Р Е Ш Е Н И Е
Номер 166 / 12.05 Град
Перник
Година 2020
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Пернишкият районен съд III–ти наказателен състав
На 11.09. Година 2019
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: Богдан Велев
Секретар: Биляна Миткова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията административно-наказателно
дело №00680 по описа за 2019 година,
за да се произнесе, взе
предвид следното:
С наказателно
постановление №11-А-8/03.04.2019г. на Директор
РИОСВ – Перник,на Община Перник,гр.Перник,ЕИК ***,представлявана от В.М.Ц. -Кмет,
на основание чл.200, ал.1,т.6,вр.чл.201,ал.1 от Закона за водите, е наложена
имуществена санкция в размер от 1 500лв.
Срещу издаденото наказателно
постановление в срок е постъпила жалба от страната –жалбоподател,в която
всъщност е налице един довод-а именно,че Община Перник с договор №117 от
31.07.2015г. е възложил дейностите на оператор на депо на “Регионално депо-Перник 2015”ДЗЗД.
За наказаното юридическо
лице се явява ЮК Г.,която счита,че замърсяването с отпадни води не може да се
вмени на Община Перник.
Въззиваемата
страна, редовно призована за съдебно заседание,представител не изпраща.
Пернишкият районен съд, след като прецени
събраните по делото доказателства и доводите на страните по реда на чл.83 от ЗАНН, вр. чл.14 и 18 от НПК, намира за установено следното :
Жалбата е
подадена в срок, от процесуално легитимирано лице с правен интерес, поради
което е допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.
На 27.02.2019г.от главен експерт в отдел КОС на РИОСВ Перник е
съставил акт за установяване на административно нарушение,въз основа на който е
издадено обжалваното наказателно постановление ,при което се установяват
следните релевантни данни:
На Община Перник, като оператор на Регионално депо за неопасни
отпадъци „Тева,”от Министъра на ОСВ, е издадено Комплексно разрешително /КР/ №
382-НО/2009г., актуализирано с Решение № 382-НО-ИО-А1/2011 г. на изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/.
На 28.11.2018 г., от служители на РИОСВ-Перник и ИАОС, е
проведен емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води, генерирани от
дейността на депото.
Взета е водна проба от
точка на пробовземане по КР -ТП 1, (след помпена станция за смесен поток), с
координати СШ 42° 37’ 48.14 и ИД 23° 04’
55.5”.
Съставени се Протокол за проверка №
49/28.11.2018 г. на РИОСВ-Перник и Протокол за вземане на извадка от води №
2532/28.11.2018 г. на ИАОС.
Извършен е анализ на
водната проба, който е отразен в Протокол от изпитване № 01-2547/21.12.2018 г.
на ГД „Лабораторно-аналитична дейност“ към ИАОС.
Резултатите са изпратени
в РИОСВ-Перник с писмо вх. № 12-00- 111/28.12.2018г.
От отразените стойности в протокола е установено неспазване на
индивидуалните емисионни ограничения /ИЕО/ за смесен поток отпадъчни води, определени
в Условие 10.1.2.1., Таблица 10.1.2.1. от КР.
Отчетени са
несъответствия по следните показатели: Сулфатни йони (Сулфати): резултат от
изпитване 561 mg/dm3, при ИЕО - 300mg/dm3; азот нитритен: резултат от изпитване
- 0,061 mg/dm3, при ИЕО - 0,04 mg/dm3. неразтворени вещества: резултат от
изпитване - 60,0 mg/dm3, при ИЕО - 50 mg/dm3 ; фенантрен: резултат от изпитване
- 0,06 mg/dm3, при ИЕО - не се допуска; флуорантрен 0,04 mg/dm3, при ИЕО - не
се допуска; пирен - 0,04 mg/dm3, при ИЕО - не се допуска.
С тези изводи е мотивирано съставянето на АУАН №8/27.02.2019г.
Депозирано е възражение в
срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН с вх. № 08-00-40/1/01.03.2019 г. на РИОСВ-Перник. С
което се оспорва се констатацията, че Община Перник е оператор на депото, тъй
като същата е предоставила управлението му на Регионално депо -Перник 2015
ДЗЗД, което лице следва да носи административно наказателната отговорност за
извършеното нарушение.
В депозираното заявление за издаване на КР, Община Перник е
посочила обекта с наименованието “Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“.
В издаденото от ИАОС Комплексно разрешително, инсталацията носи
идентично наименование. С оглед на това в съставеният АУАН изписването на
обекта като Регионално депо за неопасни отпадъци „Тева“ е коректно.
Възлагането и извършването на дейности в инсталацията на друго
лице, не освобождава от отговорност притежателя на ИАА.
В тази връзка е Условие
3.4 от КР.
В Разрешителното, като
титуляр и оператор на инсталацията, е посочена именно Община Перник, която се
явява и нарушител, който не е изпълнил задължението си по чл. 48, ал.1, т.З от
Закона за водите.
Събраните по преписката писмени доказателства еднозначно установяват,
че проверката е извършена именно на “Регионално депо за неопасни отпадъци
„Тева“.
Община Перник не е оператор на други регионални депа за
отпадъци.
Мястото на вземане на водната проба също е посочено коректно -от
определената в КР точка на пробовземане ТП 1, (след помпена станция за смесен
поток), с координати СШ 42° 37’ 48.1” и ИД 23° 04’ 55.5”/.
Поради това, погрешното означаване на административния адрес на
инсталацията не е съществено.
Актът е съставен от длъжностно лице, оправомощено със Заповед №
РД- 405/22.05.2012 г., изд. от министъра на ОСВ.
Спазени са изискванията по отношение на реквизити,
заложени в чл.42 от ЗАНН.
Фактическата обстановка съдът прие за
установена по несъмнен начин, като взе предвид: акт за установяване на
административно нарушение №8 /27.02.2019г.,
показанията на Л.С.Х.,-разпитана като актосъставител, показанията на
поисканата от повереника М.М.С.-***,комплексно разрешително ,както и
актуализирано такова,протокол за проверка от 28.11.2019г., протокол за вземане
извадка от води,протокол за изпитване.,писмо на Кмета на община Перник до
Изпълнителен директор на ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА,в което е
обективирана молба за становище за премахване на определении индивидуални
емисионни ограничения или изменение на фоновите стойности на отпадъчните
води по показател сулфати и нитрити.
Според така
приетата фактическа обстановка законосъобразно е ангажирана административно- наказателната отговорност на
Община Перник за неизпълнение на задължение по чл. 48, ал.1, т.З във вр. чл.
200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите. Липсва основание за приложението на чл.
28, б. „а“ от ЗАНН.
Съдът счита, че при съставяне на АУАН и при издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 ЗАНН.
Видно от приложените писмени доказателства, актът за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити.
Нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено са посочени с
необходимата конкретност.
В конкретния казус не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното наказателно
постановление, тъй като при реализиране на административно-наказателната отговорност по отношение на страната
–жалбоподател не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила,довели до ограничаване правата на дружеството-жалбоподател,или
неправилно приложение на материалния закон, водещи до порочност на Административно наказателното производство.
Изложените в жалбата доводи
/горекоментирани -най-вече по отношения на отговорния субект/ за допуснати такива, съдът намира за
неоснователни.
Съдът счита,че размера на имуществената санкция в случая
съответства на обществената значимост на охраняваните обществени отношения.
При тези
обстоятелства съдебният състав намира, че имуществена санкция както и че в този си
размер в най-висока степен би допринесла
за реализиране на целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
Р Е
Ш И:
Потвърждава наказателно постановление №11-А-8/03.04.2019г. на Директор РИОСВ – Перник,с което на Община
Перник,гр.Перник,ЕИК ***, представлявана от В.М.Ц.- Кмет, на основание
чл.200,ал.1, т.6,вр.чл.201,ал.1 от Закона за водите, е наложена имуществена
санкция в размер от 1 500лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс,
и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател:/п/
Вярно с оригинала
ИЗ