Р Е Ш Е Н И Е
№ 70
гр. Перник, 13.05.2022 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание на
четиринадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: Мария
Христова
с участието на секретаря Наталия Симеонова,
като разгледа административно дело № 96/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е по чл. 145 и следващите от АПК.
Образувано
е по жалба на Д.С.Р. с ЕГН ********** и адрес: ***, чрез пълномощника адв. И.Р.
от САК, против отказ на кмета на кметство с. Д., община Р., обективиран в Писмо
изх. № 16/31.01.2022 г. за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р. –
бивш жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г.
Жалбоподателят оспорва
отказа като неправилен и незаконосъобразен.
Твърди, че същият
е необоснован. Моли за неговата отмяна и връщане на административната преписка
на административния орган за произнасяне по искането му за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р.,
като се определи едномесечен срок за това. Претендира разноски и представя
списък на същите по чл. 80 от ГПК.
Ответникът – кметът на кметство с. Д., оспорва
жалбата. Счита, че оспореният отказ е правилен и законосъобразен.
Административен съд – Перник, като обсъди доводите на страните и прецени
по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във
връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери
за установено следното:
От фактическа страна:
Началото на административното
производство е поставено с подаването на искане за издаване на удостоверение
въз основа на регистъра на населението, а именно за издаване на удостоверение
за наследници на П.М.Р. /с друго име: П.М.Р./, бивш
жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г. Посочено е, че за
смъртта на лицето е съставен Акт за смърт № 8/11.03.1974 г. На административния
орган е представена декларация, че имената П.М.Р. и П.М.Р. са на едно и също
лице. Искането е депозирано от Д.М.М.– адвокатски помощник, упълномощен от адв.
И.Р. да я представлява пред всички общини, в т.ч. и община Р., както и всички
техни администрации и кметства. Представено е и пълномощно от Д.С.Р., с което
упълномощава адв. И.Р. да подаде от негово име удостоверение за наследници на П./П/М.Р..
Приложено е и Нотариално завещание – Акт ****от 2015 г., изготвено пред
нотариус Р.Д.– нотариус с рег. ***на Нотариалната камара, с район на действие –
София. От него е видно, че на 16.03.2015 г. С. П.Р. с ЕГН ********** е завещал
на Д.С.Р. с ЕГН ********** цялото си недвижимо имущество и движими вещи.
На 31.01.2022
г. кметът на
кметство с. Д.постановява отказ да издаде поисканото удостоверение за
наследници. Той е обективиран в Писмо изх. № 16/31.01.2022 г.
Мотивиран е с това, че лицето Д.С.Р. не е от кръга наследници, които имат право
да го получат. Посочено е правното основание за отказа – неспазване на
изискванията на чл. 5, ал.1 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на
удостоверения въз основа на регистъра на населението.
Срещу така постановения отказ е
подадена Жалба вх. № 512/14.02.2022 г., по описа на Административен съд –
Перник, по която е образувано настоящото съдебно производство.
От правна страна:
Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, какъвто е оспореният отказ за издаване на удостоверение за наследници.
Издаването на удостоверение на
наследници по своята правна същност представлява индивидуален административен
акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК. Издаването на същото представлява
административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от Закона за администрацията.
Съгласно § 8 от ПЗР на АПК „уредените в кодекса производства за издаване на
индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и
съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и
при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е
предвидено друго“. В настоящия случай специалния закон е Закона за гражданска
регистрация /ЗГР/, като съгласно чл. 24, ал. 2 от с.з. редът за издаване на
удостоверения въз основа на регистъра на населението, в частност за издаване на
удостоверение за наследници, е регламентиран в Наредба № РД-02-20-6 от
24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на
населението /Наредбата/.
Удостоверението за наследници е официален
документ, който е от значение за признаване, упражняване или погасяване на
права или задължения. Съгласно на чл. 21, ал. 3 от АПК волеизявлението за издаване или отказът да се издаде
такъв документ има характер на индивидуален административен акт и подлежи на
оспорване по съдебен ред. Постановеният, по
искането на Д.С.Р. чрез
пълномощника Д.М.М., отказ
засяга правната му сфера, поради което за него е налице и правен интерес от обжалването.
Спазен е и законоустановения срок
по чл. 149, ал.1 от АПК за обжалване на отказа, тъй като последният е
постановен на 31.01.2022 г., а жалбата срещу него е подадена пред
Административен съд – Перник на 14.02.2022 г.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
Материалната компетентност за
издаване на удостоверение на наследници е регламентирана в чл. 24 от ЗГР и чл.
2 от Наредбата, съгласно които удостоверения въз основа на регистъра на
населението се издават от кмета на общината, района или на кметството или от
определени от тях длъжностни лица от общинската администрация. В настоящия
случай оспореният отказ е издаден от
компетентен административен орган – кметът на кметство с. Д., община Р.. Обективиран е в
писмена форма, означен е органът, който го е издал, отразени са направените от
него фактически и правни изводи, датиран и подписан.
