Решение по дело №530/2020 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 182
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 13 август 2020 г.)
Съдия: Пламен Стоянов Георгиев
Дело: 20205640200530
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

     182                                     15.07.2020 г.                         град Хасково

         

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

          ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Десети наказателен състав,

на втори юли две хиляди и двадесета година,

в публично съдебно заседание в състав:

 

                                                                                                              Съдия: Пламен Георгиев

 

секретар: Геновева Стойчева

прокурор:

като разгледа докладваното от съдия П. Георгиев

АНД № 530 по описа на Районен съд - Хасково за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

          Образувано е по жалба от П.М.П., като законен представител на „Къмпани“ ЕООД, град Стара Загора, чрез адв. Д. Т. С. срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия Г, № 0016972, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 638, ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането, на жалбоподателя е наложена административна санкция – „имуществена санкция” в размер на 2000 лева за извършено нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се развиват от жалбоподателя подробни съображения в подкрепа наведените доводи за необоснованост, неправилност и противоречие със закона – конкретно на изискванията по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Позовава се и на липсата на точно и ясно описание на административното нарушение, като се анализира съдържанието на нормата на чл. 638, ал. 4 и ал. 6 от Кодекса за застраховането. Оспорва и възможността за процесното нарушение да бъде налагана административна санкция – „имуществена санкция”, тъй като се предвиждало в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП единствено възможността за налагане на „глоба“, попадаща в системата на предвидените в чл. 31 от ЗАНН административни наказания, които можело да се налагат само на физически лица, а имуществената санкция била издадена в специална норма в ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен.

            В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. В представено писмено становище от упълномощения процесуален представител се заявява, че подадената жалба се поддържа и се отправя искане тя да бъде уважена. Претендират се и направени по делото разноски.

            Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно призовани, не изпращат представител по делото. Чрез упълномощен по делото представител – юриск. С.С. се заявява становище по жалбата, която се оспорва и се излагат доводи по същество в подкрепа на тезата, че процесният електронен фиш е законосъобразно издаден. Отправя се искане за неговото потвърждаване от съда и за присъждане на разноски за възнаграждение за юрисконсулт, а при условията на евентуалност – в случай, че жалбата бъде уважена се отправя възражение за прекомерност на разноските, направени от другата страна при заплащане на адвокатския хонорар.

Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 8 ЗДвП, предвид разпределението на доказателствената тежест и липсата на представени доказателства за датата на връчването на санкционния акт, доколкото такава не е вписана и в приложената разпечатка на процесния ел. фиш, от лице, легитимирано да атакува издадения електронен фиш, поради което е процесуално допустима.

          ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й, и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:

          На 19.05.2020 г. в 12:27 часа, било установено и заснето с автоматизирано техническо средство № ARH CAM – S1 с № 11743ВА движение на лек автомобил марка ,,Кадилак”, модел ,,Ескалейд” с регистрационен номер *******.

         От представената Справка в централна база КАТ, по регистрационен номер, се установява, че автомобилът с посочения по – горе регистрационен номер е лек по своя вид и същият е регистриран на името на „КС Къмпани“ ЕООД, град Стара Загора и на името на Красимир М. Пировски.  Въз основа на тези констатации е издаден процесния електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, като за собственик на когото е регистрирано процесното МПС било вписано „КС Къмпани“ ЕООД, град Стара Загора, а за законен предсатвител на фирмата – П.М.П.. В описателната част на електронния фиш е вписано движение и установено нарушение на Кодекса на застраховането, заснето с техническото средство, което видно от приложения Протокол от последваща проверка № 59-С-ИСИС/01.10.2019 г. техническото средство - автоматизирано техническо средство № ARH CAM – S1 с № 11743ВА е преминало последваща проверка, а за място на нарушението  град Хасково, бул „Г.С.Раковски“, до завод „Мир“ в посока център с насочване на техническото средство към град Димитровград.

          Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените по делото писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе. По отношение на приложения снимков материал - снимка № 11743ВА/0163260 с дата 19.05.2019 г. с автоматизирано техническо средство № ARH CAM – S1 съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението на правните изводи. На това място следва единствено да бъде отразено принципното законово положение, че снимковият материал или разпечатки, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвени с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова бе приобщено по делото.

          При така установените факти съдът намира от правна страна следното:            

          Съгласно разпоредбата на 461, т. 1 от Кодекса за застраховането, в сила от 01.01.2016 г., сред задължителните застраховки е „Гражданска отговорност“ на автомобилистите по т. 10.1, раздел II, буква „А“ от приложение № 1, наричана по-нататък „задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите“, а според чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение; това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния договор. По силата на чл. 638, ал. 1, т. 1 от КЗ, на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се налага глоба от 250 лв. – за физическо лице, а съгласно т. 2 - имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец. Според, ал. 4 на цитираната норма, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо, съобразно приложимия материален закон към твърдяната дата на извършването му.

          Съгласно разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от Кодекса за застраховането, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка. Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или имуществената санкция по чл. 638, ал. 4 и 6. Член 189, ал. 5 от Закона за движение по пътищата не се прилага. Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на процесното деяние редакция, изм. ДВ, бр. 54/2017 г., при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова – ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

          С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл.165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на „техническите средства” преди изменението на чл.189, ал.4 от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата, респ. по специалния закон – Кодекса за застраховането може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията за това. В конкретния случай обаче, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство дори формално не отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. При издаване на санкционния акт, издателят на електронния фиш е допуснал съществено процесуално нарушение, доколкото и в хипотезата на издаден електронен фиш за установено с АТТС нарушение на КЗ е длъжен да сочи конкретните обективни признаци на вмененото нарушение, а не само цифрово да изписва нарушената материалноправна норма. В обжалвания електронен фиш, описание на конкретното нарушение от гледна точка на обективните признаци, характеризиращо го от обективна страна не се съдържа така, както повелява нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, към която препраща. Това представлява нарушение на особените процесуални правила, предвидени в Закона за движението по пътищата, към който приложимият КЗ препраща разпоредбата на специалния закон - чл. 647, ал. 3 от Кодекса за застраховането. То е съществено по своя характер, доколкото липсата на описание на обективните признаци на нарушението винаги води до нарушение на правото на защита на наказаното лице, в аспекта на обезпечаване на възможността да узнае фактите, за които се цели ангажирането на административнонаказателната му отговорност, респективно до отмяна на санкциониращия го акт, без да се изследват доводи по същество. Още повече предвид обективната невъзможност за осъществяване на съдебен контрол с оглед естеството на допуснатото процесуално нарушение, като единствено за пълнота на изложението е необходимо да бъде отбелязано, че дори да не страдаше от непреодолими процесуални пороци, електронният фиш е и необоснован, тъй като самият той не се ползва с доказателствена сила, като сами по себе си твърденията в него подлежат на проверка със съответните доказателствени средства, от една страна. От друга, по преписката са предствени доказателства единствено за факта на осъществяване на процесното движение, оттам управление на моторно превозно средство /при това негодни да установят и този елемент/ и за неговия собственик, както и за скоростта, с която това е станало на съответния участък от пътя, но не и по същество във връзка с твърденията за нарушение по Кодекса за застраховането и изпълнение, респ. неипзълнение на задължението за сключване на предвидените задължителни застраховки от собствениците на моторни превозно средства.

          Нещо повече, поставя се въпросът дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на цитираната по – горе наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното протичане на този процес.

