Решение по дело №71/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 април 2021 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20217200700071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе, 16.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 14 април през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА  

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

 

при секретаря         НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА            и   с   участието   на   прокурора ГЕОРГИ МАНОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВА  КАН дело 71 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е жалба от М.Х.М. против Решение № 260065 от 27.01.2021 г., постановено по АНД № 2031/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 11-01-182 от 29.10.2020 г., издадено от Директора на АДФИ, с което на М.Х.М. *** на основание чл.128  Закона за публичните финанси / ЗПФ/ вр.чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева. В жалбата са изложени оплаквания, че въззивното решение е постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Иска се отмяна на обжалваното решение и съответно отмяна  на наказателното постановление. Претендират се разноски.

Ответникът по касационната жалба, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на поисканите от касационния жалбоподател разноски.

Представителят на прокуратурата дава заключение, че въззивното решение е правилно.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 от АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна страна и производството е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.  

С оспореното решение Районен съд – Русе e потвърдил НП 11-01-182 от 29.10.2020 г., издадено от Директора на АДФИ, с което на М.Х.М. в качеството му на длъжностно лице като председател на ОбС-Ветово за мандат 2015-2019г., на основание чл.128 ЗПФ вр. параграф 1 т.27 и параграф 2 ДР на ЗПФ вр.чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева

Нарушението, довело до прилагане на тази санкционна разпоредба според, с оглед на възприетите от въззивния съд констатациии на актосъставителя, според събраните гласни доказателства и становището на АНО, на база приложената преписка съдържаща множество писмени доказателства, е на чл. 128 от Закона за публичните финанси (ЗПФ). Съгласно тази разпоредба, не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.

Приетата от въззивния съд фактическа обстановка е съответна на приложените писмени и гласни доказателства. Въззивният съд е посочил, че е безспорно установено/ а и по фактите липсва спор/, че:

Касационният жалбоподател има качеството на Председател на ОбС-Ветово за мандат 2015-2019г., избран е с Решение № 03 от заседание на Общински съвет-Ветово, проведено на 09.11.2015 г.

С Решение № 23 от заседание на Общински съвет-Ветово, проведено на 04.12.2015 г. М. , в качеството си на председател на ОбС-Ветово е бил упълномощен да сключва договори за правна защита и съдействие с адвокат при образуване на съдебни дела срещу ОбС-Ветово, да определя адвоката и размера на неговото възнаграждение, като е възложил на Кмета на Община Ветово да изплаща на процесуалния представител уговорената сума по посочения в договора начин и срок.

При извършена проверка от инспектори към АДФИ било установено, че към 14.11.2016 г., между Общински съвет гр. Ветово, представляван от неговия председател – касатора М. и адвокати М. Карачорова и Т. Бойчева от АК-Русе, бил сключен договор за правна защита и съдействие № 0142356 от 14.11.2016г. с предмет обжалване на Решение № 27/27.10.2016 г. по АД№ 236/2016 г. на АдмС-Русе пред ВАС и договорено възнаграждение за двамата адвокати в размер на общо 1200. 00 лв, платимо по банков път до 14.11.2016г. и изпратено на Кмета на Община Ветово с писмо вх.№ 06-105-306/16.11.2016г.

Същевременно от писмените доказателства се установява и наличието на сключен договор за правна защита и съдействие № 0142353 от 11.10.2016г., с предмет процесуално представителство по по АД№ 236/2016 г. и договорено възнаграждение за двамата адвокати в размер на общо 1200.00 лв. платимо еднократно по посочена банкова сметка ***.10.2016г., който договор е изпратен на Кмета на Община Ветово с писмо вх.№ 06-105-281 / 12.10.2016г.за извършване на плащане.

РРС е установил/ което като факт не е било спорно/, че в периода от 25.01.2016 г. до 11.10.2016 г. между Общински съвет гр. Ветово, представляван от неговия председател и посочените адвокати, били сключени шест договора за правна защита и съдействие, по които общото договорено възнаграждение било в размер на 9700 лв. Така към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие от 14.11.2016г. Община Ветово е имала бюджет за 2016 г., приет с Решение № 173 по Протокол № 15/29.07.2016 г. на Общински съвет-Ветово. С оглед на посоченото решение на ОбС-Ветово в бюджета на Община Ветово, за Общински съвет-Ветово в §§ 10-20 "Външни услуги" били заложени 10000. 00 лв.

Въз основа на така установеното в оспореното решение съдът е извел извод за съставомерно по чл.128 ЗПФ нарушение , извършено от касатора в качеството му на длъжностно лице – Председател на Общински съвет-Ветово изразяващо се в поет ангажимент за разход за 2016 г. в размер на 900 лв. /разликата между заложения бюджет от 10 000. 00 лв. и общите разходи за правна защита в размер на 10 900. 00 лв. /, непредвиден в бюджета на Община Ветово за 2016 г.

В тази връзка настоящата инстанция счита доводите за липса на качество на длъжностно лице у жалбоподателя,чиято отговорност е именно в това му качество като Председател на ОбС-Ветово за неоснователни. Съгласно чл.93 т.1б.а и б. б НК на М. е възложена ръководна работа в служба на учреждение/ ОбС-Ветово/ Съгласно чл. 25 от ЗМСМА, той осъществява ръководни, властнически, представителни и контролни функции, свързани с дейността на общинския съвет. Според определението дадено в чл. 93, т. 1, буква а" от НК, длъжностно лице е лице, на което е възложено да изпълнява със заплата или безплатно, временно или постоянно, служба в държавно учреждение, с изключение на извършващите дейност само на материално изпълнение, а съгласно б.“б“ длъжностно лице е това на което е възложена ръководна работа в обществена организация. Общинския съвет е орган на местно самоуправление /чл.18 ЗМСМА /, чиято компетентност е свързана с реализиране на задачите и целите на чл.17 и чл.21 ЗМСМА в това число да определя политиката за изграждане и развитие на общината ,включително и относно общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и такси, общинската администрация

Решенията на общинските съвети, с които се приема бюджетът на общината, са общи административни актове (ОАА). Същите подлежат на предварително изпълнение по силата на закона (чл. 180, ал. 1 от АПК). Т.е. решението, с което е приет бюджетът подлежи на изпълнение от адресатите си, въпреки, че не е влязло в законна сила, с оглед на данните за неговото обжалване и независимо от това, че на касационния състав е известно ,че с влязло в сила решение по адм.д. 1164 от 16.10.2019г. на ВАС, решението ,с което е приет бюджета е отменено окончателно.

Несъмнено съм 14.11.2016г. приетия с Решение № 173 по Протокол № 15 от 29.07.2016 г. на Общински съвет – Ветово бюджет на Община Ветово за 2016г. подлежи на изпълнение от адресатите му, в това число и ОбС-Ветово, тъй като в дейност 1.123 „ Общински съвет“ по && 10-20 „Външни услуги“ са утвърдени разходи общо в размер 10 000лв.

Нещо повече, бюджета е приет на база предложение ,внесено именно от касатора. В тази връзка настоящата инстанция счита за неоснователни твърденията на касационния жалбоподател, че не е бил наясно какъв размер на договорените от него възнаграждения е бил изплатен от Кмета на Община Ветово на база представените му договори за правна защита и коментираното по горе решение на ОбС-Ветово № 03 от 09.11.2015 г. Изявлението на касационният жалбоподател в с.з. от 14.04.2021г по настоящето дело еднозначно сочи, че той в качество на Председател на ОбС-Ветово и като упълномощител на посочените негови представители, се е явавал/ явявали на посочените в списъка от ответника дела. Т.е в доверителните им отношения е имало ясно съзнание за размера на договореното адвокатско възнаграждение. В тази връзка настоящата инстанция счита за неоснователен довода, касаещ явно субективната страна на нарушението за липса на яснота относно размера на договореното адвокатско възнаграждение. Нещо повече, отговорността на касатора е ангажирана за поемане на ангажимент за разход, надвишаващ предвидения в общинския бюджет, а не за извършване на разход.

Съответно, действията на наказаното лице в качеството му на Председател на ОбС-Ветово по сключване на договор за правна защита и съдействие с избрани от него адвокати и уговорено от него възнаграждение на стойност 1200лв. / над възможно допустимите от 300лв./, е поел  ангажимент за разход за 2016 г. над 900лв. , без същият да е предвиден в Годишния бюджет на Община Ветово за 2016 г. /обстоятелство, което не е спорно и се доказва от материалите по преписката/, нарушава нормата на чл. 128, ал. 1 от ЗПФ. Съобразно тази правна норма, не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.

Същината на спора е свързан с твърдението за нарушение на материалния закон, тъй като касационния жалбоподател М. в качеството си именно на Председател на ОбС-Ветово, не е разпоредител на общински бюджет,респ.не е наказателно отговорен по чл.128 ЗПФ.

На първо място нормата се намира в раздела на ЗПФ ,касаещ изпълнение на бюджета и не сочи субект на отговорност, тъй като е общо запираща- да не се извършват разходи или да не се поемат ангажименти за такива, които не са предвидени в общинския бюджет, за разлика от нормата на чл.98 ЗПФ, която безспорно касае друг субект, а именно кмета на Общината. Систематичното й място обаче касае вече приет бюджет, при които съответните бюджетни организации ,какъвто е и ОбС следва да се съобразяват с размерите на разходите в съответната част на бюджета им. Безспорно чл.122 ЗПФ сочи ,че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА, Общинският съвет като колективен орган приема и изменя годишния бюджет, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Разпоредбата определя правомощието на общинския съвет да определи какви приходи ще бъдат събирани и какви разходи ще бъдат извършвани от общината през съответната година като това следва да стане по точно определения от ЗПФ и Наредбата на ОбС ред и естествено с оглед правомощието да приема и изменя годишния бюджет на общината, е да осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му.

Разходите за издръжка на Общинския съвет са предвидени в общинския бюджет. Кметът на общината е органът, който организира изпълнението на общинския бюджет, съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА и чл. 7, ал. 5 от ЗПФ. Ето защо по силата на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ, той е и първостепенен разпоредител с бюджета на общината. Изрично е посочено в чл. 122, ал. 1 от ЗПФ, че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет. Определено ОбС Ветово ,който е ръководен от касатора, е финансиран от общинския бюджет на Община Ветово. Общинския съвет се обслужва от администрацията на общината, захранва се със средства от общинския бюджет, а няма свой собствен, самостоятелен бюджет, с който да може еднолично и неконтролирано да се разпорежда. На практика сключвайки процесния/ а и други такива/ договор за правно съдействие и то не с един, а с двама адвокати/ макар ,че е ноторно известно, че се присъждат като разноски възнаграждение само за един адвокат- чл.78 ал.1 ГПК/ касатора е поел ангажимент за разход в противоречие на изискването за финансова дисциплина, на финансиран от общински бюджет орган за местно самоуправление извън одобрените и изпълняеми разходи.    

Практиката на ВАС неизменно и последователно поддържа становището, че общинският съвет не е правосубектна единица, различна от общината и не може чрез своя председател да встъпва в гражданскоправни отношения с облигационен характер по аргумент от чл. 25 и чл. 21, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА. Доколкото Общинският съвет е административен орган, орган на местно самоуправление и съответно като такъв - страна по административни дела, а не със статут на  самостоятелно ЮЛ и съответно няма самостоятелен бюджет, в какъвто смисъл са разпоредбите на чл. 15, ал. 1 и чл. 29а, ал. 1 от ЗМСМА, то всички разходи по неговата издръжка, както и материално техническото му осигуряване и административно функциониране,са за сметка на общинския бюджет и общинската администрация, т.е.неговия бюджет е част от бюджета на Община Ветово, а председателя на Общинския съвет като негов ръководител и представляващ е длъжен да се съобрази с предвидените от приетия от ОбС-Ветово бюджет в частта разходи за външни услуги. Безспорно Кметът на общината е органът, който изпълнява решенията на общинския съвет, организира изпълнението на общинския бюджет и осигурява организационно-техническото му обслужване, съгласно разпоредбите на чл. 44, ал. 1, т. 5, т. 7 ЗМСМА и чл. 29а ЗМСМА, но в случая не се касае за негово действие или бездействие и не се касае за негови действия като първостепенен разпоредител на бюджетни средства/ напротив приложеното постановление на Специализираната прокуратура на РБ сочи, че е изпълнявал и изплащал , след осъдителни решения договорените възнаграждения/.

В тази връзка с оглед на характера на вмененото нарушение с формата на изпълнително деяние „ поемане на ангажимент за разход, надхвърлящ определения в общинския бюджет за 2016“  е без значение, че законодателят не е придал качество на разпоредител с бюджет (първостепенен или второстепенен) на общинския съвет или неговия председател,  най-малкото поради факта, че приетия именно по предложение на касатора бюджет в частта на разходите на ОбС-Ветово, го задължава да го изпълнява и да не поема ангажименти за разходи ,надхвърлящи предвидените за това. Именно в тази връзка е и нормата на чл.32 от ЗДФИ

Съгласно § 1, т. 27 от ДР към ЗПФ "Поети ангажименти за разходи" са клаузи на договори, разпоредби на нормативни и административни актове, съдебни и арбитражни решения, които обвързват бюджетните организации с бъдещи плащания за разходи и/или нови задължения за разходи с определима стойност, с изключение на: разходите за персонал, пенсии и приравнени на тях плащания, лихви по дълга (включително по гарантирания от държавата и общините дълг), както и разходите за данъци и други публични държавни и общински вземания.

Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА Общинският съвет избира и освобождава своя председател. Сред лимитативното изброяване принципно не е включено правомощие за общинския съвет да предоставя право на председателя си да сключва каквито и да било договори от облигационен характер.Независимо, че АНО и въззивният съд са се позовали на Решение № 03 от заседание на Общински съвет-Ветово, проведено на 09.11.2015 г. , което не е атакувано , както и че настоящата инстанция не може на направи косвен съдебен контрол, вкл. и за нищожност на посоченото решение, от което касатора черпи своите правомощия да сключва договори с определени еднолично от него адвокати, с оглед на посочената за нарушена норма на чл.128 ЗПФ и чл.32 от ЗДФИ, касаеща финансовата дисциплина, следва да се подчертае с оглед възраженията на жалбоподателя, че всички решения на общинския съвет, за чието изпълнение е необходимо възникване на гражданскоправни отношения, се изпълняват от кмета на общината, който встъпва в тях като неин представител. Що се отнася до председателя на общинския съвет, той има правата по чл. 25 от ЗМСМА. Визираното в т. 6 на цитираната норма правомощие на председателя на ОбС да го представлява пред външни лица и организации, посочено сред основанията за вземане на посоченото решение и сключването на договорите за адвокатска защита с уговорените хонорари, именно от бюджета на Общината, не включва права за сключване на облигационни съглашения. Но дори да се приеме ,с оглед на влязлото в сила решение на ОбС за делегиране на права, то М. именно в качеството му на Председател на ОбС-Ветово, чийто бюджет като ОбщСъвет е определен от приетото решение за приемане на бюджета на Общината, е бил длъжен да се съобрази с границите в него и да не поема ангажимент за рахдо,надхвърлящ одоборените такива/ в което в същност се изразява и неговото деяние/и именно за това е ангажирана отговорността му за нарушаване на финансовата дисциплина по чл.32 ЗДФИ. Следва и да се отчете, че за правното обслужване на общинския съвет е налице възможност в звеното по чл. 29а от ЗМСМА да бъде назначено лице с необходимите образование и професионална квалификация, което да подпомага правно работата на този орган и при необходимост да го представлява в съдебни производства. Като орган на местно самоуправление общинският съвет не може самостоятелно и неконтролирано да участва в гражданския оборот като страна в едно гражданско правоотношение, свързано със задоволяване на нужди на населението или с осъществяване на дейност по управление на имуществото на общината, както е станало в случая и с което е нарушена финансовата дисциплина при поемането на разходи, извън предвидените. Участник в гражданския оборот от името и за сметка на общината може да бъде единствено и само кметът на общината, след санкция на общинския съвет при необходимост, както и определените от съвета второстепенни разпоредители с бюджетни средства, имащи качеството на самостоятелни субекти с юридическа обособеност. Принципно ЗМСМА не урежда и възможност общината да встъпва в граждански правоотношения чрез председателя на общинския съвет/ Решение № 2727 от 20.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7885/2019 г., III о/.

Цитираните законови разпоредби водят до категоричния извод, че със сключването от страна на Председателя на ОбС-Ветово на процесния/ ,а и на много други, съгласно приложената справка/ договор за правна защита и съдействие с уговарянето на посоченото адвокатско възнаграждение и то за двама адвокати , е създадено задължение за Община Ветово за публичен разход от бюджета на общината, надхвърлящ приетия с решението на ОбС-Ветово бюджет за“ външни услуги“, респ. е и създадено задължение за кмета на общината, с което е нарушена финансовата дисциплина. Кметът на общината е органът, който има задължението да изпълнява решенията на общинския съвет, да организира изпълнението на общинския бюджет и да осигурява организационно-техническото обслужване на общинския съвет, съгласно разпоредбите на чл. 44, ал. 1, т. 5, т. 7 ЗМСМА и чл. 29а ЗМСМА, но определено в изпълнение на задълженията си по чл.122 и чл.128 ЗПФ не може и да извършва разходи, извън предвидените в бюджета.

По този начин е нарушена и нормата на  чл. 128, ал. 1 от ЗПФ, вменяваща забрана за извършване на разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на общината, както и натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, които не са предвидени в годишния бюджет на общината. Жалбоподателят като председател на ОбС-Ветово, представляващ същия орган е обвързан с разходите ,които са предвидени в гласувания бюджет на Общинския съвет. Поемайки ангажимент за нови и надхвърлящи бюджета на ОбС разходи, независимо, че не е изпълнител на бюджета, но като председател на ОбС-Ветово, който съвет е на бюджетна издръжка от средства на общински бюджет , с действията си М. е нарушил именно забраната на чл.128 ЗПФ, още повече, че поетите разходи не са свързани с правомощията му по чл.25 ЗМСМА.  По изложените съображения са неоснователни възраженията за липса на качество на наказателно отговорно лице.      

Съдебният състав на РС - Русе е приложил правилно материалния закон. Решението му се явява правилно и като такова следва да се остави в сила

Касационната инстанция счита, че наведените доводи за нарушения на процесуалните правила, посочени като противоречия във волята на решаващият съд, не са основателни. Ясна и еднозначна е волята на РРС по отношение на всички наведени в жалбата основания и при извършената проверка за спазването на изискванията на ЗАНН в проведеното административнонаказателно производство. АУАН и НП са в съответствие с този закон. Същите са постановени от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание. Посочените в НП фактически обстоятелства са безспорно установени в хода на съдебното производство. Правилно са приложени и относимите законови разпоредби към установеното административно нарушение. Не са налице допуснати съществени процесуални нарушения, спазен е материалният закон. Липсва противоречие между мотиви и диспозитив.Решението е подробно ясно и обосновано, при липса на отклонение във формалната логика с ясно изразена воля при подробно обсъждане на възраженията при разглеждане на делото, поради което е валидно и следва да бъде оставено в сила

С оглед изхода на делото пред касационната инстанция и на основание чл.63, ал.5, във вр. с ал.3 от ЗАНН в полза на ответника по касация -АДФИ следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, чийто размер съдът определя на 80 лева.

Мотивиран така и на основание чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260065 от 27.01.2021 г., постановено по АНД № 2031/2020 г. по описа на Районен съд - Русе,

ОСЪЖДА М.Х.М. ЕГН ********** *** да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция-София сумата от 80 лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

                                                                                     

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       

 

 

 

                                                         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                           2.