От обстоятелствената част на
писмото, в което е обективиран отказа, става ясно, че административният орган е
приел, че жалбоподателят Д.С.Р. не е от кръга наследници, които имат право да
получат удостоверение за наследници на П.М.Р. – бивш жител на с. Д.. Посочена е
разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Наредбата.
Изводите на административния
орган не се споделят от настоящия съдебен състав.
Кръгът на лицата, на които може
да се издадат удостоверения е очертан в чл. 5, ал.1 и ал. 2 от Наредбата.
Съгласно чл. 5, ал. 1 „Удостоверения се
издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на
техните наследници“. Към искането за издаване на удостоверение за наследници на П./П/М.Р. –
бивш жител на с. Д., е представено Нотариално завещание – Акт ****от
2015 г., изготвено пред нотариус Р.Д.– нотариус с рег. ***на Нотариалната
камара, с район на действие – София, от което е видно, че на 16.03.2015 г. С. П.Р.
с ЕГН ********** е завещал на Д.С.Р. с ЕГН ********** цялото си недвижимо
имущество и движими вещи. Предвид датата на смъртта на П./П/М.Р. /11.03.1974
г./ и с оглед индицията, че С. П.Р. е негов наследник, може да се предположи,
че в патримониума на последния се е включвало и имущество, придобито по
наследство от П./П/Р.. Същото, по силата на завещанието, би преминало в
собственост на жалбоподателя Д.С.Р., поради което той има правен интерес от
издаването на удостоверението за наследници на П./П/М.Р..
Административният
орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 от АПК, съгласно който
индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и
обстоятелствата от значение за случая, като разпоредбата на чл. 36, ал. 1 от АПК вменява императивно задължение на административния орган да събира служебно
доказателства, което произтича и от разпоредбата на чл. 13а от АПК.
Горното
води на извода, че отказът, основан на отсъствие на предпоставките на чл. 5,
ал. 1 от Наредбата, е неправилен, още повече че липсват доказателства
административният орган да е направил справки в наличните регистри или други
проверки, на които да се базира преценката му. За издаване на удостоверенията
се ползват данните, съдържащи се в Националната
база данни
„Население“ и Локалната база данни „Население“. За издаването на удостоверения
могат да се ползват и данни от регистрите
на актовете за
гражданско съС.ие. Що се отнася до издаването на
удостоверения за наследници, нормата на чл. 11, ал.
2 от Наредбата изрично определя обхвата на задълженията на
длъжностното лице, което трябва да направи пълна проверка в регистъра на
населението, а когато е необходимо, и в
регистрите на актовете за гражданско съС.ие.
В разглеждания случай не са
налице данни кметът на кметство с. Д.да е извършил
пълна проверка в регистъра на населението
и в регистъра на актовете за гражданско
съС.ие,
поради което изводът му, че заявителят не е от кръга наследници, които имат
право да получат удостоверение за наследници, се явява необоснован.
Оспореният отказ е незаконосъобразен, тъй като направената преценка не съответства на
нормативните изисквания. Същият следва да се отмени, а
преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне след изясняване на фактите и
обстоятелствата от значение за спора и при анализ на приложимите материални
норми.
При този изход на спора искането
на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото също се явява
основателно. То е направено своевременно и подкрепено със съответни
доказателства. Ето защо, ответникът следва да бъде осъден да му заплати сумата
от 310,00 лв., от които: 10,00 лв. – внесена държавна такса, и 300,00 лв. –
платен адвокатски хонорар. Те следва да бъдат възложени на община Р., тъй като
кметство с. Д., по силата на чл.2 от ЗМСМА, представлява административно-териториална единица в системата на тази община /Р./ и именно тя, съгласно
чл.14 от ЗМСМА, е юридическо лице и има самостоятелен общински бюджет.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Административен съд –
Перник
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ, по жалба на Д.С.Р.
с ЕГН **********, отказа на кмета на кметство с. Д., Община Р., обективиран в
Писмо изх. № 16/31.01.2022 г. за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р.
– бивш жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г., КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, и
ВРЪЩА преписката на кмета на кметство с. Д., община Р. за ново
произнасяне по искането за издаване на удостоверение за
наследници, съобразно задължителните указания по тълкуването и
прилагането на закона.
ОПРЕДЕЛЯ 30-дневен срок за произнасяне от
ответника, който започва да тече от датата на влизане в сила на настоящото
решение.
ОСЪЖДА Община Р. да заплати на Д.С.Р.
направените
по делото разноски в размер на 310,00 лв. /триста и десет лева/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд – Перник
пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/п/