Решение по дело №163/2019 на Районен съд - Гълъбово

Номер на акта: 15
Дата: 17 януари 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Христо Алексеев Ангелов
Дело: 20195550200163
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№……………./………………

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН  СЪД – Г.                                                               Наказателен състав

На 19.11.2019г.

В публично заседание, в следния състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ

Секретар Белослава Колева,

 

като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 163 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-104 от 17.06.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т. К.– Кмет на О.та, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са наложени административни наказания „имуществена санкция” в размер на по 1500 /хиляда и петстотин/ лева – за извършени две нарушения по чл.190а, ал.2 от Закона за водите.

 

В жалбата си и в с.з., жалбоподателя – чрез пълномощник моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. В с.з.изразява становище, че НП е незаконосъобразно и моли същото да се отмени.

 

Въззиваемата страна изразява становище, че НП е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено

 

Районна прокуратура-гр.Г., не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.

 

По делото бяха събрани писмени доказателства: АУАН № 07-005/18.02.2019г.; Писмо с изх.№ 85-03-127/19.06.2019г. на И.Д. зам.-гл.директор на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ гр.С. до Н.Т. – Кмет на О. Г., гр.Г., относно връчване на препис от наказателно постановление; Наказателно постановление № НЯСС-104/17.06.2019г.; Плик; Наказателно постановление № НЯСС-104/17.06.2019г.; Известие за доставяне; Писмо с изх.№ 85-03-127/19.06.2019г. на И.Д. зам.-гл.директор на ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ гр.С. до Н.Т. – Кмет на О. Г.;, относно връчване на препис от наказателно постановление; Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН;  АУАН № 07-005/18.02.2019г. в оригинал; Покана за съставяне на АУАН от Началника на РО НЯСС-ЮЦБ гр.Пловдив с изх.№85-02-15/29.01.2019г. до Н.Т. – Кмет на О. Г., гр.Г.; Известие за доставяне; Писмо с изх.№85-01-43/25.01.2019г. от С.К., инсп.РО НЯСС-ЮЦБ до Н.Т. – Кмет на О. Г., гр.Г.; Известие за доставяне; Констативен протокол № 07-03-3/15.01.2019г.; Писмо с изх.№ 85-01-848/21.08.2018г. на В.В. – гл.инсп. РО НЯСС – ЮЦБ до Н.Т. – кмет на О. Г., гр.Г.; Констативен протокол № 07-06-66/16.08.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията; Заповед  № 517 от 12.07.2018г. на П.Г., Председател на ДАМТН, гр.С. и Акт за общинска публична собственост № 25 за недвижим имот, находящ се в с.М., обл.Хасковска.

 

Бяха разпитани в качеството на свидетели: актосъставителя С.Г.К., В.В.В. - свидетел при установяване на нарушението, М.Ц. Г.и Г. Т.П..

 

 След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, РС - Г. намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

От фактическа страна:

 

На 15.01.2018г., на основание чл.190, ал. 4, т.2 от Закона за водите, В.В. и С.К. – служители в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България /РО НЯСС- ЮЦБ/ в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” /ГД НЯСС/, извършили проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея на яз. „Чекеня“ - в поземлени имоти с идентификатори 49535.43.215 и 49535.43.216 находящи се в землището на с.М., общ.Г.. Видно от Акт № 25 от 15.09.1998г. за публична общинска яз. „Чекеня“ е собственост на О. Г.. 

Проверката била извършена за установяване изпълнението на дадените в Протокол № 07-06-66/16.08.2018г., предписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 1. “Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, с цел осигуряване на достъп и възможност за оглед на изхода на основния изпускател“ със срок на изпълнение 29.10.2018г. и 2. “Да се премахне растителността непосредствено пред преливника, както и земните маси по дъното на преливника и бързотока“ със срок на изпълнение 29.10.2018г.

 

 

При извършване на проверката на 15.01.2019 г. чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея на яз.“Чекеня“, както и преглед на представената документация от експлоатацията, установих, че:

            Въздушният откос на язовирната стена е гъсто обрасъл с дървесна и храстовидна растителност в основата (петата). Поради обрастването не е възможен оглед на изходната шахта на основния изпускател, където по данни на собственика е затворният му орган. Освен това непосредствено пред преливника е обрасло с гъста растителност и наноси, а дъното на бързотока е наслоено със земни маси, които са обрасли с трева. О. Г., в качеството си на собственик на язовира, е бездействал, и не е изпълнил задълженията си, а именно да изпълнява поставените предписания, които са свързани с безопасната експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея. тъй като от направените констатации по време на проверката на 15.01.2019г. следва, че въздушният откос, преливникът и бързотокът са в същото състояние, както е констатирано и в Констативен протокол №07-06-66/16.08.2018г. от предходната проверка.

            Липсата на достъп до затворния орган на основното облекчително съоръжение може да доведе до нарушаване конструктивната сигурност на язовирната стена, тъй като единствено чрез него може да се регулират водните обеми в язовира. Липсата на достъп също така не позволява установяването на техническото му състояние. Обрастването с растителност пред преливника не позволява това съоръжение да изпълнява основната си функция - да провежда високи води. Невъзможността ла се манипулира затворният орган и невъзможността да функционира преливника може да доведе до възникване на аварийни ситуации с неясни последици.

Гореописаната фактическа обстановка е обективирана в Констативен протокол №07-03-3/15.01.2019г., който е изпратен на О. Г. чрез куриерска фирма „М и БМ Експрес“ и получен, видно от известие за доставяне ИД 8100013257782.

С.К. – служител в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България /РО НЯСС- ЮЦБ/ в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” /ГД НЯСС/ преценила, че е извършено нарушение и съставила АУАН № 07-005/18.02.2018г.

Актосъставителя е приел, че О. Г., в качеството си на собственик на язовир „Чекеня“ на 30.10.2018 г.:

1. Не е изпълнила даденото на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите предписание в Констативен протокол №07-06-66/16.08.2018г., а именно „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, с цел осигуряване на достъп и възможност за оглед на изхода на основния изпускател“ със срок на изпълнение 29.10.2018г., което е нарушение па чл.190а, ал.2 от Закона за водите.

           2. Не е изпълнила даденото на основание чл.190а, ал.1, т. 3 от Закона за водите предписание в Констативен протокол №07-06-66/16.08.2018г., а именно „Да се премахне растителността непосредствено прел преливника, както и земните маси по дъното на преливника и бързотока“ със срок на изпълнение 29.10.2018г., което е нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите.

 

АУАН № 07-005/18.02.2019г. бил съставен в отсъствието на нарушителя и/или негов представител. АУАН е връчен на надлежно упълномощен представител на санкционираното лице. В законоустановения срок не били направени възражения по АУАН.

Въз основа на АУАН № 07-005/18.02.2018г. е издадено обжалваното Наказателно постановление № НЯСС-104 от 17.06.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган напълно е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка.

            Нарушенията били квалифицирани като такива по чл.190а, ал.2 от Закона за водите – неизпълнение на дадените на основания чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания и административно наказващия орган /АНО/, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е определил и наложил на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т. К.– Кмет на О.та, административни наказания „имуществена санкция” в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лева – за всяко от тях.

 

 

От правна страна:

 

Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.

 

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

 

Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

 

Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

Съдът намира, че актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен орган, а издалият обжалваното наказателно постановление К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е компетентно длъжностно лице да издава НП.

Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така и НП съдържат всички необходими реквизити съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Описаната фактическа обстановка се установява от безпротиворечиви относно горните факти и обстоятелства, показания на свидетелите, както и от приетите с определение писмени доказателства по делото.

Административно-наказателно производство е образувано със съставяне против О.та-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл. 201, ал. 11 от Закона за водите. Актът е съставен в присъствието на свидетели по установяване на твърдяното нарушение.

Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП са спазени всички изисквания по ЗАНН – същото е издадено от компетентен орган и съдържа всички изискуеми съгласно чл. 57, ал.1 от ЗАНН, реквизити – отново са описани вменените нарушения и обстоятелствата, при които те са извършени, посочени са датата и мястото на извършване на нарушенията. В случая всяко от тях е извършено чрез бездействие – на датата, следваща срокът за изпълнение на дължимото действие, съгласно дадените на основание чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания. Правилно, съобразно нормата на чл.18 от ЗАНН, са наложени две наказания, за две извършени нарушения.  Правилно е посочена нарушената законова разпоредба - чл.190а ал. 2 от Закона за водите и санкционната норма - чл.200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, въз основа на която са наложени административните наказания.

По изложените съображения, съдът намира, че в случая не са налице никакви формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до порочност на административно-наказателното производство, респективно - до формална незаконосъобразност на съставения АУАН и/или на издаденото въз основа на него НП.

Безспорно е, че О. Г. е собственик на язовира и следва да е отговорна за изпълнение на дадените на основание чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, предписания на ДАМТН.

Безспорно е, че предписанията:„Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, с цел осигуряване на достъп и възможност за оглед на изхода на основния изпускател“ със срок на изпълнение 29.10.2018г. и „Да се премахне растителността непосредствено прел преливника, както и земните маси по дъното на преливника и бързотока“ със срок на изпълнение 29.10.2018г., не са изпълнени.

Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност. Настоящият състав намира, че случая не може да бъде квалифициран като такъв по чл. 28 от ЗАНН.

Съгласно чл.200, ал.1, т. 39 от Закона за водите /действащ към момента/ - Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 190а ал.1, т.3 от ЗВ. Предвиденото административно наказание е по вид "имуществена санкция" в размер от 1 000 лева до 20 000 лева. В обжалваното НП няма никакви мотиви защо размера не е в минимума по закон. Доколкото няма данни за други подобни нарушения, то настоящия състав намира основание за изменение на обжалваното НП до минималния предвиден в закона размер от 1 000 лева – за всяко от нарушенията.

                                                                                                                                            Воден от горните мотиви, съдът  

          

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-104 от 17.06.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т. К.– Кмет на О.та, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са наложени административни наказания „имуществена санкция” в размер на по 1500 /хиляда и петстотин/ лева – за извършени две нарушения по чл.190а, ал.2 от Закона за водите, в частта, на наложените административни наказания, като определя административно наказание - „имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева - за всяко от нарушенията.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – Стара Загора.

                                  

                                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:...............................

                                                                                                                              /Хр. Ангелов/