Решение по дело №96/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20227160700096
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

70

 

гр. Перник, 13.05.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание на четиринадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                      СЪДИЯ: Мария Христова

 

с участието на секретаря Наталия Симеонова, като разгледа административно дело № 96/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на Д.С.Р. с ЕГН ********** и адрес: ***, чрез пълномощника адв. И.Р. от САК, против отказ на кмета на кметство с. Д., община Р., обективиран в Писмо изх. № 16/31.01.2022 г. за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р. – бивш жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г.

Жалбоподателят оспорва отказа като неправилен и незаконосъобразен. Твърди, че същият е необоснован. Моли за неговата отмяна и връщане на административната преписка на административния орган за произнасяне по искането му за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р., като се определи едномесечен срок за това. Претендира разноски и представя списък на същите по чл. 80 от ГПК.

Ответникът – кметът на кметство с. Д., оспорва жалбата. Счита, че оспореният отказ е правилен и законосъобразен.

Административен съд – Перник, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено следното:

От фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаването на искане за издаване на удостоверение въз основа на регистъра на населението, а именно за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р. /с друго име: П.М.Р./, бивш жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г. Посочено е, че за смъртта на лицето е съставен Акт за смърт № 8/11.03.1974 г. На административния орган е представена декларация, че имената П.М.Р. и П.М.Р. са на едно и също лице. Искането е депозирано от Д.М.М.– адвокатски помощник, упълномощен от адв. И.Р. да я представлява пред всички общини, в т.ч. и община Р., както и всички техни администрации и кметства. Представено е и пълномощно от Д.С.Р., с което упълномощава адв. И.Р. да подаде от негово име удостоверение за наследници на П./П/М.Р.. Приложено е и Нотариално завещание – Акт ****от 2015 г., изготвено пред нотариус Р.Д.– нотариус с рег. ***на Нотариалната камара, с район на действие – София. От него е видно, че на 16.03.2015 г. С. П.Р. с ЕГН ********** е завещал на Д.С.Р. с ЕГН ********** цялото си недвижимо имущество и движими вещи.

На 31.01.2022 г. кметът на кметство с. Д.постановява отказ да издаде поисканото удостоверение за наследници. Той е обективиран в Писмо изх. № 16/31.01.2022 г. Мотивиран е с това, че лицето Д.С.Р. не е от кръга наследници, които имат право да го получат. Посочено е правното основание за отказа – неспазване на изискванията на чл. 5, ал.1 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението.

Срещу така постановения отказ е подадена Жалба вх. № 512/14.02.2022 г., по описа на Административен съд – Перник, по която е образувано настоящото съдебно производство.

От правна страна:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, какъвто е оспореният отказ за издаване на удостоверение за наследници.

Издаването на удостоверение на наследници по своята правна същност представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК. Издаването на същото представлява административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от Закона за администрацията. Съгласно § 8 от ПЗР на АПК „уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго“. В настоящия случай специалния закон е Закона за гражданска регистрация /ЗГР/, като съгласно чл. 24, ал. 2 от с.з. редът за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението, в частност за издаване на удостоверение за наследници, е регламентиран в Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението /Наредбата/.

Удостоверението за наследници е официален документ, който е от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Съгласно на чл. 21, ал. 3 от АПК волеизявлението за издаване или отказът да се издаде такъв документ има характер на индивидуален административен акт и подлежи на оспорване по съдебен ред. Постановеният, по искането на Д.С.Р. чрез пълномощника Д.М.М., отказ засяга правната му сфера, поради което за него е налице и правен интерес от обжалването.

Спазен е и законоустановения срок по чл. 149, ал.1 от АПК за обжалване на отказа, тъй като последният е постановен на 31.01.2022 г., а жалбата срещу него е подадена пред Административен съд – Перник на 14.02.2022 г.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Материалната компетентност за издаване на удостоверение на наследници е регламентирана в чл. 24 от ЗГР и чл. 2 от Наредбата, съгласно които удостоверения въз основа на регистъра на населението се издават от кмета на общината, района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица от общинската администрация. В настоящия случай оспореният отказ е издаден от компетентен административен орган – кметът на кметство с. Д., община Р.. Обективиран е в писмена форма, означен е органът, който го е издал, отразени са направените от него фактически и правни изводи, датиран и подписан.

От обстоятелствената част на писмото, в което е обективиран отказа, става ясно, че административният орган е приел, че жалбоподателят Д.С.Р. не е от кръга наследници, които имат право да получат удостоверение за наследници на П.М.Р. – бивш жител на с. Д.. Посочена е разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Наредбата.

Изводите на административния орган не се споделят от настоящия съдебен състав.

Кръгът на лицата, на които може да се издадат удостоверения е очертан в чл. 5, ал.1 и ал. 2 от Наредбата. Съгласно чл. 5, ал. 1 „Удостоверения се издават на лицата, за които се отнасят, на законните им представители, на техните наследници“. Към искането за издаване на удостоверение за наследници на П./П/М.Р. – бивш жител на с. Д., е представено Нотариално завещание – Акт ****от 2015 г., изготвено пред нотариус Р.Д.– нотариус с рег. ***на Нотариалната камара, с район на действие – София, от което е видно, че на 16.03.2015 г. С. П.Р. с ЕГН ********** е завещал на Д.С.Р. с ЕГН ********** цялото си недвижимо имущество и движими вещи. Предвид датата на смъртта на П./П/М.Р. /11.03.1974 г./ и с оглед индицията, че С. П.Р. е негов наследник, може да се предположи, че в патримониума на последния се е включвало и имущество, придобито по наследство от П./П/Р.. Същото, по силата на завещанието, би преминало в собственост на жалбоподателя Д.С.Р., поради което той има правен интерес от издаването на удостоверението за наследници на П./П/М.Р..

Административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 от АПК, съгласно който индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая, като разпоредбата на чл. 36, ал. 1 от АПК вменява императивно задължение на административния орган да събира служебно доказателства, което произтича и от разпоредбата на чл. 13а от АПК.

Горното води на извода, че отказът, основан на отсъствие на предпоставките на чл. 5, ал. 1 от Наредбата, е неправилен, още повече че липсват доказателства административният орган да е направил справки в наличните регистри или други проверки, на които да се базира преценката му. За издаване на удостоверенията се ползват данните, съдържащи се в Националната база данни „Население и Локалната база данни Население. За издаването на удостоверения могат да се ползват и данни от регистрите на актовете за гражданско съС.ие. Що се отнася до издаването на удостоверения за наследници, нормата на чл. 11, ал. 2 от Наредбата изрично определя обхвата на задълженията на длъжностното лице, което трябва да направи пълна проверка в регистъра на населението, а когато е необходимо, и в регистрите на актовете за гражданско съС.ие.

В разглеждания случай не са налице данни кметът на кметство с. Д.да е извършил пълна проверка в регистъра на населението и в регистъра на актовете за гражданско съС.ие, поради което изводът му, че заявителят не е от кръга наследници, които имат право да получат удостоверение за наследници, се явява необоснован.

Оспореният отказ е незаконосъобразен, тъй като направената преценка не съответства на нормативните изисквания. Същият следва да се отмени, а преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за спора и при анализ на приложимите материални норми.

При този изход на спора искането на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото също се явява основателно. То е направено своевременно и подкрепено със съответни доказателства. Ето защо, ответникът следва да бъде осъден да му заплати сумата от 310,00 лв., от които: 10,00 лв. – внесена държавна такса, и 300,00 лв. – платен адвокатски хонорар. Те следва да бъдат възложени на община Р., тъй като кметство с. Д., по силата на чл.2 от ЗМСМА, представлява административно-териториална единица в системата на тази община /Р./ и именно тя, съгласно чл.14 от ЗМСМА, е юридическо лице и има самостоятелен общински бюджет.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ, по жалба на Д.С.Р. с ЕГН **********, отказа на кмета на кметство с. Д., Община Р., обективиран в Писмо изх. № 16/31.01.2022 г. за издаване на удостоверение за наследници на П.М.Р. – бивш жител на с. Д., роден на *** г., починал на 11.03.1974 г., КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, и

          ВРЪЩА преписката на кмета на кметство с. Д., община Р. за ново произнасяне по искането за издаване на удостоверение за наследници, съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ 30-дневен срок за произнасяне от ответника, който започва да тече от датата на влизане в сила на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Р. да заплати на Д.С.Р. направените по делото разноски в размер на 310,00 лв. /триста и десет лева/.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд – Перник пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                   СЪДИЯ:/п/