Р Е Ш Е Н И Е
Номер 613 /25.10. Година 2019 Град
Перник
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд IV – ти наказателен състав
На двадесет и шести септември
Година 2019
В публичното заседание в следния
състав:
Председател:
Светослава Алексиева
Секретар: Роза Ризова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административнонаказателно дело № 01058 по описа за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
С наказателно постановление №НП-***.,
изд. от министъра на земеделието, храните и горите, на „МИН ИНДЪСТРИ“ ЕООД, гр. Перник, ЕИК ***,
представлявано от П. М. Н., на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр. чл.44, ал.2 и
чл.41, ал.3, вр. чл.41, ал.1, т.2 от Закона за опазване на земеделските земи е наложена
имуществена санкция в размер 1000
/хиляда/ лева за това, че към
25.03.2019г. дружеството използва земеделска земя за неземеделски нужди без
разрешение за промяна на предназначението й, като извършва дейности с цел добив
на полезни изкопаеми - въглища, в имот с идентификатор ***по КККР на ***,
община Перник – земеделска земя от седма
категория, с площ 5.011 дка., частна собственост – нарушение на чл.2, ал.1
от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2 от ППЗОЗЗ .
Против издаденото наказателно
постановление в срок е постъпила жалба от „МИН ИНДЪСТРИ“ ЕООД, гр. Перник, представлявано от
управителя В. С. М. Релевират
се възражения за това, че фактическите обстоятелства по случая са оценени
неправилно, че отговорността на жалбоподателя е ангажирана незаконосъобразно,
както и че в хода на административнонаказателната процедура са допуснати множество
съществени нарушения на процесуалните правила, ограничили правото му на защита.
Въз основа на тях жалбоподаателят моли за отмяна на
обжалвания административнонаказателен акт като незаконосъобразен.
Тази позиция се поддържа и
допълва в депозирано преди даване ход на делото в съдебно заседание писмено
изложение. Представител на жалбоподателя не е участвал в съдебното производство.
Въззиваемата страна, чрез
пълномощника си – Л. Л. - директор
на дирекция „Административно-правна, финансово стопанска дейност и
човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ – гр. Перник, изразява
становище за недопустимост на жалбата поради подаването й от лице без
представителна власт, а алтернативно - че жалбата е неоснователна. Пледира за
потвърждаване на обжалваното наказателно постановление.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните
по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните,
намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
, срещу подлежащ на съдебен контрол правораздавателен акт, от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.Възраженията
на пълномощника на въззиваемата страна в тази насока
са неоснователни.
Видно
от данните в Търговския регистър, които са публично
достъпни, към датата на подаване на
жалбата срещу процесното
наказателно постановление ЮЛ „Мин Индъстри“ ЕООД, се представлява от управителя В. С. М.
Името му е вписано в търговския регистър на 25.04.2019г., следователно, от тази
дата вписването произвежда действие спрямо всички трети добросъвестни лица, до заличаването му. Едноличен собственик на капитала на дружеството е
друго физическо лице - П. М. Н.. Съгласно чл.147, ал.1 от Търговския закон едноличният собственик на капитала
управлява и представлява дружеството лично или чрез определен
от него управител.
Във втората хипотеза управителят
организира и ръководи дейността на дружеството и го представлява като, когато е
единствен, законът не допуска ограничения в представителната му власт по отношение на
трети лица /арг.141, ал.2 от ТЗ/. Съгласно
чл.141, ал.7 от ТЗ отношенията между дружеството и управителя се уреждат
с договор за възлагане на управлението, който се сключва в писмена форма от
името на дружеството чрез лице, оправомощено от общото събрание
на съдружниците, или от едноличния
собственик.
Евентуални ограничения в правомощията на управителя, произтичащи от договора, имат действие само във вътрешните
отношения, не и
в отношенията на дружеството с трети лица и не засягат действителността на изразената от
дружеството воля.
Разгледана по същество
жалбата е и основателна,
съображенията за което са следните:
На 07.06.2019г., въз основа на събраните
по преписката доказателства и след проверка по реда
на чл.52, ал.4 от ЗАНН, наказващият орган приел, че са
налице основанията по чл.53, ал.1 и
чл.83 от ЗАНН и въз основа на АУАН №40/25.03.2019г. издал наказателно постановление, с което наложил на „МИН ИНДЪСТРИ“ ЕООД, гр. Перник имуществена санкция в размер 1000 лева за
нарушение на
чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и чл.3, ал.2 от ППЗОЗЗ.
Настоящият съдебен състав приема, че
административнонаказателното производство развило се срещу ЮЛ е образувано в
нарушение на правилото в чл.40, ал.1 от ЗАНН за лично участие на нарушителя, тъй като е започнало със съставяне на акт за
установяване на административно нарушение в негово отсъствие без да са налице предпоставките в
ал.2 на с.р., допускащи това - нарушителят да не може да бъде намерен или
след покана да не се е явил. В конкретния случай е безспорно, че производството
е образувано задочно, без присъствието на нарушителя, което е видно от самото
съдържание на акта и се потвърждава от разпитаните свидетели. Нещо повече,
производството е образувано и без знание на нарушителя за това, тъй като към
датата на съставяне на акта, същият нито
е бил поканен по реда на чл.40, ал.2, предл.1 от ЗАНН, нито
изобщо е знаел за направените при
проверката на място констатации, обективирани в
протокола от 14.03.2019 г., за която участие и присъствие на негов представител
изобщо не е търсено. Изявлението на актосъставителя –
свид. В., че нямали указания да търсят
представител на дружеството посочено в сигналите, инициирали проверката, както и
че е предприела съставяне на акта в отсъствие на законния представител
на ЮЛ, тъй като почти никога не можели да намерят нарушителя сочи за явно
пренебрегване на изискванията на закона установени към законосъобразно провеждане
на административнонаказателната процедура.
Твърденията й, че преди съставянето на акта до дружеството е изпратено
писмо, както и че след връщането му неполучено го е съставила, се опровергава
от доказателствата по делото. Вярно е, че писмото, което свидетелката визира
/л.47 от делото/ е с изходящ номер от 22.03.2019г., но от клеймото върху
копието на пощенския плик, с който същото е изпратено, е видно, че това е станало
на 25.03.2019г., т.е., на същата дата,
на която АУАН е съставен, а от съдържанието на същото писмо е очевидно, че поканата
до „МИН ИНДЪСТРИ“ ЕООД е била не за съставяне на акт, а за връчване на вече
съставен такъв. Явно е, че не са
положени никакви действия за уведомяване на ЮЛ не само за извършената проверка
на мястото, на което предполагаемо е извършвало дейност, но и за предстоящото
образуване на административнонаказателно производство.
Нарушенията на
процедурата по образуване на производството не свършват дотук. Съставеният в
отсъствие на нарушителя акт впоследствие не е предявен на законния представител на дружеството, не е
подписан, не е връчен и препис от него. С нотариалната покана, получена на
07.05.2019г. едноличният собственик на капитала на дружеството е бил поканен да
се яви в 7-дневен срок в ОС „Земеделие“ – Перник за получаване на съставените
актове, както е посочено в последния абзац на текста й, което същият не е
сторил. Това обаче не освобождава актосъставителя от задължението да предяви и връчи съставения
в негово отсъствие акт съобразно реда в чл.43, ал.4 и 5 от ЗАНН, а при
необходимост и чрез съдействие на службите на МВР. Вместо предприемане на дължимите
действия, мотивирайки се с „изтичане на
срока за подписване на актовете“, същите,
вкл. процесния, са изпратени неподписани
и невръчени на МЗХГ за издаване на наказателни постановления.
От своя страна наказващият орган, извършвайки проверка
за законосъобразност и обоснованост на
акта, не е констатирал допуснатите съществени нарушения на процедурата по образуване на
производството и вместо да упражни
правомощието си по чл.52, ал.2 от ЗАНН като върне непредявения акт на актосъставителя,
е издал във основа на него обжалваното наказателно постановление.
Нарушенията на процесуалните правила по горе са съществени,
доколкото пряко рефлектират върху
правото на защита на нарушителя - върху
възможността за упражняването му ефективно и в пълен обем. Безспорно е, че като
не е уведомен за съставянето акта и не е получил екземпляр от него, лицето
сочено като нарушител е било поставено в невъзможност да упражни редица свои
права и правни възможности – да се запознае обстойно с предявеното му
административнонаказателно обвинение и с правната квалификация на същото, да направи възражения непосредствено при
съставяне на акта, обосновано да мотивира възраженията си в процедурата по
чл.44, ал.1 от ЗАНН, да прецени какви евентуално доказателства да представи или
да посочи за събиране от АНО, така че да осъществи една пълноценна защита срещу
вмененото му противоправно поведение.
Датата на извършване на нарушението не е посочена и в
акта, и в наказателното постановление. Неопределения запис, че към 25.03.2019 дружеството
използва земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна на
предназначението й, не удовлетворява законовото изискване по чл.42, т.3 и
чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН, още повече, че визираната дата не е обоснована с
конкретни факти, мотивирали преценката на актосъствителя
относно този императивен реквизит.
Точното му установяване и отразяване
е от съществено значение, тъй като предопределя
решаването на редица въпроси с правно значение – относно приложимия закон,
спазването на сроковете по чл.34 ЗАНН, а
и относно упражняване правото на защита, което винаги се осъществява спрямо
конкретен момент - датата на
нарушението.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно наказателно постановление
№НП-***., издадено от министъра на земеделието, храните и горите, с което на
„МИН ИНДЪСТРИ“ ЕООД, гр. Перник, ЕИК ***, със седалище
и адрес на управление гр. Перник, *****, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр.
чл.44, ал.2 и чл.41, ал.3, вр. чл.41, ал.1, т.2 от Закона за опазване на
земеделските земи е наложена имуществена санкция в размер 1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл.2, ал.1 от ЗОЗЗ и
чл.3, ал.2 от ППЗОЗЗ .