АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 149 |
||||||||||
гр.
Видин, 13.07.2022 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административно наказателен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
Единадесети юли |
|||||||||
през две хиляди и двадесет и втора година
в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
К. Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
155 |
по описа за |
2022 |
Година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Касаторът
д-р С.Л.А., чрез адв.Г. е оспорил решение №142/29.04.2022 г. по АНД № 625/2020
г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено наказателно
постановление № 27-490/10.06.2019 г., издадено от изпълнителния директор на
ИА "Медицински надзор" - София. С наказателното постановление за
нарушение на чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето, във връзка с чл. 79, ал. 1 от ЗЗ и на
основание чл. 229, ал. 1, във вр.235 от
Закона за здравето на д-р С.Л.А. е наложено наказание глоба в размер
на 200.00 лв. Касаторът
твърди, че обжалваното решение е неправилно поради нарушение на материалния
закон, съществени нарушения на процесуалните правила и необоснованост. Счита,
че разпоредбата на чл. 86, ал. 1, т.
3, във вр.с чл.79, ал.1 от Закона за здравето, структурно е бланкетна
норма и не съдържа правило за поведение, което да е нарушено. Ответникът
по касация, редовно призован, не изпраща представител. Представителят
на Окръжна прокуратура Видин, счита, че касационната жалба е неоснователна, а
обжалваното решение предлага да бъде оставено в сила. Съдът
като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните намира следното: Касационната
жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е
допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна. ВРС е приел
следната фактическа обстановка:
На 14.09.2018г. в гр. Видин касатора д-р С.Л.А. е
извършил Цезарово сечение на пациента К.а Б. Й., преди 39-та гестационна
седмица, при липса на индикация за родоразрешение по оперативен път на
родилката. На 19.09.2018 год. родилката и бебето са изписани. След
изписването поради влошаване на състоянието на детето и след преглед от д-р
М.– личен лекар, са насочени към МБАЛ „Д-р Стамен Илиев“ АД, гр.Монтана,
където на 21.09.2018 год. е настъпила смърт на новороденото
дете. На 10.06.2019г. при същата фактическа обстановка е издадено Наказателно постановление №27-490/10.06.2019г., с което на касатора за нарушение на чл.86, ал.1,т.3 във вр. с чл.79,ал.1 от Закон за здравето /ЗЗ/, на основание чл.229, ал.1 във вр. с чл. 235 от същия закон му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200.00 /двеста/ лева. Съгласно
чл. 86, ал. 1, т.
3 от Закона за здравето като пациент всеки има право на достъпна и
качествена здравна помощ. Съгласно
чл. 79, ал. 1 ЗЗ медицинската
помощ в Република България се осъществява чрез прилагане на утвърдени от
медицинската наука и практика методи и технологии. Съгласно
чл. 229, ал. 1 от Закона за
здравето, който наруши разпоредбите
на този закон или нормативните
актове по прилагането му извън случаите по чл. 209 - 228в, се наказва с глоба
от 100 до 600 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - от 500 до
3 000 лв. Районният
съд е приел, че НП е правилно и го е потвърдил, като е приел, че повдигнатото
обвинение е доказано. Позовал се е и на изготвената по делото експертиза. АС
Видин не споделя становището на РС Видин по следните съображения: На първо
място АНО не са изпълнили задължението си да опише конкретно, точно и ясно
извършеното нарушение, с всички съставомерни признаци и да му дадат коректна
правна квалификация. Посочените като нарушени разпоредби на чл. 86, ал. 1, т.
3 от ЗЗ, във вр. с чл. 79, ал. 1 от ЗЗ установяват
принципи, които следва да се спазват при осъществяване на медицинска помощ на
пациента, но същите са от категорията на несамостоятелнтите норми и не
вменяват конкретни задължения за лицата, предоставящи медицинска помощ, а
очертават само правната рамка, в която следва да вместват конкретните
задължения гарантиращи правата на пациентите в пълен обем. Съобразно
изискванията на Закона за нормативните актове, посочените от
административнонаказващия орган разпоредби на чл. 86, ал. 1, т.
3 и чл. 79, ал. 1 от ЗЗ установяват
принципите, методите и технологиите, които следва да се спазват при
реализиране правата на пациента и предоставяне на здравна помощ за него. Те
не вменяват конкретни задължения за лицата, а очертават обща правна рамка,
общ принцип, който следва да се спазва, но който детайлно е разработен като
правила за поведение в други конкретни норми. За да бъде ангажирана
административнонаказателната отговорност на конкретно лице, следва да бъде
посочена като нарушена норма от закон или подзаконов нормативен акт, която
има ясно и конкретно предписание на задълженията, които са вменени на това
лице. Затова, наказващият орган, след като е описал факти, които счита за
съставомерни, е следвало да посочи конкретните разпоредби от медицинския
стандарт, които са нарушени, а не да се позовава на общи правни принципи,
методи и технологии. Разпоредбата на чл. 79, ал. 1 и чл. 86, ал. 1, т. 3 от ЗЗдр. не съдържат
задължения за определени действия или бездействия, дължими от конкретни
правни субекти, поради което не могат самостоятелно да обосноват състав на
административно нарушение. Разпоредбата на чл. 79, ал. 1 от
ЗЗдр. гласи, че медицинската помощ в Република България се осъществява
чрез прилагане на утвърдени от медицинската наука и практика методи и
технологии. Съответно разпоредбата на чл. 80, ал. 1 от ЗЗдр. регламентира, че
качеството на медицинската помощ се основава на медицински стандарти,
утвърдени по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения (с Наредба на Министъра на здравеопазването), и Правилата за добра
медицинска практика, приети и утвърдени по реда на чл. 5, т. 4 от Закона за
съсловните организации на лекарите и лекарите по дентална медицина (от
Министъра на здравеопазването). В случая АНО не е посочил кои от действащите
към периода на твърдяното нарушение конкретни медицински стандарти, утвърдени
с Наредба на МЗ по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения или правила за добра медицинска практика, приети и утвърдени от МЗ
по реда на чл. 5, т. 4 от Закона за съсловните организации на лекарите и
лекарите по дентална медицина, са нарушени. Наказателното
постановление е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила,
тъй като не съдържа конкретни норми, които са били нарушени, а вместо тях са
посочени общи принципи за достъпна и качествена здравна помощ. При това положение
и с оглед горните съображения, Административният съд намира, че решението на
РС – Видин е неправилно и следва да бъде отменено, респ. НП, като
незаконосъобразно също следва да бъде отменено, а жалбата уважена. С
оглед изхода на спора и направеното своевременно искане за присъждане на
разноски от касационния жалбоподател, такива му се дължат от бюджета на
органа, издал отменения акт, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН. В производството
пред първоинстанционния районен съд, жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител – адв. Г., е формулирал своевременно искане за присъждане на
разноски, в настоящото производство – не са искани такива. С оглед така
формулираните искания, предвид изхода на спора и на основание посочените разпоредби
на чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на
касатора следва да се присъди сумата общо в размер на 400.00 /четиристотин/
лева, 300.00/триста/ лева за платено адвокатско възнаграждение пред районен
съд и 100.00 /сто/ лева за платен депозит за вещо лице. Изплатената по делото
сума за експертиза е в размер на 292.20 лева, съгласно определение от с.з. от
29.03.22 год., видно от платежно нареждане на стр.45 по делото на ВРС, сумата
от 100.00 лева, депозит е внесена от касатора. Останалата част от сумата
ИА“Медицински надзор“ следва да заплати по сметка на ВРС, а именно 192.20
лева. За дължимите
на касационния жалбоподател, деловодни разноски, сторени в настоящото
производство, следва да бъде осъдено юридическото лице – в случая Изпълнителна
агенция „Медицински надзор“, гр. София. Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във
вр. с чл.208 АПК , Административен съд - Видин Р Е Ш И: ОТМЕНЯ решение №142/29.04.2022 г.
по АНД № 625/2020 г. по описа на Районен съд Видин, ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ наказателно постановление
№ 27-490/10.06.2019 г., издадено от изпълнителния директор на ИА
"Медицински надзор" – София, с което на С.Л.А. за нарушение на чл. 86, ал. 1, т.
3, във връзка с чл. 79, ал. 1 от Закона за
здравето и на основание чл. 229, ал. 1, във вр. с чл.235 от
Закона за здравето е наложено наказание глоба
в размер на 200.00 лв. ОСЪЖДА
Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, гр.София, ДА ЗАПЛАТИ на С.Л.А., ЕГН
**********, сума в размер на 400.00 /четристотин/ лева, представляващи
направени деловодни разноски в настоящото производство. ОСЪЖДА
Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, гр.София ДА ЗАПЛАТИ по сметка на
Районен съд Видин сумата от 192.20 лева, разноски за възнаграждение на вещо
лице за съдебно-медицинска експертиза. Решението е окончателно. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1. 2. |
||||||||||
Решение по дело №155/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 149 |
Дата: | 13 юли 2022 г. (в сила от 13 юли 2022 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20227070700155 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 28 юни 2022 г. |