Р
Е Ш Е Н И Е
Гр.Момчилград, 16.04.2021г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Момчилградският
районен съд в публично заседание, проведено на 12.04.2021година в
състав;
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СУНАЙ
ОСМАН,
при участието на секретаря АНИТА
ДОЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 48/ 2021г. по описа на съда, и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е образувано по жалба срещу наказателно постановление
и е с правно основание чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и
наказания.
Жалбоподателят В.М.П. с ЕГН-
**********,***, е обжалвал Наказателно постановление № 62 от 09.03.2021г. на Директора
на РИОСВ- Хасково, с което за нарушение на чл.166 т.3 вр.чл.156 т.2 вр.чл.155 ал.2 от Закона за опазване
на околната среда /ЗООС/, му е било административно наказание „глоба“ в размер на 2 000 лева.
В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност и неправилност на
обжалваният акт, и се иска отмяна на наказателното постановление, като се сочи,
че същото е било издадено в нарушение на
чл.34 ал.1 от ЗАНН, както и че нямал качеството на длъжностно лице, не е
било установено да не е допуснал до обекта на проверката съответните лица,
поради и което не можел да бъде наказан по този ред. Имало противоречие в
обстоятелствената част на процесното нак.постановление и приложената санкционна
норма на чл.165 ал.1 от ЗООС. Предвид това иска отменяване на обжалваното НП.
В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез адв.М. *** поддържа жалбата и
моли съда наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно,
в изложените по същество доводи. Претендира разноски.
Въззиваемата страна- АНО /РИОСВ- Хасково/, се представлява от гл.юк.Д.Д.която
изразява становище за неоснователност на жалбата, и иска потвърждаване на атакуваното
нак.постановление по изложените подробни
в писмените бележки съображения. Претендира ю.к. възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и наведените в
жалбата доводи и съображения и след цялостна служебна проверка на атакуваното
НП, приема за установено следното от фактическа страна: Жалбата срещу процесното
НП е процесуално допустима, като отговаряща на изискуемите реквизити по чл.59–
60
ЗАНН за форма, съдържание, срок и надлежна страна.
Съдът
като провери законосъобразността на атакуваният
административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с
доводите на страните, намери за установено следното :
На 19.09.2019г. и на 10.10.2019г. служители на РИОСВ гр.Хасково /описаните в КП служители/, в присъствието на представители на Община
Кирково и на РУ- Кирково, по повод на получен сигнал в РИОСВ- Хасково Сигнал с
вх. № 141-207/ 29.08.2019г. за замърсяване с животинска тор от кравеферма,
собственост на жалбоподателя В.П.,***, са били извършени проверки на място, и
за които проверки са били съставени съответни Констативни проверки.
Проверките са били в Кравеферма, собственост на
жалбоподателя П., находяща се имот- ПИ 22678.14.515 в землището на с.Долно
Къпиново, общ.Кирково- който е бил и собственик на имота.
При извършената проверка
на място се установило, че в кравефермата се отглеждат вързани 50 крави,
и торовият отпадък /твърд и течен/ с извежда с лента зад сградата, обора, и
постъпва в торохранилище, което е било изградено от стоманобетонови стени. При
проверката се установило, че долната бетонова стена на торовата площадка откъм
селото е паднала и торохранилището надолу по склона се стича течен торов
отпадък.
По време на първата проверка /19.09.2019г. жалбоподателят не е присъствал и
безрезултатни са останали опитите на проверяващите да се сдържат с него-
съставеният на тази дата Констативен протокол № 969/ 19.09.2019г. не съдържа предписания и няма данни да е бил връчен на жалбоподателя.
По време на втората проверка- на 10.10.2019г. жалбоподателят, като
стопанисващ обекта отново не е присъствал на място, и вместо него там е бил
негов син /М. В.П./, а по-късно с КП, съставен на място се запознал и той-
респ. го подписал, и са били направени възражения- посочено е, че в деня на
съставяне на предписанието от торището не изтича течна или твърда тор.
Установеното
при извънредната втора
проверка било обективирано в Констативен протокол № 1046/ 10.10.2019г., с който на
жалбподателя по настоящото производство е било
дадено предписание в срок до 30.04.2020г. „Да се възстанови северната бетонова
стена откъм селото, и да се прекрати изтичането на торов отпадък по склона
надолу към долните имоти“. Определен е бил и отговорник за
изпълнение на предписание– жалбоподателят В.П.. Както и по-горе се посочи,
че съставянето на Констативният протокол е приключило в присъствието на
жалбоподателя В.П., който се е подписал, че е получил Протокола на 10.10.2019г.
/ведно със сина си М. В.П./.
На
14.10.2020г. служителите на РИОСВ гр.Хасково- М.К.и Т.Д., в присъствието
на жалбоподателя В.П. и неговият син-
М.В.П. са извършили последваща проверка изпълнение на дадените с Констативен
протокол № 1046/ 10.10.2019г., с който
на жалбподателят по настоящото производство- а
именно в срок до 30.04.2020г. „Да се възстанови северната бетонова
стена откъм селото, и да се прекрати изтичането на торов отпадък по склона
надолу към долните имоти“. С протокола се
запознали жалбоподателят и неговият син, и копие от протокола е бил връчен на
последният на същата дата, и не били направени никакви възражения.
При извършената на място- описано по-горе се установило, че дадено
предписание с с Констативен протокол № 1046/ 10.10.2019г., не е
изпълнено.
За
неизпълнение в срок на даденото
предписание срещу жалбоподателя е бил съставен АУАН № 62/ 11.11.2020г. за нарушение на чл.166 т.3 във вр. с чл.156 т.2 вр.чл.155 ал.2 от ЗООС. Актът е съставен в отсъствието на жалбоподателя. Последният е бил поканен на осн.чл.40 ал.1 от ЗАНН да се яви в РИОСВ-
Хасково на 03. или на 04.11.2020г. за съставяне на АУАН, като в тази насока е
известие за доставка от 20.10.2020г.- л.12 от делото.
Препис от така съставеният акт /АУАН № 62/ 11.11.2020г./, е бил връчен на жалбоподателя на 22.02.2021г. със
съдействието на органите на МВР /при неуспешно преди това връчване с
съдействието на Общинска администрация Кирково/, и същият и не е направил
възражения.
Въз
основа на съставеният акт и съобразявайки
материалите в административно-наказателната преписка, наказващият орган /РИОСВ- Хасково/ е
издал обжалваното НП № 62/ 09.03.2021г. като е възприел изцяло констатациите, съдържащи се в АУАН. На основание чл.166 т.3 във вр. с чл.165 ал.1 и чл.168 от ЗООС, за нарушение на чл.166 т.3 вр.чл.156 т.2 вр.
с чл.155 ал.2 от ЗООС на жалбоподателя В.П. е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 2 000 лева.
Като свидетели по делото са разпитани актосъставителят Т.Д., така и
свидетелите по така съставеният акт- З.Г. и Е.П., които в своите показанията
сочат, че са извършили проверка /първите две/ по сигнал за замърсяване с
оборска тор от кравеферма, собственост на жалбоподателя, и на място установили
наличието на теч от течен оборски отпадък към съседни имоти от торохранилище,
чиято бетонна стена е била нарушена. Били дадени предписания за изпълнение в
срок- за възстановяване на бетоновата стена на торохранилището, и при
последващата проверка са констатирали неизпълнение на така дадените предписания
в цялост. С показанията си свидетелите потвърждават установеното по време на
проверките, и отразени в констативните протоколи. Третата свидетелка сочи, че е
присъствала при съставянето на акта.
Допълнително в съдебно заседания бяха представени и приети следните писмени
доказателства;
Уведомление за
инвестиционно предложение с вх.№ПД-1268/15.09.20г.-5стр.; решение на РИОСВ
Хасково с №ХА-12ПР/2021г.-6стр.; Становище от инженер Донка Савчева - независим
експерт, касаещи изграждането на укрепваща стена на торохранилище; количествен
стойностна сметка за изграждане на подпорна стена на торохранилище, във които се установява, че собственик на имота-
обект на извършените проверки и обжалваното нак.постановление е именно
жалбоподателят В.П.;
Като доказателства са приети и заведен сигнал за замърсяване от 29.08.2019г.; Писмо с
изх.№С-141/1//25.09.2019г., относно искане за съдействие на полицията за
извършване на проверка на обекта; Решение №ХА-37-ПР/2011г. за изграждане на
кравефермата издаден от директора на РИОСВ Хасково и възражение от 05.10.2020г.
от жител ***, относно замърсяване с торов отпад от кравефермата. С тези писмени доказателства отново се
установява, че собственик на обекта, предмет на настоящото производство по
обжалваното нак.постановление е именно жалбоподателят В.П..
Така
установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото
писмени и гласни доказателства- описани в съд.протокол и
обсъдени по-горе.
При така установената фактическа обстановка, съдът констатира от правна
страна следното:
В хода на административно– наказателното производство не
е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което да
е довело до накърняване на правото на защита на санкционираното
лице. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на
определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на
жалбоподателят. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния
преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл.57 от ЗАНН. Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен
акт, съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити.
Същият е предявен и връчен на жалбоподателя. В НП също се съдържат всички
минимално изискуеми по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити. В този смисъл са
неоснователни твърденията на жалбоподателя за допуснати нарушения на
процесуалните правила при съставяне на АУАН и издаване на процесното
нак.постановление- в това число съдът намира, че липсва съществено нарушение касаещо записаната в АУАН
и в НП дата 01.05.2020г., т.к. в описателната част на този акт и това
нак.постановление са посочени датите на извършените проверки, в т.ч. и датата,
на която е констатирано неизпълнението на даденото предписание. Навсякъде
фигурира дата 01.05.2020г, като дата на която е започнало неизпълнението на
предписанието, дадено с посоченият по-горе КП № 1046/ 10.10.2019г.
Не е основателно възражението за нарушение на чл.34 ал.1 от ЗАНН, касаещо
срока за издаване на АУАН, т.к. визираният срок касае датата на установяване на
нарушението, което е сторено с извършената на 14.10.2020 година проверка за
изпълнение на дадени предписания, и материализирани в КП № 915/ 14.10.2020г.
Предвид и това съдът приема, че АУАН е издаден в предвидените в нормата на
чл.34 ал.1 от ЗАНН срокове.
По
делото не се оспорва обстоятелството,
че със съставеният Констативен протокол КП № 1046/ 10.10.2019г. на жалбоподателя В.П. е било дадено предписание
в срок до 30.04.2020г. да възстанови бетоновата стена на торохранилище, за да се предотврати
изтичането на торови отпадъци към съседни имоти. Така
определеният срок за изпълнение на предписанието не е бил спазен, като при
извършената последваща проверка на 14.10.2020г. се установило, че предписанието
не е изпълнено.
Не е основателно и възражението, че жалбоподателят не е задължено лице по
ЗООС, т.к. се установи с обсъдените по-горе доказателства, че той е лице, което
стопанисва проверяваният имот- визираната в процесното нак.постановление
кравеферма.
Съобразно горното и предвид разпоредбата на чл.155 ал.2 от
ЗООС, която вменява задължение на длъжностните лица от контролните органи, да
дават задължителни предписания с посочване на срокове и отговорници за изпълнението им, намира, че същите са изпълнили своите
служебни задължения съобразно предписаното в закона. В тази
насока следва да се подчертае, че с дадените предписания
се създават задължения за адресата и се предписва конкретно поведение. Неизпълнението
на тези предписания подлежи на санкция съгласно чл.166 т.3 от ЗООС. Неизпълнение
на задължително предписание представлява формално нарушение, за което
отговорността на лицата, в т.ч. и физическите е посочена в
нормата на чл.165 ал.1 от ЗОСС. Фактическият състав
включва установяване на факта на неизпълнение на предписанието.
Основният
аргумент на жалбподателя за отмяна
на НП на първо място е че не е спазен срокът, визиран в нормата на чл.34 ал.1
от ЗАНН за издаването на АУАН, който довод съдът
намира за несъстоятелен, по-горе посочените съображения /нарушението е
извършено на 01.05.2020г., а е установено на 14.10.2020г., като АУАН е издаден
на 11.11.2020г., т.е актът е издаден в срок по-къс и от 1 месец от
установяването на нарушението/.
Друг аргумент е, че наказаното лице не е длъжностно лице, което да носи
отговорност за неизпълнение на дадените предписания, което съдът намира за
голословно, предвид изложеното по-горе, и фактите, съдържащи се представените
писмени доказателства- същият е стописващ и собственик на кравефермата, и не
напразно в представените допълнителни писмени доказателства са посочени
неговите инвестиционни намерение досежно този краварник.
Съдът не приема, че не налице съответствие на описание на
извършеното нарушение, и дадената правна квалификация, и затова била неясна волята на АНО, и по
този начин му било накърнено правото на защита. Съдът намира този довод за неоснователен, като съображенията за това са
посочени по-горе. В същото време следва да се подчертае, че законосъобразността
на дадено предписание не може да бъде предмет на съдебен контрол в настоящото
съдебно производството, тъй като самите предписания, като индивидуален
административен акт, подлежат на самостоятелно обжалване по реда на АПК.
Самият Констативен протокол № 1046/ 10.10.2019г., с който на жалбоподателя, като физическо лице, е било
дадено предписание за изпълнение в срок до 30.04.2020г. да възстанови бетоновата стена на
торохранилище, за да се предотврати изтичането на торови отпадъци към съседни
имоти, макар и съставен в отсъствието на същият, е
получен от същият. Жалбоподателят В.П.
се е запознал с протокола и отразеното в него, както и с даденото предписание,
което не е обжалвано, което навежда на извода, че същият
е бил съгласен с предписанието.
Неизпълнението на даденото предписание е установено по време на последваща
проверка от 14.10.2020г.- за която проверка е съставен КП № 915/ 14.10.2020г.
Горното се установи, както с писмените доказателства, така и с показанията
на свидетелите. По отношение на тази констатация
показанията на тези свидетели не са противоречиви, и същите
съставляват пряко доказателство по делото, тъй като свидетелите пресъздават това което са възприели непосредствено.
Свидетелите- и тримата са служители на РИОСВ-Хасково, но за съда не
съществува причина, поради която да не ги кредитира. От показанията на
свидетелите и изготвеният КП се установява, че констатираните в имота на
жалбоподателя и в съседни имоти е налице изтичане на течен торово отпадък
поради компрометираната бетонова стена на торохранилище, което се е запълвало
от краварника с лента. Именно и поради това е дадено предписанието- да бъде
поправена бетоновата стена на торохранилището, и целта е да се спре изтичане на
торови отпадъци към съседни имоти.
Показанията на свидетелите, посочени по-горе не са опровергани, поради което съдът намира за безспорно
установено, че при извършената проверка на 10.09.2010 и на 10.10.2019г. в
проверявания обект е имало изтичане на торов отпадък поради разрушена, паднала
бетонова стена. В подкрепа на това е и обстоятелството, че жалбоподателят се е запознал
със съставеният констативен протокол и не е обжалвал даденото
предписание, и в същото време в даденият за изпълнение на предписанието срок не
е изпълнил същото.
Във връзка с изпълнение на даденото предписание в срок до 30.04.2020г.,
контролните органи са извършили проверка
в обекта, стопанисван от жалбоподателя на 14.10.2020г. и установили неизпълнение на предписанието, така, както е било
формулирано. За последващата проверка е бил съставен съответният констативен протокол, в който са
отразени направите констатации. От всичко това може да се направи извода,
че направеното предписанието не е било изпълнено.
На
жалбоподателят е наложено аминистративно наказание „глоба“ в размер на 2 000 лева,
на основание чл.166 т.3 във вр. с чл.165 ал.1 и чл.168 от
ЗООС, за допуснато нарушение на чл.166 т.3 във
вр. с чл.156 т.2 вр.155 ал.2 от
ЗООС. Наложената глоба е в размер на 2 000 лева, което води до извода, че наказващият орган е отчел особеностите на случая и се
е съобразил с изискванията на чл.27 от ЗАНН за индивидуализация на
административните наказания, като е отчел степента на обществена опасност на
конкретното нарушение и е наложил същата
в размер, който е минималният.
Предвид
гореизложеното съдът намира, че в процеса не се доказаха
факти и обстоятелства, които биха обосновали становището на
съда за различни констатации от тези отразени в акта, а оттам и за
различни правни изводи от тези на административно наказващия орган, поради което НП следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъбразно.
При този изход на делото и съобразно правилото на чл.63 ал.3 от ЗАНН следва
в полза на РИОСВ- Хасково да се присъди ю.к. възнаграждение, т.к. в
производството по делото АНО се представлява от ю.к..Предвид това следва да се
осъди жалбоподателят да заплати на РИОСВ- Хасково сумата от 300 лева- ю.к.
възнаграждение.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 62/ 09.03.2021г. на Директора на РИОСВ- Хасково, с
което за нарушение на чл.166 т.3 вр.чл.156 т.2 вр.чл.155 ал.2 от Закона за опазване
на околната среда /ЗООС/ на В.М.П. с ЕГН- **********, е било
наложено административно наказание „глоба“
в размер на 2 000 лева.
ОСЪЖДА В.М.П. с ЕГН- **********, ДА ЗАПЛАТИ на РИОСВ- Хасково, сумата от 300 лева- представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване Административен
съд-Кърджали в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: