Решение по дело №6110/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260703
Дата: 11 декември 2020 г. (в сила от 1 януари 2021 г.)
Съдия: Атанаска Анастасова Анастасова
Дело: 20205330206110
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 260703 

Гр. Пловдив, 11.12.2020г.

 В ИМЕТО НА НАРОДА

        

         Пловдивски районен съд, IV н. с. в публично съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                               

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАСКА АНАСТАСОВА

      

         При участието на секретаря Ваня Койчева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 6110/2020г. по описа на ПРС, IV н. с., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството и по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 36-0000508/26.08.2020г. на Директора на РД  „Автомобилна администрация“ /РД „АА“/ - Пловдив, с което на Б.П.К., ЕГН **********,***, **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл.2 ал.1 от Наредба № 41/04.08.2008г. на МТ, на основание чл.93 ал.1 т.1 от Закон за автомобилните превози /ЗАП/.

По съображения, изложени в жалбата и поддържани в съдебно заседание от процесуалния му представител адв. С.М., жалбоподателят К. моли съда да отмени обжалваното НП като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна РД  „АА“ – Пловдив не изпраща представител. В писмено становище, депозирано до съда, се излагат доводи за потвърждаване на обжалваното НП.

Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е основателна.

От фактическа страна съдът установи следното:

На 14.08.2020г., около 10.00ч. в гр. Пловдив, ул. „Рогошко шосе“ № 1, тютюнева фабрика „Юрий Гагарин“, св. И.Л.П. – **** към РД „АА” - Пловдив, съвместно с друг служител на дирекцията, извършил проверка на документите на жалбоподателя К., който като водач на влекач „Ман” ТГХ с рег. № ****, категория N3 и прикачено полуремарке „Шмитц“ СЦ С 24 Л с рег. № ****, категория О4, и двете собственост на „ВИА 11” ЕООД, извършвал международен превоз на товари /суровина за производство на тютюневи изделия/ от Кралство Белгия до Република България, гр. Пловдив, със заверено копие № *********/07.12.2017г. за международен автомобилен превоз на товари, със CMR № В94451 LM/10.08.2020г. В хода на проверката св. П. установил, че жалбоподателят извършва превоза без да притежава валидна карта за квалификация. След направена справка в информационната система на ИА „АА“ - София контролните органи установили, че водачът притежавал такава с № Р216010, но тя била с изтекъл срок на валидност на 09.07.2020г.

Въз основа на резултатите от проверката бил съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ с бланков № 275971/14.08.2020г. срещу Б.К., с който актосъставителят П. квалифицирал нарушението по чл.2 ал.1 от Наредба № 41 от 04.08.2008г. на МТ.  Като причини за допуснатото нарушение жалбоподателят посочил затруднения, свързани с карантината, предизвикана от Covid-19 и проблеми с прибирането си в Република България.

Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното НП, с което на Б.К. е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл.2 ал.1 от Наредба № 41/04.08.2008г. на МТ, на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАП.

Описаната фактическа обстановка се потвърждава от показанията на св. П. /актосъставител/, които съдът кредитира като обективни, логични, последователни и кореспондиращи с писмените доказателства по делото - АУАН с бланков № 275971/14.08.2020г., CMR № В94451 LM/10.08.2020г., справка от информационната система на ИА „АА“ – София, Заповед № РД-08-30/24.01.2020г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на товари № 81-002675/22.07.2020г. В показанията си актосъставителя П. потвърждава констатациите в АУАН, като в допълнение сочи, че проверката е била извършена по време на възникналата епидемична обстановка, вследствие разпространението на Covid-19, а по време на извършването й било установено, че проверяваното МПС е било с изрядни документи, но водачът му бил с изтекъл срок на валидност на картата за квалификация.

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

Съгласно разпоредбата на чл.2 ал.1 от Наредба № 41/04.08.2008г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация, водачите на МПС, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на МПС от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.

Жалбоподателят К. е управлявал влекач „Ман” ТГХ с рег. № ****, категория N3 и полуремарке „Шмитц“ СЦ С 24 Л с рег. № ****, категория О4, като е извършвал превоз на товари /суровина за производство на тютюневи изделия/ от Кралство Белгия до Република България, гр. Пловдив, което се установява от заверено копие № *********/07.12.2017г. за международен автомобилен превоз на товари, със CMR № В94451 LM/10.08.2020г. Предвид горното и съгласно чл.2 ал.1 от Наредба № 41/04.08.2008г. на МТ жалбоподателят е следвало да притежава карта за квалификация на водача и такава той действително е имал, но с валидност до 09.07.2020г., съгласно справка от информационната система на ИА „АА“ - София - справка за преглед на DQC карти. Въпреки обаче, че към 14.08.2020г. притежаваната от жалбоподателя карта за квалификация на водача формално е била отчетена от системата за невалидна, според настоящия състав нейното действие е било удължено до 09.02.2021г. Това е така, тъй като с РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2020/698 на Европейския парламент и на Съвета от 25 май 2020 година са определени специални и временни мерки, приложими за подновяването и удължаването на срока на валидност на някои удостоверения, свидетелства и разрешителни и отлагането на някои периодични проверки и продължаващо обучение в отговор на извънредните обстоятелства, причинени от избухването на COVID-19 в областта на автомобилния, железопътния и вътрешния воден транспорт и морската сигурност. В тази връзка, съгласно чл.2 т.3 от регламента валидността на картите за квалификация на водачи, посочени в приложение II към Директива 2003/59/ЕО, която щеше да е изтекла или ще изтече между 1 февруари 2020г. и 31 август 2020г., се счита за удължена или е била удължена за срок от седем месеца от датата на изтичане на срока на валидност, посочен на всяка подобна карта. Следователно съгласно горепосочения регламент срокът на валидност на картата за квалификация на жалбоподателя е бил удължен с още 7 месеца, тъй като нейната валидност е изтекла в посочения в регламента период, а именно на 09.07.2020г. Съгласно чл.288 от Договора за функционирането на ЕС регламентът е акт с общо приложение, който е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки, като в този смисъл е и чл.18 от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2020/698. Именно поради това още на 03.07.2020г. неговите клаузи са били съобразени и от ИА „АА“, която е предприела мерки по негово прилагане, като в нейния информационен бюлетин са били цитирани промените, посочени в регламента. Следователно, въпреки че при извършената проверка към 14.08.2020г. системата DQC e отчела пред контролните органи, че картата за квалификация на Б.К. е била с изтекла валидност, то предвид горните обстоятелства следва да се приеме, че валидността й е била удължена до 09.02.2021г., поради което и към датата на проверката – 14.08.2020г. от страна на жалбоподателя не е било извършено нарушението, във връзка с което е била ангажирана неговата отговорност.

Отделно от горното съдът намира, че конкретният случай изпълва и признаците на маловажен такъв по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Това е така, тъй като притежаването на карта за квалификация на водача е една законова формалност, въведена с оглед координиране на българското законодателство с изискванията на Директива 2003/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 юли 2003г. относно начална квалификация и продължаващо обучение на водачи на някои пътни превозни средства за превоз на товари или пътници, за изменение на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета и Директива 91/439/ЕИО на Съвета и за отмяна на Директива 76/914/ЕИО на Съвета. По случая не е спорно, че жалбоподателят е притежавал правоспособност за управление на влекач „Ман” ТГХ с рег. № ****, категория N3 и полуремарке „Шмитц“ СЦ С 24 Л с рег. № ****, категория О4 към момента на деянието, като всички документи на така посоченото МПС са били изрядни, което се установява от показанията на актосъставителя, а видно от приложената по преписката справка от система за преглед на DQC карти, жалбоподателят е имал такава, макар с отчетена изтекла валидност, от което става ясно, че същият вече е преминавал и курс за обучение. От решаващо значение за упражняване на съответния вид дейност е именно притежаването на познания, придобити чрез посещения на курсове и полагане на изпит. Всъщност жалбоподателят е предприел действия за актуализиране на знанията си, като още на 17.07.2020г. е започнал обучение, което е завършил на 22.07.2020г., предвид приложеното по делото Удостоверение за професионална компетентност за извършване на превоз на товари № 81-002675/22.07.2020г., издадено за проведено периодично обучение съгласно изискванията на Наредба № 41 и Директива 2003/59. В резултат на нарушението няма и настъпил вредоносен резултат, не са ангажирани и доказателства за извършени от жалбоподателя нарушения на разпоредбите на ЗАП и подзаконовите нормативни актове към него. Тези обстоятелства са съществени смекчаващи отговорността на нарушителя и отличават  процесното деяние и дееца  с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните нарушения от същия вид, поради което съдът счита, че се покриват белезите на маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. 

При това положение, съдът счита, че процесното НП следва да се отмени като неправилно и незаконосъобразно. 

Въпреки изхода на делото и на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН, съдът не следва да се произнася относно разноските по делото, доколкото не е направено изрично искане в тази насока.  

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН съдът

 

                                                 Р   Е   Ш   И:

      

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 36-0000508/26.08.2020г. на Директора на РД  „Автомобилна администрация“ - Пловдив, с което на Б.П.К., ЕГН **********,***, **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 2 000 лв. за нарушение на чл.2 ал.1 от Наредба № 41/04.08.2008г. на МТ, на основание чл.93 ал.1 т.1 от Закон за автомобилните превози.

Решението подлежи на обжалване в 14–дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд - Пловдив по реда на АПК.

                                                     

                                                         

                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

         Вярно с оригинала.

         А. Д.