№ 78
гр. Ихтиман, 23.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ШЕСТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети април през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Юлиана Ив. Толева
при участието на секретаря НИКОЛЕТА Г. КУЗЕВА
като разгледа докладваното от Юлиана Ив. Толева Административно
наказателно дело № 20251840200141 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на „*“ ЕАД, ЕИК: *, седалище и адрес на
управление: *, представлявано от изпълнителния директор – * чрез юрк. *
против електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.
1 ЗП № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ при МРРБ,
с който на дружеството - жалбоподател е наложено на основание чл.187а, ал.
2, т. 3 ЗДвП административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
2500,00 лева за нарушение на чл. 179, ал. 3б ЗДвП.
В жалбата са изложени съображения за допуснати нарушения на
процесуалния и на материалния закон. Иска се отмяна на атакувания
електронен фиш като незаконосъобразен. Претендира се присъждане на
деловодни разноски.
В о.с.з. въззивното дружество, редовно призовано, не изпраща представител
по закон или по пълномощие. Преди заседанието е постъпило писмено
становище от пълномощника – юрк. *, който иска делото да се гледа в
отсъствие на представител на въззивника. Излага допълнителни съображения
по същество на спора. Иска от съда да отмени атакувания електронен фиш
като незаконосъобразен. Претендира разноски.
В о.с.з., административно наказващият орган, редовно призован, явява се
представител по пълномощие, който оспорва жалбата. В хода на съдебните
прения иска от съда да остави жалбата без уважение като потвърди
атакувания санкционен акт като законосъобразен и правилен. Претендира
присъждане на деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави
възражение за прекомерност на насрещна претенция за разноски за платено
1
адвокатско възнаграждение.
По допустимостта на жалбата:
Предвид правомощията си настоящата инстанция констатира, че жалбата е
процесуално допустима - депозирана е срещу акт, който подлежи на въззивен
съдебен контрол от надлежно легитимирана страна и е подадена в
законоустановения 14-дневен срок, видно от известие за доставяне /л. 12/ и от
входящия номер на жалбата /л.3/, поради което подлежи на разглеждане по
същество.
От фактическа страна:
На 21.04.2023г. в 01:59ч. било установено нарушение с ППС влекач
„Мерцедес Актрос“, с рег. № *, с технически допустима максимална маса
18000, брой оси две, екологична категория Евро6C, в състав с ремарке с общ
брой оси 5, с техническа допустима максимална маса на състава 44000 в
община Костенец за движение по път А-1 км 54+150, с посока намаляващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС нямало валидна маршрутна
карта или валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението било установено с устройство № 20032, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-1 км 54+150.
Не се спори по делото и се установява от приложената от административно
наказващия орган справка на л. 9 от делото, че ползвател на процесното ППС
е въззивното дружество„*“ ЕАД, ЕИК: *
С обжалвания електронен фиш № ********** за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на дружеството
жалбоподател е наложено на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от
ЗДвП административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500,00
лева за извършено нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по
пътищата.
Независимо от налагането на това административно наказание
самкционираното дружество дължи и заплащане на съответната такса по чл.
10б, ал. 5 от Закона за пътищата съобразно категорията на притежаваното от
дружеството пътно превозно средство в размер на 119,00 лева.
Електронният фиш бил връчен на на длежно упълномощен служител на
дружеството с известие за доставяне на 06.12.2024г. /л. 12 от делото/.
По преписката е представен доклад от електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, съгласно който за ППС влекач „Мерцедес
Актрос“, с рег. № *, с ползвател „*“ ЕАД, ЕИК:* на 21.04.2023г. в 01:59ч. тол
секцията № 20032 е отчела, че няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването по участък от пътя от платената пътна мрежа на
Република България. Докладът е придружен от снимков материал на автобуса
От приетото по делото становище от отдел „Управление на информационна
система и инфраструктура“ към Национално тол управление се установява, че
дължимата сума за процесния пътен сегмент възлиза на 1,76 лева.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена от
приложените към жалбата и административно наказателната преписка
2
писмени доказателствени материали, надлежно приобщени по делото по реда
на чл. 283 НПК и събраните писмени доказателства в хода на съдебното
следствие.
Събраните доказателства са единни и непротиворечиви, поради което и по
аргумент за противното от чл. 303, ал. 3 изр. 2 НПК съдът не дължи детайлен
доказателствен анализ.
Спорът по делото се концентрира относно правилното приложение на
процесуалния и материалния закон при ангажиране административно
наказателната отговорност на въззивника.
От правна страна:
В административнонаказателното производство съдът е длъжен служебно
за издири обективната истина чрез събиране на допустими и относими
доказателства, както и приложимия материален закон. Съдът осъществява
контрол за законосъобразност на издадените от административен орган
наказателни постановления и електронни фишове.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:
На първо място съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя
за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на
обжалвания електронен фиш и в частност нарушение на процедурата, по
която е ангажирана отговорност на жалбоподателя и неспазване на
изискуемата от закона форма на електронния фиш.
Атакуваният електронен фиш е издаден на основание чл. 189ж от ЗДвП,
който предвижда възможност при нарушение по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, да се
издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Нарушението, за което е наложена санкция е заснето
с устройство № 20032, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път А-1 км
54+150, включен в списъка на републиканските пътища, за които се събират
такси за изминато разстояние - тол такси.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение по
чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, към които автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, каквито са приложени и по настоящата административната
преписка.
Докладите, заедно с приложените към тях статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата,
часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част от
системата. Електронната система функционира чрез визуално разпознаване на
дигитални образи, цифри и букви и не извършва измерване, поради което не
подлежи на техническо измерване по Закона за измерванията.
Съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП отразените в системата
данни се считат за доказателства за мястото, датата, точния час на извършване
3
на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както
и данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни
и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата представлява съвкупност от централни и периферни софтуерни
продукти, която не представлява автоматизирано техническо средство и за нея
не съществува изискване за сертификат и одобрение от Българския институт
по метрология.
Разположените в обхвата на републиканската пътна мрежа стационарни
контролни единици, включително процесното устройство № 20032
осъществяват единствено процеса по разпознаване на регистрационните
табели на превозните средства, във връзка със следващата се автоматична
обработка на данни от горепосочената електронна система.
Легално определение на системата се съдържа в чл. 10, ал. 1 от Наредба за
условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на
база време и на база изминато разстояние - „Електронната система за
събиране на тол такси е съвкупност от централни и периферни софтуерни
продукти, интегрирани компютърни системи и технически средства, чрез
които се осъществява събиране, пренос, обмен и обработване на данни
относно гео - позиционирането и изминатото разстояние от пътните превозни
средства в рамките на платената пътна мрежа, масата им, декларираните за
пътното превозно средство тол данни, изчисляване на дължимите такси за
изминато разстояние, установяване на размера им и тяхното събиране“.
В процеса на установяване на нарушенията по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП не е
налице дейност, свързана с измерване на величина.
Електронният фиш, предмет на настоящото производство, е издаден от
компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10 от ЗП,
установяваща, че Агенция „Пътна инфраструктура“ осъществява
правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси,
както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
Легалната дефиниция на понятието „електронен фиш“ се съдържа в § 1 от
ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш
е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно - информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства.
Електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и
санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но
само по отношение на правното му действие по арг. чл. 189, ал. 11 ЗДвП, не и
по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. Следователно
изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и
НП, подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш.
Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл. 189ж, ал. 1, изр. второ ЗДвП реквизити. В
него следва да бъдат отразени: мястото, датата, точния час на извършване на
4
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство,
собственика или вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП,
размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура“.
Във връзка с горното, съдът не споделя възражението на въззивника, че в
атакувания санкционен акт не е посочен органът, който го е издал. Видно от
съдържанието на документа е, че най - отгоре в него е изписано Агенция
„Пътна инфраструктура“, Министерство на Регионалното развитие и
благоустройството.
Електронният фиш, предмет на оспорване по настоящото дело, съдържа
всички предвидени реквизити в разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1, изр. 2 от
Закона за движение по пътищата. Посочената разпоредба въвежда специален
ред и реквизити на санкционния акт, поради което съдът намира, че доводите
на жалбоподателя за нарушаване на реда за издаване на електронния фиш са
неотносими, доколкото жалбоподателят отчасти се позовава и на изисквания,
относими към реда на издаване и съдържанието на наказателните
постановления.
В процесния електронен фиш ясно е отбелязано, че за посоченото ППС
изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, тъй
като няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването през платената пътна мрежа по отношение на отразения в
електронния фиш сегмент от участък от пътя, включен с платената пътна
мрежа на Република България.
