Решение по дело №680/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 166
Дата: 12 май 2020 г. (в сила от 5 октомври 2020 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20191720200680
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  166   / 12.05      Град   Перник     

Година 2020                         

 

               В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд         III–ти наказателен състав

На 11.09.                                   Година 2019

 

В публичното заседание в следния състав:

 

    Председател: Богдан Велев                                                                            

 

Секретар: Биляна Миткова

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административно-наказателно дело №00680 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С наказателно постановление №11-А-8/03.04.2019г. на  Директор РИОСВ – Перник,на Община Перник,гр.Перник,ЕИК ***,представлявана от В.М.Ц. -Кмет, на основание чл.200, ал.1,т.6,вр.чл.201,ал.1 от Закона за водите, е наложена имуществена санкция в размер от 1 500лв.

Срещу издаденото наказателно постановление в срок е постъпила жалба от страната –жалбоподател,в която всъщност е налице един довод-а именно,че Община Перник с договор №117 от 31.07.2015г. е възложил дейностите на оператор на депо на  “Регионално депо-Перник 2015”ДЗЗД.

За наказаното юридическо лице се явява ЮК Г.,която счита,че замърсяването с отпадни води не може да се вмени на Община Перник.

Въззиваемата страна, редовно призована за съдебно заседание,представител не изпраща.

     Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :      

    Жалбата е подадена в срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради което е допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

 

 

    На 27.02.2019г.от  главен експерт в отдел КОС на РИОСВ Перник е съставил акт за установяване на административно нарушение,въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление ,при което се установяват следните релевантни данни:

 

 

 

На Община Перник, като оператор на Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева,”от Министъра на ОСВ, е издадено Комплексно разрешително /КР/ № 382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/.

На 28.11.2018 г., от служители на РИОСВ-Перник и ИАОС, е проведен емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води, генерирани от дейността на депото.

 Взета е водна проба от точка на пробовземане по КР -ТП 1, (след помпена станция за смесен поток), с координати СШ 42° 37’ 48.14  и ИД 23° 04’ 55.5”.

  Съставени се Протокол за проверка № 49/28.11.2018 г. на РИОСВ-Перник и Протокол за вземане на извадка от води № 2532/28.11.2018 г. на ИАОС.

   Извършен е анализ на водната проба, който е отразен в Протокол от изпитване № 01-2547/21.12.2018 г. на ГД „Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС.

 Резултатите са изпратени в РИОСВ-Перник с писмо вх. № 12-00- 111/28.12.2018г.

От отразените стойности в протокола е установено неспазване на индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен поток отпадъчни води, определени в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от КР.

 Отчетени са несъответствия по следните показатели: Сулфатни йони (Сулфати): резултат от изпитване 561 mg/dm3, при ИЕО - 300mg/dm3; азот нитритен: резултат от изпитване - 0,061 mg/dm3, при ИЕО - 0,04 mg/dm3. неразтворени вещества: резултат от изпитване - 60,0 mg/dm3, при ИЕО - 50 mg/dm3 ; фенантрен: резултат от изпитване - 0,06 mg/dm3, при ИЕО - не се допуска; флуорантрен 0,04 mg/dm3, при ИЕО - не се допуска; пирен - 0,04 mg/dm3, при ИЕО - не се допуска.

С тези изводи е мотивирано съставянето на АУАН №8/27.02.2019г.

 

Депозирано е възражение  в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН с вх. № 08-00-40/1/01.03.2019 г. на РИОСВ-Перник. С което се оспорва се констатацията, че Община Перник е оператор на депото, тъй като същата е предоставила управлението му на Регионално депо -Перник 2015 ДЗЗД, което лице следва да носи административно наказателната отговорност за извършеното нарушение.

В депозираното заявление за издаване на КР, Община Перник е посочила обекта с наименованието “Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“.

В издаденото от ИАОС Комплексно разрешително, инсталацията носи идентично наименование. С оглед на това в съставеният АУАН изписването на обекта като Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ е коректно.

Възлагането и извършването на дейности в инсталацията на друго лице, не освобождава от отговорност притежателя на ИАА.

 В тази връзка е Условие 3.4 от КР.

 В Разрешителното, като титуляр и оператор на инсталацията, е посочена именно Община Перник, която се явява и нарушител, който не е изпълнил задължението си по чл. 48, ал.1, т.З от Закона за водите.

 

Събраните по преписката писмени доказателства еднозначно установяват, че проверката е извършена именно на “Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“.

Община Перник не е оператор на други регионални депа за отпадъци.

Мястото на вземане на водната проба също е посочено коректно -от определената в КР точка на пробовземане ТП 1, (след помпена станция за смесен поток), с координати СШ 42° 37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”/.

Поради това, погрешното означаване на административния адрес на инсталацията не е съществено.

Актът е съставен от длъжностно лице, оправомощено със Заповед № РД- 405/22.05.2012 г., изд. от министъра на ОСВ.

 Спазени са  изискванията по отношение на реквизити, заложени в чл.42 от ЗАНН.

 

Фактическата обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: акт за установяване на административно нарушение №8 /27.02.2019г.,  показанията на Л.С.Х.,-разпитана като актосъставител, показанията на поисканата от повереника М.М.С.-***,комплексно разрешително ,както и актуализирано такова,протокол за проверка от 28.11.2019г., протокол за вземане извадка от води,протокол за изпитване.,писмо на Кмета на община Перник до Изпълнителен директор на ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА,в което е обективирана молба за становище за премахване на определении индивидуални емисионни ограничения или изменение на фоновите стойности на отпадъчните води  по показател сулфати и нитрити.

 

Според така приетата фактическа обстановка законосъобразно е ангажирана  административно- наказателната отговорност на Община Перник за неизпълнение на задължение по чл. 48, ал.1, т.З във вр. чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите. Липсва основание за приложението на чл. 28, б. „а“ от ЗАНН.

 

Съдът счита, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН.

 Видно от приложените писмени доказателства, актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от  компетентни органи, съдържат  всички изискуеми  от ЗАНН реквизити. 

             Нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено са посочени с необходимата конкретност.

    В конкретния казус не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното  наказателно постановление, тъй  като при  реализиране  на административно-наказателната отговорност   по отношение на страната –жалбоподател не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,довели до ограничаване правата на дружеството-жалбоподател,или неправилно приложение на материалния закон,  водещи до порочност  на Административно наказателното  производство.

 

     Изложените в жалбата доводи /горекоментирани -най-вече по отношения на отговорния субект/  за допуснати такива, съдът намира за неоснователни.

 

Съдът счита,че  размера на имуществената санкция в случая съответства на обществената значимост на охраняваните обществени отношения.

При тези обстоятелства съдебният състав намира, че имуществена санкция както и че в този си размер в най-висока степен би  допринесла за реализиране на целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Потвърждава наказателно постановление №11-А-8/03.04.2019г. на  Директор РИОСВ – Перник,с което на Община Перник,гр.Перник,ЕИК ***, представлявана от В.М.Ц.- Кмет, на основание чл.200,ал.1, т.6,вр.чл.201,ал.1 от Закона за водите, е наложена имуществена санкция в размер от 1 500лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

        Председател:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