          В случая приложен по административнонаказателната преписка и приет по делото, като писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР.  Последният е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС, и др. изисквания по  наредбата.  Представеният в случая протокол е попълнен изцяло, но необходимо е да се отбележи също така, че съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, съставеният на основание ал. 1 от същата норма протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда, тоест на мобилното АТСС, каквато в случая е приложена, с оглед обезпечаване правото на защита правото на защита, а така също и възможността за съдебен контрол, но и с уточнението за вписване ръкописно на датата и часът в нея. Така също, налице е обоснованост на вписаните данни, с оглед съответствието на вида и номера на техническото средство, използвано от контролните органи, съобразно посоченото в задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР с данните от приобщения снимков материал. Същият, както вече бе отбелязано, се явява доказателство не само относно мястото и времето на извършване на нарушението, но и за  това с какво АТСС е заснето движението на превозното средство в отклонение с нормативните ограничения на максимнално допустимата скорост, когато е коректно попълнен. Липсва в конкретната хипотеза обаче съотвествие на отразеното в твърденията на контролните органи за допуснато нарушение по КЗ за заснетото с посоченото в ел. фиш техническо средство нарушение с доказателствата, приобщени по делото, тъй като в протокола е посочен номер на първо изображение 16317 /също поправен/ и номер на последно изображение – 163311, а приобщеният като веществено доказателство снимков материал е с номер  11743ВА/01633260. Така посоченото изображение пък, ръкописно е добавено в самия протокол и така е извършена поправка вече в съдържанието му не по установения ред и без ясна връзка на данните от автоматизираното средство с данните от съставения протокол, което води, както бе отбелязано по - горе до извод за необоснованост и по отношение на първия елемент от твърдяното нарушение, свързано със заснемане на управление на МПС, съобразно изискванията на фактическия състав по чл. 638, ал. 4 от КЗ, явяващо се основание за отмяна на санкционния акт.

          В обобщение е необходимо да бъде отбелязано, че кумулативно дадените изисквания, съобразно актуалната нормативна уредба на процедурата по установяване на този вид нарушения не са удовлетворени в процесния случай, поради което се налага като краен изводът за неоснователност на подадената жалба. Атакуваният с нея електронен фиш е незаконосъобразно издаден, с оглед на което същият ще следва да бъде отменен, след като бе установено надлежно документиране и описание на нарушението, а същото не би доказано от обективна страна.

          С оглед изхода на спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в тежест на административнонаказващия орган, респ. издател на електронния фиш, следва да бъдат възложени направените от жалбоподателя разноски за заплащане на възнаграждение на упълномощен по делото адвокат, с оглед представените доказателства, че същите са действително сторени от страната по делото, но е отправено искане на другата страна за намаляването му, поради прекомерност, което налага да се изследва въпросът за съответствието с фактическата и права сложност на делото, която не надхвърля обичайната за този тип производства, при това е приключило в едно съдебно заседание и без явяване на процесуален предсатвител. Освен това, размерът на това адвокатско възнаграждение следва да се определи по правилата на чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, изм. – ДВ, бр. 28 от 2014 г.; изм. с Решение № 5419 на ВАС на РБ - бр. 45 от 2020 г., в сила от 15.05.2020 г., към който ред и норма препраща чл. 18, ал. 2 от Наредбата. Съгласно първата от цитираните разпоредба, за защита по дела с определен интерес възнагражденията при интерес от 1000 до 5000 лв. – 200 лв. + 6 % за горницата над 1000 лв. Тоест 200 лева плюс 6 % от разликата от 1000 лева до размера на санкцията от 2000 лева, или 60 лева, с оглед на което уговореното и заплатено адвокатско възнаграждение е необходимо да бъде намалено на 260 лева, което следва АНО да бъде осъден да заплати на жалбоподателя.

          Мотивиран така, съдът

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия Г, № 0016972, издаден от ОД на МВР - Хасково.

          ОСЪЖДА ОД на МВР – Хасково да заплати на „Къмпани“ ЕООД, ЕИК: *********, със седелище и адрес на управление град Стара Загора, ул. Христо Ботев“ 100, ет. 5, офис 11в, представлявано от П.М.П. сумата в размер на 260 лева, представляваща направени по делото разноски за възнаграждение на упълномощен адвокат.

          Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                  

 

                                                                                         Съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: Е.С.