Решение по дело №94/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 260022
Дата: 13 октомври 2020 г.
Съдия: Вяра Атанасова Атанасова
Дело: 20201450200094
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

Година

13.10.2020

Град

Мездра

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

II–ри наказателен

състав

На

шестнадесети юли

 

Година

2020

В открито заседание в следния състав:

Председател:

ВЯРА АТАНАСОВА

Секретар:

Десислава Стоянова

 

като разгледа докладваното от

съдия АТАНАСОВА

НАХ

дело номер

94

по описа за

2020

година

за да се произнесе, взе предвид следното:

И.Е.М. *** чрез пълномощник адв. А.И. от СфАК е обжалвал Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2138311, издаден от ОД на МВР град Враца, с който за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.3 от същия закон, му е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева. Оплакванията са в смисъл, че обжалвания електронен фиш не отговаря на изискванията за форма и съдържание, тъй като не са вписани всички задължителни реквизити. Счита се също, че за процесното нарушение е следвало да бъде съставен АУАН, респ. издадено НП. Вместо да стори това, наказващият орган е издал ЕФ, с което е нарушил материалния закон. На тези основания се иска отмяна на обжалвания акт като незаконосъобразен и неправилен.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. По делото е постъпила писмена защита от адв. А.И. от СфАК, в която са развити подробни доводи в подкрепа на искането за отмяна на обжалвания акт. Претендират се разноски.

Наказващият орган, редовно призован, не е изпратил представител и не е изразил становище пред настоящата инстанция.

Жалбата е подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП и е процесуално допустима.

Производството е по реда на чл.189 ал.8 вр. чл.59 и сл. ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното:

На 25.06.2018 година служебен автомобил на ОД на МВР гр. Враца и служители на същата дирекция, сред които свидетелят А.А., се намирали на ПП I-1 км. 159+000 /извън населено място/ с посока на движение към град Мездра. Те предварително били установили на автоматичен режим на работа монтираното в автомобила техническо средство – система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M №611. Същото, без намесата на служителите, отчитало скоростта на движение на МПС, преминаващи през този пътен участък и в случаите, когато същата превишавала максимално допустимите стойности за този район, заснемало автоматично автомобила. В 10.40 часа МПС – лек автомобил „Киа Спортидж“ с регистрационен № СВ2764ВК, попаднало в обсега на действие на техническото средство. Същото отчело скорост на движение на МПС 124 км/ч при максимално допустима за извън населено място 90 км/ч. Тъй като автомобилът се движел със скорост над разрешената, апаратът го заснел. След извършена в последствие обработка на данните от камерата и радара, и въз основа на информацията касателно собствеността на МПС „Киа Спортидж“ с регистрационен № СВ2764ВК, съдържащи се в АИС на КАТ, бил издаден Електронен фиш Серия К № 2138311, в който, като собственик, на когото е регистрирано МПС/ползвател е вписан И.Е.М. ***.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля А.П.А., събрани са и писмени доказателства.

Съдът, след като взе предвид изложеното в електронният фиш и в жалбата от И.М., приема, че същата е основателна, но на други основания. Съображенията са следните:

При проверката за законосъобразност на ЕФ, която е длъжен служебно да извърши, настоящият състав констатира неизпълнение на изискванията за съдържание, регламентирани в чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, което по същество е нарушение от категорията на съществените, представляващо самостоятелно основание за отмяна на обжалваният акт. По тази причина съдът не се произнася по съществото на спора и не обсъжда въпросите, свързани с това дали е налице нарушение, извършено ли е виновно и жалбоподателят ли е лицето, субект на административно-наказателна отговорност. Имайки предвид съдържанието на обжалваният фиш и събраните по делото писмени доказателства, в частност приложените в административно-наказателната преписка документи, настоящият състав приема, че липсва достатъчна яснота по отношение мястото на извършване на нарушението. Според чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, в ЕФ следва да се впишат данни за: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението; мястото, датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на МПС; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби; размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане. Настоящият състав нееднократно е имал възможност да отбележи, че производството по чл.189 ЗДвП е особено производство и при него, както и в производството по общият ред на чл.40 и сл. ЗАНН, следва стриктно да бъдат съблюдавани изискванията за съдържание на административните актове и процедурата по тяхното съставяне и връчване на нарушителите. В конкретният случай, в електронният фиш е посочено, че нарушението е извършено на първокласен път /ПП/ І-1 км. 159+000 извън населено място с посока на движение към град Мездра, без да се внесат каквито и да е било подробности по отношение местонахождението на този пътен участък. За да е налице яснота по този въпрос е следвало да се впишат пълните установъчни данни, като изрично се посочи извънселищната територия, респ. район или землище, на която е извършено нарушението. В тази насока е и Тълкувателно решение №1/26.02.2014 година на ВАС по тълкувателно дело №1/2013 година. Приложените в административно-наказателната преписка документи не съдържат каквато и да било информация по този въпрос. За неговото изясняване съдът е изискал справка от Областно пътно управление гр. Враца. От постъпилия отговор от директора на управлението /л.37 от делото/ става ясно, че км. 159+000 на път І-1 /Е-79/ /Враца – Мездра/ се намира на територията на Община Мездра в района на пътен възел за село Моравица. Подобна пълна информация обаче липсва в съдържанието на обжалвания фиш. Изискванията на закона за посочване точното място на нарушението има важно значение с оглед защитата на посоченото като нарушител лице предвид процедурата по установяване на нарушението и издаване на електронен фиш в отсъствието на нарушителя. Това налага да бъдат вписани подробно всички налични данни относно реквизитите, посочени в чл.189 ал.4 изр.2 ЗДвП. Липсата на яснота по отношение на някои от основните изисквания за съдържание на електронният фиш, посочени във въпросната разпоредба, практически води до липса на такъв в съдържанието на административният акт. Макар, че в хода на производството са събрани допълнителни доказателства по отношение мястото на извършване на нарушението, същите не могат да компенсират липсата на яснота по този въпрос в обжалваният акт. Подобно на АУАН и НП в общото административно - наказателно производство, липсата на реквизит от съдържанието на електронният фиш е недопустимо и представлява съществено нарушение, което води до незаконосъобразност на издаденият акт. Това нарушение няма как да бъде отстранено в рамките на настоящото съдебно производство. По тази причина обжалваният електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Според чл.63 ал.3 ЗАНН /нова - ДВ бр.94/2019 година/, страните в съдебното производство пред въззивния съд, какъвто е настоящия, имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно чл.143 ал.1 АПК, когато съдът отмени обжалвания акт, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако жалбоподателят е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт. Видно от протокола от съдебното заседание, жалбоподателят е ангажирал като пълномощник по договор за правна защита и съдействие, и пълномощно адв. А.И. от СфАК. Същата е изготвила жалбата до съда против процесния електронен фиш, а в хода на съдебното производство е депозирала молба с приложени към нея писмена защита и списък с разноски по чл.80 ГПК. От въпросните документи става ясно, че в хода на въззивното производство М. е реализирал разноски в размер на 500 лева. В писмените си бележки адв. Ан. И. е направила искане за присъждането им в пълен размер. Същевременно, в съпроводителното писмо на л.2 от делото наказващият орган е направил възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение предвид фактическата и правна сложност на делото, като се е позовал на ТР №1/11.12.2019 година на ОСГК на ВКС по тълкувателно дело №1/2017 година. Според чл.63 ал.4 ЗАНН, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата /ЗА/. Въпросната разпоредба препраща към Наредба №1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Според чл.18 ал.2 от Наредбата, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, които административното наказание е глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл.7ал.2 върху стойността на санкцията, но не по-малко от 300 лева. Съгласно чл.7 ал.2 т.1 от наредбата, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с интерес до 1000 лева, възнаграждението е 300 лева. Видно от съдържанието на процесния ЕФ, на жалбоподателят е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева. Предвид очертаната по-горе правна рамка и изхода на делото пред този съд, искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателно. Отчитайки обаче фактическата и правна сложност, неголемият обем доказателствен материал, събран и проверен в едно съдебно заседание, настоящият състав приема за основателно възражението на наказващият орган и същото следва да бъде уважено. При това положение на И.М. се присъждат разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 2138311, издаден от ОД на МВР град Враца, с който, за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движението по пътищата, на И.Е.М. *** е наложено, на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.3 от същия закон, административно наказание глоба в размер на 100 лева.

ОСЪЖДА ОДМВР Враца да заплати на И.Е.М. сумата от 300 лева, представляващи разноски, направени в хода на настоящото съдебно производство.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Врачански административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: