Решение по дело №969/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 28 януари 2022 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20217040700969
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

      № 4

 

       гр. Бургас, 05.01.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, ХVIІІ състав, в открито съдебно заседание на девети декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Председател: Марина Николова

 

при секретаря Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдия Николова административно дело № 969 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. “Константин Величков“ № 34, ет.4, представлявано от законния представител И.Д.С. против Заповед № З-ЦУ-1172/13.04.2021 год., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-8348, подадено от жалбоподателя - „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД.

В жалбата се излагат доводи, че отказът, обективиран в обжалваната заповед е незаконосъобразен и постановен в противоречие на критериите за допустимост на кандидатите, както и със Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. и Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването. Твърди се, че ресторантът, отдаван под наем от жалбоподателя, находящ се в гр.Несебър, к.к. „Слънчев бряг”, кв. „Камелия” № 35, попада в т.11 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, според която се преустановяват посещенията на всички заведения за хранене и развлечения по чл.124 от Закона за туризма. Сочи се, че със Заповед № РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването се създава т.11а, чийто текст се цитира, като обектът, отдаван под наем от дружеството, не попада в описаното изключение, ограничаващо забраната по т.11. В жалбата изрично се сочи, че дружеството не твърди, че обектът се намира на територията на МОЛ, като счита, че отговаря на критериите за допустимост. Иска се отмяната на заповедта като незаконосъобразна. Претендират се разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно и своевременно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и ангажира доказателства – договори, анекси за отдаване под наем и фактури към тях за процесния ресторант, както и съдебно-счетоводна експертиза. Претендира разноски, съгласно списък по чл.80 от ГПК и депозира писмена защита.

В съдебно заседание, редовно уведомен, ответникът – изпълнителен директор на НАП, чрез юрисконсулт С., оспорва жалбата като неоснователна и пледира, че издадената заповед е законосъобразна. Претендира разноски.

По делото е представена административната преписка по издаване на оспорената заповед.

В съдебно заседание е изслушано заключението на вещото лице по допуснатата от съда съдебно-счетоводна експертиза.

Административен съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Дружеството – жалбоподател „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД, чрез електронно подадено заявление с рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.095-8348 е кандидатствало за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения, в т. ч. и декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Условията), утвърдени със Заповед на Изпълнителния директор на НАП. Съгласно т.11.1 от Условията  - „Критерии за допустимост на кандидатите“, следва да бъдат допуснати само кандидати, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на временните противоепидемични мерки, въведени със Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г., издадени от министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и които развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 г.) в един от посочените в цитираната точка 4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности КИД - 2008 - Приложение 3 към Условията. Освен това, кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените в Условията кодове/сектори, съгласно КИД - 2008. Кодът на основната или допълнителната икономическа дейност на предприятието се посочва в т. 1 „Данни на кандидата" от формуляра за кандидатстване, в поле „Код на основна допълнителна икономическа дейност на кандидата", като съшият подлежи на служебна проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019 г., от НСИ/Мониторстат.

Декларираният от жалбоподателя в заявлението код на основна дейност, съгласно КИД - 2008 (Приложение № 3 към Условията) е 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“. Същият е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност на обект, извършвана в рамките на дейност с код по КИД - 2008 68.20, която в проектното предложение е посочена като отдаване под наем на ресторант „Джани“, находящ се в гр.Несебър, гр.Несебър, к.к. „Слънчев бряг”, кв. „Камелия” № 35. В т.1 от Заявлението „Е-Декларации“ жалбоподателят е декларирал общ оборот в лева без ДДС в размер на 510574.35 лева от затворените обекти/ограничени дейности за референтния период на предходната година, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота, за референтния период на предходната година, съответстващ на периода на затваряне на обекта/ограничаване на дейността.

При извършена проверка от органите по приходите, резултатите от която са обективирани в Протокол за извършена проверка в обект сер. АА № 0051656/08.02.2021 година (л.15), било установено, че декларирания със заявлението ресторант, находящ се в к.к. „Слънчев бряг”, кв. „Камелия” № 35, стопанисван от „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД е с наименование „Джани”, като същият не представлява МОЛ или ТЦ, нито е на територията на МОЛ или ТЦ. Направени са два броя снимки.

Административното производство е приключило с издаване на оспорената в настоящото производство Заповед № З-ЦУ-1172/13.04.2021 год., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020 г. е постановен отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД.

Посоченият в заповедта мотив за отказа е, че ресторантът, за който се иска подпомагането, не е разположен на територията на търговски център/търговски център тип МОЛ, поради което дружеството не е пряко засегнато от горепосочените заповеди - Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01 -677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването.

Освен това е посочено, че заповедите на министъра на здравеопазването не ограничават извършването на икономическа дейност с КИД 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“, освен когато дейността се реализира при условията на т.13 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020г., изменена с т.11 от Заповед № РД-01-718/18.12.2020г. - в търговски център/търговски център тип МОЛ. По тези причини е прието, че дружеството не отговаря едновременно и на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, поради което се явява недопустим кандидат.

Заповедта е изпратена на дружеството по електронен път на 13.04.2021г., а жалбата срещу нея е депозирана в съда на 26.04.2021г.

По делото е изслушано вещото лице по допуснатата от съда съдебно-счетоводна експертиза, видно от заключението на което за периода 01.01.2019 год. – 31.12.2020 год., за обекта – ресторант не са отчетени приходи за месец януари 2019 год., и месеците януари, април и декември 2020 год. Приходите от наем са както следва: За 2019 год. – 200 000,04 лева; за 2020 год. – 75 322.59 лева.

При така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, имащо право и интерес от оспорването, адресат на заповедта, в законоустановения срок, против административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА.

Обществените отношения, свързани с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“, са уредени в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.

В разпоредбата на чл.26б, ал.1 от този закон (ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 11.12.2020 г.) е предвидено, че на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Съгласно чл.26б, ал.2 от същия закон, средствата по ал.1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката. В процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл.162, ал.2, т.1 и 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл.54, ал.1, т.6 от Закона за обществените поръчки. В чл.26б, ал.3 от същия закон е предвидено, че средствата по ал.1 се превеждат по платежна сметка на съответното предприятие от Националната агенция за приходите.

С Решение № 947/18.12.2020г. на Министерския съвет е дадено съгласие на Министерството на икономиката със средства от „Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер на 156 000 000 да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – Национална агенция за приходите. Целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните потребители по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Национална агенция за приходите. С решението МС е одобрил и критерии и ред, съгласно приложението, по които Национална агенция за приходите предоставя като администратор помощта по т.2 на микро-, малки и средните предприятия.

С оглед изложеното по-горе, обжалваната заповед е издадена от изпълнителния директор на НАП, който е компетентен орган, определен от Министерския съвет с Решение № 947/18.12.2020г., съобразно чл.26б, ал.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците /загл. доп. ДВ, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./.

Заповедта е издадена във вид на електронен документ, подписан с валиден квалифициран електронен подпис от издателя й Галя Димитрова, действаща в качеството на изпълнителен директор на НАП. В този смисъл, задължителната писмена форма на акта е спазена. Заповедта е мотивирана в достатъчна степен с излагане на фактически и правни основания за нейното издаване, при което не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

При преценка относно съответствието на оспорения акт с материалния закон, съдът намира, че заповедта е издадена в противоречие с материално-правните норми. На жалбоподателя е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“, поради това, че той не отговаря на едно от предварително обявените и кумулативно изискуеми условия за допустимост на кандидатите, а именно - не е бил засегнат от действието на Заповеди №№ РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването, тъй като декларираният от него обект ресторант, находящ се в к.к. „Слънчев бряг”, кв. „Камелия” № 35, стопанисван от „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД, не е разположен на територията на търговски център, нито на територията на търговски център тип МОЛ.

Видно от изложеното в сезиращата съда жалба, жалбоподателят сам заявява, че търговския му обект не се намира на територията на МОЛ, следователно същият действително не е бил засегнат от цитираната в оспорената заповедта № З-ЦУ-1172/13.04.2021 год., издадена от Изпълнителния директор на НАП, т.13 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, която гласи: „Преустановяват се посещенията на търговските центрове (представляващи една или повече сгради, в които са разположени магазини, заведения и други търговски обекти) и търговските центрове тип МОЛ, с изключение на магазините за хранителни стоки, лечебните заведения, аптеките, дрогериите, оптиките, зоомагазините, банките, застрахователите, доставчиците на платежни услуги, офисите на телекомуникационните оператори и други доставчици на съобщителни услуги в тях.”

Наред с изложеното по-горе обаче, настоящият съдебен състав намира че дейността на дружеството - „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“ - ресторант „Джани”, който се намира в к.к. „Слънчев бряг”, кв. „Камелия” № 35, е била засегната от действието на Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, в т.11 от която е била въведена забрана за посещение на всички заведения за хранене и развлечение по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, независимо къде се намират, като са били допуснати единствено доставки или вземане на храна за дома и офиса. Едва впоследствие, със Заповед РД-01-52 от 26.01.2021 г. за изменение и допълнение на Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед РД-01-718 от 18.12.2020 г. и Заповед РД-01-20 от 15.01.2021 г., точки 11 и 11а са изменени така: т. 11. До 28.02.2021 г. се преустановяват посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, като се допускат доставки или взимане на храна за дома и офиса. Изключение от забраната се допуска само по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа. т. 11а. От 1.03.2021 г. се допускат посещенията в заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, с изключение на дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове, при използване на не повече от 50% от капацитета им, отстояние от 1,5 м. между облегалките на столове на две съседни маси и носене на защитни маски за лице от персонала.“ С последваща Заповед № РД-01-132 от 26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването за изменение и допълнение на Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед РД-01-718 от 18.12.2020 г., Заповед РД-01-20 от 15.01.2021 г., Заповед РД01-52 от 26.01.2021 г. и Заповед РД-01-98 от 14.02.2021 г. е била изменена т.11, като е в същата е посочено, че: „Посещенията в заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, с изключение на дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове, се допускат при използване на не повече от 50% от капацитета им, не повече от 6 човека на маса, носене на защитни маски за лице от персонала и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 23.00 часа. От 1.04.2021 г. се допускат и посещенията в дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове.“  

Така приетите изменения не променя факта, че до издаване на Заповед РД-01-52 от 26.01.2021 г. и Заповед № РД-01-132 от 26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването е действала въведената със Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. забрана за посещение на всички заведения за хранене и развлечение, в това число и на ресторант „Джани“, поради което в този период същият е бил с преустановена дейност, т.е бил е засегнат от действието на Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. Съгласно бележката под линия 2 на стр.8 от Условията, приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед № РД-01-677/25.11.2020г., е от 23.30 часа на 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г., а в случая забраната е действала до приемането на Заповед РД-01-52 от 26.01.2021 г. и Заповед № РД-01-132 от 26.02.2021, с действие от 01.03.2021 г.

В т.11.1 от Условията „Критерии за допустимост на кандидатите“ изрично е посочено на стр.12, че допустими по процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнати вследствие на една или повече от цитираните заповеди на министъра на здравеопазването, т.е. достатъчно е кандидатът да е засегнат от действието само на една заповед, какъвто е процесният случай, за да се приеме, че е допустим.

За пълнота, настоящият съдебен състав намира за необходимо да коментира и създадената със Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването за допълнение и изменение на Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. нова т.11а, с която е въведено изключение от сочената в т.11 забрана по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, като е посочено, че те могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 06.00 и 22.00 часа. В случая, дори и да приемем, че процесният ресторант попада в тази категория обекти, което не е изследвано в хода на административното производство, то въведеното изключение отново не променя факта, че до издаване на Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г., е действала въведената със Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. забрана за посещение на всички заведения за хранене и развлечение, поради което в този период ресторанта е бил с преустановена дейност, т.е бил е засегнат от действието на Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г., а както се посочи вече по-горе, достатъчно е кандидатът да е засегнат от действието само на една заповед, за да се приеме, че е допустим.

Предвид всичко изложено по-горе, неправилно административният орган е приел, че жалбоподателят не е отговарял едновременно и на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, съответно – че за него не са били изпълнени изискванията на чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 15 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Неправилно е прието, че той е недопустим кандидат и че липсва основание искането му за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за набиране на заявления за подкрепа BG 16КЕОР002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МПС, засегнати от временните противоепидемични мерки по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, да бъде уважено.

В този смисъл е и заключението на изготвената по делото съдебно-счетоводна експертиза, в която вещото лице сочи, че за обекта – ресторант не са отчетени приходи за месеците януари, април и декември 2020 год., като приходите от наем за 2019 год. са 200 000, 04 лева; а за 2020 год. са 75 322.59 лева.

Предвид всичко описано по-горе, настоящият съдебен състав намира, че възраженията, изложени в жалбата се явяват основателни, а заповедта следва да се отмени като незаконосъобразна.

На осн.чл.173, ал.2 АПК, преписката по заявлението на жалбоподателя следва да бъде върната обратно на органа, като на осн.чл.174 АПК му бъде определен 14-дневен срок за произнасяне, съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите в настоящото решение.

Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал.1 АПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя своевременно поисканите от него разноски, съставляващи заплатена държавна такса по жалбата в размер на 50 лева, депозит за извършена съдебно-счетоводна експертиза 200 лева и платено адвокатско възнаграждение в размер на 580 лева без ДДС, или 696.00 лева с ДДС, или всичко общо 946.00 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд - Бургас, XVIII-ти състав

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № З-ЦУ-1172/13.04.2021 год., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-8348, подадено от жалбоподателя „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД.

 

ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне по заявление рег.№ BG16RFOP002-2.095-8348 на „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД, съобразно указанията, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя на органа 14-дневен срок за произнасяне.

 

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите – София да заплати на „РЕНИ КАМПЪНИ“ ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул. “Константин Величков“ № 34, ет.4, представлявано от законния представител И.Д.С., направените по делото разноски в общ размер на 946.00 /деветстотин четиридесет и шест/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

               СЪДИЯ: