Разпореждане по адм. дело №236/2025 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: 1030
Дата: 12 септември 2025 г.
Съдия: Жанет Борова
Дело: 20257210700236
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2025 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 1030

Силистра, 12.09.2025 г.

Административният съд - Силистра - VII състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ЖАНЕТ БОРОВА
като разгледа докладваното от съдията Жанет Борова административно дело236 по описа за 2025 година на Административен съд - Силистра, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на ОБЩИНА ТУТРАКАН, БУЛСТАТ ********* с административен адрес: гр. Тутракан, ул. „Трансмариска“ № 31, представлявана от Кмета – д – р Д. С., против Решение № РД-02-14-1230 от 16.06.2025 г. за определяне на финансова корекция, издадено от заместник – министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на УО на ОПРР, с което на основание чл. 70, ал. 1, т. 3, чл. 73. ал. 1 във връзка с чл. 69, ал. 1 от Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ и чл. 142, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, както и чл. 143, параграф 2, във връзка с чл. 2, параграф 15 и чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 е определена финансова корекция в размер на 25 % от договор № BG16RFOP001-2.003-0039-C02- S-14 / 09.06.2023 год. с изпълнител "РОТО ИНЖЕНЕРИНГ" ЕООД, ЕИК ********* на стойност 322 000.00 лв. без ДДС.

Размерът на финансовата корекция е определен чрез прилагане на пропорционален метод и по реда на чл. 3, ал. 2 от Наредбата за посочване на нередности, приета с Постановление № 57 на Министерски съвет от 28 март 2017 г., тъй като с оглед естеството на нарушението не е възможно да се направи точно количествено определяне на финансовото отражение на нарушението върху изразходваната безвъзмездна финансова помощ по договора.

Съгласно решението е установено нарушение по чл. 54, ал. 1, т. 6 от ЗОП и чл. 56, ал. 1, т. 3 от ЗОП – възложителят не е отстранил от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка кандидат или участник, за когото е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на трудовото законодателство. Квалифицирал е нарушението като такова по т. 14 - „Критериите за подбор, техническите спецификации, основанията за отстраняване или други условия в документацията са променени след отварянето на офертите или са приложени неправилно“ от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба за посочване на нередности.

Жалбоподателят счита, че атакуваното решение е незаконосъобразно тъй като при постановяването му са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, същото е необосновано и противоречи на приложимите материални норми на ЗОП, ЗУСЕФСУ и Наредбата за посочване на нередности. Счита, че не са налице фактическите и правни основания за налагане на финансова корекция, тъй като не е осъществен фактическия състав на твърдяното нарушение, поради което и не е налице „нередност“ по см. на чл.2, т. 36 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, която няма и не би имала пряк или непряк финансов ефект върху бюджета на ЕС. Излага доводи относно своевременно извършена проверка за надежност на участника при преценка на всички представени доказателства, както и че описаните в решението фактически обстоятелства не обосновават извод за осъществена нередност. Аргументира се, че липсата на конкретно посочена правна норма, нарушението на която е обективен елемент от състава на нередност по чл. 70, ал. 1, т. 9 ЗУСЕФСУ, както и липсата на конкретизиране на хипотеза от категорията нередност, която се приема за извършена чрез това нарушение води до незаконосъобразност на решението, както и до ограничаване правото му на защита.

По тези съображения моли за отмяна на решението и за присъждане на направените по делото разноски.

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от лице, адресат на този акт, който има правен интерес от оспорването му по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, съдържа необходимите форма и реквизити и е насоча срещу подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт, пред компетентния съд. Въз основа на изложеното, жалбата се явява процесуално допустима и следва да бъде внесена за разглеждане в открито съдебно заседание.

Съгласно разпоредбата на чл. 170, ал. 1 от АПК, на административния орган следва да се укаже, че е необходимо да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му.

Жалбоподателят носи тежестта да докаже фактите, на които основава своите искания или възражения.

Мотивиран от гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК, СсАС

Р А З П О Р Е Д И :

НАСРОЧВА съдебно заседание за 29. 10. 2025 г. от 15. 00 часа, за която дата да се призоват страните:

Жалбоподател: Община Тутракан с ЕИК ********* с адрес: гр. Тутракан, ул. „Трансмариска“ № 31;

Ответник по жалбата: Заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на управляващия орган на оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г.

Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138, във вр. с чл. 137 от АПК, като указва на ответният административен орган, че има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно указанията по чл. 163, ал. 3 и чл. 170 АПК, съдържащи се в мотивите на настоящото разпореждане.

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.

Съдия: