РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 49 / 29.1.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, ХІ състав в открито заседание на петнадесети
януари през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ :
ГЕОРГИ ПЕТРОВ
ХРИСТИНА ЮРУКОВА
при секретаря ЯНКА ВУКЕВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а. дело № 1271
по описа на съда за 2019год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на
производството, жалбите и становищата на страните :
1. Производството е по реда на Глава Десета,
Раздел Трети от АПК.
2. Образувано е по протест на прокурор при Окръжна прокуратура Пазарджик
против чл. 30, ал. 2, ал. 3, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 ; чл. 36, ал. 1 в частта и
относно „…събиране…“ ; чл. 36, ал. 2 в частта и относно „…събиране…“ ; чл. 37,
ал. 1 в частта и относно „…събиране…“ ; чл. 39, ал. 5 и чл. 41, ал. 5 в частта им относно „…събиране,
транспортиране…“ от Наредба за управление на отпадъците на територията на
Община Ракитово, приета с Решение № 638 от 24.07.2018г. на Общински съвет Ракитово.
Счита се, че въпросните текстове от общинската
наредба, противоречат на нормативен акт от по-висока степен, съответно на
Наредба за управлението на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани
строителни материали (обн.,
ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.),
на Закона за управление на отпадъците за управление
на отпадъците (обн.
ДВ, бр. 53 от 13.07.2012 г.) и на Закона за ограничаване на административното регулиране
и административния контрол върху стопанската дейност (обн., ДВ, бр. 55 от
17.06.2003 г.)
Искането е протестираните текстове от наредбата
да бъдат отменени, като се присъдят сторените разноски за производството.
3. Ответния Общински съвет Ракитово, не взема
конкретно становище по протеста.
ІІ. За допустимостта :
4. Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК,
подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във
времето.
Това ще рече, че протеста е ДОПУСТИМ.
ІІІ. За фактите :
5. Процесната
Наредба за управлението на отпадъците на територията на община Ракитово
е приета с Решение № 638 по Протокол № 44 от 24.07.2018 г. на Общински съвет Ракитово.
Правното основание е чл. 21 ал. 1, т. 23 и ал. 2
от ЗМСМА, във връзка с чл.22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците и чл.
26, ал. 3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове.
Представени по делото са Мотиви за приемане на
наредбата(л.76) ; Предварителна оценка
за въздействието на наредбата(л.78) и проект за приемане на подзаконовия нормативен акт(л.80).
Според представената разпечатка на електронен
ресурс, посочените три документа са били публикувани на страницата на Община
Ракитово в интернет на 23.03.2018г.
6. Съответно, Кмета на общината с Предложение
вх. № 61-0048 от 11.04.2018г.(л.74), отправено до Общински съвет Ракитово, Кмета на общината е
внесъл проекта за наредба за приемане от
местния представителен орган.
ІV. За правото :
7.
Съобразно чл. 13, ал. 1, т.2 от Указ № 883 за прилагане на Закона за
нормативните актове(обн.,
ДВ, бр. 39 от 21.05.1974 г.), обсъждането е задължителен етап от процедурата по
изготвяне на проект за нормативен акт, като в чл.16 от Указа е предвидено, че
въз основа на обсъждането, съставителят внася необходимите изменения в
законопроекта и го представя на органа, който отговаря за изготвянето му.
В този смисъл, с правилото на чл. 26, ал. 3(редакция ДВ, бр. 34 от
2016 г. в сила от 4.11.2016г.) от Закона за нормативните актове е възведено изискването, преди
внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния
орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на
съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната
оценка на въздействието по чл.20. Когато съставителят на проекта е орган на
изпълнителната власт, публикуването се извършва на Портала за обществени
консултации, а когато е орган на местното самоуправление – на интернет
страницата на съответната община и/или общински съвет.
Съответно, според чл. 26, ал. 4 от ЗНА, срокът
за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации
по ал.3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване
на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да
определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.
В случая, цитираните административно
производствени правила са спазени.
8. В чл. 30, ал. 1 от Наредбата за управление на
отпадъците на територията на Община Ракитово е предвидено, че възложителите на
строителни и монтажни работи по смисъла на § 5, т. 40 от Допълнителните
разпоредби на ЗУТ, с изключение на текущи ремонти, и възложителите на
премахване на строежи, възлагат изготвянето на план за управление на строителни
отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл. 43, ал. 4 от ЗУО.
Съответно в чл. 30, ал. 2 от Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община Ракитово е установено, че изискването
по ал. 1 не се прилага за:
1. разрушаване на сгради с разгъната застроена
площ (РЗП) под 100 кв.м;
2. реконструкция, основен ремонт и/или промяна
предназначението на строежи с РЗП, по- малка от 500 кв. м;
3. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв.
м.
С оглед цитираните текстове от Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община Ракитово, следва да се
съобрази, че в чл. 11, ал. 1 и ал. 2 от Закона за управление на отпадъците(редакция ДВ, бр. 53 от
2012 г., в сила от 13.07.2012 г.) е било предвидено, че възложителят на
строителни и монтажни работи по смисъла на § 5, т. 40 от допълнителните
разпоредби на Закона за устройство на територията, с изключение на текущи
ремонти, и възложителят на премахване на строежи изготвят план за управление на
строителни отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл. 43,
ал. 4 от закона, като изискването по ал. 1 не се прилага за:
1. разрушаване на сгради с разгъната застроена
площ (РЗП) под 100 кв.м;
2. реконструкция, основен ремонт и/или промяна
предназначението на
строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;
3. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв.
м;
4. разрушаване на негодни за ползване или
застрашаващи сигурността
строежи, когато тяхното премахване е наредено по
спешност от компетентен орган.
Очевидно е, че текста на чл. 30, ал. 2, т.1, т.
2 и т. 3 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община
Ракитово е напълно идентичен с текста на чл. 11, ал. 2, т. 1, т. 2, т. 3 от
Закона за управление на отпадъците в посочената негова редакция.
Според §6, т. 2 от ЗИД на ЗУО(Обн., ДВ, бр. 105 от
30.12.2016 г.) обаче, чл. ал. 11, ал. 2 от ЗУО
се отменя.
На основание чл. 43, ал. 4 от Закона за
управление на отпадъците, е приета Наредбата за управление на строителните
отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (Приета с ПМС № 267 от 5.12.2017
г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г.), която в чл. 15, ал. 1, т.1, т.2, т. 3, т. 4 и т.
5 е уредила въпросните обществени отношения по следния начин :
План за управление на строителните отпадъци не
се разработва и не се прилагат изискванията на тази глава при:
1. премахване на сгради с разгъната застроена
площ (РЗП), по-малка от 300 кв. м;
2. премахване на сгради с паянтова конструкция;
3. реконструкция и основен ремонт на строежи с
РЗП, по-малка от 700 кв. м;
4. промяна на предназначението на строежи с РЗП,
по-малка от 700 кв.м;
5. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 700 кв.
м;
В този контекст, трябва да се съобрази, че
според чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, общинският съвет
приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането,
включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и
обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни
битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината,
разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове
по прилагането му(курсива мой),
както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за
местните данъци и такси.
Явно е в случая, че текста на чл. 30, ал. 2, т.
1, т. 2 и т. 3 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на
Община Ракитово не съответства на текста на чл. 15, ал. 1, т.1, т. 3, т. 4 и т.
5 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на
рециклирани строителни материали (Приета с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ,
бр. 98 от 8.12.2017 г.) относно
площта на строежите за които се изисква изготвянето на план за управление на
строителни отпадъци. В общинската Наредба тези площи са 100.00м²;
500.00м² и 300.00м², а в Наредбата за управление на
строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, в
същите хипотези, съответните площи са 300.00м²; 700.00м² и
700.00м².
Правомощие за подобно рестриктивно транспониране
на правилата на Закона за управление на отпадъците и подзаконовия нормативен
акт по прилагането му, няма нормативно установено в полза на местния
представителен орган. В тази, част общинската Наредба противоречи на
изискването на чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците и ще следва
да бъде отменена.
9. Според чл. 30, ал. 1 от Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община Ракитово, възложителите на
строителни и монтажни работи по смисъла на § 5, т. 40 от Допълнителните
разпоредби на ЗУТ, с изключение на текущи ремонти, и възложителите на
премахване на строежи, възлагат изготвянето на план за управление на строителни
отпадъци в обхват и съдържание, определени с наредбата по чл. 43, ал. 4 от ЗУО,
а според чл. 30, ал. 3 от Наредбата, планът по ал. 1 се включва в обхвата на
инвестиционните проекти по глава осма от ЗУТ, а за обектите, за които не се
изисква одобрен инвестиционен проект, се изготвя като самостоятелен план.
Съответно, според чл. 30, ал. 4 от същата Наредба, плановете за управление на строителни отпадъци
се одобряват:
1. за строежи, за които се изисква одобрен
инвестиционен проект - като част от процедурата за съгласуване и одобряване на
инвестиционни проекти по реда на глава осма, раздел Пот ЗУТ;
2. за обекти, за които не се изисква одобрен
инвестиционен проект - от Кмета на Община Ракитово или оправомощено от него
длъжностно лице.
В случая, твърдяното от прокуратурата
противоречие с разпоредбата на чл. 11, ал. 4 от ЗУО, не се констатира. Според
въпросния текст от закона в действащата му понастоящем редакция, плановете за
управление на строителни отпадъци, когато не са одобрени по реда на чл. 156б,
ал. 6 от Закона за устройство на територията, се одобряват от кмета на общината
или оправомощено от него длъжностно лице по искане на възложителя на строежа
след влизането в сила на разрешението за строеж и преди откриването на
строителната площадка и/или преди започването на дейностите по изграждане или
премахване на обект по ал. 1.
Съотнасянето на цитираните текстове от
общинската наредба и от закона, дават основание да се формира извод, че
подзаконовия нормативен акт не се отличава от законодателното разрешение и не отрича
„правото на избор“, предоставено в закона, както се поддържа в протеста.
В този контекст, трябва да се съобрази правилото
на чл. 145, ал. 1, т. 1 от ЗУТ, според което техническите или работните
инвестиционни проекти се съгласуват и одобряват от главния архитект на общината
(района). Сиреч, когато планът за управление на отпадъците се включва в обхвата
на инвестиционните проекти по Глава VІІІ от ЗУТ, той ще бъде одобрен от главния
архитект, като част от инвестиционния проект. Когато за съответния строеж не се
изисква, изготвянето на инвестиционен проект, плана ще бъде одобрен от кмета на
общината или упълномощено от него лице. Това са безпротиворечивите разрешения
които са установени както в закона, така и в подзаконовия нормативен акт приет
от местния представителен орган.
В този конкретен случай, протеста с който е сезиран
Съда е неоснователен.
10. В чл. 30, ал. 5 от Наредбата за управление
на отпадъците на територията на Община Ракитово е предвидено, че компетентният
орган по ал. 4 може да изисква предоставяне на допълнителна информация или
отстраняване на нередовностите в случай на несъответствие с изисквания на
наредбата по чл. 43, ал. 4 от ЗУО, като изпраща мотивирано становище до
заявителя не по-късно от 15 дни от получаване на плана. Съответно в чл. 30, ал.
6 от Наредбата е установено, че в случаите по ал. 4, т. 2 Кметът на Община
Ракитово одобрява плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано
отказва одобрението му в срок до един месец от получаването на плана или от
отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната
информация.
Текстовете от закона, които уреждат същите
отношения са следните :
В чл. 11, ал. 6 от Закона за управление на
отпадъците е предвидено, че компетентните органи по ал. 4 и 5 могат да изискват
предоставяне на допълнителна информация или отстраняване на нередовности в
случай на несъответствие с изисквания на наредбата по чл. 43, ал. 4, като
изпращат мотивирано становище до заявителя не по-късно от 14 дни от
получаването на плана. Според чл. 11, ал. 7 от ЗУО, компетентните органи по ал.
4 и 5 одобряват плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано
отказват одобряването му в 14-дневен срок от получаването на плана или от
отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната
информация.
В този случай в нарушение на чл. 22, ал. 1 от
ЗУО, общинската наредба предвижда по-дълги срокове за изготвяне на мотивирано
становище по представения план, съответно за одобряване или мотивиран отказ за
одобряване на плана. Двата срока макар и да с инструктивни по характер, са
установени в интерес на гражданите и организациите на граждани, поради което
установяването в нарушение на закона, на по-дълги срокове за произнасяне от
общинска администрация е недопустимо. В тази част общинската наредба ще следва
да бъде отменена.
11. Според текста на чл. 36, ал. 1 и ал. 2 от
Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община Ракитово, дейностите по
събиране, съхранение, преработване и/или обезвреждане на отработени масла и
отпадъчни нефтопродукти, имат право да извършват само лица, притежаващи съответно
комплексно разрешително или разрешително по чл. 47 от ЗУО за съответната
дейност, като лицата по ал. 1 са длъжни да осъществяват конкретната дейност
съответствие с изискванията на Наредбата за изискванията за третиране и
транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти (обн. ДВ бр. 90 от
2005 г.) и на Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на
производствени и опасни отпадъци (обн. ДВ бр. 29 от 1999 г.).
В чл. 37, ал. 1 от Наредбата е предвидено, че дейностите
по събиране, съхранение, преработване и/или обезвреждане на ИУГ имат право да
извършват само лица, притежаващи съответно разрешително по чл. 47 от ЗУО за
съответната дейност.
Съобразно чл. 39, ал. 5 от Наредбата, заповедта
се изпълнява от лицата, с които Община Ракитово има сключен договор и
притежаващи разрешително по чл. 47 от ЗУО за извършване на дейности по
събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС за
сметка на собственика.
Най-сетне, според чл. 41, ал. 5 от Наредбата, дейностите
по събиране, съхраняване, преработване, транспортиране и/ или обезвреждане на
отпадъци от опаковки се извършва от лицензирани организации по оползотворяване
/ООп/, които притежават съответното разрешително по чл. 35 от ЗУО за този вид
дейност издадено от МОСВ.
12. Относно цитираните текстове на подзаконовия
нормативен акт, трябва да се констатира следното :
Според определенията установени в §1, т. 41 и т
43 от ДР на ЗУО, „Събиране“ е натрупването на отпадъци, включително
предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел
транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци, а „Транспортиране“
е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене,
претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна
дейност. Наличието на легални дефиниции, изключва всяка неяснота относно
съдържанието на понятията „събиране“ и „транспортиране“ на отпадъци и всяко
съмнение, че именно за тези точно дейности става реч в прежде цитираните
текстове на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община
Ракитово.
13. Според чл. 35, ал. 1 от ЗУО, за извършване
на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране
на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013, се изисква разрешение,
издадено по реда на глава пета, раздел I, или комплексно разрешително, издадено
по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда.
В чл. 35, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 8 от ЗУО обаче
е предвидено, че разрешение не се изисква за събиране и предварително
съхраняване на отпадъци на мястото на образуване, включително на отпадъци от
черни и цветни метали (ОЧЦМ), за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла
на § 1, т. 41 и 43 от допълнителните разпоредби и за дейности по разделно
събиране на отпадъци, които не се извършват по занятие, като събиране на
лекарства с изтекъл срок на годност от аптеките или кампании на общините за
събиране на отпадъци в училищата.
Съобразно чл. 35, ал. 3 от ЗУО, за извършване на
дейностите по ал. 2, т. 2 - 5 се изисква регистрация и издаване на документ по
реда на глава пета, раздел II, а за дейностите по т. 9 - по реда на глава пета,
раздел IV, а според чл. 35, ал. 5 от ЗУО, регистрационният документ за дейности
по ал. 2, т. 2 се издава самостоятелно от останалите разрешителни и
регистрационни документи.
14. Очевидно,
дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци се осъществяват след
извършване на съответната регистрация, без да е необходимо предприемането на
процедура и издаване на разрешително.
В този смисъл, въвеждането в протестирания
подзаконов нормативен акт на изискване
за наличие на разрешително за извършване на събиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти, излезли от
употреба гуми, излезли от употреба моторни превозни средства, както и за събиране и транспортиране на отпадъци от опаковки, не намира основание в ЗУО.
Според чл. 8 от Закона за нормативните актове,
всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните
актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно
значение. Аналогична е разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК, според която
общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно
нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение.
Както се посочи вече, според чл. 22, ал. 3 от ЗУО, общинският съвет приема
наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането,
включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и
обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни
битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината,
разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни
актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните
услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.
При това положение, с оглед конкретиката на
текущият казус, трябва да се посочи, че съобразяването на процесните текстове
от наредбата с актовете от по-висока степен, уреждащи същите отношения,
означава те да са съответни и на правилата установени в чл. 35, ал. 2, т. 2,
ал. 3 и ал. 5 от ЗУО.
15. Както се посочи, според чл. 36, ал. 2 от
процесната Наредба, лицата по ал. 1 са длъжни да осъществяват конкретната
дейност съответствие с изискванията на Наредбата за изискванията за третиране и
транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти (обн. ДВ бр. 90 от
2005 г.) и на Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на
производствени и опасни отпадъци (обн. ДВ бр. 29 от 1999 г.).
Наредбата за изискванията за третиране и
транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти (приета с ПМС № 230 от
1.11.2005 г., обн., ДВ, бр. 90 от 11.11.2005 г., в сила от 1.01.2006 г.), към която препраща чл.
36, ал. 2 от общинската наредба, е отменена с § 1 от Заключителните разпоредби
към Постановление № 352 на Министерския съвет от 27 декември 2012 г. за
приемане на Наредба за отработените масла и отпадъчните нефтопродукти(обн. ДВ, бр. 2 от 2013
г., в сила от 8.01.2013 г.), която е действащия понастоящем подзаконов нормативен акт,
уреждащ въпросните обществени отношения.
В тази част, общинската наредба не съответства
на изискванията на чл. 22, ал. 1 от ЗУО и ще следва да бъде отменена.
V. За разноските :
16. С оглед приетия за установен резултат, на
прокуратурата се дължат сторените разноски по производството, които се
констатираха в размер на 20,00лв.,
заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.
Ето защо, Съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл. 30,
ал. 2, ал. 5 и ал. 6 ; чл. 36, ал. 1 в частта ѝ
относно „…събиране…“ ; чл. 36, ал. 1 в частта ѝ
относно „…събиране…“ ; чл. 36, ал. 2 в частта ѝ
относно „…Наредбата за изискванията за третиране и транспортиране на отработени
масла и отпадъчни нефтопродукти (обн. ДВ бр. 90 от 2005 г.)…“; чл. 37, ал. 1 в
частта ѝ относно „…събиране…“ ;
чл. 39, ал. 5 и чл. 41, ал. 5 в частта
им относно „…събиране, транспортиране…“ от Наредба за управление на отпадъците
на територията на Община Ракитово, приета с Решение № 638 от 24.07.2018г. на
Общински съвет Ракитово.
ОТХВЪРЛЯ протеста на прокурор при Окръжна прокуратура Пазарджик
против чл. 30, ал. 3 и ал. 4, от Наредба за управление на отпадъците на територията
на Община Ракитово, приета с Решение №638 от 24.07.2018г. на Общински съвет Ракитово.
ОСЪЖДА Община Ракитово да
заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик, сумата от 20,00лв./двадесет лв./,
представляваща заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет
дневен срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния
административен съд на Република България.
Решението да се обнародва в срока и по реда на
чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : /П/