислен отново и индивидуалния коефициент, което решаващият орган не е сторил. Не е посочено в разпореждането дали е взет предвид друг коефициент или не е, което води до неяснота за получаващия пенсията как е изчислен новия размер. Иска се отмяна на оспореното решение като неправилно и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично и с упълномощен адвокат, като поддържа жалбата си. Претендират се разноски за адвокатско възнаграждение и внесен депозит за вещо лице. Депозирана е и писмена защита по същество на спора.

Ответникът по делото – Директорът на ТП на НОИ Ловеч чрез процесуален представител оспорва жалбата в съдебно заседание. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение. Депозирани са писмени бележки по същество на спора.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира от фактическа страна следното:

Административното производство по издаване на обжалваното решение е инициирано служебно във връзка с чл. 100 от КСО. Пенсиите, които са били отпуснати до 31.12.2020 г. подлежат на осъвременяване по чл. 100 от КСО от 01.07.2021 г. с процент равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година определен с решение на Надзорния съвет на Националния осигурителен институт (НС на НОИ). С решение по протокол № 5 от 3 юни 2021 г. НС на НОИ е определил процента за осъвременяване на пенсиите от 01.07.2021 г. на 5,00 на сто. На основание чл. 100 от КСО и/или ПМС № 200/23.06.2021 г. е издадено Разпореждане № 10214051544/01.07.2021 г. на Ръководител на „ПО” при ТП на НОИ Ловеч, с което, считано от 01.07.2021 г. е осъвременен размера на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал.1,2 на С.Й.К. в размер на 351,58 лв.

Разпореждането е връчено лично на жалбоподателя на 07.07.2021 г., който в законоустановения срок по чл. 117, ал.2 от КСО е подал жалба с вх. № 1012-10-113/05.08.2021 г., чрез упълномощен адвокат срещу Разпореждането пред Директора на ТП на НОИ – Ловеч, който с Решение № 1040-10-26/18.05.2018г. е отхвърлил жалбата като неоснователна, като е приел, че обжалваното разпореждане е правилно и законосъобразно.

Административният орган е приел, че осъвременяването иа пенсиите е регламентирано в чл. 100 от КСО. Съгласно текста на чл. 100, ал. 1 от КСО, пенсиите, отпуснати до 31 декември иа предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с решение на надзорния съвет на Националния осигурителен институт с процент, равен на 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. В случай, че процентът по ал. 1 е отрицателно число, пенсиите не се осъвременяват,

Осъвременяването се извършва върху действителния или запазен размер на пенсията към датата на осъвременяване, без изплащаните към нея добавки. Когато осъвремененият размер е под новия минимален размер се приравнява на него, а ако е над максималния се ограничава на този размер, съгласно разпоредбата на § 6, ал. 1 от преходните и заключителни разпоредби на КСО.

Преизчисляване по реда на тази разпоредба подлежат пенсиите на лицата, които имат отпусната пенсия до 31.12.2020 г. Осъвременяването по чл. 100 от КСО представлява увеличаване на стария размер на пенсията с точно определен процент.

През 2021 г. пенсиите, свързани с трудова дейност (каквато е в настоящият случай) се осъвременяват по чл. 100 от КСО, считано от 1 юли 2021 г. с 5 %(коефициент 1.050), като минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО от 1 януари 2021 г. (300 лв.) не се променя.

 С.К. е пенсионер, считано от 13.02.2006 г. Размерът на пенсията му към датата на осъвременяване - 30.06.2021 г. е 334,84 лв. Същият е определен с разпореждане № 10200774560/01.07.2020 г., което е връчено на лицето на 08.09.2020 г. и като необжалвано е влязло в законна сила.

При спазване на разпоредбата на чл. 100 от КСО, считано от 01,07,2021 г. на К. е осъвременена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и същата е определена в размер на 351.58 лв. ( 334.84 лв.х 1.050 - (5 на сто)).

С оспорваното разпореждане не се изчислява размер на пенсия по чл. 70 от КСО, не се определя индивидуален коефициент, не се преизчислява или изменя пенсия, а единствено се извършва осъвременяване на същата по реда на чл. 100, ал. 1 от КСО по методиката описана по-горе.

За пълнота е отбелязано, че приложеното към жалбата удостоверение образец УП-2 №3/15.01.2004 г. за осигурителен доход за периода от 01.01.1987 г. до 31.12.1989 г. - 15 184.00 лв. е взето предвид при определяне на индивидуалния коефициент и размера на пенсията на лицето при нейното отпускане (разпореждане № **********/09.06.2006 г.).

За изясняване на делото от фактическа страна по искане на жалбоподателя е допусната съдебно-икономическа експертиза, която да отговори на поставените с жалбата въпроси: Правилно ли е изчислен индивидуалния коефициент и съответно размера на пенсията за получаване.

При тази фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна.

 Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна  в законоустановения срок, регламентиран в чл. 118, ал.1 от КСО. Разгледана по същество е неоснователна.

          Оспореното решение и потвърденото с него разпореждане са издадени от компетентни органи, в предвидената от закона писмена форма и съдържат посочените в чл. 59, ал.2 от АПК реквизити. Изложени са фактически и правни основания. Съдът не констатира съществени нарушения на административно производствените правила при издаването им. Постановени са в съответствие с материално правните разпоредби и с целта на закона.

Възраженията на жалбоподателя са насочени основно към изчисляване на индивидуалния му коефициент и размера на пенсията за получаване.

При определяне размера на пенсията с разпореждане №10214051544/01.07.2021 г., потвърдено с обжалваното решение на директора на ТП на НОИ - Ловеч, индивидуален коефициент не следва да бъде определян или преизчисляван. Видно от приложената по делото административна преписка е определен индивидуален коефициент 1, 074, на базата, на който е била изчислена пенсията за осигурителен стаж и възраст на жалбоподателя, като с последващи разпореждания размера й е бил увеличаван. Административните актове, с които е бил определен индивидуалния коефициент от 1.074, осигурителният доход и размера на получената пенсия за ОСВ са били обжалвани от К. ***, който с Решение № 146 от 29.11.2018 г. по адм. дело № 194/2018 г. е отхвърлил оспорването. Това решение е било обжалвано от К. пред Върховния административен съд, който с Решение № 8108 от 31.05.2019 г. по адм.д.  № 861/2018 г. е потвърдил обжалвания съдебен акт.

С оспореното Решение на Директора на ТП на НОИ – Ловеч е потвърдено разпореждане, с което не се изчислява размер на пенсия по чл. 70 от КСО, не се определя нов индивидуален коефициент, не се преизчислява и/или изменя пенсия, както се твърди в жалбата, а единствено се извършва осъвременяване на същата по реда на чл. 100, ал. 1 от КСО по съответна методика.

Неоснователни са доводите, посочени в жалбата относно приложението на чл. 70, ал.18, от КСО, съгласно която „В случаите на изменение, преизчисляване, възобновяване или възстановяване на пенсиите индивидуалният коефициент се изчислява съгласно нормативните разпоредби, по които е определен.“ Видно от цитираната разпоредба никъде не е посочено осъвременяване на пенсията, т.е. ново изчисление на индивидуалният коефициент не се извършва.  

Както в потвърденото разпореждане така и в обжалваното решение административния орган е посочил реда и начина, по който е извършено осъвременяването – кои пенсии се осъвременяват, по какъв начин, с какъв процент, образуването на този процент и базата, която се използва за изчисляване на новия размер на пенсията.

Осъвременяването следва да се е извърши върху действителния или запазен размер на пенсията към датата на осъвременяване, без изплащаните към нея добавки. Когато осъвремененият размер е под новия минимален размер, се приравнява на него, а ако е над максималния, се ограничава на този размер, съгласно разпоредбата на § 6, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на КСО.

Осъвременяването по чл. 100 от КСО представлява увеличаване на стария размер на пенсията с точно определен процент.

През 2021 г. пенсиите, свързани с трудова дейност (каквато е в настоящият случай) се осъвременяват по чл. 100 от КСО, считано от 1 юли 2021 г. с 5 %(коефициент 1.050), като минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО от 1 януари 2021 г. (300 лв.) не се променя.

Видно от събраните писмени доказателства в това число и приложената административната преписка, К. е пенсионер, считано от 13.02.2006 г. Размерът на пенсията му към датата на осъвременяване - 30.06.2021 г. е 334.84 лв., който е определен с разпореждане № 10200774560/01.07.2020 г.(лист 137 от делото), връчено на лицето, видно от направеното отбелязване върху него на 08.09.2020 г. и като необжалвано е влязло в законна сила.

Правилно с разпореждане №10214051544/01.07.2021 г. на К. е осъвременена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1,2 от КСО, във връзка с чл. 100 от КСО и решение по протокол № 5 от 3.06.2021 г. на НС на НОИ, считано от 01.07.2021 г. в размер 351.58 лв. при размер на пенсията към 30.06.2021 г. - 334.84 лв. и определен коефициент (процент 5 на сто) за осъвременяване на пенсиите от 01.07.2021 г. - 1.050.

Според заключението на вещото лице М.К. по допусната съдебно-икономическа експертиза - пенсията на жалбоподателя е изчислена при прилагане на индивидуален коефициент 1,074 и същият е определен правилно, съгласно чл. 70 от КСО. Преизчисляването и осъвременяването на пенсията е направено правилно. С обжалваното разпореждане не се изчислява размер на пенсията по чл. 70 от КСО, не се определя индивидуален коефициент, не се изчислява или изменя пенсията, а се осъвременява същата по реда на чл. 100, ал.1 от КСО.

В съдебно заседание вещото лице поддържа заключението си, като посочва, че осъвременяването на пенсията по чл.100 от КСО представлява увеличение на стария размер на пенсията с точно определен процент. В случая пенсията е увеличена с 5% или старият размер се умножава с 1.050 и се получава новия размер на пенсията  351.58 лв. Този процент се приема от Надзорния съвет на НОИ, като той е равен на сбора от 50/100 от нарастването на осигурителния доход и 50/100 от индекса на потребителските цени през предходната календарна година, и именно с 5% е осъвременена пенсията на жалбоподателя.

          Съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-икономическа експертиза, защото го намира за обективно, обосновано и професионално. То не противоречи на останалите доказателства по делото. Вещото лице е изготвило заключението на базата на всички доказателства по делото, като е използвало своите специални знания. В заключението и в съдебно заседание вещото лице е взело предвид възраженията на жалбоподателя, отразени както в първоначалната му жалба, така и изразени в съдебно заседание.

Възраженията на жалбоподателя са неоснователни и се опровергават категорично от доказателствата по делото, депозираното заключение по допуснатата  съдебно-икономическа  експертиза, както и от обясненията на вещото лице при изслушването му в съдебно заседание.

          Изложеното налага извод за неоснователност на оспорването, което следва да бъде отхвърлено.

          При този изход на производството основателна е претенцията на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Съобразно чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. с чл.144 от АПК, чл.37 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ същото следва да се определи в размер на 100.00 лева, платими от жалбоподателя.

          Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2  АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на С.Й.К. *** срещу Решение № 2153-10-16/01.09.2021 г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е отхвърлена жалбата му срещу Разпореждане № 10214051544/01.07.2021 г. на Ръководител на „ПО” при ТП на НОИ Ловеч.

ОСЪЖДА С.Й.К. ***, ЕГН ********** да заплати на Териториално поделение на Националния осигурителен институт - Ловеч сумата от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

 

                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: