Решение по дело №123/2022 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 84
Дата: 25 октомври 2022 г.
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20221860200123
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 84
гр. , 25.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четвърти октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Цонка Т. Миткова
при участието на секретаря Гергана Ив. Гърбева
като разгледа докладваното от Цонка Т. Миткова Административно
наказателно дело № 20221860200123 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Постъпила е жалба от О.М., ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул.
„*********“ № 35, представлявана от кмета Ц.П.Й.а, чрез процесуалния си
представител адвокат М. С. С. от САК, личен № **********, служебен адрес:
град С. район „**********“, ул. „********“ № 6, ет. 3, офис 7, с която
обжалва наказателно постановление № НЯСС-95/ 13.04.2022 г. на
Председателя на Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, с което на основание чл. 83 от ЗАНН,
във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/, е
наложена „имуществена санкция“ на Община М. в размер на 1000 лева
(хиляда лева) за административно нарушение по чл. 190а, ал. 2, във връзка с
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Жалбоподателят намира издаденото наказателно
постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено
изцяло.
Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, в писмено становище от Елена Златева – старши
експерт юрист, оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде
потвърдено, като законосъобразно и претендира присъждане на разноски.
Районна прокуратура – Е.П., ТО – П. не взема становище по жалбата.
1
Районен съд – П., след като обсъди събраните доказателства по делото и
ведно с доводите на страните, намира за установено следното от фактическа
страна:
Видно от констативен протокол № 02-02-21, че на 30.03.2021г.,
представители на Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН и в присъствие на
представител на собственика – Община М., са извършили проверка на язовир
„Войняг“, находящ се в землището на село Смолско, Община М. и са дадени
предписания в точки от 2.1 до 2.5, като в т. 2.3 е посочено: Да се монтират
втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в язовирното езеро, на
преливни водни количества през преливника и изпускани водни количества
през основен изпускател (ОИ), със срок 31.08.2021г. и отговорник –
собственика./л.39-л.42/ Констативния протокол е връчен срещу подпис на
М.У.Л. – „специалист екология СС и ГЗ“ в Община М., представител на
собственика, на 30.03.2021г. По делото е представено писмо от Главна
дирекция „НЯСС“ към ДАМТН до Ц.Й. – Кмет на Община М., с което са
изпратени: 1. КП № 02-02-21/ 30.03.2021 г. – 1 бр. яз. „Войняг“ (Смолско) и 2.
КП № 02-02-22/ 30.03.2021 г. – 1 бр. яз. „Каменна могила“, съдържащи
констатации и предписания със срокове за изпълнение, с известие за
доставяне на 08.04.2021 г./л.38/
Видно от констативен протокол № 02-02-76, че на 14.09.2021г.,
представители на Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН и в присъствие на
представител на собственика – Община М., са извършили проверка на язовир
„Войняг“, находящ се в землището на село Смолско, Община М. и са
посочени констатации в точки от 2.1 до 2.5, като в т. 2.3 е посочено: Не е
изпълнено дадено предписание в КП № 02-02-21/ 30.03.2021 г., а именно: Да
се монтират втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в язовирното
езеро, на преливни водни количества през преливника и изпускани водни
количества през основен изпускател (ОИ), с указан срок за изпълнение
31.08.2021г. и отговорник – собственика./л.33-л.37/ В Констативния протокол
е посочено, че с писмо изх. № РД-24-58-1/ 18.02.2021 г. на Община М. до
Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН, кметът на общината е поискал
удължаване на срока по дадено предписание с КП № 02-02-68/ 07.10.2020 г.
„Да се монтира втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател (ОИ)“ – десет дни
преди изтичане на указания срок на изпълнение 28.02.2021 г. В Констативния
протокол е посочено, че с писмо изх. № РД-24-58-4/ 01.09.2021 г. на Община
М. до Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН, кметът на общината е поискал
удължаване на срока по дадено предписание с КП № 02-02-21/ 30.03.2021 г.
„Да се монтира втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател (ОИ)“ – три дни след
изтичане на указания срок на изпълнение 31.08.2021 г. Констативния
протокол е връчен срещу подпис на М.У.Л. – „специалист екология СС и ГЗ“
2
в Община М., представител на собственика, на 14.09.2021г. По делото е
представено писмо от Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН до Ц.Й. – Кмет
на Община М., с което са изпратени: 1. КП № 02-02-75/ 14.09.2021 г. – 1 бр.
яз. „Каменна могила“ и 2. КП № 02-02-76/ 14.09.2021 г. – 1 бр. яз. „Войняг“
(Смолско), съдържащи констатации и предписания със срокове за
изпълнение, с известие за доставяне на 29.09.2021 г./л.32/
На 22.10.2021 г. е съставен АУАН № 02-025 срещу жалбоподателя
ОБЩИНА М., ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул. „*******“ № 35,
представлявана от Ц.П.Й.а – Кмет на Община М., за следното нарушение: „На
14.09.2021 г. при извършена проверка от инспектори на НЯСС на язовир
„Войняг“ (Смолско), находящ се в поземлени имоти с идентификатори
67636.92.258, 67636.92.427, 67636.92.424, 67636.92.422, 67636.92.420,
67636.92.418. 67636.92.416, 67636.92.412, 67636.92.414, 67636.92.410,
67636.92.406, 67636.92.408, 67636.92.404, 67636.92.403, 67636.92.402,
67636.92.399, 67636.92.397 и 67636.92.395 в землището на с. Смолско, община
М., област С., собственост на община М., съгласно Актове за публична
общинска собственост № П-1567/ 30.08.2021 г. (стар№ 12/23.09.1999 г.) № П-
1570/30.08.2021 г.; № П-1571/30.08.2021 г.; № П-1572/30.08.2021 г.; № П-
1573/30.08.2021 г.; № П-1574/30.08.2021 г.; № П-1575/30.08.2021 г.;№ П-
1576/30.08.2021 г.; № П-1577/30.08.2021 г.; № П-1578/30.08.2021 п; № П-
1579/30.08.2021 г.; № П-1580/30.08.2021 г.; № П-1581/30.08.2021 г.; № П-
1582/30.08.2021 г. № П-1583/30.08.2021 г.; № П-1584/30.08.2021 г.; № П-
1585/30.08.2021 г. и № П-1586/30.08.2021 г., е съставен Констативен протокол
(КП) № 02-02-76/14.09.2021 г. Проверката е извършена в присъствието на
М.У.Л., на длъжност „СС и ГЗ" - представител на собственика. КП № 02-02-
76/14.09.2021 г. е изпратен на собственика по надлежният ред (чл.1906. ал.2
от ЗВ) с писмо на ДАМТН изх.№ 85-01-1406/16.09.2021 г. Съгласно чл. 141а,
ал. 1 и 2 от Закона за водите (ЗВ), яз. Войняг" (Смолско) се определя, като
„малък язовир" - височина на стената 13,00 м., завирен обем 280 000 куб.м. В
изпълнение на чл. 1416 от ЗВ, яз. „Войняг" (Смолско) е класифициран от
комисията по чл.138а, ал. 3 от ЗВ, като язовир от „втора значителна степен на
потенциална опасност", за което е съставен констативен протокол, утвърден
със Заповед № ОА-210/10.11.2020 г. на Областен управител на С.. С
констативен протокол (КП) № 02-02-21/30.03.2021 г. на собственика на яз.
„Войняг" (Смолско), контролните органи по чл. 190а, ал. 1, т.З от ЗВ са дали
следното предписание: „Да се монтират втора нивомерна рейка за
измерване на водно ниво в язовирното езеро, на преливни водни
количества през преливника и изпускани водни количества през основен
изпускател (ОИ)" със указан срок на изпълнение 31.08.2021 г. КП № 02-
02-21/30.03.2021 г. е изпратен на собственика по надлежният ред (чл.190б,
ал.2 от ЗВ) с писмо на ДАМТН изх.№ 85-01-459/01.04.2021 г. В хода на
проверката на 14.09.2021 г., чрез обхождане и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея. както и от преглед на досието на язовира, установих,
че не са монтирани втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в
3
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател (ОИ). Нивомерната
система, включваща нивомерни рейки за измерване на водното ниво в
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател е неделима част от
контролно-измервателната система (КИС) на язовира. Техническата и
безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях се
осъществява с Наредбата по чл.141, ал.2 (Наредбата) от ЗВ. Неизпълнението
на гореописаното задължително предписание възпрепятства техническия
мониторинг и обезпечаването с информация, необходима за оценка на
сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея (чл. 41 и Раздел II
от Наредбата), както и своевременното идентифициране на потенциална
опасност. За периода 30.03.2021 г. - 31.08.2021 г., Община М. не е
предприела действия по изпълнение на даденото задължително предписание,
поради което носи отговорност за виновното му неизпълнение и
бездействие (чл. 190а, ал.2 от ЗВ). На 01.09.2021 г., Община М. с ЕИК:
*******, в качеството си на собственик на яз. „Войняг" (Смолско) не е
изпълнила даденото в констативен протокол (КП) № 02-02-21/30.03.2021 г.
предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, а именно: „Да се Монтират втора
нивомерна рейка за измерване на водно ниво в язовирното езеро, на
преливни водни количества през преливника и изпускани водни
количества през основен изпускател (ОИ)"- с указан срок за изпълнение
31.08.2021 г.“/л.22-л.24/
В АУАН е посочено, че с горното на 01.09.2021г. жалбоподателят е
извършил нарушение по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите /ЗВ/. По делото е
представена покана от ДАМТН до Ц.П.Й.а – Кмет на Община М. за явяването
й на 22.10.2021 г. в 11.00 часа в ДАМТН за съставяне и връчване на АУАН по
Закона за водите във връзка с констативен протокол № 02-02-75/ 14.09.2021г.
от проверка на язовир „Воняг“, находящ се в землището на село Смолско,
Община М. с известие за доставяне на 08.10.2021 г./л.31/ Видно от АУАН, че
същия е съставен в отсъствие на представител на Община М., връчен е чрез
органите на МВР на 18.11.2021 г. и представител на Община М. е отказал да
го подпише, като отказа е оформен с трите имена и подпис на един
свидетел./л.24, л.30/
По делото са представени и следните писмени доказателства:
Удостоверение за избран кмет на Община М. № 1/ 29.10.2019 г. на Общинска
избирателна комисия; Заповед № А-466/ 11.08.2021 г. на Председателя на
ДАМТН относно правомощията на актосъставителя и свидетеля да извършват
проверки на язовирните стени и съоръженията към тях, да издават
4
предписания и съставят АУАН за констатирани нарушения по Закона за
водите /ЗВ/; Заповед № ОА-210/ 10.11.2020 г. на Областния управител на С.
за определяне степента на потенциална опасност на язовирите, намиращи се
на територията на С. – язовир Смолско е с втора значителна степен на
потенциална опасност; Актове за публична общинска собственост № П-1567/
30.08.2021 г. (стар№ 12/23.09.1999 г.) № П-1570/30.08.2021 г.; № П-
1571/30.08.2021 г.; № П-1572/30.08.2021 г.; № П-1573/30.08.2021 г.; № П-
1574/30.08.2021 г.; № П-1575/30.08.2021 г.;№ П-1576/30.08.2021 г.; № П-
1577/30.08.2021 г.; № П-1578/30.08.2021 п; № П-1579/30.08.2021 г.; № П-
1580/30.08.2021 г.; № П-1581/30.08.2021 г.; № П-1582/30.08.2021 г. № П-
1583/30.08.2021 г.; № П-1584/30.08.2021 г.; № П-1585/30.08.2021 г. и № П-
1586/30.08.2021 г., от които е видно, че Община М. е собственик на язовир
„Войняг“, находящ се в землището на село Смолско; Скици на поземлени
имоти с идентификатори 67636.92.258, 67636.92.427, 67636.92.424,
67636.92.422, 67636.92.420, 67636.92.418. 67636.92.416, 67636.92.412,
67636.92.414, 67636.92.410, 67636.92.406, 67636.92.408, 67636.92.404,
67636.92.403, 67636.92.402, 67636.92.399, 67636.92.397 и 67636.92.395,
находящи се в землището на село Смолско, Община М., С. – язовир „Войняг“;
Констативен протокол на Община М. за определяне втора степен на
потенциална опасност на язовир „Войняг“ (Смолско)./л.5,л.18,л.25-л.29,л.43-
л.81/
Наказателно постановление № НЯСС-95 е издадено на 13.04.2022 г. от
Петър Славчев Горновски – Председател на Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, срещу
О.М., ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул. „*******“ № 35, представлявана
от Ц.П.Й.а – Кмет на Община М., като в него е отразено, че същото се издава
въз основа на АУАН № 02-025/ 22.10.2021 г./л.20/ В наказателното
постановление е посочено, че: „На 14.09.2021 г. при извършена проверка от
инспектори на НЯСС на язовир „Войняг“ (Смолско), находящ се в поземлени
имоти с идентификатори 67636.92.258, 67636.92.427, 67636.92.424,
67636.92.422, 67636.92.420, 67636.92.418. 67636.92.416, 67636.92.412,
67636.92.414, 67636.92.410, 67636.92.406, 67636.92.408, 67636.92.404,
67636.92.403, 67636.92.402, 67636.92.399, 67636.92.397 и 67636.92.395 в
землището на с. Смолско, община М., област С., собственост на община М.,
съгласно Актове за публична общинска собственост № П-1567/ 30.08.2021 г.
(стар№ 12/23.09.1999 г.) № П-1570/30.08.2021 г.; № П-1571/30.08.2021 г.; №
П-1572/30.08.2021 г.; № П-1573/30.08.2021 г.; № П-1574/30.08.2021 г.; № П-
1575/30.08.2021 г.;№ П-1576/30.08.2021 г.; № П-1577/30.08.2021 г.; № П-
1578/30.08.2021 п; № П-1579/30.08.2021 г.; № П-1580/30.08.2021 г.; № П-
1581/30.08.2021 г.; № П-1582/30.08.2021 г. № П-1583/30.08.2021 г.; № П-
5
1584/30.08.2021 г.; № П-1585/30.08.2021 г. и № П-1586/30.08.2021 г., е
съставен Констативен протокол (КП) № 02-02-76/14.09.2021 г. Проверката е
извършена в присъствието на М.У.Л., на длъжност „СС и ГЗ" - представител
на собственика. С констативен протокол (КП) № 02-02-21/30.03.2021 г. на
собственика на яз. „Войняг" (Смолско), контролните органи по чл. 190а, ал. 1,
т.З от ЗВ са дали следното предписание: „Да се монтират втора нивомерна
рейка за измерване на водно ниво в язовирното езеро, на преливни водни
количества през преливника и изпускани водни количества през основен
изпускател (ОИ)" със указан срок на изпълнение 31.08.2021 г. В хода на
проверката на 14.09.2021 г., чрез обхождане и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея. както и от преглед на досието на язовира, установих,
че не са монтирани втора нивомерна рейка за измерване на водно ниво в
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател (ОИ). Нивомерната
система, включваща нивомерни рейки за измерване на водното ниво в
язовирното езеро, на преливни водни количества през преливника и
изпускани водни количества през основен изпускател е неделима част от
контролно-измервателната система (КИС) на язовира. Техническата и
безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях се
осъществява с Наредбата по чл.141, ал.2 (Наредбата) от ЗВ. Неизпълнението
на гореописаното задължително предписание възпрепятства техническия
мониторинг и обезпечаването с информация, необходима за оценка на
сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея (чл. 41 и Раздел II
от Наредбата), както и своевременното идентифициране на потенциална
опасност. За периода 30.03.2021 г. - 31.08.2021 г., Община М. не е
предприела действия по изпълнение на даденото задължително предписание,
поради което носи отговорност за виновното му неизпълнение и
бездействие (чл. 190а, ал.2 от ЗВ). На 01.09.2021 г., Община М. с ЕИК:
*******, в качеството си на собственик на яз. „Войняг" (Смолско) не е
изпълнила даденото в констативен протокол (КП) № 02-02-21/30.03.2021 г.
предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, а именно: „Да се Монтират втора
нивомерна рейка за измерване на водно ниво в язовирното езеро, на
преливни водни количества през преливника и изпускани водни
количества през основен изпускател (ОИ)"- с указан срок за изпълнение
31.08.2021 г.“ В Наказателното постановление е посочено, че с горното
жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл.
190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/ и на основание чл. 83 от ЗАНН, във
връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, е наложена „имуществена
санкция“ на Община М. в размер на 1000 лева (хиляда лева).
От показанията на свидетелите Ж. Г. С. – актосъставител и С. В. М. –
свидетел при проверката и при съставянето на акта, дадени в с.з. на
04.10.2022 г., се установи, че те поддържат фактическите констатации,
отразени в АУАН и КП. /л.104-л.105/
6
Наказателното постановление № НЯСС-95/ 13.04.2022 г. на
Председателя на Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, е връчено на жалбоподателя О.М.,
ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул. „*******“ № 35, представлявана от
Ц.П.Й.а – Кмет на Община М., на 19.05.2022 г./л.21/, а жалбата против същото
е изпратена по пощата на 02.06.2022 г./л.6/
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата на О.М., ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул. „*******“ №
35, представлявана от Ц.П.Й.а – Кмет на Община М., срещу Наказателно
постановление № № НЯСС-95/ 13.04.2022 г. на Председателя на Д.А.М.Т.Н.
/ДАМТН/, е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което
се явява процесуално допустима. Разгледана по същество същата се явява
неоснователна по следните съображения:
Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство
по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са
допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи
отмяната му. Извършена е проверка от служители на ДАМТН, притежаващи
изискуемата компетентност да извършват проверки във връзка със спазване
разпоредбите на Закона за водите /ЗВ/. Административнонаказателното
производство е започнало със съставянето на акта за установяване на
административно нарушение. Същият е съставен от компетентен
актосъставител, при съставянето му са спазени изискванията на чл. 42, чл. 43
и чл. 44 от ЗАНН. Наказателното постановление, издадено във връзка с
нарушение на чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите /ЗВ/, е издадено от компетентно длъжностно лице. Не се констатираха
нарушения на изискванията на чл. 57 и сл. от ЗАНН.
Административнонаказателното производство е протекло в
законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта
или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на
крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението,
както и мястото на извършването му. Издаденото НП отговаря на
изискванията на ЗАНН. Същото е съставено в предписаната от закона форма,
съдържа точно описание на нарушението и съответства на констатациите в
АУАН. С оглед на това съдът намира, че правото на защита на жалбоподателя
7
не е нарушено и цялата преписка по издаването на НП установява по
безспорен начин нарушението и правомерното определяне на адм. наказание.
В НП, както и в АУАН, изрично е посочено, че се ангажира отговорността на
жалбоподателя О.М., ЕИК *******, която е собственик на язовир „Войняг“,
находящ се в землището на село Смолско и е била длъжна да изпълни
даденото й предписание с КП № 02-02-21/30.03.2021 г. по чл. 190а, ал. 1, т. 3
от ЗВ, а именно: „Да се Монтират втора нивомерна рейка за измерване на
водно ниво в язовирното езеро, на преливни водни количества през
преливника и изпускани водни количества през основен изпускател (ОИ)"-
с указан срок за изпълнение 31.08.2021 г.“ Установи се, че на Община М. е
било дадено изрично предписание в тази насока и е следвало да изпълни това
си задължение в срок до 31.08.2021 г., което не е било сторено.
По същество правилно е приложен и материалния закон – издаденото
наказателно постановление е за извършено от жалбоподателя нарушение на
чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите /ЗВ. Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал.
2 от Закона за водите собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях
са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5.
Горепосоченото нарушение е от категорията на формалните и законът не
изисква настъпването на конкретен вредоносен резултат, за да бъде
осъществен съставът му. От обективна страна се установи, че Община М. –
жалбоподател, в качеството й на собственик на язовир „Войняг“ (Смолско),
не е изпълнила даденото й предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ с КП №
02-02-21/30.03.2021 г., в указания срок. С горното от обективна страна е
осъществен състава на нарушението по чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите
/ЗВ/. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, визирани в жалбата, за
незаконосъобразност на наказателното постановление, поради нарушения на
материалния закон и нарушения на административнопроизводствените
правила по ЗАНН. В тежест на административнонаказващият орган е да
докаже, че на посочената дата и място, при описаната фактическа обстановка,
жалбоподателят е извършил визираното нарушение, което съдът намира за
доказано в настоящия процес. Допуснотото нарушение е безспорно
установено от писмените доказателства и свидетелските показания, като
съдът не констатира съществени противоречия в събраните гласни
доказателства по делото. Съдът счита, че законосъобразно
административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на
8
жалбоподателя за допуснатото нарушение. В НП е посочено, че
имуществената санкция е наложена на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка
с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, като в конкретния случай на
жалбоподателя е наложена „имуществена санкция“ в минималния размер от
1000 лева (хиляда лева), предвиден в закона. Съгласно тази разпоредба,
наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на
по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни
предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 - от 1000
до 20 000 лв. Съдът не приема, че в случая се касае за маловажен случай по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според задължителната практика на ВКС, дадена
с ТР № 1 от 12.12.2007г. преценката на административнонаказващия орган „за
маловажност“ на случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и
подлежи на съдебен контрол. За това дали нарушението е маловажно следва
да се изхожда от неговата малозначителност, а тя е в зависимост от
обществената му опасност, която може да не е налице или да е явно
незначителна. „Маловажен случай“ по смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този,
който при извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на
вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства,
представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В
конкретния случай не са представени доказателства и не са налице
обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност на
конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с
обикновените случаи по чл. 190а, ал. 2 от ЗВ, поради което не е налице
хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая нарушението е типично за вида си и
не разкрива по – ниска степен на обществена опасност за установения ред на
държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Касае се
за формално нарушение, при което настъпването на вредоносни последици не
е елемент от фактическия му състав. Липсата на такива последици не се
преценява като смекчаващо обстоятелство, респ. като основание за преценка
на случая като маловажен. Деянието не се отличава с по – ниска степен на
обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения. Ето
защо съдът счита, че следва да потвърди обжалваното наказателно
постановление като законосъобразно.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН,
9
жалбоподателят О.М., ЕИК ******* следва да заплати на ДАМТН
направените разноски по делото в размер на 100 лева (сто лева),
представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Воден от гореизложеното Районен съд – П.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-95/ 13.04.2022
г. на Председателя на Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, с което на жалбоподателя О.М.,
ЕИК *******, с адрес: село М., С., ул. „*********“ № 35, представлявана от
Ц.П.Й.а – Кмет на Община М., на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка с чл.
201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/, е наложена
„имуществена санкция“ на Община М. в размер на 1000 лева (хиляда лева) за
административно нарушение по чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3
от ЗВ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, О.М., ЕИК *******, с
адрес: село М., С., ул. „*********“ № 35, представлявана от Ц.П.Й.а – Кмет
на Община М., да заплати на Д.А.М.Т.Н. /ДАМТН/, с адрес: град С. 1797, бул.
*******“ № 52А, направените разноски по делото в размер на 100 лева (сто
лева).
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет
дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
С. област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс.
Съдия при Районен съд – П.: _______________________
10