Определение по дело №635/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2529
Дата: 18 юни 2025 г.
Съдия: Дарина Драгнева
Дело: 20257240700635
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2529

Стара Загора, 18.06.2025 г.

Административният съд - Стара Загора - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА административно дело № 20257240700635 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.203 от АПК вр. с чл.284 от ЗИНЗС, образувано по исковата молба на И. Т. К. против Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ гр. София, с която в обективно и субективно съединение са предявени иск за присъждане на обезщетение в размер на 2000лв за неимуществени вреди, причинени от не издаване на медицинско направление за специалист дерматолог от лекаря при Медицински център към Затвора в град Стара Загора в периода от 06.2023г до датата на предявяване на исковата молба 10.06.2025г и иск за присъждане на обезщетение в размер на 1 000лв за неимуществени вреди, причинени от това, че в периода от 17.05.2025г до 21.05.2025г ищецът не е отведен за извършване на образно изследване и преглед от лекар-специалист, въпреки че на 17.05.2025г при падане в банята е наранил китката на дясната ръка, от което е получил натъртване, установено от образно изследване, извършено едва на 21.05.2025г. Ищецът твърди, че в периода от 06.2023г до 10.06.2025г многократно е преглеждан от лекаря при МЦ към Затвора в град Стара Загора и лекуван, но не успешно и страданието му се е разпространило. Получавал е многократни обещания от лекаря при МЦ към Затвора в град Стара Загора, че ще бъде прегледан от специалист дерматолог, но при последното му искане е бил изгонен от кабинета на лекаря. Същият лекар му е оказала помощ на 17.05.2021г, като му е дал и болкоуспокояващи, но едва на 21.05.2025г е изведен в ЦСМП в град Стара Загора за извършване на образно изследване.

Настоящият състав на АС Стара Загора намира, че предявените искове не могат да бъдат правно [жк], съответно по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, спрямо който искът по чл.284 от ЗИНЗС се явява специален, защото съдържат твърдения за некачествена и несвоевременна медицинска помощ, предоставяна от лекаря при Медицински център към Затвора в град Стара Загора. Лекаря при Медицинския център, разкрит към Затвора в град Стара Загора, не принадлежи към орган на изпълнително разпоредителната власт, нито е длъжностно лице по изпълнение на наказанията, представляващо юридическото срещу което са насочени исковете за осъждането му да заплати обезщетение за неимуществени вреди.

Съгласно чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Специален спрямо общия по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ е искът по чл.284 от ЗИНЗС, но само относно специфичната административна дейност по изпълнение на наказанията лишаване от свобода и мерките за задържане под стража, която предпоставя риск от нарушение на забраната по чл.3 от ЕКЗПЧ и съответно определя специално качество и на страните по правоотношението. Наведените в исковата молба фактически твърдения за не качествено и несвоевременно медицинско обслужване от лекаря при Медицинския център в Стара Загора не разкриват признаци на административна дейност, от която да се претендират неимуществените вреди. С оглед твърдените факти за не оказана на ищеца медицинска помощ от лекаря в Медицинския център, каквато се изисква по съответните медицински стандарти и Правилата за добра медицинска практика, не може да се приеме правна [жк], нито по чл.1 ал.1 от ДОПК, съответно Главна дирекция "Изпълнение на наказанията“ не е пасивно процесуално легитимиран ответник.

На основание чл. 129 - чл. 135 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража медицинското обслужване на лишените от свобода се осъществява в медицински центрове и специализирани болници за активно лечение, разкрити към местата за лишаване от свобода по реда на чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. По силата на чл.35 ал.1 вр. с ал.2 от Закона за лечебните заведения, тези по чл. 5, ал. 1 са юридически лица на бюджетна издръжка за специфичните си функции. Същите тези лечебни заведения, сред които са и Медицинските центрове, се създават и преобразуват от Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването. Предложението на министъра на здравеопазването се съгласува със съответния министър, когато лечебното заведение е към ведомствата, посочени в чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения. Директорите на лечебните заведения по ал. 1 предоставят на министъра на здравеопазването информация за медицинските дейности, ресурсите на лечебните заведения и анализ на дейността им по ред, определен от съответния министър и министъра на здравеопазването- чл.5 ал.5 от Закона за лечебните заведения. По силата на чл.6 ал.1 от Закона за лечебните заведения, дейността на лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които работят в тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента. Контролът върху лечебните заведения за спазване на стандартите по чл.6 ал. 1, 2 и 6 и изискванията по чл. 19, ал. 2 и 3 се осъществява от контролните органи, посочени в този закон, Закона за здравето и Закона за здравното осигуряване.

Медицинският център е лечебно заведение за извън болнична помощ – чл.8 от Закона за лечебните заведения, което е създадено към Министерство на правосъдието на основание чл.5 ал.1 вр. с чл.35 ал.3 от същия закон, с Постановление №159/17.07.2003г на Министерски съвет тоест от държавата. За осъществяване на специфичните си функции по ЗИНЗС ползва недвижими имоти на Министерство на правосъдието, но не е звено на ГД „Изпълнение на наказанията“. Медицинският център е лечебно заведение със самостоятелна правосубектност и за неговата медицинска дейност не отговаря ГД „Изпълнение на наказанията“, нито тази дейност е административна, поради което предявеният иск не намира своята правна [жк], нито по чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. Вредите от медицинска помощ, която не съответства на стандартите по чл.6 ал.1 от Закона за лечебните заведения се търсят по друг ред, а процесуално легитимирани да отговарят по тях са лицата по съответното материално правоотношение, посочено като основание за предявения иск.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 130 от ГПК вр. с чл.144 от АПК, Административен съд Стара Загора

О П Р Е Д Е Л И

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на И. Т. К. против Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ за присъждане на обезщетение за неимуществени вреди в размер на 2 000лв, причинени от не издаване на медицинско направление за специалист дерматолог от лекаря при Медицински център към Затвора в град Стара Загора в периода от 06.2023г до датата на предявяване на исковата молба 10.06.2025г и иск за присъждане на обезщетение в размер на 1 000лв за неимуществени вреди, причинени от лекаря при Медицински център към Затвора в град Стара Загора от това, че в периода от 17.05.2025г до 21.05.2025г ищецът не е отведен за извършване на образно изследване.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№635/25г по описа на АС Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване пред три членен състав на АС Стара Загора в 7-дневен срок от връчването му на ищеца и на назначения процесуален представител.

Съдия: