Решение по дело №6193/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3979
Дата: 22 август 2023 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20231110206193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3979
гр. София, 22.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и втори юни през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря ИВЕЛИНА ОГН. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110206193 по описа за 2023
година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на ******** против Наказателно
постановление № 633/28.03.2023 г., издадено от А.Л.А - временно
изпълняващ длъжността Председателя на ДА „Държавен резерв“, с коeто на
основание чл.8, ал.2,т.15 и чл.60, ал.1, пр.1 от ЗЗНН на ********, е наложено
административно наказание "имуществена санкция в размер на 1000 лева за
нарушение на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН.
В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на издаденото
наказателно постановление. Излагат се аргументи за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, а именно, че АУАН е издаден в
нарушение на чл. 34 от ЗАНН. Атакува се основанието за ангажиране
административнонаказателната отговорност на жалбоподателката.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща
представител.
Въззиваемата страна – редовно призована, не изпраща представител в
съдебно заседание.
Софийски районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства приема за установено от фактическа страна следното:
Във връзка с осъществения от ******** през 2021 г. внос на битум
дружеството се явява задължено лице по смисъла на чл.23, ал.2 от ЗЗНН, във
връзка с т.11 на §1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗНН.
1
Със Заповед № РЗЛ-11/21.04.2022 г. на председателя на ДА ДРВВЗ
******** е вписано под № 123 в Регистъра на задължените лица по Закона за
запасите от нефт и нефтопродукти за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г.
Регистърът е публичен и общодостъпен на интернет страницата на агенцията
в раздел „Нефт и нефтопродукти”, подраздел „по ЗЗНН - информация и
образци на документи”, подподраздел „Регистри”.
С Разпореждане № Р-12-123/27.04.2022г. на председателя на ДА ДРВВЗ
на ******** е определено ниво на запаси за извънредни ситуации под
формата на котелни горива в размер на 23,976 тона (двадесет и три тона и
деветстотин седемдесет и шест килограма). Разпореждането е връчено на
09.05.2022г.
В качеството си на задължено лице по чл.23, ал.2 от ЗЗНН, за периода от
1 юли 2022г. до 30 юни 2023г. ******** има задължения да създаде, да
съхранява, да обновява и да възстановява със свои средства и за своя сметка
определеното му с Разпореждане № Р-12- 123/27.04.2022г. ниво на запаси за
извънредни ситуации и да представя в ДА ДРВВЗ, на адрес: ***************
ежемесечно до 15-то число справка-декларация по чл.4, ал.1 от ЗЗНН по
образец за предходния календарен месец с информация за:
1. Нивото, състоянието и местата за съхраняване на определените на
******** запаси за извънредни ситуации, създадени и съхранявани от
тях както на територията на страната, така и на територията на други
държави-членки на Европейския съюз;
2. Вида и количествата оперативни запаси, поддържани от ******** през
предходния календарен месец на територията на страната;
3. Количествата енергийни продукти по приложение Л, глава 3.4 от
Регламент (ЕО) №1099/2008 и тежки горива, които през предходния
календарен месец ******** е:
внесло при режим на внос;
доставило на територията на страната от ВОП;
произвело на територията на страната.
В изпълнение на Заповед № РД-10-8/16.01.2023г. на вр. и. д. председател
на ДА ДРВВЗ на 23.01.2023г. била извършена обобщаваща проверка на
всички задължени за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г. лица по ЗЗНН, за
изпълнението на задълженията им за подаване на справки- декларации в срок
до 15-то число на месеците от август 2022г. до януари 2023г., съдържащи
съгласно регламентирана в чл.4, ал.1 от ЗЗНН и утвърдения образец,
информация за месеците от юли 2022г. до декември 2022г. Проверката била
извършена по документи на място в ЦУ на ДА ДРВВЗ на адрес:
*************** от служители на ДА ДРВВЗ, упълномощени да
осъществяват контролни функции по ЗЗНН със Заповед № РД-10-
158/27.06.2022г. на председателя на ДА ДРВВЗ, съгласно чл.55, ал.4 от ЗЗНН.
За резултатите от обобщаващата проверка бил изготвен Констативен
протокол № 417/23.01.2023г.
2
При.извършената проверка на ******** било установено, че дружеството
не е подало в ЦУ на ДА ДРВВЗ на адрес: *************** в
законоустановения срок до 15 август 2022г. справка-декларация по образец с
информация за предходния календарен месец юли 2022, с което задълженото
лице ******** нарушило чл.4, ал.1 от ЗЗНН и възпрепятствало изпълнението
на функцията на ДА ДРВВЗ във връзка с:
1. Контрола по създаването, съхраняването, ползването и
възстановяването на запасите от нефт и нефтопродукти.
2. Следенето на:
1. месечния внос, ВОП и производство на количествата енергийни
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО)
№1099/2008 и тежки горива, с цел установяване на индикации за
затруднение в доставките на нефт и нефтопродукти;
2. информацията за вида и количествата търговски запаси;
3. информацията за вида и количествата оперативни запаси.
Констатирали, че нарушението е извършено на 16 август 2022 и се
изразявало в неподаване на справка- декларация до 15 август 2022г. с
информация за месец юли 2022г.
Въз основа на горепосоченото, св. М. Л.-главен експерт към ДА ДРВВЗ,
на 07.02.2023г издала процесния АУАН 633/ 07.02.2023г, като приела, че
********, в качеството си на задължено лице по чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН не е
подало в Централно управление (ЦУ) на ДА ДРВВЗ, на адрес:
*************** в предвидения в разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН срок
до 15.08.2022г. справка-декларация съдържаща информация за нивото,
състоянието и местата на съхраняване на запасите за извънредни ситуации,
вида и количествата търговски и оперативни запаси, както и за количествата
енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО)
№1099/2008 и тежки горива произведени и/или внесени при режим на внос
и/или доставени на територията на страната от вътрешнообщностни
пристигания (ВОП) през месец юли 2022г., с което задълженото лице
******** нарушило разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН. Въз основа на акта
е издадено обжалваното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
материали по АНП, както и от гласните и писмени доказателства събрани в
хода на съдебното производство, които са безпротиворечиви и кредитирани
от съда изцяло.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на
наложеното административно наказание и предвид така установеното
фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за обжалване от
надлежна страна и е приета от съда за разглеждане, а поп същество е
3
основателна.
Съгласно чл. 23, ал.2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни
продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки
горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да
съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси
за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му
спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и
вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през
предходната календарна година. Във връзка с осъществения от ******** през
2021 г. внос на битум дружеството се явява задължено лице по смисъла на
чл.23, ал.2 от ЗЗНН, във връзка с т.11 на §1 от Допълнителните разпоредби на
ЗЗНН. Според последната разпоредба,"задължено лице" е икономически
оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои
средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и
нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни
ситуации на Република България. С Разпореждане № Р-12-123/27.04.2022г. на
председателя на ДА ДРВВЗ на ******** е определено ниво на запаси за
извънредни ситуации под формата на котелни горива в размер на 23,976 тона
(двадесет и три тона и деветстотин седемдесет и шест килограма).
Разпореждането било връчено на 09.05.2022г.В качеството си на задължено
лице по чл.23, ал.2 от ЗЗНН, за периода от 1 юли 2022г. до 30 юни 2023г.
******** имало задължения да създаде, да съхранява, да обновява и да
възстановява със свои средства и за своя сметка определеното му с
Разпореждане № Р-12- 123/27.04.2022г. ниво на запаси за извънредни
ситуации и да представя в ДА ДРВВЗ, на адрес: *************** ежемесечно
до 15-то число справка-декларация по чл.4, ал.1 от ЗЗНН.

Съгласно чл. 4, ал.1 от ЗЗНН, задължените лица изготвят и представят в
Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" ежемесечно
до 15-о число справка-декларация по образец за предходния календарен
месец с информация за:
1. нивото, състоянието и местата за съхраняване на определените им
запаси за извънредни ситуации, създадени и съхранявани от тях както на
територията на страната, така и на територията на други държави - членки на
Европейския съюз;
2.вида и количествата търговски и оперативни запаси, поддържани от
тях през предходния календарен месец на територията на страната;
3. (количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от
Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, които през предходния
календарен месец са:
а) внесени при режим на внос;
б) доставени на територията на страната от вътрешнообщностни
4
пристигания;
в) произведени на територията на страната.

По делото се установява, че ********* в качеството си на задължено
лице по чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН не е подало в Централно управление (ЦУ) на ДА
ДРВВЗ, на адрес: *************** в предвидения в разпоредбата на чл. 4, ал.
1 от ЗЗНН срок до 15.08.2022г. справка-декларация съдържаща информация
за нивото, състоянието и местата на съхраняване на запасите за извънредни
ситуации, вида и количествата търговски и оперативни запаси, както и за
количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент
(ЕО) №1099/2008 и тежки горива произведени и/или внесени при режим на
внос и/или доставени на територията на страната от вътрешнообщностни
пристигания (ВОП) през месец юли 2022г., с което, действително, на
16.08.2022г е осъществило състава на административно нарушение на чл.4,
ал.1 от ЗЗНН.
Съгласно чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН, административнонаказателно
производство не се образува, ако не е съставен акт за установяване на
нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя.
Според ТР № 48/1981 г. по н. д. № 48/1981 г. на ОСНК на ВС, този 3-месечен
срок започва да тече от деня, в който органът по закон овластен да състави
акта е узнал за нарушението и неговото бездействие повече от три месеца от
откриването на нарушението изключва отговорността на нарушителя и е
пречка за съставяне на акта.
Началото на 3-месечния срок по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН поставя
откриването на нарушителя. Понятието не е легално дефинирано от ЗАНН, но
доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване
има, когато компетентният орган разполага с данните да установи
нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който
необходимите за това материали и/или информация са налични в
администрацията му – защото от този момент фактически и юридически
съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на
нарушение, времето и мястото на извършването му ведно със съществените
негови признаци от обективна и/или субективна страна по определен състав.
Затова и 3-месечният срок по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН ще започне да
тече от момента, в който съществуват условия за такава преценка на база
получени достатъчно данни за нарушението и авторството му. Релевантна е
първата дата, на която в ДА ДРВВЗ като администрация към съответния
орган е била налична информацията, че дадълженото лице по чл. 23, ал.1 от
ЗЗНН не е подало в срок декларацията по чл.4, ал.1 от ЗАНН, а не кога
фактически, персонално такъв орган се е запознал с нея или обективирал
нарушението в констативен протокол. Съгласно материалите по делото и във
връзка с констатациите в обстоятелственатата част на обжалваното НП,
цялата информация относно данните за нарушението и извършителя му са
5
били известни на административнонаказващия орган към 16.08.2022г.
Дружеството, както и всички задължени за периода 1 юли 2022г. - 30 юни
2023г. лица, е било вписано в Регистър на задължените лица по Закона за
запасите от нефт и нефтопродукти за периода 01.07.2022г. - 30.06.2023г., на
основание Заповед № РЗЛ-11/21.04.2022г. на председателя па ДА ДРВВЗ, тъй
като през 2021г., са извършвали на територията на страната дейности по внос
и/или вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по
приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива. В
резултат на това, за него е възникнало задължението ежемесечно до 15-о
число да представят в ДА ДРВВЗ справка-декларация по образец за
предходния календарен месец с информацията по чл. 4, ал.1 от ЗАНН.
Следователно в случая първият възможен момент, от който
дружеството-жалбоподател е могло да бъде установено от АНО като
нарушител е денят, следващ крайният срок по за подаване на декларация
по чл.4, ал.1 от ЗЗНН за месец юли 2022г, тъй като на тази дата процесното
нарушение е вече извършено чрез бездействие -неподаване на декларация.
При положение, че до 16.08.2022 г., декларацията по чл.4, ал.1 от ЗЗНН не е
подадена от ********., тогава на АНО служебно е станало известно, че
дружеството не е изпълнило декларационното си задължение по чл.4, ал.1 от
ЗЗНН в законовия срок. Тази информация е била достъпна от деня, следващ
изтичане на законовия срок за подаването й, като моментът на техническото й
идентифициране не може да е определящ за началния момент на срока
по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН. Тези данни са били достатъчни още на
16.08.2022 г г. служебно да бъде открит жалбоподателя като нарушител на
чл.4, ал.1 от ЗЗНН, без да се прави проверка при задълженото или трето лице
или да се изискват документи за изясняване на факти, неизвестни на АНО.
Ето защо, щом на 16.08.2022 г чрез базата данни на АНО е
съществувала фактическата и юридическата възможност да се установи
липсата на подадена от дружеството декларация за месец юли 2022г, то
тогава това извършено от дружеството нарушение следва да се счита открито
от АНО, защото на 16.08.2022 г. е разполагал с цялата необходима
информация за нарушението и неговото авторство. Срокът от 3 месеца е
разумен и спазването му е въпрос на вътрешна организация на тази
администрация да направи необходимите справки по собствените си масиви
от информация, без да извършва други допълнителни процесуални действия
и/или да отправя покана до данъчно задълженото лице. Бездействието на
АНО не може да се прехвърля в тежест на задълженото лице, нито като
краен резултат да води до нерегламентирано удължаване на императивно
определени от закона срокове за осъществяване на
административнонаказателна отговорност. По тези причини, в случая 3-
месечният срок по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН е започнал да тече от
16.08.2022 г., при който начален момент е изтекъл на 17.11.2022 г. В случая
изтеклият на 17.11.2022г. 3-месечен давностен срок по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1
от ЗАНН е изключил от тази дата правото на държавата да образува срещу
6
************* административнонаказателно производство с акт за
установяване на спорното нарушение и да го санкционира. Тази давност е
погасила административнонаказателната отговорност, тъй като е направила
изначално недопустимо административнонаказателно производство за
нейната реализация. Щом акт не е съставен в продължение на 3 месеца от
откриване на извършеното от " *************. на 16.08.2022 г. нарушение,
съгласно чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН административнонаказателното
производство не е следвало да се образува, а всяко погрешно образувано е
следвало да се прекрати. Противно на това, АУАН № 633/ 07.02.2023г . е
недопустимо съставен на ************* г. на 07.02.2023г за установяване на
нарушение на чл.4, ал.1 от ЗЗНН, след като са изтекли повече от 3 месеца от
откриването му на 16.08.2022 г. Вместо да прекрати така образуваното
административнонаказателно производство, наказващият орган е издал
обжалваното НП , въпреки че съгласно чл. 79, ал.1, т.2 НК вр. чл. 11
ЗАНН административнонаказателното преследване на ************* е
изключено поради изтеклата на 17.11.2022 г. давност по чл.34, ал.1, изр.2,
пр.1 от ЗАНН. Ето защо, като е издал шроцесното НП, АНО въззивният съд е
нарушил закона .
С оглед на гореизложеното, на основание. чл. 63, ал.2, т.3 от ЗАНН,
Наказателно постановление № 633/28.03.2023 г следва да бъде отменено, а
административнонаказателното производство да се прекрати като образувано
след 3-месечния срок по чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН, при вече изключено
с изтичането на тази давност административнонаказателно преследване.
Водим от горното, на основание чл. чл. 63, ал.2, т.3 от ЗАНН, СРС,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 633/28.03.2023 г., издадено от
А.Л.А - временно изпълняващ длъжността Председателя на ДА „Държавен
резерв“, с коeто на основание чл.8, ал.2,т.15 и чл.60, ал.1, пр.1 от ЗЗНН на
********, е наложено административно наказание "имуществена санкция“ в
размер на 1000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН .
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство за
посоченото по-горе нарушение на чл.4, ал.1 от ЗНН, поради изтичане на
предвидената чл.34, ал.1, изр.2, пр.1 от ЗАНН ДАВНОСТ.

Решението подлежи на обжалване от страните с касационна жалба на
основанията, посочени в НПК, по реда на АПК пред Административен съд -
София-град, в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7
8