АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 64 |
||||||||||
гр.
Видин, 08.04.2022 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
четиринадесети март |
|||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
38 |
по описа за |
2022 |
Година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Делото е
образувано по жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от
АПК, подадена от ДАМТН-София, чрез процесуалния и представител, против
решение № 57/30.12.2021г., постановено по АНД № 166/2021г. по описа на
Районен съд Белоградчик, с което е отменено Наказателно постановление № НЯСС-182/10.08.2021г.,
издадено от Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически
надзор, с което за нарушение на чл.190а,ал.2 от Закона за водите на основание
чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ на Община Белоградчик е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв. В жалбата се развиват съображения, че
решението е постановено в нарушение на закона. Сочи се, че съдът неправилно е
приел, че наказателното постановление е незаконосъобразно , тъй като в
съдебно заседание е представено заверено копие на актуалния авариен план ,
като се кредитира , че същият е съставен в срока на даденото предписание.
Сочи се , че срещу съставения акт е
постъпило писмено възражение , което е разгледано от
административно-наказващия орган, като планът не е представен нито с
постъпилото възражение , нито на по-късен етап пред ДАМТН. Сочи се , че е
нелогично и кредитираното обяснение от Зам.кмета на Община Белоградчик , че
не се знае къде е съхраняван аварийният план, поради което и е представен
несвоевременно , тъй като разпоредбата на чл.102 от наредбата по чл.141,ал.2
от ЗВ изрично посочва къде следва да се съхранява аварийният план , а именно
в досието на обекта. Сочи се и че представеният авариен план не е заведен в
деловодната система на общината , поради което е логично да е съставен преди
съдебното заседание. Иска се от съда да
постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и потвърди наказателното
постановление. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Ответникът по
касация, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Претендира и
разноски за касационната инстанция. Представителят на
Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна, поради
което следва да се потвърди решението на районния съд. Съдът, като
прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на
посочените от касатора касационни основания, и при служебна проверка за
валидността , допустимостта и съответствието на решението с материалния закон
намира за установено следното: Касационната жалба
е допустима като подадена от надлежна страни и в законоустановения срок за
обжалване. Разгледана по
същество, същата е основателна. Решението е
валидно и допустимо , но неправилно. Установява се по
делото, че на 30.06.2020г. е извършена проверка за готовността за безопасна
експлоатация на язовир „Дъбравка“ , община Белоградчик , в изпълнение на
Заповед № РД-2901-24/10.06.2020г. на Областния управител на област Видин ,
съобразно която язовирът е класифициран като такъв от „първа висока“ степен
на потенциална опасност съгласно чл.141б,ал.1 от ЗВ , като констатациите на
комисията са обективирани в Протокол № 19/30.06.2020г. Със същия са дадени и
задължителни преписания до собственика, т.1 от които е да се актуализира
формата и съдържанието на Аварийния план на язовира съгласно приложение №2
към чл.57,ал.2 във вр. с чл.57,ал.1 от НУРОТБЕЯССОКТС със срок за изпълнение
на предписанието 31.10.2020г. Указано е , че за изпълнение на предписанията
следва да бъде уведомен председателят на ДАМТН и Областния управител в 10
дневен срок от изпълнението. Задължителните предписания не са оспорени по
реда на АПК. На 06.01.2021г.
представители на Главна дирекция НЯСС извършили нова проверка на техническото
и експлоатационно състояние на язовира , в частност и на изпълнението на
дадените предписания , при която е констатирано неизпълнение на същите , вкл.
и относно даденото предписание да се актуализира аварийният план. И двете проверки
са извършени в присъствието на зам.кмета на Община Белоградчик , който е
подписал и двата протокола от извършените проверки. За неизпълнение на
даденото предписание на община Белоградчик , като собственик на язовира , е
съставен АУАН на 23.02.2021г. , в който е прието, че с горното Община Белоградчик
е извършила нарушение на чл.190а,ал.2 от ЗВ-за неизпълнение на задължително
предписание по чл.138а,ал.3,т.5 от ЗВ. Актът е съставен в отсъствие на
представляващия общината-Кмета на Община Белоградчик , като за съставянето на
акта същият е бил надлежно поканен. Въз основа на АУАНа е издадено и
атакуваното наказателно постановление, в което при идентична фактическа
обстановка за нарушение на горната разпоредба на ответника по касация е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ на основание
чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ. В съдебно
заседание пред районния съд е представено заверено ксерокопие на Авариен план
с нанесена поправка със син химикал върху копието на дата на изготвяне /30.11/10.2020г./.
От събраните по
делото доказателства безспорно се установява, че обектът е публична общинска
собственост на Община Белоградчик, язовир, който по смисъла на &.1,ал.1, т.94 от ДР на ЗВ е водностопанска система, включваща водния
обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, който не е
изведен от експлоатация по реда на НАРЕДБАТА за условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени
и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние. При така
установената фактическа обстановка Районен съд Белоградчик е приел, че
наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като пред съда са
представени надлежни писмени доказателства-авариен план от 30.10.2020г. ,
които необяснимо защо не са били събрани в хода на производството пред АНО,
но е възможно и резонно твърдението на жалбоподателя , че зам. кметът на
общината не е бил запознат със съществуването им и местонахождението им , тъй
като са били при секретаря на общината. Приел е по тези съображения , че
предписанието е изпълнено и то в срок , поради което е отменил наказателното
постановление. Направените от
районния съд изводи са изцяло незаконосъобразни. Отговорността на
касатора е ангажирана на основание чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ, съобразно която
разпоредба наказва се с имуществена санкция юридическо лице, което не изпълни
предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 – от 1000 до 20 000 лв. Съобразно
чл.190а,ал.1,т.3 от ЗВ председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически
надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат
право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени
и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително
за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и
на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят
срок за тяхното изпълнение. Съобразно чл.190а,ал.2 от ЗВ
собствениците
на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията
по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, каквото е процесното. Неизпълнението
им е скрепено със санкция по чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ. Посочените като нарушени
разпоредби правилно са съотнесени към описаната фактическа обстановка , като
нарушената разпоредба съответства на административно-наказателния състав ,
въз основа на който е ангажирана отговорността на нарушителя , поради което
развитите доводи в тази насока от наказаното лице са изцяло неоснователни. В случая безспорно
се установява по делото и че от наказаното лице не е изпълнено даденото
предписание по чл.138а,ал.3 от ЗВ нито в указания в задължителното
предписание срок , нито до приключване на административно-наказателното
производство. Авариен план, съобразен с дадените предписания, не е представен
в проведеното административно-наказателно производство , именно поради което
и не е било събрано посоченото писмено доказателство. В тежест на адресата на
задължителното предписание е да установи изпълнението на същото като изрично
разпоредбата на чл.190а,ал.4 от ЗВ предвижда задължение за собствениците, на които са дадени
предписания, да уведомяват писмено председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор за изпълнението им в определения за това
срок. Относно тезата на
жалбоподателя–ответник по касация , че друго лице е съхранявало аварийния
план , а присъствалият при извършената проверка не е знаел къде се намира
следва да бъде посочено , че тази защитна теза на ответника по касация не е
подкрепена с каквито и да е доказателства. Не е достатъчно тезата да е
„вероятна и резонна“ , както е приел районният съд , а същата следва да е
подкрепена с надлежи доказателства, за да бъде възприета от съда. В случая
доказателства за изпълнение на задължителното предписание в указания в същия
срок не са представени. Представеното заверено копие на представения в
съдебно заседание авариен план с нанесена на същия видима подправка с
химикал на датата на изготвяне на аварийния план представлява доказателство
за изпълнението на задължението към момента на представяне на плана в съдебно
заседание, от който момент следва да се счита , че същият има достоверна
дата. В този смисъл са разпоредбите на чл.181, ал.1 от ГПК във вр. с
чл.178,ал.2 от ГПК. Освен горното
следва да бъде посочено , че е ирелевантна посочената причина за
непредставяне на актуализирания авариен план , тъй като задължението за
изпълнението на предписанието е на собственика-Община Белоградчик . Кое лице
е съхранявало същия , по чия вина не е представено и др. са обстоятелства ,
които касаят отношенията между работодателя и съответните длъжностни лица , а не освобождават собственика от задължението му , съответно от административно-наказателна
отговорност при неизпълнение. Предвид гореизложеното
направените от районния съд изводи за незаконосъобразност на наказателното
постановление са неправилни. От наказаното лице
е извършено вмененото му с АУАН и НП нарушение, тъй като не е изпълнило в
дадения срок задължителното предписание, поради което законосъобразно е
ангажирана административно наказателната му отговорност на основание
чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ . Не е налице несъответствие на описаната фактическа
обстановка , нарушената разпоредба и приложимият текст , по които е
ангажирана отговорността на нарушителя , съобразно изложеното по-горе. Наложеното
наказание е в минималния, предвиден в санкционната норма, размер. Не е налице
и основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН, предвид характера на охраняваните
обществени отношения и обстоятелството, че изобщо не се касае за нарушение,
което е незначително по своя характер при сравняването му с други подобни нарушения. Неоснователно е и
направеното възражение за нарушение на чл.34 от ЗАНН . Нарушението е
извършено на 01.11.2020г. неизпълнението на задължението е установено на
06.01.2021г. , а АУАН е съставен на 23.02.2021г. , т.е в тримесечен срок от
установяване на нарушението и откриване на нарушителя , съответно в
едногодишен срок от извършване на нарушението. Наказателното постановление е
издадено в 6 месечния срок от съставяне на АУАН , поради което не е нарушен и
срокът по чл.34,ал.3 от ЗАНН. Предвид
гореизложеното съдът намира, че наказателното постановление е законосъобразно
като постановено в съответствие с изискванията на чл.57,ал.1 от ЗАНН и при
спазване на административно-производствените правила. Решението на БРС следва
да бъде отменено като постановено в нарушение на материалния закони и вместо
него да бъде постановено ново решение по съществото на спора, с което да се потвърди
наказателното постановление. Предвид
направеното искане за разноски от процесуалния представител на ответника ,
като пред настоящата инстанция , така и пред районния съд, на същия се дължат
разноски за двете инстанции.Изрично в разпоредбата на чл.63д,ал.4 във вр.
ал.1 от ЗАНН е предвидено, че в полза на ответника се дължи юрисконсултско
възнаграждение. Такова следва да бъде присъдено в размер на 80 лв за всяка
една от инстанциите, или общо в размер на 160 лв, на основание чл.27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ предвид извършените процесуални
действия и липсата на фактическа и правна сложност на делото. Воден от горното и
на основание чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2 от АПК Административен
съд-Видин РЕШИ: ОТМЕНЯ решение №
57/30.12.2021г., постановено по АНД № 166/2021г. по описа на Районен съд
Белоградчик, с което е отменено Наказателно постановление №
НЯСС-182/10.08.2021г., издадено от Председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор, с което за нарушение на чл.190а,ал.2 от
Закона за водите на основание чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ на Община Белоградчик е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв,вместо
което ПОСТАНОВЯВА : ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № НЯСС-182/10.08.2021г., издадено от Председателя на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор, с което за нарушение на
чл.190а,ал.2 от Закона за водите на основание чл.200,ал.1,т.39 от ЗВ на
Община Белоградчик е наложено административно наказание „имуществена санкция“
в размер на 1000 лв. ОСЪЖДА Община
Белоградчик да заплати на Държавната агенция за метрологичен и технически
надзор-гр.София разноски по делото в размер на 160 лв , представляващи
юрисконсултско възнаграждение за защита по делото за двете инстанции. Решението е окончателно. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №38/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 64 |
Дата: | 8 април 2022 г. (в сила от 8 април 2022 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20227070700038 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 17 февруари 2022 г. |