Според този съдебен състав в производството по установяване и
санкциониране на нарушението са спазени изискванията на ЗДвП и на ЗП,
като нарушението е установено от снимки /л. 10-11 от делото/ и други данни
от електронната система за събиране на пътни такси, като съгласно
разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП отразените в системата данни се
считат за доказателства за мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни
и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
От друга страна, от представения доклад от електронната система по чл.
167а, ал. 3 от ЗДвП, се установява, че на 21.04.2023г. в 01:59ч. товарният
автомобил се е движил по сегмент от платената пътна мрежа, за който няма
подадена тол декларация, което обстоятелство е установено чрез заснемане на
ППС чрез монтираното на тол секция № 20032 техническо устройство.
Съгласно Закона за пътищата собственикът/ползвателят или водачът на
ППС е длъжен да декларира правилно данните за превозното средство, които
служат за определяне на дължимата тол такса, като в това число попада и
задължението да се следи за изправност на бордовото устройство, асоциирано
към ППС, включително дали същото е правилно включено, дали има
достатъчно батерия.
Гореописаното води до извода за съставомерност на деянието от обективна
страна, доколкото не е изпълнено нормативно задължение в чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП на собственика на ППС за установяване размера и заплащане
5
съответната такса за преминаване на ППС по платената пътна мрежа.
Съдът намира, че търговецът - жалбоподател, като ползвател на товарния
автомобил, при чието движение по платената пътна мрежа е осъществено
деянието, е годен субект на административното нарушение съгласно чл. 179,
ал. 3б от ЗДвП, която предвижда, че собственик или ползвател на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или
частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП,
включително и в резултат на невярно декларирани данни, се наказва с глоба в
размер 2500 лева, респективно имуществена санкция, ако е юридическо лице.
В настоящият случай се установява от релевантните доказателства, че
жалбоподателят, в качеството си на ползвател, на процеснното ППС не е подал
тол декларация за преминаването през процесния тол сегмент.
Дължимостта на такава такса за движението на ППС по процесния път
произтича от характеристиката му на път, част от републиканската пътна
мрежа, която съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗП, за който се събира такса за ползване
на пътна инфраструктура – пътна такса.
Доколкото субект на административно наказателната отговорност е
юридическо лице съдът не изследва въпроса за съставомерност на
административното нарушение от субективна страна, тъй като
административнонаказателната отговорност на юридическите лица е
обективна и безвиновна.
Въпреки извода за съставомерност на административното нарушение от
обективна и от субективна страна електронният фиш следва да бъде отменен
поради явна несправедливост на наложеното административно наказание, в
който смисъл съдът намира на необходимо да изложи мотиви.
Нарушението е санкционирано на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179,
ал. 3б от ЗДвП, която разпоредба гласи, че собственик или вписан ползвател
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал.1, т. 2 от ЗП,
включително и в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б,
ал. 1 от ЗП се наказва с глоба в размер 2500 лв. Ако собственикът или
вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в
размер 2500 лева. Предвиденото в санкционната разпоредба наказание е
определено в абсолютен размер – 2500,00 лева, независимо от характера и
тежестта на нарушението.
Съгласно чл. 189з от ЗДвП за нарушенията по този закон не се прилага
хипотезата на чл. 28 от ЗАНН – тоест санкционираното нарушение не може да
бъде квалифицирано като „маловажен случай“.
В практиката на СЕС - вж. съединени дела C - 497/15 и C - 498/15, както и
решение на СЕС от 21.11.2024г. по дело C-61/2023, образувано по отправено
преюдициално запитване от Административен съд Хасково относно
приложението и тълкуването на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО във връзка
със заплащането на пътни такси от тежкотоварните автомобили за използване
на определени инфраструктури е възприето, че националната система от
наказания, която не предвижда никаква възможност за индивидуално
определяне на наказанието от националния съд в зависимост от тежестта на
нарушението изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в
правната уредба на Съюза. В решението си от 21.11.2024г. по дело C-61/2023
СЕС посочва, че предвиденото в чл. 9а от Директива 1999/62/ изискване за
6
съразмерност, не допуска национална система от наказания, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция в абсолютен размер за всички
нарушения на правилата относно заплащане на такса за ползване на пътната
инфраструктура, независимо от характера и тежестта им.
При нетранспониране на директива в срок или при неправилното
транспониране /каквото, според този съдебен състав, с оглед практиката на
СЕС е налице/ се поражда директен ефект, който позволява непосредствено
приложение на съответните текстове на директивата от националните
юрисдикции. Следователно и българските юрисдиксии са длъжни при
определяне на наказание за този вид административни нарушения да спазват
заложените в Директива 1999/62/ЕО критерии за прилагане на принципа на
пропорционалност при определяне на наказанията, което от своя страна се
осъществява чрез преценката за наличие на маловажен случай по чл. 28 от
ЗАНН. (виж в този смисъл - Решение № 197 от 24.02.2023г. на АдмС – София
област по к.н.а.д. № 1114/2022г.; Решение № 1118 от 27.09.2024г. по к.а.н.д. №
834/2024 по описа на АдмС- София област).
В този ред на мисли, при преценката за спазване принципа на
пропорционалност на наказанието, следва да се посочи и вземе предвид, че
видно от справката на Национално тол управление на л. 6 от делото,
дължимата стойност на пътната такса за процесното ППС, съобразно неговите
технически параметри и екологична категория за процесния тол сегмент №
********** е в размер 1,76 лева.
Ето защо, дори и при установяване на санкционираното административно
нарушение от обективна и субективна страна, предвиденото от българския
законодател наказание, несъответстващо на принципа на пропорционалност
ведно с извода на съда да породилия се директен ефект на чл. 9а от Директива
1999/62/ЕО относно заплащането на такси от автомобили за използване на
определени инфраструктури поради неправилното транспониране в
българското законодателство, води този съдебен състав до извод за
незаконосъобразност на атакувания електронен фиш поради явна
несправедливост на наложеното административно наказание.
За пълнота следва да се отбележи, че е налице нарушение от страна на
доставчика на европейската услуга за електронно пътно таксуване (ЕУЕПТ),
който доставчик е следвало първо да уведоми ползвателя на услугата за
недекларирана пътна такса и ако същата не бъде заплатена да пристъпи към
подаване на данни към АНО за санкционирането му. Горното задължение на
доставчиците произтича от разпоредбата на чл. 2 § 7 от Регламент за
изпълнение (ЕС) 2020/204 на Комисията от 28.11.2019г. относно задълженията
на доставчиците на ЕУЕПТ. Действително към датата на процесното
нарушение – 21.04.2023г. в българското законодателство не е въведено такова
задължение на доставчиците на услугата, това става с изменение на Закона за
пътищата, обн. ДВ бр. 13 от 2024, в сила от 13.02.2024г., с което се създава
нова ал. 8 на чл. 10б. Въпреки липсата на действащ национален закон,
доколкото Регламентът има пряко действие, то неизпълнението на
задължението на доставчика на електронната услуга, се приравнява на
нарушение на процедурата по санкциониране на извършеното
административно нарушение.
Предвид изложеното обжалваният електронен фиш следва да бъде отменен
като незаконосъобразен.
7
По разноските:
При този изход на спора с право на разноски разполага въззивната страна,
която е претендирала присъждане на разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 200,00 лева. Пълномощникът на въззиваемата
страна е навел своевременно възражение за прекомерност на насрещната
претенция за разноски за ЮКВ.
Съгласно чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН в полза на юридическите лица или
еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от
съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг служител с
юридическо образование. Размерът на присъденото възнаграждение не може
да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда
на чл. 37 от Закона за правната помощ. На основание чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ, възнаграждението за защита в производства
по Закона за административните нарушения и наказания е от 80,00 лева до
150,00 лева, поради което съдът намира, че следва да се присъди такова в
размер на 110,00 лева, като размерът на възнаграждението е съобразен с
фактическата и правната сложност на делото, която е в рамките на обичайната
за този тип дела, с броя на проведени открити съдебни заседания – едно, както
и с положените процесуални усилия от пълномощника на страната –
депозирана е аргументирана въззивна жалба, като в постъпилото становище са
развити допълнителни съображения.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 вр. чл. 58д, т. 4 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш № ********** за налагане на глоба за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ към Министерство на регионалното развитие и
благоустройството, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна Инфраструктура“ , представлявана от
Председателя на Управителния съвет да заплати на „*“ ЕАД, ЕИК: *,
седалище и адрес на управление: * на основание чл. 63д, ал. 3 ЗАНН сумата от
110,00 /стои десет/ лева – деловодни разноски.
Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд
София област.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
8