Решение по гр. дело №728/2019 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 260096
Дата: 25 май 2021 г. (в сила от 26 май 2022 г.)
Съдия: Нася Иванова Япаджиева
Дело: 20192160100728
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е   Ш   Е   Н   И   Е   №260096

   

                                     гр. Поморие,  25.05.2021год.

 

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ПОМОРИЙСКИЯТ районен съд, гражданско отделение, в публично заседание на шестнадесети февруари през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Нася  Япаджиева                                                                              

при секретаря, Валентина Атанасова,

като разгледа докладваното от съдия Н.Япаджиева гр.дело № 728 по описа за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството пред ПРС е образувано по повод искова молба подадена от  Община Поморие с пълномощник адв. Б. против „Анхиало авто“ ООД  гр.Поморие представлявано от Б. Х. и Х. Б.. В исковата молба ищецът твърди, че с договор от 01.11.2013г., Община Поморие е възложила на „Анхиало авто" ООД извършването на обществен превоз на пътници по автобусни линии: гр.Поморие-градско - линия 1, гр.Поморие-градско - линия 2 и гр.Поморие - гр.Каблешково - гр.Поморие, със срок на договора - до приключване на процедурата по реда на Закона за обществените поръчки от възложителя и  в изпълнение на подписания между страните договор, с платежно нареждане от 12,,10.2018г., Община Поморие превела на „Анхиало авто" ООД сумата от 3690 лева, дължима съгласно изготвените от превозвача справки за м.септември 2018г. При финансова инспекция на Община Поморие, извършена от органи на Агенцията за държавна финансова инспекция, се установило 3690 лева са изплатени без правно основание на превозвача „Анхиало авто" ООД, за обществени пътнически превози във вътрешноградския транспорт и  в хода на финансовата инспекция, с бюджетно платежно нареждане от 14.06.2019г. Община Поморие възстановила на финансиращия орган - Министерството на финансите, констатираните в Доклад № ДИД6-БС- 4/27.06.2019г. на АДФИ изразходвани не по предназначение целеви средства от бюджета за 2018г., в т.ч. изплатените без правно основание на ответника субсидии за обществени пътнически превози във вътрешноградския транспорт в размер на 3690 лева. След приключване на финансовата инспекция указала на Община Поморие да предприеме необходимите действия за възстановяване на сумата от 3690 лева по бюджета на Община Поморие и общината изпратила  до „Анхиало Авто" ООД писмо изх.№30-08-10/06.08.2019г. като ответното дружество отказало да възстанови  неправомерно получените от него от държавния бюджет средства в размер на 3690 лева. Моли съдът да постановите решение, с което осъди „АНХИАЛО АВТО" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Поморие, ул."Странджа" №5, представляван от Б.Х. Б. и Х.Б. *** сумата от 3690 (три хиляди шестстотин и деветдесет) лева главница, ведно с лихвата за забава, считано от 15.06.2019г. до предявяването на иска в размер на 114.81 лева и законната лихва до окончателното изплащане на сумата.

В постъпилия отговор ответника оспорва иска и сочи, че субсидията от 3690.00лв. е законосъобразно получена на основание сключения с ищеца договор за  обществен превоз на пътници  от 01.11.2013г. и правото на компенсация под формата на субсидия  произтича от сключения договор, регламента и е предвидено и в  чл.9 от Наредба № 3/04.04.2005г.  На следващо място, сочи, че задължението за обществена услуга е извършено качествено  и са спазени изискванията за предоставяне на субсидията. Моли предявения иск да бъде отхвърлен.

  Предявения иск е правно основание чл. 55, ал.1 от  ЗЗД.

Не се спори, че между страни е бил сключен на  01.11.2013г. договор за извършване на обществен превоз в който като основание е посочено Решение № РД-09-81 от 14.08.2013г. на областния управител и това се установява от  представения договор с рег.№ 30-08-53/01.11.2013г.  Изпълнителя е приел да извърши обществен превоз на пътници по линия 1, линия 2 и  гр.Поморие-гр.Каблешково-гр.Поморие. Уговорено е, че превоза се извършва по одобрени от възложителя разписания които са неразделна част от договор. Договора е  със срок до приключване на процедурата по реда на ЗОП.

Представен е Доклад № ДИД6-БС-4/27.06.2019г. за извършена финансова инспекция на Община  Поморие в който е финансовия инспектор е приел, че  договор № 30-08-53/01.11.2013г. не е посочено, че е сключен в съответствие с Регламент №  1370/2007г. на Европейския парламент и на Съвета относно обществените услуги за пътнически превози. Сочи се, че в договора не са регламентирани задължителните условия предвидени в чл.56, ал2 от Наредбата и не отговаря на изискванията на Регламент 1370/200 и регламентираните задължителни условия от Наредбата не са включени в договора за възлагане на обществен превозна пътници превозвача  „Анхиало авто”  ООД  не подлежи на събсидиране и изплатените на Анхиало авто   3690лв. са без правно основание  и подлежат на възстановяване в бюджета.

Не се спори, че Община Поморие е върнала средствата в бюджета, след което е поканила ответника да  ги възстанови  на  общината.

 Установява се от представеното Решение  № РД-09-81 от 14.03.2013г., че по повод искане от ОС Поморие,  областния управител е дал съгласие на кмета на община Поморие да възложи пряко за срок  до приключване на процедурата по реда на  ЗОП и СК извършване на автобусни превози по описани в решението маршрутни разписания между които и маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – градска линия № 1; маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – градска линия № 1; маршрутно разписание на автобусна линия гр. Поморие – гр. Каблешково. Представени са по делото  Справки за финансовите резултати  към 31.08.2018г. от субсидираните вътрешноградски превози и междуселищни превози в слабонаселени планински и гранични райони  за всеки месец от м.януари 2018г. до м.август 2018г.

По делото е назначена  СИЕ,  като в  заключението  си вещото лице сочи, че счетоводството на ответника е водено, съгласно изискванията на Регламента, разписани в Приложение към Регламента, озаглавено „Правила, приложими за компенсациите в случаите по чл 6. параграф 1. Установява се от  експертизата, че отчитането на дейността по предоставяне на обществени услуги за вътрешноградски пътнически транспорт от „Анхиало авто" ООД, се е осъществявала в съответствие с изискванията на „Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите" (Наредбата), приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ. бр. 51 от 7.07.2015 г., изм., бр. 53 от 4.07.2017 г„ която определя условията, реда и начина на прилагане на Регламент (ЕО) № 1370/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23.10.2007 г.  Вещото лице е посочило, че приложеният механизъм на изчисления на данните в „Справка за финансовите резултати към съответния месец на 2018 г., от субсидираните вътрешноградски превози", следва стъпка по стъпка, разпоредбите на чл.6 от Регламент (ЕО) № 1370/2007 „Правила, приложими за компенсациите в случаите по чл.6, § 1" и  тзи действия водят до определяне на „нетен финансов ефект" и изчисляване на полагащата се за месеца субсидия.  В експертизата вещото лице е посочило, че през 2018 г. в справка за представените резултати за съответния месец, в счетоводството на „Анхиало авто" ООД въобще не е начислявана „разумна печалба", т.е. работило се на себестойност и е посочило  
как се определя  субсидия подлежаща на плащане, която се  образува от загубата от дейността (приходи от дейността минус разходи за дейността), увеличена с „разумна печалба" изчислена по гореописания начин. Така за  периода 01.01.2018 г. 30.09.2018 г„ прогнозната загуба  за ответника е била в размер на 3690 лв., нетният финансов ефект за деветмесечието е  бил в размер на 3690 лв. и това е  размера на полагащата се, а в последствие и преведена субсидия за деветмесечието. Посочено е в експертизата, че отчитането на изпълнение на обществената услуга по вътрешноградски превози, е било извършено, при спазване на правилата, разписани в Приложение към Регламент (ЕО) № 1370/2007 г., „Правила, приложими за компенсациите в случаите по чл.6, параграф 1" и правилата, разписани в чл.55 от Наредбата.

При така изяснената фактическа обстановка настоящия състав, счита, че така предявения  иск е неоснователен.

Процесната субсидия от 3690 лв. получена от ответника според съда е  законосъобразно на основание валиден договор за обществен превоз на пътници сключен  между дружеството и Община Поморие.

Договора е сключен след като е дадено съгласие кмета на община Поморие да да възложи пряко за срок до приключване на процедурата по реда на Закона за обществените поръчки извършването на автобусни превози по определени маршрути, като  това се налага  за да не се прекъсва превоза на потници след изтичане на сключени договори и е в съответствие с разпоредбите на Регламента.   

Регламента определя  начина, по който, могат да действат компетентните органи в сферата на обществения пътнически превоз, за да гарантират предоставянето на услуги от общ интерес като установява и условията, при които компетентните органи, когато налагат или договарят задължения за обществени услуги, компенсират операторите на обществени услуги за направените разходи и/или им предоставят изключителни права в замяна на изпълнението на задължения за обществени услуги. Целта на компенсацията е да неутрализира отрицателния нетен финансов ефект (инкасираната загуба), възстанови разходи, за обществения превозвач от предоставянето на обществената услуга.

Договора е сключен през 2013г. и е некоректно да се твърди от ищецът, че тъй като не съдържа регламентираните задължителни условия, указани в  чл. 56, ал. 2 от Наредбата, на ответника не се полага субсидия.   „Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите" (Наредбата), е приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ. бр. 51 от 7.07.2015 г., изм., бр. 53 от 4.07.2017 г. поради което напълно основателно е възражението на ответната страна, че  изискванията към договорите за съдържанието  им т.е. в същите да бъдат разписани правилата/механизма за компенсиране, не би могло да се отнася до процесния договор.  След влизане в сила на Наредбата Община Поморие като възложител е имала възможност да предприеме нужните действия за привеждане на договора в съответствие с новата наредба.  

Не се спори, че ответника е изправна страна и е изпълнявал договора, поради което  и правилно  субсидията е изплатена в съответствие с РЕГЛАМЕНТ (ЕО) №1370/2007 г. на Европейския Парламент и на Съвета от 23.10.2007 г. относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти (ЕИО) №1191/69 и (ЕИО) №1107/70 на Съвета.

След като на „Анхиало авто" ООД е извършвало обществената услуга, за която е сключен договора, то на основание Регламента компетентните органи са длъжни да го компенсират, като изплащането на субсидии и компенсации е предвидено в самия договор. Няма съмнение, че волята на страните е била  изпълнителя да получи субсидия  за извършвания превоз и правилно тя е платена, като размера й е определен правилно. В тази връзка иска като неоснователен следва да се отхвърли.

На основание чл.78, ал.3 ГПК на ответника следва да се присъдят направените разноски в размер на 900 / деветстотин/ лева.

Мотивиран от изложеното съдът  

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ  предявеният иск  от Община Поморие,ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул. Солна № 5 представлявана от кмета  И.А. с пълномощник адв. Ю.Б.  за осъждане   „АНХИАЛО АВТО“ ООД,  ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул. Сранджа № 5 представлявано от Б.Х. Б. и Х.Б. *** сумата от 3690 (три хиляди шестстотин и деветдесет) лева платена без основание, ведно със законната лихва от 07.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата и сумата 114.81 / сто и четиринадесет лева и 81ст./   лихвата за забава, считано от 15.06.2019г. до 06.10.2019г.

ОСЪЖДА Община Поморие,ЕИК *********, представлявана от кмета  И.А. с пълномощник адв. Ю.Б.  да заплати на  „АНХИАЛО АВТО“ ООД,  ЕИК *********, представлявано от Б. Х. Б. и Х.Б.Б.  на основание чл. 78, ал.3 от ГПК сумата от 900 / деветстотин/ лева разноски по делото.

 Решението подлежи на въззивно обжалване пред БОС, чрез ПРС, в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ :